Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0

Startet av Balto, søndag 29. november 2015, klokken 16:51

« forrige - neste »

Balto

Hei!

Jeg er ny her og bestilte meg en i3 for noen uker siden, og får den levert i begynnelsen november.

Ettersom det er et knaus i veien mellom meg, svigers og pinnekjøttet, vurderer jeg å ta i3en over berget.
Er dette ren galskap på vinterstid, uten å ta med telt/sovepose, risikere koldbrann og bruk av angstdempende medisiner?

Har lest den andre tråden Bergen-Oslo... Problemet er vell Eidfjord-Ål som er oppoverbakke/116km/-20°c/snø? Vil det være et reelt å nå Geilo/Ustaoset for å deretter lade med 240v der? Noen andre tanker? Anbefalt eller ikke?

Etter å ha sett filmen Everest igår, merker jeg skepsisen har økt en smule.... :-[


EDIT: Tenkt rute/stoppeplasser https://goo.gl/maps/9mQzwuz1R7Q2
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

LMOR

Detaljer om denne fjellovergangen er relativt detaljert beskrevet i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.0.html

Det burde gå fint ned til -2, men -20 og snø høres litt tøft ut frem til det kommer flere ladestasjoner over fjellet.

Men ser frem til tur-rapporten.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Balto

Interessant lesning! Ja, jeg opplevde -27° på vidda når jeg skulle hjem ifra østlandet ifjor i romjulen, så regner ikke med at det blir sånn altfor mye varmere iår... Noen forslag til hvor man kan lade med shucko før Ål/Geilo evt? Hvor mange km kan jeg forvente sånn ca med 100% ifra Eidfjord?

I verste fall får jeg ta med meg et bærbart aggregat, hvis jeg bestemmer meg for å utfordre skjebnen   ;D
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

automat

Grønn Kontakt skal åpne hurtigladere på Haukeligrend og Seljord i 4.kvartal. (I flg ladekartet deres). Når de åpner kan E134 være et tryggere alternativ.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Balto

Sitat fra: automat på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:33
Grønn Kontakt skal åpne hurtigladere på Haukeligrend og Seljord i 4.kvartal. (I flg ladekartet deres). Når de åpner kan E134 være et tryggere alternativ.

Takk for tipset! Det gjør jo saken biff! Trenger ikke å være beskymret for frostskader nå. Finnes det noen måte å planlegge på internett, slik som man kan planlegge ruten i bilen mtp stigning, temperatur osv?
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

02jan

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Balto

Sitat fra: 02jan på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:59
Legg inn etappene, som samsvarer med ladestasjoner for din rute.

http://www.jurassictest.ch/GR/

Ah, supert! Finnes det noen faktor man kan multiplisere rangen med ut ifra temp for å få en nogen lunde pekepinn? feks 0.9 for 0°?

Takk for alle svar så langt, varmer hjerte til en elbil newbie!
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

LMOR

#7
Her er de tallene jeg bruker. Merk at -10 of -20 er gjetning. Jeg venter i spenning på at noen rapporterer tall jeg kan bruke til finjustering.

I3 jurassic - Chain performance Traction
-20 : 0,50
-10 : 0,55
0-2 grader : 0,60
12-14 grader: 0,65
18-20 grader: 0,70

Moonbuggy 0,75

Ellers: 1270, 0.01, 0,450, 150, 19.8, 0.3, (0.75 default), 0

MERK at tallene ikke gjenspeiler fakta per felt, men bruker beregningen kreativt for å få til noen som tar inn i seg kompleksiteten som i3 har ift å utnytte varme/kjøling osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

automat

Sitat fra: Balto på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:41
Sitat fra: automat på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:33
Grønn Kontakt skal åpne hurtigladere på Haukeligrend og Seljord i 4.kvartal. (I flg ladekartet deres). Når de åpner kan E134 være et tryggere alternativ.

Takk for tipset! Det gjør jo saken biff! Trenger ikke å være beskymret for frostskader nå.
Forsikre deg bare om at de er operative før du legger ut på tur. Forsinkelser og feil er ikke ukjent i hurtigladerbransjen. (Gjelder alle operatører.)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Balto

Sitat fra: LMOR på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:05
Her er de tallene jeg bruker. Merk at -10 of -20 er gjetning. Jeg venter i spenning på at noen rapporterer tall jeg kan bruke til finjustering.

I3 jurassic - Chain performance Traction
-20 : 0,50
-10 : 0,55
0-2 grader : 0,60
12-14 grader: 0,65
18-20 grader: 0,70

Moonbuggy 0,75

Ellers: 1270, 0.01, 0,450, 150, 19.8, 0.3, (0.75 default), 0

MERK at tallene ikke gjenspeiler fakta per felt, men bruker beregningen kreativt for å få til noen som tar inn i seg kompleksiteten som i3 har ift å utnytte varme/kjøling osv.

Supert! Har du noen tall for våt eller slapsete vei på rolling resistance? hva er grunnen til at du bruker et så forskjellig tall på SCx?

Fan, jeg lå merke til at jeg ikke bestilte connected drive når jeg bestilte bilen.Skjønte ikke hva det var når jeg var i sjappa, men nå angerer jeg (tror jeg? hvis jeg forstod rett hva det innebar) etter å ha lest et par tråder på det. Spesielt mtp 6AM.. Jeg vet bilen er ferdig produsert og mest sannsynlig i Norge. Burde jeg ringe selger imorgen, og høre om han kan fikse noe? Eller er jeg totally f*cked?
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

LMOR

Du mangler ikke hardware, det mangler bare velvilje fra BMW. Spør om når connectedDrive Store kommer til Norge  :)

Som jeg skrev nederst er dette kreativ bruk av beregningen, basert på best match for alle data jeg har samlet fra dere her inne.

Hvis du bruker default luftmotstand f.eks. så blir ikke tallene riktige, fordi økt fart også gir mer varme i motoren som kan gjenbrukes når det trengs, og økt kjøling som kan brukes når det trengs. Osv.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Balto

Da endte jeg opp med å bestille ny bil ettersom jeg hadde tatt alt av utstyr utenom 609, 6AK og 6AM. Noe som viste seg å være ganske vesentlig etter å ha lest meg opp her inne på forumet.

Selvfølgelig hadde de akkurat fått bilen som jeg først hadde bestilt, og den stod klar og alt med skilter på utsiden av bmw forhandler (gjorde litt vondt å ikke kunne ta den med seg).

Som et lite plaster på såret får jeg i hvert fall den nye fargen;
C2W - Fluid Black med highlight BMW i Blue nå   :)

Så nå blir det mest sannsynlig ikke noe tur ettersom antatt levering ikke er før i uke 52. Igjen er det bare å smøre seg med toldmodighet og vente i nye 6 uker...
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Balto

#12
Da fikk jeg endelig bilen min på torsdag! Dessverre var det kommet en transportskade på frontfangeren og frontfangeren må på omlakkering!

Over til turen over fjellet så ser det ut som at det kommer til å skje med mindre det er storm (kolonnekjøring). Fikk akkurat tak i Grønnkontakt og de melder at de skal ha den nye hurtigladeren på Haukeli klar til fredag! :) Så da skal man være ganske trygg på å komme frem!

Så da blir ruten slik: Bergen-> Norheimsund ->Odda->Røldal-> Haukeli -> Åmot->Flatdal->kongsberg->Hønefoss

- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Snapcase

Sitat fra: Balto på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:07

Så nå blir det mest sannsynlig ikke noe tur ettersom antatt levering ikke er før i uke 52. Igjen er det bare å smøre seg med toldmodighet og vente i nye 6 uker...

Fader så fort dere får biler da.  Bestilte 2 Desember, fikk ordrebekreftelse samme dag.  Forventet levering uke 8 2016.

pudderjagar

Grønn kontakt skal sette i drift ladaren på Haukelidgrend og Seljord denne veka så då er dette bankers å kjøre.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA