Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Powerflux, mandag 30. november 2015, klokken 13:14

« forrige - neste »

VL

Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2015, klokken 14:00
Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:05
Den 8 års garantien/fri kilometer på batteriet er kanksje  ikke så mye verdt??

Er det noen som har trodd den var verdt noe?


Jeg har faktisk trodd det. Men om prisen på nytt ligger på rundt 200 lapper nå, vil den være vesentlig mindre om 3-4-5 år. I tillegg kan man vel kanskje få litt for batteriet de tar ut om du velger å kjøpe nytt? Da blir det vel ikke så ille.

Men hadde troen på 8års batterigaranti ja. Var liksom en trygghet når bilen ble kjøpt.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

GeirHM

Sitat fra: toppi på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:46
God oversikt her, og fyll inn for å gjøre den enda bedre.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/htmlview?pli=1

Jeg vil gjerne bidra her, men når jeg får ikke aktivert dette slik at jeg får fylt ut mine egne data. Hvordan går jeg fram for å få til dette?

cirys1

Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2015, klokken 14:00
Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:05
Den 8 års garantien/fri kilometer på batteriet er kanksje  ikke så mye verdt??

Er det noen som har trodd den var verdt noe?
Det er ihvertfall mange som bruker garantitiden på batteri som et argument visst batteriet skulle ryke/bli dårlig. Jeg tror rett og slett at få vet at det ikke er satt noen grense på hvor dårlig det kan bli, før man bare får nytt..

Salvesen

En kan jo argumentere med hvordan produsenten definerer dem som "død", er vell snakk om 75% eller noe i den dur for NCA om jeg ikke tar helt feil?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

cirys1

Sitat fra: Salvesen på torsdag 29. oktober 2015, klokken 15:39
En kan jo argumentere med hvordan produsenten definerer dem som "død", er vell snakk om 75% eller noe i den dur for NCA om jeg ikke tar helt feil?

25% svekkelse etter 7 og halvt år er jo ganske bra, tror Tesla tar i betraktning kjørelengde +++ så det blir svært vanskelig for kunden og vite noe, og spesielt så kommer de aldri til og nevne et tall.
25%svekkelse er kanskje innenfor visst man har kjørt under 200k km? But who knows?

Salvesen

Problemet med stor svekkelse i batteri er logikken til bilen. Pr i dag estimerer den ut i fra ett friskt batteri, men når dette degraderes en del vill disse estimatene være feil og bilen kan gjøre mye rart. Så en må nok se på batteriet som "dødt" da.

Nå kjenner jeg så klart ikke til logikken til Tesla, men har jobbet med tilsvarende produkter der slike problemer har oppstått. Så "gode" batterier må byttes.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Øyvind.h

Sitat fra: RuneW på torsdag 29. oktober 2015, klokken 14:00
Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:05
Den 8 års garantien/fri kilometer på batteriet er kanksje  ikke så mye verdt??

Er det noen som har trodd den var verdt noe?
Alle som har satt seg inn i statistikk i hvert fall?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mr_Utopia

Den er kanskje ikke verdt så mye på batterie, men trolig stor verdi på DU. Men man kan jo få en som er like slitt som den som røk i teorien. Og her gjelder ikke at garantien blir fornyet ved reparasjon av feil. For det er reklamasjon det gjelder. Så ved garanti reparasjon 7 år kan det vel bli satt onn en 6,9 år gammel DU med mange km på. Hva de har liggende er en annen sak?

Avh

Nei om garantien til bilen ikke gjelder så mener jeg "ny" DU får fem nye garantiår men da ut fra ja hva heter det kjøpsloven eller noe slikt. Alså i teorien "ny"DU etter 8 år som så skal gjelde i 5 nye.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

VL

Hvor mange km har dere med 100% batteri? Tenker da på biler som er gått 20 000 +.  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

VL

Etter og ha ladet til 100% i natt som er første gang siden den var ny, ser jeg at bilen "kun" har 383 km med 100% batteri, mot 405 km når den var ny.Dette tilsvarer et tap på batteri på 5.43% over 20 000 km som min bil er kjørt. Syns dette er veldig mye?

De første par tusen km ladet jeg den ofte over 90%. Men etter tips her inne har jeg holdt den mellom 20 og 80 % siden. Lader kun med 32A, og SC når det er langturer ( svært sjeldent ).

Om tapet forsetter i samme tempo, vil det jo være under 50% igjen på batteriet når bilen bikker 200 000 kjørte km. Får håpe det kun er i startfasen batteriet mister effekten så fort?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Salvesen

Sitat fra: VL på søndag 08. november 2015, klokken 10:28
Etter og ha ladet til 100% i natt som er første gang siden den var ny, ser jeg at bilen "kun" har 383 km med 100% batteri, mot 405 km når den var ny.Dette tilsvarer et tap på batteri på 5.43% over 20 000 km som min bil er kjørt. Syns dette er veldig mye?

De første par tusen km ladet jeg den ofte over 90%. Men etter tips her inne har jeg holdt den mellom 20 og 80 % siden. Lader kun med 32A, og SC når det er langturer ( svært sjeldent ).

Om tapet forsetter i samme tempo, vil det jo være under 50% igjen på batteriet når bilen bikker 200 000 kjørte km. Får håpe det kun er i startfasen batteriet mister effekten så fort?

Det er jo kun ett estimat...  Kjør bilen "tom" og se hvor mange kW du har brukt. Det gir en bedre pekepinn på kapasitetstap.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Hyperstress

Sitat fra: VL på søndag 08. november 2015, klokken 10:28
Etter og ha ladet til 100% i natt som er første gang siden den var ny, ser jeg at bilen "kun" har 383 km med 100% batteri, mot 405 km når den var ny.Dette tilsvarer et tap på batteri på 5.43% over 20 000 km som min bil er kjørt. Syns dette er veldig mye?

De første par tusen km ladet jeg den ofte over 90%. Men etter tips her inne har jeg holdt den mellom 20 og 80 % siden. Lader kun med 32A, og SC når det er langturer ( svært sjeldent ).

Om tapet forsetter i samme tempo, vil det jo være under 50% igjen på batteriet når bilen bikker 200 000 kjørte km. Får håpe det kun er i startfasen batteriet mister effekten så fort?

I den første tiden påvirker vel alder tapet mest.
En må forvente en relativt stor dip i kapasitet i starten før det flater mer ut.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

GOS

Sitat fra: VL på søndag 08. november 2015, klokken 10:28
Etter og ha ladet til 100% i natt som er første gang siden den var ny, ser jeg at bilen "kun" har 383 km med 100% batteri, mot 405 km når den var ny.Dette tilsvarer et tap på batteri på 5.43% over 20 000 km som min bil er kjørt. Syns dette er veldig mye?

De første par tusen km ladet jeg den ofte over 90%. Men etter tips her inne har jeg holdt den mellom 20 og 80 % siden. Lader kun med 32A, og SC når det er langturer ( svært sjeldent ).

Om tapet forsetter i samme tempo, vil det jo være under 50% igjen på batteriet når bilen bikker 200 000 kjørte km. Får håpe det kun er i startfasen batteriet mister effekten så fort?

Om du ikke nettopp har gjort det så foreslår jeg du kjører den langt ned (under20-30 tkm igjen på tanken) og så lader du den helt opp igjen. Da vil du forhåpentligvis få ett riktigere bilde.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

TR

Sitat fra: Salvesen på søndag 08. november 2015, klokken 11:14
Sitat fra: VL på søndag 08. november 2015, klokken 10:28
Etter og ha ladet til 100% i natt som er første gang siden den var ny, ser jeg at bilen "kun" har 383 km med 100% batteri, mot 405 km når den var ny.Dette tilsvarer et tap på batteri på 5.43% over 20 000 km som min bil er kjørt. Syns dette er veldig mye?

De første par tusen km ladet jeg den ofte over 90%. Men etter tips her inne har jeg holdt den mellom 20 og 80 % siden. Lader kun med 32A, og SC når det er langturer ( svært sjeldent ).

Om tapet forsetter i samme tempo, vil det jo være under 50% igjen på batteriet når bilen bikker 200 000 kjørte km. Får håpe det kun er i startfasen batteriet mister effekten så fort?

Det er jo kun ett estimat...  Kjør bilen "tom" og se hvor mange kW du har brukt. Det gir en bedre pekepinn på kapasitetstap.

Er det kun et estimat?

Jeg mener 100% = 100% og at tkm/rkm som vises ved 100% gir et riktig bilde av batteriets kapasitet. Flere her inne har argumentert kraftig for at både tkm og rkm er faste verdier, og ved 100%-lading har bilen god kontroll på at batteriet faktisk er fullt. Jeg har fått bekreftet fra Tesla at de også bruker dette for å anslå kapasitet.

Denne statistikken er basert på slike tall og viser vel at ca 5% tap er ganske normalt:

https://steinbuch.files.wordpress.com/2015/01/1-battery.png

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA