Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enova utlysning, når kommer hurtigladerne?

Startet av Mag, lørdag 28. november 2015, klokken 20:05

« forrige - neste »

Mag

Har bestemt meg å kjøpe første elbil. Valget står mellom Renault og Nissan Acenta. Renault er billigere og litt lettere å kjøre men selgeren ikke så interessert i salg :( Nissan 40 000 dyrere men kan få 1,95% rente i første tre år. Så Spørsmål er hvilken skulle velge. Billene har likt kjørelengde.
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

THE

Jeg har Zoe i dag, men skulle jeg kjøpt elbil nå, så hadde det nok blitt Leaf 30kWh.

Jeg har Zoe Intens (høyeste utstyrsnivå) og 11kW hjemmelader, og ved kjøp av Leaf hadde det blitt Tekna eller Nordic med 6,6kW lader.

Jeg tror at Leaf 30kWh vil få større reell kjørelengde enn Zoe R240 uansett hva NEDC-rekkevidde sier (Leaf 250km, Zoe 240km).

Hvis du ikke har behov for hurtiglading, og klarer deg med rekkevidden til Zoe på normale dager, så er Zoe Life et godt kjøp. Husk at Zoe Life er ganske ribbet for utstyr, så du får stort sett 4 hjul og ratt, men varmepumpe er standard. For å få utstyrsnivå som ikke ligger alt for langt bak Leaf, så må du opp på Zoe Intens.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elrey71

Skjønner ikke helt prisforskjellen – det selges jo nye Leaf Acenta til 230.000,- med vinterdekk, lading og 1,99% rente. Velger du topp utstyrt Leaf blir det selvfølgelig dyrere. Jeg har selv bestilt en Zoe Intens Easy Charge med PodPoint, hyttelader og vinterdekk til den prisen. Hvis Zaptec kommer i desember burde jeg kanskje forandre dette. Uten Renaultvere kampanjen på 25.000,- har Zoe dårlige odds prismessig – så den kampanjen tror jeg fortsetter. God innbyttepris på dagens Megane ble også avgjørende, i tillegg til subjektive meninger som jo ofte har mye å si; Lading uproblematisk for mitt bruk, design, sitter bedre osv. Synes forøvrig at flere småting ved Zoe er merkelig at det ikke ordnes opp i ; DAB radio, dekktrykkmåler... Egentlig småting, men som nok er utslagsgivende for endel.

elrey71

Ser du skriver 30kWh - det er jo en forskjell. Life Zoe et bra kjøp - men fikk beskjed om ett års levering...

Gliderman

Leaf kan hurtiglades, Zoe kan ikke. Det er for meg en helt avgjørende forskjell.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mag

Takk for alle svar. Jeg tror at det blir Leaf. elektrolux, jeg bor i Bergen og av og til må kjøre 120 km (60 hver vei), så den passer ikke. Nå skal jeg kontakte selgeren, bare lurer på en ting til. Jeg har fått tilbud uten lader 6.6. I en annen tråd leste jeg at den kan bli nødvendig. Hvor er den brukt?
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

AppleKnocker

Zoe 240 har omtrent samme rekkevidden som "gammel" Leaf. 30kw Leaf vil nok ha lenger rekkevidde (med mindre Nissan har begynt med juks). Det beste med Zoe er at den under visse forutsetninger kan lades svært raskt hjemme.

6.6kw lader trenger du hvis du skal lade Leafen raskest mulig hjemme. Med en 16A kabel lader du (gammel) Leaf med ca 20% pr time. Med 6.6 lader og 32A kurs lader du ca 40% i timen. Med større 30 kw batteri antar jeg at ladetiden øker tilsvarende.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tutti

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:06
Zoe 240 har omtrent samme rekkevidden som "gammel" Leaf. 30kw Leaf vil nok ha lenger rekkevidde (med mindre Nissan har begynt med juks). Det beste med Zoe er at den under visse forutsetninger kan lades svært raskt hjemme.

6.6kw lader trenger du hvis du skal lade Leafen raskest mulig hjemme. Med en 16A kabel lader du (gammel) Leaf med ca 20% pr time. Med 6.6 lader og 32A kurs lader du ca 40% i timen. Med større 30 kw batteri antar jeg at ladetiden øker tilsvarende.
Problemet med 32A ladere er at disse er vanskelig å få godkjent av elverkene. Det er ofte mye enklere å få 11 kwh ladebokser hjemme (16A x 3). 6,6kw tror jeg er en kuriositet som gradvis blir faset over til 3-fase som Tesla, MB, Renault etc.

Mag

Jeg har tilgang til 16A i garasjen, men kan også lade på offentlige ladestasjoner mens jeg er på jobb. Fungerer der en vanlig ladekabel?
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Gliderman

Tror ikke vi skal skremme noen bort fra 32A en fas riktig enda. Har du 3 fas inn til huset og nok kapasitet, så er det så enkelt som en trefas kontakt der du skal lade. Plugg inn ladeboksen og du er klar.
Noen netteiere brummer, men det er nok for å være på forskudd.
Ellers er jeg faktisk enig i at 3 fase lading er bedre, så vi får håpe at også Østens bilprodusenter finner ut av dette.
@Mag
Har du standard ladekabel får du ladet med kun 10A. Skal du ha 16A må du ut og handle f.eks. Charge Amps Blue Spark.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 12:24
Ellers er jeg faktisk enig i at 3 fase lading er bedre, så vi får håpe at også Østens bilprodusenter finner ut av dette.

Dette synspunktet støtter jeg.
Hvordan skal en så få "Østens bilprodusenter" til å finner ut av dette?

Muligens kan det hjelpe om potensielle kunder etterspør trafase ladning.

Det største hindret tror jeg kommer fra "den gamle" elbil-generasjonen som i dag har oppgradert til f.eks Leaf. Her må det til en metalitetsendring. Slike endringer tar dessverre en del tid.

Jeg oppfater det slik ut i fra postinger på dette forum at svært mange brukere av Leaf aktivt anbefaler nye kjøpere av Leaf å få best mulig ladefart på AC. I dag er dette for leaf enfase 230V med 32A dvs ca 7 kw. Noen ser nytten av å gå fra maks 7 kw til f.eks 22kw som er forskjellen mellom en og trefase(400V) på 32A.

At jeg setter stor pris på muligheten til å lade med AC43kw er vel ikke ukjent på dette forum.

Ikke alle har en hurtiglader i sitt nærområde. dette betyr for mange at dersom bilen skal brukes til noe kort tid etter at man har kommet hjem fra jobb, må man ha bedre ladning hjemme enn 10A enfase 230V.

Det er viktig å respektere at folk har ulike behov for bruk av bil om ettermiddagen mellom kl 17 til 19.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

Dette er såpass forskjellige biler å kjøre at jeg ville prøvd begge og valgt den som en liker best.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mag

Takk for alle svar. Etter å ha prøvekjørt 4 forskjellige biler bestilte jeg en Leaf.  Jeg håper at jeg ikke kommer til å angre :)
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

Hansi

Gratulerer med kjøp, jeg tror ikke du kommer til å angre :) ble det 30kWh eller 24kWh?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA