Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av TMDF80, mandag 30. november 2015, klokken 15:44

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 01. november 2016, klokken 21:38
Du må starte varmer via appen når du lader. Hvis du forsøker å sette på tenningen kommer det bare kald luft.

Er det noe nytt på Gen.2 Leaf? Med Gen.1 går det fint å bare slå på bilen for å få varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

downlow

Så dere sitter i bilen og hurtiglader om vinteren da? Jeg ser liksom for meg at 30 min i snøføyka på natten vinterstid kan  bli litt kaldt uten varmen på?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Rio

Sitat fra: downlow på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:30
Bare en ting jeg lurte på; Kan man sitte i bilen med motoren på mens man lader om vinteren? Gjelder hurtigladning. Blir jo kaldt å stå ute i mange minus grader....

Det viktige er at bilen er helt AV når du kobler til hurtigladeren. Etter det kan du starte varmen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

downlow

Sitat fra: Rio på onsdag 02. november 2016, klokken 00:29
Sitat fra: downlow på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:30
Bare en ting jeg lurte på; Kan man sitte i bilen med motoren på mens man lader om vinteren? Gjelder hurtigladning. Blir jo kaldt å stå ute i mange minus grader....

Det viktige er at bilen er helt AV når du kobler til hurtigladeren. Etter det kan du starte varmen.

Takk for svar Rio :) Da vet jeg fremgangsmåten når kulda kommer.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

bob-bob

Sitat fra: downlow på torsdag 03. november 2016, klokken 02:32
Sitat fra: Rio på onsdag 02. november 2016, klokken 00:29
Sitat fra: downlow på tirsdag 01. november 2016, klokken 20:30
Bare en ting jeg lurte på; Kan man sitte i bilen med motoren på mens man lader om vinteren? Gjelder hurtigladning. Blir jo kaldt å stå ute i mange minus grader....

Det viktige er at bilen er helt AV når du kobler til hurtigladeren. Etter det kan du starte varmen.

Takk for svar Rio :) Da vet jeg fremgangsmåten når kulda kommer.
Viktig å skru av bil før man kopler hurtilading til ja , og så "starter" man når lading er startet.
Og - du trenger ikke å skru av bilen før du kobler hurtiglader ut igjen.  Bare hold brems inne og trykk startknapp en gang til så starter bilen "på riktig" når du kommer deg inn i bilen igjen. Ingen grunn til å sitte og fryse mens man lader....

bakskj

Når man forvarmer via appen, hvilke temperaturinnstillinger bruker den? De som står i klima-innstillingene for "timerinnstillingene" i bilen, eller den siste temperaturen jeg hadde på klima før jeg parkerte? Eventuelt bruker den noen andre innstillinger som ikke kan overstyres? Starter bare HEAT eller AC også? Har 2014 tekna.

Vet dere om varme i sete og ratt også starter?
TM3 LR AWD

downlow

Om man ikke venter til forvarmingen er ferdig: Må man skru av forvarmingen (via appen) når man setter seg i bilen,eller slår dette seg automatisk av når man starter bilen?
2017 Leaf Tekna 30 kWh

downlow

Sitat fra: downlow på tirsdag 29. november 2016, klokken 10:28
Om man ikke venter til forvarmingen er ferdig: Må man skru av forvarmingen (via appen) når man setter seg i bilen,eller slår dette seg automatisk av når man starter bilen?

Ingen som vet dette?

Må forvarmingen av bil skrus av manuelt eller går det av seg selv når man starter bilen? Spm. gjelder i de tilfeller der man går ut i bilen før timeren på forvarmingen er ferdig.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Rio

Den slår seg selv av når du starter bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

downlow

2017 Leaf Tekna 30 kWh

Goggen123

Spørsmål til rekkevidde indikatoren (som viser en radius i sirkel) på kartet på navigasjonen - Hvordan zoomer jeg på kartet, eller kan den ikke zoomer?

Missen

#116
Hei! Jeg får min første elbil i morgen, en tekna 2015 ;D
Siden jeg aldri har hatt elbil før, har jeg noen spm ang lading.

1. Ser det er en del som anbefaler å lade bilen til 80 %. Går dette an å stille inn på noen måte, at den stopper å lade da?

2. Dersom jeg lader bilen over natten, stopper den automatisk å lade ved 80-100 %, eller står den og "lader" slik som mobiler gjør? Eller må jeg fysisk ut og dra ut ledningen kl 4 om natten? :P

3. Dersom jeg setter bilen på lading, men så må jeg plutselig ut og kjøre før den er ferdig ladet, f.eks at den har ladet til 60 %, gjør det noe å avbryte ladingen da?

4. Noen smarte/nyttige apper jeg bør laste ned?

sylwester

Hei og gratulerer med nytt glis!

1. Stoppe på 80% er kun tilgjengelig på førstegenerasjonsbilene fra 2011-2013. Nissan hevder de nyere bilene har såpass mye bedre batterikjemi at å stoppe på 80% ikke er nødvendig. Det er uansett mer viktig at bilen ikke står fulladet så hvis du lader på morgenene kan du jo sette timerlading på tidspunktet du skal dra så gjør bilen resten. Et alternativ hvis du lader to steder per dag er å bruke app og starte ladingen halvannen til to timer for seint.

2. timer hvor du legger inn sluttid (men ikke starttid) så vil bilen ikke starte å lade før den trenger for å bli ferdig før du drar. Den starter litt for tidlig slik at du har litt å gå på. Selv om du starter lading så stopper den å lade når den er ferdig og den bruker ikke strøm slik som en mobil slik at det er lite hensiktsmessig å etterfylle.

3. Nei. Når du bremser så lader du batteriet litt så i løpet av en kjøretur så har du ladet og stoppet lading av bilen mange ganger. Du kan godt lade til 60%, kjøre til cafe og lade 20% til og lade igjen når du kommer hjem igjen eller velge å ikke lade før du kommer hjem igjen. Det er faktisk helt greit. Bilene skal være såpass enkle at bestemor skal kunne bruke den og det er de.

4. Den viktigste er Nissan Connect EV er den offisielle appen. Finns på iPhone og Android. Det finns også en uoffisiell som heter Leaf Manager for Android. Dette er for forvarming, sjekke om bilen lader, hvor mye bilen er ladet og starte varmeanlegget. Det sistnevnte er det viktigste for meg siden jeg parkerer ute hjemme og vil ha varm bil til vei til jobb.

Siden du har g2 har du prosenter på skjermen. Skulle du ville ha mer info så finns det Leaf Spy som gir mye nerdedata. Jeg som har 2012 så er det med på å hjelpe litt på rekkeviddeangst og gir informasjon om forbruk per tur osv. Da må du kjøpe sånn ODBII v1.5 dongle for å koble den opp. Se andre tråder om dette med henvisninger til hvilken som virker etc siden v2.0-donglene virker ikke vistnok.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Missen

Sitat fra: sylwester på torsdag 19. januar 2017, klokken 21:11
Hei og gratulerer med nytt glis!

1. Stoppe på 80% er kun tilgjengelig på førstegenerasjonsbilene fra 2011-2013. Nissan hevder de nyere bilene har såpass mye bedre batterikjemi at å stoppe på 80% ikke er nødvendig. Det er uansett mer viktig at bilen ikke står fulladet så hvis du lader på morgenene kan du jo sette timerlading på tidspunktet du skal dra så gjør bilen resten. Et alternativ hvis du lader to steder per dag er å bruke app og starte ladingen halvannen til to timer for seint.

2. timer hvor du legger inn sluttid (men ikke starttid) så vil bilen ikke starte å lade før den trenger for å bli ferdig før du drar. Den starter litt for tidlig slik at du har litt å gå på. Selv om du starter lading så stopper den å lade når den er ferdig og den bruker ikke strøm slik som en mobil slik at det er lite hensiktsmessig å etterfylle.

3. Nei. Når du bremser så lader du batteriet litt så i løpet av en kjøretur så har du ladet og stoppet lading av bilen mange ganger. Du kan godt lade til 60%, kjøre til cafe og lade 20% til og lade igjen når du kommer hjem igjen eller velge å ikke lade før du kommer hjem igjen. Det er faktisk helt greit. Bilene skal være såpass enkle at bestemor skal kunne bruke den og det er de.

4. Den viktigste er Nissan Connect EV er den offisielle appen. Finns på iPhone og Android. Det finns også en uoffisiell som heter Leaf Manager for Android. Dette er for forvarming, sjekke om bilen lader, hvor mye bilen er ladet og starte varmeanlegget. Det sistnevnte er det viktigste for meg siden jeg parkerer ute hjemme og vil ha varm bil til vei til jobb.

Siden du har g2 har du prosenter på skjermen. Skulle du ville ha mer info så finns det Leaf Spy som gir mye nerdedata. Jeg som har 2012 så er det med på å hjelpe litt på rekkeviddeangst og gir informasjon om forbruk per tur osv. Da må du kjøpe sånn ODBII v1.5 dongle for å koble den opp. Se andre tråder om dette med henvisninger til hvilken som virker etc siden v2.0-donglene virker ikke vistnok.

Tusen takk for svar! :D Leafen er trygt parkert i garasjen, men igjen har jeg et spm. På rekkevidden nå står det 75 km, når jeg kjørte litt i dag begynte den på 80 km, antageligvis ikke helt fulladet. På displayet står det 100 % charge, estimated time 7:00, som har forandret seg fra 6:30, tror jeg. Hvor ser jeg hvor mye batteri jeg har igjen, f.eks 60 % av batteriet er igjen?

sylwester

Rekkevidden som vises i displayet er ren gjetting, vi kaller den komiske Ali. Den hopper 100km i løpet av turen min til jobb siden jeg har nedoverbakke mesteparten av veien, men en oppoverbakke på slutten. Dvs. både gjettingen før og på slutten er helt feil.

Du klikker på den skyggelagte firkanten for å skifte de forskjellige informasjonene i det lille displayet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA