Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf kan bli skikkelig varm

Startet av Elbil fundamentalist, fredag 27. november 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Lager en tråd for potensialet og begrensninger samt juridiske utfordringer med autopilot fremover. Etter autopilot kjøreturen i går natt veltet det inn en masse tanker om dette fenomenet.


Juridisk perspektiv
Vil autopilot egenskaper bli argumentert for trafikksikkerhet som justering av feil sjåføren gjør? F.eks unnamanøver til andre ledige kjørefelt og automatisk nødbrems og potensielt utvidelse av antiskrens hvor bilen også styrer gjennom svingen. Men hva når autopiloten ikke bremser nok ned for svinger og/eller glatte partier og utsetter bilen for potensielt fare? Kan myndighetene kreve at autopilot biler påtvinges fartssperre? Vil det da bli umulig å ta forbikjøringer, unntatt slik snegleforbikjøringer vogntog utfører på motorveier? Kan autonome biler bli skyld i ulykker slik at sjåføren blir frikjent?

Kommunikasjon mellom autonome biler.
Vil bilene rapportere til hverandre om glatte partier? Vil dette kunne lastes opp i "skyen" slik at  alle biler vet om utfordrende partier på veien foran automatisk med real-time/ minutter gammel info. Også når ispartiet er smeltet og normal friksjon gjenopprettet.
Kan lysreguleringer bli gammelags? Bilene kan selv beregne om de kan passere foran eller bak kryssende trafikk. Kan kjørefelter bli gammeldags også? Svermteknologi kan gjøre det slik at motgående kjørefelt kan benyttes om det ikke kommer motgående trafikk, og bilene "fletter" unna møtende trafikk automatisk i "siste sekund" men likevel trygt iom at avstand mellom biler kan reduseres til f.eks 20 centimeter 3 biler i bredden?
Vil bilene kunne gjøre nytte av sideterreng analyse, slik at bilene vet nøyaktig hvor man er på bakgrunn av sideterrengets egenskaper, slik cruise missiler gjenkjenner kartet topografi på radarbildet. Da vil elbilene kunne kjøre så presist i veibanen at de alle sliter i det samme hjulsporet.

Sjåfører.
Kjøreatomatikk sløver sjåførenes evner.
Vil autonome biler sløve sjåførene så raskt at man blir en farlig sjåfør?
Etter at biler fikk ABS og antiskrens, er det blitt slik at de færreste selv greier å hente inn en sladd uten å få hjertet i halsen? Vi man med autopilot som "hovedsjåfør" bli såpass passiv bak rattet at man får hjertet i halsen når autopiloten umiddelbar ber deg ta over? Om sjåføren ikke tar over hva skjer da? Vil bilen velge den "beste utvei" og så stanse bilen på en trygg plass? Skal slike "nestenullyker" rapporteres til politiet? Blir det prikker av slikt?
Jeg antar at kjøreferdigheter vil forringes om autopiloten kjører de fleste strekningene. Overgangen fra at man kjører bilene selv til 100% selvkjørende biler tror jeg derfor kan gå overraskende fort. Når blir de "uforsvalig" at folk skal kjøre "potensielle drapsmaskiner på 2 tonn"? Når vil det bli forbudt å kjøre bilen selv, eller vil det kreve ett ny type kjørekort, hvor "analoge" kjøreferdigheter testes regelmessig og må fornyes ved jevne mellomrom?

Fremtidsbildet:
Vil det bli mulig å hoppe i baksetet og sove ett par timer på vei til Gøteborg?
Vil bilen kunne sette deg av ved hovedinngangen til jobben, og deretter kjøre rundt kvartalet og finne parkeringsplass selv? Eller enda bedre: -kjøre rundt med Ubêr app og tjene penger på egenhånd :)

Andre innspill?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

mogu

Eneste innspillet jeg har er at du er helt på jordet og ikke har skjønt mye. Autopilot er til som førerassistent på samme måte som cruise-kontroll. Utsagnene dine er på samme linje som at folk som bruker cruise kontroll ikke er istand til å styre farten selv. Autopilot skal kun brukes på steder der den er egnet( i likhet med cruise kontroll) og føreren er alltid den som har ansvaret(som med cruise kontroll).
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

o.b.lix

Autopilot er hjelpesystem der fører fortsatt kjører bilen.
Autonom er når bilen tar styringen helt selv.

Om en del år vil nok autonom være dominerende, men tar nok 20-30 år, bilparken skal jo byttes ut...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tuxedo

#3
Med autopilot er fører 100% ansvarlig for alt som skjer, og det kan til og med være straffeskjerpende å ha koblet inn autopilot om noe skulle skje ("Hadde du virkelig hendene på rattet, da?").  Å skylde på autopiloten tror jeg vil være en særdeles dårlig ide sett fra et juridisk synspunkt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

SunSeeker

Sitat fra: Tuxedo på søndag 25. oktober 2015, klokken 19:45
Med autopilot er fører 100% ansvarlig for alt som skjer, og det kan til og med være straffeskjerpende å ha koblet inn autopilot dersom forholdene tilsier det motsatte, om noe skulle skje.  Å skylde på autopiloten tror jeg vil være en særdeles dårlig ide sett fra ett juridisk synspunkt.

100% enig.
Overskrifter på YouTube med :
"Tesla tried to kill me" burde være
"I almost killed my Tesla"

GeirHM

#5
Elbilfundamentalisten tar opp prinsipielle spørsmål knyttet til autopilotsystemet. Mogu ber ham komme seg ned på jorda igjen og får støtte av obelix, som mener at semantikken gjør kål på hele greia.

Som alle dere andre tre kjører også jeg 85D. Og på samme måte som dere har jeg nettopp kommet tilbake på moder jord etter å ha prøvd dette. Jeg støtter hr elbilfundamentalist av hele mitt hjerte. Ja jeg slenger villig inn noen flere indre organer om det skulle være nødvendig. Om ikke rundt det juridiske. Men rundt det svimlende som har skjedd i dag. Hva faen?

Jeg hadde en litt spesiell ramme rundt min OTA (over-the-air) programvareoppdatering. Jeg parkerte bilen i det solen tittet fram på Paza de Catalyuna i Barcelona i dag morges og lot den stå mens system sju bretta seg ut. Omtrent rett ved der anarkistene tapte det moderne Catalonia til det reaksjonære falangistregimet og forandret Spania til et reaksjonært antiliberalt katolsk mareritt for mange generasjoner. Der altså innleda min bil sitt medlemskap i en ny era vi ikke helt kjenner ennå. Men det er en tidsalder hvor olje er ut, togradersmålet trumfer alle andre politiske vedtak, og hvor fremtidens kapitalistiske system vil bygge på fornybar ressursbruk. Og alt dette er innvarslet av system sju. For med dette er den enkeltstående isolerte sjåfør som kjører sin bil uavhengig av alle andre (drit-i-norge-heia-toten) en rest av en tid som var. Alle Teslaer har jo hatt denne linken til moderskipet i Fremont helt siden den første model s rullet ut i gatene. Men med system sju er dette materialisert i selve sjåførarbeidet; i styringen av bilene helt ned i den minste bevegelse vi gjør så er vi koblet sammen med alle andre som gjør det samme, eller som har gjort det, eller som kommer til å gjøre det. Og vi er selvfølgelig bare i den spede begynnelse av dette. Litt som nasjonene er en moderne politisk oppfinnelse skapt av opprettelsen av avistrykkeriene; opplevelsen av samtidighet mellom mennesker som inntil da ikke hadde noen erkjennelse av at man delte liv parallelt med mange andre. For vi har det som mogu så presist sier bare som en mulighet på enkelte strekninger hvor den akkurat nå er egnet. Og obelix har jo rett i at dette vil ta tid. Omtrent som det tok oss lang tid å skifte fra nokias lommemobiler til apples smarttelefon. Det underlige er at denne informasjonsteknologiske transportrevolusjonen finner sted samtidig som batteriene overtar og kommer til å stenge ned olja i barentshavet. Det hadde jeg ikke sett for meg første gang jeg så en THINK. Altså at den elektriske bilen skulle innevarsle privatbilismens død. Ja eller egentlig dreier det seg vel om privattransportismens død -slik vi har kjent den siden hjulet ble oppfunnet. Så stort er dette. Ut av Barcelona kjørte jeg på en motorvei med mange filer i begge retninger. Siden det var søndag formiddag var det forholdsvis rolig. Så jeg tok sjansen, dro til meg stikket to ganger og vips var to tonn med aluminium selvstyrende med biler i bevegelse på begge sider. For et sinnsvakt øyeblikk!! Men altså elbilfundamentalisten, som de andre to her, så datt jeg ned på jorda igjen. For etter flere timer med selvstyrende bil har jeg kjørt den inn i den teknologiske steinalder. Jeg har landet utenfor nettverket av superladere. Ironisk nok befinner jeg meg nå i kjelleren på en fordums storhet, et ufattelig lukseriøst hotell i falangistenes gamle Valencia, storbyens absolutt eneste helgeåpne ladepunkt. Lenge så det ut til at den ferske respsjonisten skulle vinne frem med sitt krav om at jeg måtte punge ut med overnatting for å få lade. Det ordnet seg til slutt. Godt det siden overklassen skulle ha 2500 for en natt med de rike. Men altså etter å ha sett fremtiden er jeg innhenta av fortiden. Tre timer tar det å lade.

Ps. Ble litt langt. Og det kom noen nye innlegg i mellomtiden. Men når en har tid til rådighet...

plvr

P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Dag A.

GeirHM +1 - God tur i Spanien.  Vær forsiktig med å sovne bak rattet, husk det er fremdels Beta.

Elbil fundamentalist -

Jeg synes innlegget ditt er interessant og absolutt ting som vil komme i fremtiden.

Når det gjelder CtC (Bil til bil) kommunikasjon så er dette langt fremme allerede.
Volvo har jobbet med dette en årrekke og fra toppnivå i EU så er dette en MEGET het sak da det kan redusere bilkøer og delvis eliminere store veiprosjekter.

Min onkel var med på et tilsvarende prosjekt for EU for ca 15 år siden hvor målet var å halvere vertikal og horisontal avstand mellom fly i europeisk luftrom.
At noe tilsvarende kommer for biler vil være uunngåelig for å møte trafikkavvikling i urbane områder.

Når det gjelder det juridiske så ser det ut som om det er litt forskjellig tilnærming til dette.
Har sett noe om at Mercedes og BMW har sagt at ansvaret ligger hos dem (men de har ikke aktivert sine systemer enda), mens Tesla har i amerikansk stil fraskrevet seg alt ansvaret og lagt dette på føreren, så det kommer sikkert til å bli endel tautrekking frem og tilbake før man lander på en felles plattform.

Personlig så tror jeg at et fullstendig autonomt system som legger ansvaret på føreren vil tape i kampen om kundene. 
Da snakker vi sikkert om systemer 15-20 år frem i tid, men jeg er overbevist om at dette kommer.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

chal

GeirHM - herlig innlegg - i Tesla rus (?) . :) 8)

Tuxedo

Den skal du ha, GeirHM, å relatere v 7.0 som et kommunistisk manifest for vår tid var en...vel... særdeles interressant vinkling... ;D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Mippen

Laget en video review av autopilot hvis dere klikker inn på blogger I signaturen min. Forsøker å vise svakheter hvis den ikke brukes riktig og styrker.
Fremtiden er elektrisk.

Elbil fundamentalist

#11
Flott  innlegg GeirHM.  :D
Her er en situasjon hvor Teslas autopilot redder situasjonen:

"- Rørte ikke bremsene
Hall enset ikke at en motgående bil svingte inn i hans kjørefelt, men det gjorde heldigvis Teslaen. Den bremser av seg selv og hindrer en stygg kollisjon."

http://www.dagbladet.no/2015/10/30/nyheter/tesla/motor/dbtv/autopilot/41752601/

Her kan du se videoen uten irriterende reklame:

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Sandvika

Tesla sier at AP skal avlaste sjåføren slik at denne kan konsentrere seg bedre om trafikken eller noe sånt. Hørees rart ut. Volvo har endel biler som i dag går autonomt i Gøteborg. Volvos idé er å ta bort største kilden for ulykker. Volvo er visst også interessert i stille seg ansvarlig for evt. Ulykke bilen skulle være skyld i.

Ellers så begynner de med prøveprosjekt på rapportering fra bil til bil i Norge nå. http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Presse/Nyheter/Nasjonalt/tester-biler-som-rapporterer-føreforhold-i-oslo

o.b.lix

AP er en variant av cruisekontroll - den kan holde seg i mellom to striper i veien, og regulere hastigheten.

Autonom kjøring er en annen greie - der alle andre forhold også må taes hensyn til, som å forutse hva andre sjåfører og biler vil gjøre. Mange forsker på dette, div skoler, men også Google og Volvo. Men er milevis fra AP i Tesla. De fleste ender opp med å bruke LIDAR til dette, også Elon Musk mener det kan være den riktige teknologien. https://no.wikipedia.org/wiki/LIDAR
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lygren

#14
Som nevnt i en annen tråd; det ser dessverre ut som kameraet er aktivt også med kun vanlig TACC aktivert (og selvsagt også ved filholder). Det er tydeligvis altså ikke slik at kun radaren er aktivert i TACC. Dette fører til at en får store problemer når solen står mot kameraet også med bare TACC aktivert. Kameraet har med andre ord ikke tekniske egenskaper som evner å skjerme for sollys, noe jeg synes det er rart at Tesla ikke har vurdert som vesentlig ettersom de tross alt befinner seg i sunny California!

Mulig de etterhvert kan klare å hente ut med dynamikk fra bildedataene ved å f.eks. invertere bildene, men jeg har vel mine tvil etter å ha sett presentasjonen fra EyeQ der de beskriver kostnad på kravspekken på kameraet til "a few dollars"... Skal et kamera klare å faktisk få med seg noe med kraftig motlys må det minimum ha en relativt kraftig og kjapp aktiv blenderåpning, noe jeg tviler på at Tesla-kamerat har. De bruker muligens et form for sol/polariseringsfilter som tar seg av noe lysproblematikken, men jeg har nå ved en rekke anledninger fått erfare hva denne mangelen p.t. utgjør i praksis - og det er nærmest total shutdown av både TACC og AP...... Kjedelig, for dette blir det nok en ordning på i v2 av hardwarepakken, men er egentlig en helt basic requirement for et funksjonelt og stabilt AP-system...... Vi med v1-hardware får bare krysse fingrene for at Tesla / EyeQ klarer å prosessere bildedataene bedre i fremtiden, men som nevnt spørs det om de rett og slett har nok å gå på om hardwaren mangler den grunnleggende kapasiteten!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA