Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Leaf kan bli skikkelig varm

Startet av Elbil fundamentalist, fredag 27. november 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

Muffinman

Spennende perspektiv, den som lever får se. Går det an å skru av TACC og bruke vanlig CC, eller er det alt eller ingenting?

Lygren

...kun full TACC på "AP hardware"-biler gett... ;)

Muffinman

Føkk. Hvis dette blir et problem må jeg gjøre om planene når 85D``en kommer. Tenkte å ha den selv og gi P85``en til samboeren, men kanskje det blir omvendt  :P

cairnz

TACC er jo vanlig CC så lenge den ikke trenger bremse for noe foran seg. Er du alene på veien så er den jo som vanlig cruise?
Elbilist

krl

Feil. ACC-en til Tesla er langt mindre pålitelig enn gammeldags CC eller Mercedes sin ACC.

Tesla ACC slår seg av minst én gang hver andre biltur (min erfaring), og da kan du kun kjøre manuelt. Den faller ikke tilbake til vanlig CC. Oftest går feilen over av seg selv etter 10 minutter, men man kan også stoppe og slå av bilen. Da fungerer alt ved påslag.

Hovedproblemet er at Tesla ACC ikke takler overgang mellom tunell og dagslys så godt, i tillegg til at lav sol rett i mot er problematisk.

o.b.lix

Sitat fra: krl på søndag 01. november 2015, klokken 00:00
Tesla ACC slår seg av minst én gang hver andre biltur (min erfaring), og da kan du kun kjøre manuelt.

Opplever at dette har skjedd 4 ganger over 28.000 km, og da er det rusk som ligger på radaren.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

krl

Radaren er ren og fin. Og det er sollys som er problemet, ikke RF.

Hyperstress

Sitat fra: krl på søndag 01. november 2015, klokken 00:00
Feil. ACC-en til Tesla er langt mindre pålitelig enn gammeldags CC eller Mercedes sin ACC.

Tesla ACC slår seg av minst én gang hver andre biltur (min erfaring), og da kan du kun kjøre manuelt. Den faller ikke tilbake til vanlig CC. Oftest går feilen over av seg selv etter 10 minutter, men man kan også stoppe og slå av bilen. Da fungerer alt ved påslag.

Hovedproblemet er at Tesla ACC ikke takler overgang mellom tunell og dagslys så godt, i tillegg til at lav sol rett i mot er problematisk.

Ikke tilfellet her. Min har skrudd seg av bare et par ganger siste året, og da har radaren vært en isklump.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Sitat fra: cairnz på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:53
TACC er jo vanlig CC så lenge den ikke trenger bremse for noe foran seg. Er du alene på veien så er den jo som vanlig cruise?

Eneste ulempen med TACC vs vanlig CC, etter min mening, er at med vanlig CC så kan en cruise raskere enn trafikken, og kjøre normalt nært opp til bilen foran før en kjører forbi. Med TACC så må en legge seg ut litt vel tidlig for at den ikke skal begynne å senke farten.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: krl på søndag 01. november 2015, klokken 00:00
Hovedproblemet er at Tesla ACC ikke takler overgang mellom tunell og dagslys så godt, i tillegg til at lav sol rett i mot er problematisk.

Dette er vel ett problem med de fleste biler med kamera assistert ACC. i3en vår som er kun kamerabasert er vesentlig værre, den kobler seg ut så ofte at den er på grensen til ubrukelig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sandvika

Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. november 2015, klokken 07:19
Sitat fra: cairnz på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:53
TACC er jo vanlig CC så lenge den ikke trenger bremse for noe foran seg. Er du alene på veien så er den jo som vanlig cruise?

Eneste ulempen med TACC vs vanlig CC, etter min mening, er at med vanlig CC så kan en cruise raskere enn trafikken, og kjøre normalt nært opp til bilen foran før en kjører forbi. Med TACC så må en legge seg ut litt vel tidlig for at den ikke skal begynne å senke farten.

?? På "1" så ligger bilen kanskje 1,5sek bak. Synes ikke dette er veldig tidlig? Selv kjører jeg vanligvis 3..

Softblue

#26
Dagbladet (01.10.2015) Derfor kan din førerløse bil bli tvunget til å drepe deg.

EKSPERIMENTET: I studien ble flere hundre deltakere spurt om hvordan de ønsket at sin førerløse bil skulle bli programmert i situasjoner der dødsfall var uunngåelig. I scenario én kan bilen fortsett sin kurs og drepe flere fotgjengere, eller svinge unna og drepe en person på fortauet. I scenario to kan bilen fortsette kursen og drepe én fotgjenger, eller svinge unna slik at sjåføren blir drept. I scenario tre kan bilen fortsette kursen og drepe flere fotgjengere, eller svinge unna og drepe deg. Spørsmålet er hvordan bilen skal programmeres i slike situasjoner.

http://www.dagbladet.no/2015/11/01/nyheter/trafikk/motor/bil/bil_og_trafikk/41737245/
___

Det spennende med et slik system vil være om det ser forskjell på 2 fotgjengere og en elg?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Tuxedo

For ikke å snakke om to fotgjengere i en elgdrakt.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

krl

Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. november 2015, klokken 07:15
Ikke tilfellet her. Min har skrudd seg av bare et par ganger siste året, og da har radaren vært en isklump.
Har du kjørt mye rett mot lav sol? Dette fører stort sett alltid til at ACC kobler ut.. Mulig jeg kjører bil på feil tidspunkt av dagen.

petersv

Hvis man ikke betaler for AP er vel ACC ikke med, kun CC. Da er vel provlemet ikke der? (Spør siden jeg ikke har kjørt S uten AP og gjerne vil vite om noen vet hva som er tilfellet.)

His dette er tilfellet burde jo man ha mulighet til å kunne lage en relativt enkel knapp i menyen som skrur av og på ACC og/eller AP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA