Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service Leaf

Startet av StigH, mandag 30. november 2015, klokken 10:00

« forrige - neste »

StigH

Hei folkens!

En gang innimellom hender det at jeg tar turen innover til storbyen for besøk av slektninger og slikt. Og da tenkte jeg at jeg like greit kunne søke om fritak for elbil og fikk dette innvilget. Da er spørsmålet bomselskapet ikke svarte meg på: Er det nå fritt fram eller må jeg også ha en bombrikke i tillegg? Er automatikken såpass oppegående at den klarerer EL-skilt når bilen er fritatt?
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Blouberg


StigH

Det stemte det Blouberg. En må først få fritak så får en bombrikke. Fikk svar fra de i dag. Jeg fikk i tillegg jammen meg ettergitt turen jeg hadde i helga også så det er faktisk litt fleksibilitet i systemet dems også :)
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

THE

Når du har fått innvilget fritak hos et bomselskap, så skal det fritaket automatisk gjelde i alle bomstasjoner du passerer rundt om i landet. Du trenger derfor ikke opprette avtale hos x-antall forskjellige selskaper slik som du må for å få rabattavtaler med gammeldags bil.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektrolux

Nå er bompengefritaket for Elbiler av 1997 en lovfestet rettighet.

Bompengeselskapene har i samrøre med vegdirektoratet innført krav om Autopass.

Vegdirektoratet har heldigvis ikke nødvendig myndighet til å endre norsk lov, så kravet om autopass er høyst tvilsomt. Derfor Bompengeselskapenes "medgjørlighet" med å ettergi pålagte bompenger.

Det er lite miljøvennlig å kreve bombrikker på kjøretøy som uansett har fritak for bompenger med alt det medfører av produksjon, batteri, edelmetaller etc. Dagens teknologi gjør det mye rimeligere med skiltgjenkjenning.

Dagens praksis vil nå bli prøvd i rettsapparatet med håp om at dette kan føre til at bomselskapene og vegdirektoratet blir nødt til å følge norsk lov, og at vi kan slippe disse unødvendige brikkene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

3irikur

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. oktober 2015, klokken 08:25
Dagens praksis vil nå bli prøvd i rettsapparatet med håp om at dette kan føre til at bomselskapene og vegdirektoratet blir nødt til å følge norsk lov, og at vi kan slippe disse unødvendige brikkene.

Oi! Dette har jeg ikke hørt om! Hvem prøver det?
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

StigH

Helt enig der ja :) Skulle gjerne sluppet å hatt den kladden i frontruta.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Panduck

Sitat fra: 3irikur på onsdag 28. oktober 2015, klokken 09:24
Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. oktober 2015, klokken 08:25
Dagens praksis vil nå bli prøvd i rettsapparatet med håp om at dette kan føre til at bomselskapene og vegdirektoratet blir nødt til å følge norsk lov, og at vi kan slippe disse unødvendige brikkene.

Oi! Dette har jeg ikke hørt om! Hvem prøver det?

Før jeg fikk autopassbrikka, hadde jeg noen bompasseringer. Jeg fikk regning, ringte de og sa at den skal jeg vel ikke betale når jeg har elbil. Fikk beskjed om at regningen ble slettet.

Fordelen med autopassbrikke vil da altså være at man slipper å få regninger, for så å måtte ringe opp og si at man ikke skal betale. Det i seg selv gjorde at jeg skaffet autopassbrikke.

elektrolux

Fordelen med skiltgjenkjenning er at alle skilt som begynner på EL eller HY automatisk kan siles ut og dobbelskjekkes mot Norsk kjøretøyregister. Politi og vegvesen bruker allerede slike systemer til kjøretøykontroll

I forbindelse med bomstasjoner ville en slik sjekk vært siste trinn med mindre bilen er utenlandsregistrert. Ingen faktura trenger sendes og ingen dyre regninger trenger krediteres. Og ingen Autopassbrikker trenger produseres, distribueres, faktureres, retuneres, for så å ble resirkulert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cra

Derfor dobbeltsjekk mot kjøretøyregisteret. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:17
Utenlandske skilt på EL?

Skal ha maksimal (u-)flaks hvis de ligger i Norsk kjøretøyregister.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

THE

Sitat fra: Elmo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:50
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:17
Utenlandske skilt på EL?

Skal ha maksimal (u-)flaks hvis de ligger i Norsk kjøretøyregister.


Har sett flere polskregistrerte biler med EL + 5 siffer som registreringsnr. Skiltene er veldig like norske skilt å se på også, bortsett fra flagget til venstre.

Tror nok ikke at det er utenlandske skilt som vil skape størst utfordring med skiltavlesing. En normal norsk vinterdag med saltsørpe i tykke lag på alle biler vil nok kreve at en veldig stor andel av passeringene må ha manuell kontroll. Tror også at en mye større prosentandel av passeringene må slippe gratis gjennom pga. at det er umulig å fastslå reg.nr. selv etter manuell kontroll av bildene.

Min oppfatning av skiltgjenkjenning er at det vil kreve mye mer manuelt arbeid enn i dag for bomselskapene. Det vil si at en enda større del av omsetningen går til administrativt arbeid, og mindre til nedbetaling av lån. Da må satsene eller nedbetalingstiden øke.

Jeg er absolutt ikke tilhenger av bompengefinansiering, men når det er en realitet mener jeg at drifta  av bomstasjonene må være så rasjonell som mulig. Håper at administrasjonskostnadene for bompengeinnkreving blir lavere nå når antall bomselskaper skal reduseres til 5, det vil i alle fall bli enklere å forholde seg til 5 selskaper for oss som kunder.

For de som absolutt ikke vil ha brikke bør det være mulig å slippe, og det er ikke verre enn at passering uten brikke er dyrere enn med brikke for å dekke inn merkostnader for manuell kontroll. I dag er det vel en eller annen rabatt for brikkepassering i (nesten?) alle bomselskaper, så selskapene får allerede dekket inn eventuell merkostnad ved brikkeløs passering.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pkhamre

Så hva må jeg som ny elbileier gjøre for å kjøre gratis gjennom bom? Bare få tak i autopass-brikke, eller må jeg registrere meg hos et bompengeselskap i tillegg?
2018 Tesla Model X75D - Uglen

elektrolux

Sitat fra: THE på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:02
For de som absolutt ikke vil ha brikke bør det være mulig å slippe, og det er ikke verre enn at passering uten brikke er dyrere enn med brikke for å dekke inn merkostnader for manuell kontroll. I dag er det vel en eller annen rabatt for brikkepassering i (nesten?) alle bomselskaper, så selskapene får allerede dekket inn eventuell merkostnad ved brikkeløs passering.

Det er nettop slik det er, men ikke for Elbil. Der er det gratis med brikke. ( Og egentlig også uten ) men bomselskapene sender ut usaklige faktura med bomsats for eksosbil om en kjører uten brikke.

Jeg betaler gladelig full pris for å slippe brikke når prisforskjellen er 10-30%, men når forskjellen blir 100+% velger jeg brikke dersom det er frivillig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA