Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av StigH, lørdag 28. november 2015, klokken 01:06

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 10. mars 2016, klokken 14:41
For at bilen skal bruke "motorbrems" så må den bytte modus frå forbruk til generator. Dette går veldig raskt. Når den genererer strøm så må den ha ein plass å gjøre av den. Er batteriet fullt så har den ingen plass å gjere av strømmen og dermed så minker "motorbremseffekten" Du kan øke den litt hvis du bruker mykje straum på td. varme i kupeen og anna utstyr som trekker straum.
Hehe,  ja du kan skru varmen og stereoanlegget på full guffe i nedoverbakke for å spare bremseklosser!  ;)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

JUL ZOE 240

Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39

Hva skjer med gjenvunnet energi på bildet? Det er jo spinnvilt! Her må det være noe galt.

Er det noe galt med gjenvunnet energi? Jeg trykket på nullstill i Kristiansand, så skjermen viser Kristiansand-Oslo. Bør det være mer eller mindre? Nesten hele veien hadde jeg regulator på i Eco modus. Størst forbruk var mellom Drammen og Lier,retning mot Oslo.

[/quote]

På en slik tur vil man nesten ikke regenere noe fordi det er liten forskjell i topografien og hastigheten er relativt høy så luftmotstand virker i mot så det er sjeldent at bilen er i regeneringsmodus.

På bildet er forbrukt energi 54 og gjenvunnet 47?

Jeg kjører 10 mil om dagen og regener da kanskje 1,5 kwh og forbruker nesten 20. Og dette er med to turer i Oslofjordtunnelen som regenerer mye.

Forøvrig, som andre sier her vil batteriet ikke ta til seg all strømmen hvis det er nesten fult, hvis det er kaldt ute i tillegg vil man merke dette enda bedre. Ned Oslofjorden lader jeg med typisk 4 kwh når jeg har kjørt et stykke ned og ikke holder på gassen. Da suser bilen altfor fort mot boksen i bunnen ;)

På vei hjem med mindre batteri lader den med typisk 15 kWh hvis man slipper gassen, dette bremser bilen slik at om man vil holde 70 må man ha gassen litt inne slik at den typisk regenerer 8-9 kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA