Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av bardake, tirsdag 01. desember 2015, klokken 15:17

« forrige - neste »

bardake

Hei

Jeg har hatt min BMW i3 i ca 1 mnd og har nå prøvd meg på offentlig ladeplasse "Urædd" i Porsgrunn.

Når jeg kobler til med vanlig ladekladd til 16A boks kommer det ingen lys eller noe på ladekladden. I bilen får jeg opp en melding i displayet "For lav nettytelse"......
Hva kan årsaken være?? og blir det da umulig for meg å få ladet der? Sto en Golf ved siden av og ladet som bare det....

Mulig dumt spørsmål, men veldig frustrerende. Takknemmelig for svar!
2016 BMW I3
2015 BMW X3

Ingeniøren

Sitat fra: bardake på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:45
Hei

Jeg har hatt min BMW i3 i ca 1 mnd og har nå prøvd meg på offentlig ladeplasse "Urædd" i Porsgrunn.

Når jeg kobler til med vanlig ladekladd til 16A boks kommer det ingen lys eller noe på ladekladden. I bilen får jeg opp en melding i displayet "For lav nettytelse"......
Hva kan årsaken være?? og blir det da umulig for meg å få ladet der? Sto en Golf ved siden av og ladet som bare det....

Mulig dumt spørsmål, men veldig frustrerende. Takknemmelig for svar!

Ladepunktet gir for lite strøm. Prøv å redusere lading i bilen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bromm

NB! "For lav nettytelse" kan også komme som feilmelding hvis ikke ladekontakt blir låst skikkelig. Har sett dette i de tilfellene hvor jeg har hatt problemer etter "nødutløsning" med den blå knotten nederst/bakerst i bakdøra. Hvis du sliter med dette på flere plasser, bør du få sjekket opp låsemekanismen til ladekontakten.

LMOR

Sitat fra: bardake på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:45
Når jeg kobler til med vanlig ladekladd
Hvilken kladd. Den kladden som følger med bilen?
Hvis alle lys på standard kladden er av, så er det noe mer alvorlig enn at strømstyrken er satt feil eller at kontakten ikke låses riktig fast i bilen (som riktignok begge kunne gitt samme feilmelding)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Oj, så ikke det der med ingen lys... Hvis det er tilfellet så er det to alternativer: defekt kladd, eller "no power" (sikring ?)

LMOR

Det høres nesten ut som om sikringen gikk i det ladingen startet. Ellers ville en ikke både fått feilmeldingen i bilen + ingen lys på laderen? (eventuelt at laderen døde når ladingen startet, men det høres mindre sannsynlig ut)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

havardolini

Jeg får denne feilmeldingen fra tid til annen i garasjen min. Jeg bor i et borettslag, og tror at el-opplegget i garasjen er relativt gammelt. Jeg bruker originalkabelen hjemme.
Jeg har snakket med elektrikere om dette. Man får ikke noe entydig svar, men det kan f.eks. ha å gjøre med jordfeil i området eller avstand til nærmete trafo. Jeg har målt spenningen med et multimeter jeg har liggende, og da har det stort sett ligget akkurat i underkant av 230 V. Noen ganger har jeg opplevd at måleren har virket ustabil, dvs. at spenningen kan være midlertidig ustabil, og det er kanskje da feilen oppstår.

Jeg pleier bare å prøve igjen, og så funker det :)
Å skifte til lavere ladestrøm tror jeg ikke hjelper, i alle fall ikke i mitt tilfelle, jeg får denne feilen like godt på "Redusert" som på "Lav".

Ingeniøren

Har du prøvd å måle spenning når du lader - mulig du får for stort spenningsfall.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bardake

Fikk sjekket dette skikkelig nå, og det viste seg å være en ren nybegynnerfeil.

I den kommunale stolpen hvor det er 2 sikringer og to kontakter er det også en svart knapp oppe til høyre. Denne knappen må holdes inne for at strømmen skal aktiveres i kontakten. Det skjer når man låser "lokket"

Fikk tips fra teknisk i Porsgrunn kommune om dette. De sa også at Leaf har en vinklet kontakt som tar mye plass, slik at det blir trangt innenfor lokket. Da hender det at lokket ikke klarer å presse på den svarte knappen og kontakten blir derfor ikke aktivert. Jeg fikk testet dette på en på en stolpe hvor det sto en Leaf fra før. Helt riktig fikk jeg ikke strøm første gang. Da jeg presset litt på lokkelt (når det var låst) kom det strøm i kontakten.....

Følte meg litt dum, men nå har jeg ihvertfall funnet ut av dette !
2016 BMW I3
2015 BMW X3

havardolini

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:42
Har du prøvd å måle spenning når du lader - mulig du får for stort spenningsfall.
Jeg kan ikke lade mens dette problemet oppstår, men har som sagt sett noen ganger at spenningsnivået virker litt ustabilt noen ganger. Som regel fungerer det greit når jeg bare kobler ladekontakten fra bilen og setter den rett inn igjen. Rart.
Bardake ser ut til å ha løst problemet på en annen måte :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA