Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av Fred Østli, mandag 30. november 2015, klokken 11:01

« forrige - neste »

Fred Østli

Venter nok over en måned til på min ZOE, og så har jo Leaf nå forbedret rekkevidden.... hm...

Mye fundering for tiden, ikke minst med tanke på Zaptec-forsinkelsen og andre lade-issues. Dette gjorde at jeg måtte sjekke prisen på en Leaf Nordic 30kw komplett med vinterjul, opp mot Zoe intense m 3,5kw hjemme-lader som jeg har bestilt. Prisen som er avtalt på Zoe er 223 000,- levert i Bodø komplett, mens Leaf Nordic 30kw vil koste 275 000,- Den kunne leveres i Januar. Leafen vil ha sine fordeler, men jeg er usikker på om 52 000,- vil forsvare å avbestille Zoe.

Prisen på Zoe inkluderer selvfølgelig 25000 rabatten som jo alle får, men det er jo det man betaler som betyr noe...

Jeg spør vel egentlig ikke om råd, men tenkte det var greit å ta opp prissammenligningen, da de jo regnes for å være i samme klasse (Selv om Zoe er litt mindre bil)

Fred

TM

Min erfaring er at NEDC rekkevidden som Renault oppgir er langt mer optimistisk enn hos andre leverandører. Desverre finnes det ikke de mer realistiske EPA målingene for Zoe fordi den ikke selges i USA. Kia Soul har 93 Miles EPA rekkevidde og erfaringen til brukerne er at den har lengst rekkevidde i dag. Nye Leaf har 107 miles EPA rekkevidde, så 20-30 km lenger rekkevidde i praksis på sommerføre er nok realistisk i favør av Leaf. Men om det er verd prisforskjellen er avhengig av den enkeltes behov. For noen kan 2 mil ekstra være helt avgjørende for om elbilen kan erstatte dagens fossil bil.

hsa77

Hadde jeg skulle bestilt bil i dag hadde Leaf 30kwh nok vært førstevalget. Jeg er superfornøyd med ZOE, men 30kwh batteri ville  bety at jeg hadde kunne kjørt tur/retur hjem jobb uten lading i de aller fleste tilfelle, og ikke bare om sommeren slik ZOE klarer... På den annen side hadde jeg måtte kjøre fossilt i et år ekstra og betalt 50.000kr  mer for bilen, så trøsten er at ladestoppen er godt betalt!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

moonbuggy

Kanskje du burde vente på neste ZOE oppgradering:
http://pushevs.com/2015/10/02/second-generation-nmc-cells-in-renault-zoe/

I have the information that the second generation NMC cells that will be used, have 65 Ah capacity and weight less than 1 kg. This means an energy density a little more than 240 Wh/kg.

These LG Chem cells will make the Zoe have a 300 km real world range, or more than 400 km in the unreliable NEDC.

We can expect the future Zoe to maintain the number of 192 cells in the battery pack. Let's do the math: 192 x 65 Ah x 3,7 V = 46,176 kWh


46,1 kwt i batteripakken, joda, det skulle smake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA