Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er dette over streken

Startet av sveink, tirsdag 01. desember 2015, klokken 22:29

« forrige - neste »

sveink

Jeg har nylig tatt i bruk forvarming(kjøpte bilen i sommer) Men når jeg starter denne og går ut til bilen går vifte men blåser kun ned på beina. Frontruta blir full av dugg og det er lite varme som kommer ut. Er det noen innstillinger for temperatur man ønsker ved forvarming osv? 

Trig8

Det finnes innstilling i menyene for hvilken temperatur som skal oppnås ved forvarming, ja. Husker ikke i farta hvor den er.
Jeg har ikke sjekket så mye hvordan bilen styrer forvarmingen, men har observert at hos meg styrer den lufta mot vinduet, noen ganger med resirkulering - andre ganger ikke. Ser ut som det endrer seg på bakgrunn av ute- og innetemperatur. Har aldri hatt problemer med dugg under forvarming.
Kommer det lite varme kan det være at den nærmer seg den temperaturen som er forhåndsinnstilt.
Jeg pleier å sette den igang ca 15 minutter før jeg skal ut og kjøre hvis jeg stiller den manuelt på, ellers pleier jeg å slå på forhåndsprogrammeringen på denne tiden av året, med sluttidspunkt ca 10 minutter etter jeg vanligvis pleier å kjøre. Da er jeg ´garantert´at forvarmingen ikke har slått seg av før jeg kommer meg ut i bilen.
2013 Nissan Leaf Acenta
2018 Nissan Leaf bestilt
Stjørdal

nr1rayner

Meny eller zero-knappen og innstillinger.
Default temperatur er 20 C eller 22 C.
Den skal vel normalt gå i resirk (sparer strøm på varming/kjøling kontra å suge inn ny luft med "feil" temp) og sender lufta i auto, det vil vel si ned på beina ved varme og opp mot ruta ved kjøling.

Hvilken innstilling du hadde på luftstrømmen sist gang skal ikke ha noe å si på forvarming.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sveink

Takk for svar, skal prøve å finne ut av dette. Leser mange har problemer med dugg som kan løses med å slå av ac litt før stopp. Men synes temperaturen er lav ved forvarming, så det må jeg prøve å finne ut av.

Bobbulf

Kommer endel dugg første 10 min, så virker det som om vifteanlegget stiller om på noen spjeld (satt i bilen for en stund siden og hørte lyder) og duggen forsvinner etter et par minutter. Pleier derfor alltid å forvarme minst 15 min hvis jeg skal forvarme.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

nr1rayner

Etter straks 2 år med Leaf var det vel på tide å finne ut om forvarming regnes med i den litt tvilsomt nøyaktige snittforbruksmåleren.
Konklusjon: Nei, det gjør det ikke.

Nullstilte forbruksmåler da jeg kjørte hjemmefra i morges, ankom jobb ganske nøyaktig 6 km senere med et snitt på 17,4 kwh/100km.
Startet forvarming 2 ganger med mobilen, den skulle da ha gått totalt ca 25 min, noe som burde resultert i en god skvett forbruk.
Ved oppstart stod det enda 17,4. Stod litt på "tomgang" uten varmen på, og sammen snitt. Første oppdatering gikk den opp til 17,5.
Så, da vet man det  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

#6
Hvis man ikke ønsker dugg ved forvarming så må man holde seg langt unna AC knappen. Har ikke brukt AC nå i vinter og har da forvarmet bil uten dugg. Min blåser alt opp på vindu da defroster slår seg på ved forvarming.

nr1rayner

#7
@Sele
Det er vel både sant og ikke sant.
Den korte versjonen:
AC fjerner fukt, men fukta må ut av bilen.
Bra på lange turer, dårlig på korte.

Den litt lengre versjonen:
Ved bruk av AC danner det seg fukt i, tjah, kjøleregisteret skulle vel kanskje det hete da, i hvert fall ligger denne i dashbordet.
Denne fukta fjernes fra lufta man trekker inn, som resulterer i at lufta som blåses inn i bilen er tørr. Den tørre lufta kan da ta med seg fukt som ligger rundtomkring i bilen og hjelpe på å tørke ut i bilen, så man slipper dugg.
Fukta som da danner seg i registeret renner ut gjennom en drenering, og ut av bilen.
Men kjører man kun korte turer, og vel gjerne i kulde, vil nok mye av fukta ligge igjen og da effektivt bli med inn i bilen ved neste oppstart (eller forvarming).
På lengre kjøreturer får det jo jobbet litt lenger og fjernet mer av den fukta som er i bilen fra før.
Fukt i seter, gulvmatte o.l. resulterer selvsagt i fukt/is på innsiden av ruter.

Etter en slik lengre tur er det da lurt å slå av AC 5-10 min før man stopper, gjerne sette vifta på fullt. Da burde registeret bli ganske fritt for vann/kondens, og burde være duggfritt til neste oppstart.

Imidlertid har jeg prøvd litt AC i det siste
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32367.0.html
Da jeg uansett bruker det så sjelden kan jeg egentlig ikke si om det er noe galt med min bil. Men, det tyder i hvert fall på at AC egentlig ikke er operativ i kuldegrader  ???
Ser gjerne å få en bekreftelse fra andre som har biler med varmepumpe og Leafspy.
Ved Heat og AC samtidig vil pumpa kun gå til AC, AC-funksjon vises da i at AC viser strømforbruk i Leafspy, eventuelt kan man høre at pumpa starter opp  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

Tja min erfaring er at det tar lengre enn 5-10 min med AC av for og unngå dugg ved neste forvarming. Har heller ikke noe behov med AC i vått vestlands vær. Full varme defroster og litt tålmodighet så forsvinner dugg. Kjører ellers med viften på 3 eller 4 og innstilling mot vindu og gulv.

nr1rayner

Godt mulig man må bruke det lengre ja Sele ;)
Enkelte ganger er det nok umulig å unngå dugg/is innvendig.
Men som du så fint påpeker, AC er ingen magisk løsning på å forhindre fukt  ;)

Har skaffet noe antidugg-greier, men har enda til gode å prøve det..
Har egentlig til gode å vaske rutene skikkelig igjen også  ::)
Teoretisk skal antidugg-middel på rutene forhindre all duggdannelse, men jeg skriver ikke navnet mitt på noe slikt (enda)..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

hexachordia

Jeg har 2013 2.-gen Leaf og ingen problem med dugg ved forvarming. Bruker det hver dag. Hvis jeg bruker varmeapparatet med resirkulasjon dugger det om vinteren, men forvarming er ikke med resirkulering av kupe-luften. Det må være noe galt hos deg.
Nissan Leaf 2013 (US 2. gen)

nr1rayner

@hexa
er du SIKKER på at den ikke kjører resirk under forvarming?
Jeg er temmelig sikker på at resirk-lampa på min 2013 Tekna lyser under forvarming, så merkelig om din ikke skulle gjøre det.

Jeg har ingen nevneverdig problemer med dugg på forvarming.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sele

Resirk-lampa lyser hos meg på min 2015 modell null problem med dugg ved forvarming så lenge man ikke er borti AC knappen.

hansob

På min 2014 modell så veksler bilen mellom resirkulering og frisk luft ved forvarming. Jeg vet ikke akkurat hvor ofte men vil gjette på 5-10 minutters intervall.
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

nr1rayner

Ahaa.
Da jeg kom ut i dag lyste den ikke, men mener den har gjort det før. Så da veksler den kanskje etter ute- og innetemp.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA