Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

leafnor

Den bruker strøm fra nettet så lenge pluggen står i.
Når en hurtiglader på vinter og det er bikkje kaldt, er trikset å slå på bilen (To trykk på START uten å trykke bremspedal) etter ladingen har startet, og så kjøre på ved varme. Når en så kjører igjen, settes varme ned til temp en vil ha. "Tjener" noen km på det, i alle fall på min 2012 uten varmepumpe.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

sylwester

Sitat fra: morrun på søndag 10. desember 2017, klokken 09:59
Neste dummies-spm. Dette er en "ny-i-Noreg-Nordic". Nå står den der ute, fulladet og dypfrossen. Under èn time til jeg skal ut å kjøre. Appen fungerer ikke, ettersom bilen i Nissan sitt system, fortsatt står på forrige eier. Blir avvist når jeg prøver å opprette profil med bilens VIN-nummer. Har oppdaget timer-funksjonene, men kan jeg starte forvarming på direkten, mens den står kobla til "land-strøm"?

Bare å sende en kopi av nytt vognkort med ditt navn til Nissan så fjerner de gamle eieren slik at du kan registrere deg. Gjøres på under ett døgn. Send det til norway@nissan-services.eu og ta gjerne med understelslnummer og kjennemerke. Hvis du ikke får svar så kan du godt ringe Nissan. De er veldig hyggelig og det har aldri vært lang ventetid. Jeg sendte bilde av midlertidig vognkort så du trenger ikke vente til du får faktisk vognkort heller.

Når den starter forvarming kan det hende den bruker mer strøm enn det ladekabelen leverer. F.eks. drar den 4,5kW på min og jeg har kun 3,3kW lader. Dvs. når jeg starter bilen så har jeg mista noen prosent, men ikke 5% som jeg ville mista hadde jeg forvarmet kun fra batteriet.

@leafnor Om du har bremsepedalen inn gjør ikke noe så lenge den lader. Den vil uansett kun starte i hva nå enn det heter når alt bortsett fra tenningen er på.
Om man sparer noe på å ta høyere temp er sikkert ikke så mye som du sparer på å få varmesystemet varmt før avgang. For nyere enn våres kan man muligens gjøre som du sier med HEAT på å slå det av og kun bruke varmepumpa når man kjører.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

@sylwester, ja, stemmer at det ikke har noe å si om en trykker inn bremsepedal, en slipper og med ett trykk.
Med tanke på å "booste" på med varme, er det å holde vannet varmt det viktigste. Dernest, det med temperatur tjener man litt på men ikke mye. Nevnte ikke at jeg har slik varmeinovasjon der en kjører på lavere temp i vannkrets enn originalt. Under hurtiglading stiller jeg om denne så temperaturen i vannkretsen blir maks (Ca 80), og så når vi kjører setter jeg ned setpunkt i kupe til ønsket temp og slår bryter over på "inovert" temp i kretsen. Da har jeg litt varme magasinert i vannet før det når nytt lavere nivå.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg377569.html#msg377569
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

morrun

Takk for tips og veiledning. Dette er nok enkle nok saker, men fort gjort å bli litt forfjamset. Er siste versjon den bilen min: En 2016 ("norsk Nordic") med 6,6kw lader. Dog får jeg kun utnyttet den ladekapasiteten på enkelte stolper på jobb. Hjemme har jeg 16amp. ordinær jordet stikkontakt.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

morrun

Ved timerinnstilling av varmer; Er det avreisetidspunkt eller tidspunktet man ønsker at varmeren skal starte, som man stiller inn? 2016 Nordic.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

sylwester

Sitat fra: morrun på fredag 15. desember 2017, klokken 11:37
Ved timerinnstilling av varmer; Er det avreisetidspunkt eller tidspunktet man ønsker at varmeren skal starte, som man stiller inn? 2016 Nordic.

I timerinstillingene i bilen stiller du alltid inn **avgangstid**, mens forvarming fra app kan du sette tid i fremtiden hvor den **starter** forvarming og stopper etter 15 minutter uten tilkobling eller 2timer med.
Oslo

Tesla-man

Er det mulig å lese modell/type (Visia/Accenta/Tekna) utifra VIN nr.?
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

sylwester

Ikke som jeg vet, men hvis VIN starter på JN så er det tiden før Leaf hadde utstyrsklasser 2010-2013, produsert i Japan. Du finner veldig mange av de på finn omtalt som "Acenta" som er direkte løgn.

Mest sannsynlig må du gjette basert på bilder/besiktigelse:
Skinnseter, Bose og allroundview => Tekna
Navi => Accenta
=> Visia

Oslo

kaiat

Har du VIN, kan du legge det inn her: https://partsouq.com/

Da får du hvordan bilen er spesifisert. Low grade = Visia, middle grade = Accenta og high grade = Tekna.

Badola

Har fått Nissan connect opp å gå. Lastet også ned appen til samboer. Men da ble jeg logget ut. Kan ikke to stykker bruke appen?

sylwester

Jeg tror det er urelatert. Hvis ikke systemer fjerner appen når den har vært lenge inaktiv så timer sesjonen ut og du får innloggingsskjerm. Hvis du lukker appen og starter den logger den helt fint inn igjen. Hvis systemet hadde hatt litt lite minne så ville prosessen blitt lukket og jeg vill aldri merket dette, men med 16GB RAM slås ingenting av. Jeg håper dette blir fiksa i den nye versjonen.

I det du logger inn får du opp siste status selv om det ble hentet fra en annen telefon. Har du på smarttelefonvarsel får alle telefonene varslene uavhengig av hvilken som trigget det.
Oslo

Simens

Helt fersk LEAF-eier her(2015, 24kwh). Er noen ting jeg ikke helt har skjønt meg på enda.

1) Bruker bilen hver dag til jobb. 30km t/r. spiller det noe rolle om jeg setter den på maks 80% batteri i innstillingene på bilen? Eller kan like greit stå av og lade til 100% hver dag?

2) Laderen sto i ca. 13 timer i går, fra jeg kom hjem fra jobb til jeg dro på jobb. Når jeg gikk inn i bilen i dag tidlig sto den på 75%. Burde den ikke vært oppe til 80%?

3) Satte på forvarming av bilen i går, men der står det i dashboardet "Ladetidtakeren har prioritering. Klimakontrolltidtakeren kan aktiveres hvis batteriladingen overstiger 80%." Betyr det at klimakontrolltidtakeren kun aktiveres om jeg har over 80% batteri? Det vil vel da si at jeg må skru av funksjonen som setter maks 80% lading? Eller misforstår jeg?

4) Hva er mest optimalt oppsett for meg som kommer hjem 17:00 og drar 07:30 om morgenen, og ønsker varm bil automatisk, men tar best mulig vare på batteriet?

Mazzbot

Sitat fra: Simens på onsdag 17. januar 2018, klokken 18:22
Helt fersk LEAF-eier her(2015, 24kwh). Er noen ting jeg ikke helt har skjønt meg på enda.

1) Bruker bilen hver dag til jobb. 30km t/r. spiller det noe rolle om jeg setter den på maks 80% batteri i innstillingene på bilen? Eller kan like greit stå av og lade til 100% hver dag?

2) Laderen sto i ca. 13 timer i går, fra jeg kom hjem fra jobb til jeg dro på jobb. Når jeg gikk inn i bilen i dag tidlig sto den på 75%. Burde den ikke vært oppe til 80%?

3) Satte på forvarming av bilen i går, men der står det i dashboardet "Ladetidtakeren har prioritering. Klimakontrolltidtakeren kan aktiveres hvis batteriladingen overstiger 80%." Betyr det at klimakontrolltidtakeren kun aktiveres om jeg har over 80% batteri? Det vil vel da si at jeg må skru av funksjonen som setter maks 80% lading? Eller misforstår jeg?

4) Hva er mest optimalt oppsett for meg som kommer hjem 17:00 og drar 07:30 om morgenen, og ønsker varm bil automatisk, men tar best mulig vare på batteriet?

Det letteste er å bruke appen og starte forvarming , jeg lader til 100% hver dag på jobb og 80% hjemme .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Mag

Sitat3) Satte på forvarming av bilen i går, men der står det i dashboardet "Ladetidtakeren har prioritering. Klimakontrolltidtakeren kan aktiveres hvis batteriladingen overstiger 80%." Betyr det at klimakontrolltidtakeren kun aktiveres om jeg har over 80% batteri? Det vil vel da si at jeg må skru av funksjonen som setter maks 80% lading? Eller misforstår jeg?
Det kan du bytte i innstillinger til 15 %.
Sitat2) Laderen sto i ca. 13 timer i går, fra jeg kom hjem fra jobb til jeg dro på jobb. Når jeg gikk inn i bilen i dag tidlig sto den på 75%. Burde den ikke vært oppe til 80%?
Jo. Har du ikke innstilt tid til å starte lading?
SitatEller kan like greit stå av og lade til 100% hver dag?
Du kan lade bilen til 100%. Det gjør jeg ofte.
Sitat4) Hva er mest optimalt oppsett for meg som kommer hjem 17:00 og drar 07:30 om morgenen, og ønsker varm bil automatisk, men tar best mulig vare på batteriet?
I innstillinger kan du velge tid for avreise. Bilen begynner å varme opp en time før. Da kommer du til en varm bil med litt lengre rekkevidde.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Simens

Om det er kaldt i været som nå(-5 grader). Dersom bilen står ute, vil det lønne seg å forvarme bilen for å få mest mulig ut av prosentene på rekkevidden? Eller vil det være mest effektivt å sette seg inn i en kald bil?

Den bruker vel en god del strøm på å forvarme også?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA