Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kewet 5 med problemer

Startet av Elmo, tirsdag 04. mai 2010, klokken 11:44

« forrige - neste »

Elmo

Så denne annonsen på Finn
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21391633&WT.synd_type=agent
Har på ingen måte tenkt å reklamere for selgeren, men stusset litt på dette utsagnet i annonsen
Sitat
Bensin tilleggsmotor/generator. Går bilen tom for oppladet støm, startes bensinmotor som lader batterier. Det går at kjøre ca 100 km på en tank bensin.
Elbil kjører i buss/kollektivfelt
Bilen er 2005 modell. Lagde Renault slik hybrid allerede da eller er dette noe hjemmesnekret tro ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

Ikke en selvfølg at den kan kjøre i kollektivfeltet som de påstår. Bilder viser ikke noen EL skilter.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Trodde det var velkjent at Kangoo kom med et hjelpeagregat.

Nøyaktig hvordan det virker vet jeg ikke.

Kan det brukes under kjøring vil nok rekkevidden øke betraktelig, og kanskje til og med til uendelig.

Disse bilene er blitt registrert som Elbiler tidligere, og er nok en nøtt for avgiftskåte makter.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gaute

Disse bilene ble solgt/leaset noen av til firmaer/kommune, men for mange av de oppstod det en del feil, som hvis jeg husker riktig ikke de som hadde teknins ansvar for bilene fikk løst.  Mange ble stående. Tror ikke problemene var større en at aktive på dette forumet kunne ha kommet med løsning på problemene. Kan ikke huske hva problemene gikk ut på.  Tror det ble solgt en del av disse bilene til Sverige.

mvh Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Griffel

Oslo kommune hadde noen av disse. Problemfrie var de ikke. Generatoren er om jeg husker riktig ikke veldig stor dermed kan ikke bilen kjøre kontinuerlig på generatordrift. Det er vel det som må til for å kunne argumentere for at dette er en elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#5
Dette er ikke en plug-in hybrid slik vi er vant il å bruke betegnelsen, det ble kalt "range extender". Det er et bensindrevet strømaggregat som kan brukes bare når bilen står parkert. Opplysningen i annonsen: "Bilen har en 7 liter bensintank med en liten bensingenerator. Går bilen tom for oppladet støm, startes generatoren som lader batteri slik at bilen kan kjøre ca.30 km." bekrefter det jeg alltid har hevdet; bensinforbruket ved lading med bensindrevet strømaggregat er ca 2 liter pr mil.

Etter det jeg husker ga Renault tilbud til alle om å få tilbake hele kjøpesummen ved tilbakelevering av problembilen. Samtidig frasa de seg alt ansvar for service og reservedeler.

Denne bilen står i utlandet og jeg vil tippe at det er en som ikke tok imot tilbudet og har ventet til til oppstyret la seg med å selge til overpris. At bilen bare har gått 5000 km på 5 år sier vel sitt. 1999 - 2002 Th!nk til halve prisen er et bedre kjøp, spesiellt med tanke på all den ekspertise som er opparbeidet av entusiastene opp gjennom årene.



Se også denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=346.0
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#6
Sitat fra: El rayo på fredag 19. mars 2010, klokken 23:45

Opplysningen i annonsen: "Bilen har en 7 liter bensintank med en liten bensingenerator. Går bilen tom for oppladet støm, startes generatoren som lader batteri slik at bilen kan kjøre ca.30 km." bekrefter det jeg alltid har hevdet; bensinforbruket ved lading med bensindrevet strømaggregat er ca 2 liter pr mil.

Se også denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=346.0

Her er det nok annonsen som missforstås. Så galt er det nok ikke. Antagelig skulle det ha stått noe slik som"Starters generatoren og kjøres en halv time kan du kjøre 30km. (0,5 til 0,8 l/mil er mer trolig.)
Det er helt klart mer økonomisk å lade fra nettet, og altså, Enviro gjør en del ombygging av de Kangoo bilene de selger, og mener at de har løsningen på problemene med denne modellen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

En bil av denne størrelsen bruker normalt 0,6-0,8 liter pr mil ved direkte mekanisk drift. Om energien skal omformes 3 ganger med virkningsgrad ca 0,8 i hvert ledd, vil forbruket bli omkring det dobbelte.
Motor generator=0,8, batterispenning ut inn =0,8 og batteri-elmotor 0,8.
Hvis generatoren brukes samtidig med batteriet, vil en ikke få noe tap i batteriet, og virkningsgraden vil stige fordi belastningen på batteriet reduseres. Motoren vil hele tiden arbeide med høyere spenning enn ved batteridrift alene.
Det er visst dette som kalles seriehybrid.

Kan en benytte en bensinmotor til å drive bilen direkte med mekanisk overføring samtidig med elmotoren, trenger en vesentlig mindre effekt for å holde bilen i gang, og rekkevidden økes betraktelig med en liten fossilbrenner. Denne kan samtidig gi varme til varmeapparatet. -Paralellhybrid.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. mars 2010, klokken 12:52
Enviro gjør en del ombygging av de Kangoo bilene de selger, og mener at de har løsningen på problemene med denne modellen.
Denne Kangooen selges som vi ser av annonsen ikke av Enviro og vi vet ikke om den er ombygget.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Eyvind

Sitat fra: Ken på fredag 19. mars 2010, klokken 17:12
Ikke en selvfølg at den kan kjøre i kollektivfeltet som de påstår. Bilder viser ikke noen EL skilter.

Såvidt jeg forstår, er definisjonen for å nyte godt av elbilfordelen (i allefall engangsavgift) slik;
§ 4-10. Elektrisk drevet motorvogn
       Motorvogn som bare bruker elektrisitet til framdrift er fritatt for engangsavgift etter Stortingets avgiftsvedtak § 5 bokstav i.


Denne bilen har bare elektrisk motor til framdrift, ergo er dette en elbil.
Bildet er nok tatt i Frankrike, derfor er det vel ikke noe el-skilter.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Der er forskjell på " motorvogn som bare bruker elektrisitet til framdrift " og " bilen har bare elektrisk motor til framdrift "

Sistnevnte dekker alle seriehybrider, uten at det dermed er garantert at de får EL skilter.

Derimot har Kangoo fått EL skilter i Norge.

Til sammenligning kan en Hydrogenbil kjøre med HY skilter til tross for at den kjører på bensin. Kravet er at bensintanken er minder enn 5 eller 10 liter. En tilsvarende regel for Elbil hadde vært helt logisk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Har lest en annen annonse for tilsvarende bil tilsalgs i Belgia.

Det virker som om agregatet kan svive mens bilen kjøres, og at det dermed er snakk om verdens første seriehybrid.

For at den skal kunne registreres siom Elbil kan ikke agregatet være av stempeldreven type. De Kangooene som likevel er EL registrerte er vel godkjent uten et slikt agregat.

Er derimot agregatet av en annen konstruksjon, f.eks jetmotorbassert, bør EL registrering være mulig. ;)

Ved problemer er det nok en enkel sak å bygge bilen om til ren elektrisk drift.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

Hei

Jeg har en slik bil og Range Extenderen (RE) måtte jeg ta ut for å få EL skilter.
Dette var jeg ikke klar over og det gav meg endel problemer med å dokumentere at bilen faktisk var lovlig utover det å fjerne RE``en.
Om det faktisk er EL med RE eller ikke ville ikke Vegdirektoratet ta stilling til og henviste trafikkstasjon til å godkjenne bilen som den fremstår nå (ie uten RE) med fremskaffet dokumentasjon.

RE``en er et bensinmotor som yter 15kw og driver 2x5,5kw generatorer. RE fungerer KUN i hastigheter over 40km/t og da progresivt opp til maks effekt ved ca 75 km/t. Det går altså ikke ann å lade opp batteriet ved å stå stille.
I praksis gir dette en rekkevidde på ca 180km med en tank bensin (9,5 liter) og fulle batterier.  Rekkevidden med veldig forsiktig kjøring og bensinpåfylling kan tynes opp mot 300km etter sigende. Når batteriene er tomme stopper det, da må det lades.

Enviro og andre har utviklet isolering som ivaretar isoleringsprobleme disse bilene har hatt.
Har ikke hatt noen problemer med rF verdier etter dette, den ligger stabilt over 655.000 ohm uansett vær.

El rayo

Takk for oppklaringen og rettelsen!

Mine tidligere svar er basert på avisartikler fra 2005, som trolig er pressemeldinger oversatt fra fransk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Med ref til Toll og Avgiftsdirektoratets avgjørelse om at Opel Ampera og Chevrolet Volt ikke er elbiler.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3536.msg30201.html#msg30201

Er da denne Kangoen med range extender en elbil eller ikke tro ???  http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=27898417
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA