Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inteligent Power box til Twizy er klar

Startet av Olee, fredag 27. november 2015, klokken 14:03

« forrige - neste »

Olee

Har prøvd å bladd igjennom litt av Buddy forumet, og sitter igjen med et inntrykk av at disse bilene er forholdvis greie å ha med å gjøre. Hvis man ser bort i fra problemer med batteriene, hva annet er det som ofte ryker, eller trenger mye vedlikehold? Og ryker det ofte dyre ting?

Ser også at det kun ligger 2 stk ute på Finn.no, pluss noen delebiler. Begynner det å minke på disse bilene?

Kunne egentlig tenke meg å bytte ut pendler-MCen med noe med tak over hodet, og da må jo en MC-elbil være midt i blinken?  :D 8)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olee

Spør bare videre her jeg, istedenfor å lage ny tråd.

Noen som har byttet til lithium og har litt info i en tråd eller annen plass på nettet? Eneste jeg finner er en film på youtube som viser svært lite, og noen biler på EValbum.

bosonic

En ting som jeg vet fungerer er disse batteriene
De er godkjent for maks 48V, men har vist seg også å fungere på 72V.
Dersom 3 stk batterier parallellkobles så får en totalt: 58Ah x 3 = 174Ah. Man bør heller ikke med lithium kjøre kapasiteten helt til null. Dette for å få lengst mulig levetid på batteriene. Det bør være ca 20% rest kapasitet når måleren viser null.

Batteripakkens kapasitet blir: 174Ah x 0,8 = 139,2Ah x 72V = ca 10kWh.
Pga bilens lavere vekt så vil forbruket bli lavere enn med blybatterier.
Estimert forbruk 1,2kWh pr mil. Dette gir 8,33mil's rekkevidde.
(Dette avhenger selvfølgelig av kjørestil, topografi, temperatur etc.)

Disse batteriene har innebygget BMS og kan lades med den originale laderen.
En utfordring kan være dersom man kjører batteriene for langt ned. Da kutter batteriene ut forbindelsen og en får ikke startet opplading. (Dette liker heller ikke CarControlleren) Man må da koble til en 12V lader til hvert batterisett slik at batteriene kobles inn igjen og den originale laderen kan benyttes.

Batteriene er følsomme for vann, og dersom brukt i Buddy så må de dekkes godt til (i hvert fall batteriene som er montert foran).

Bilen blir lettere med disse batteriene, så det kan oppstå problemer med stabilitet.
Dette er å lese om i andre tråder her på forumet.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Olee

Supert, takk for svar! :)
Så lenge jeg holder meg innenfor original spenning, vil da CC fungere greit, og hvor går grensene?
Går jeg for batteriene du linket til, med 8 mil teoretisk rekkevidde, skulle jeg fint klart å kun bruke 70-80% av det igjen :)

Vektproblemet har jeg lest om, og det kan vel løses ved bytte til de nyere fjærene?

bosonic

CC er sårbar.
Tror det er best å holde seg til maks 72V.
Det er viktig å følge prosedyre for fra og tilkobling av batteripakke.

En måte å lure CC på er å koble til en ekstern batteripakke parallelt med den eksisterende. I tillegg må man koble seg inn på alle måleledningene fra hvert batterisett til CC. Dette må gjøres på en slik måte at de gamle fremdriftsbateriene kan demonteres samtidig som den ekstra batteripakken er innkoblet.
Har ikke forsøkt denne metoden selv enda, men det er fristende å forsøke dette når en ser hvor ofte CC ryker når det jobbes med batteriene på bilen.

Vet ikke om det finnes "nyere" fjærer som vil senke bilen.
Man kan jo først forsøke med fjærklemmer og se om det hjelper.
Det finnes svært mye info her på forumet om Kewet/Buddy, problemet er å finne akkurat den infoen du trenger.
Det er de korte styreamene som er problemet når bilen blir lettere og dermed høyere.
Byddyelectric leverer vist nok en "forbedret styresnekke" som kan ettermonteres.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Downhillracer

Jeg har også lurt på alternative batteripakker til Buddy. Jeg vet ikke så mye om CC(car-controlleren), men  Curtis motor-controlleren er mer sårbar for LAVE spenninger(iflg.Buddy gutta selv) - og 72v er minimum hva de er beregnet for - oppover har man mer å gå på. Jeg leste dataene engang, mener å huske det var 72-120 et eller annet, volt... minst. Husk også at fulladete blybatterier ikke leverer 72v, men heller over 80, når de er i god form. Lithium batterier m. celler i serie til (ca.)12v høres ut som et bra alternativ, som ville vært lett å koble til eksisterende opplegg.  Med innebygget BMS vil de kanskje funke bra m.ladesystemet originalt i Buddyen, eller kanskje ikke - Lithium batterier skal jo helst lades med strømbegrensning i forskjellige etapper. Selv om de batteriene som er nevnt her, hadde passet rett inn uten mye ekstra elektronikk, vil opsettet bosonic foreslår (3 x 58Ah i paralell x 6 / eller x 12 for å oppnå bedre kapasitet enn m.vanlige blybatterier?) bli så dyrt - 68.400kr for litt mindre kapasitet enn de beste blybatteriene - evt. 136.800kr for det dobbelte, eller hvis man går for et kompromiss - 4 x 58Ah x 6 for å få litt over 200Ah og en rekkevidde på rundt 100km(eller i overkant av) blir det 24 batterier = den latterlige sum av 91.200kr for en batteripakke du må kjøpe bit for bit og montere selv...
Jeg er ikke imponert nok over kapasitet etc, til å rettferdiggjøre et slikt utlegg, og jeg er hellig overbevist om at det er mulig å finne batterier med like/bedre data til halve prisen hvis man undersøker litt. En annen ting er at jeg ville hatt VELDIG bra BMS'er og en haug med temp.sensorer o.l.før jeg hadde parkert inne i garasjen for å lade kinesiske (selv om de har tysk/norske klistremerker og norske priser)Lithium batterier.
Lithium batterier kan man finne mye billigere direkte fra fabrikk, eller i dette tilfellet vil vel de mest passende og robuste befinne seg i bl.a. andre nyere el-biler. Bilopphuggerne må ha opparbeidet seg noen fine samlinger av Leaf batterier f.eks. Og så er det Nikkel batterier - selv om de er litt tyngre og tregere - derimot høres det både tryggere, mer robust og billigere ut. Det er ikke uten grunn at Buddy bruker dem, og at patentene til Panasonic på Nikkel batteriene som satt i RAV4 f.eks.ble kjøpt opp og gjemt vekk av oljeselskaper. Toyota fortsatte å bruke videreutviklede Panasonic batterier i både el-biler og hybrider som Prius. Og prisen på et brukt Prius batteri (gen.1 og 2. Nikkel metal hydrate) som kan kjøre 200.000km - riktig nok i hybrid-mode - uten å tape seg noe særlig - kan ikke være all verden, når man får et nytt i USA for 20.000kr... Personlig vil jeg anbefale denne veien å gå. Dersom man har mulighet/kompetanse til å demontere og sette sammen celler selv fra et f.eks. Toyota batteri som har vært på veien et par år, tror jeg man får bedre deep cycle batterier som varer minst like lenge, og til en helt usammenlignbar pris til det bosonic foreslår - det kan bare lønne seg dersom han selger batterier.

bosonic

Sitat fra: Downhillracer på søndag 29. november 2015, klokken 19:55
Jeg har også lurt på alternative batteripakker til Buddy. Jeg vet ikke så mye om CC(car-controlleren), men  Curtis motor-controlleren er mer sårbar for LAVE spenninger(iflg.Buddy gutta selv) - og 72v er minimum hva de er beregnet for - oppover har man mer å gå på. Jeg leste dataene engang, mener å huske det var 72-120 et eller annet, volt... minst. Husk også at fulladete blybatterier ikke leverer 72v, men heller over 80, når de er i god form.

De Buddy'ene  jeg har mekket på har vært 72V utgaver av Curtis: Model 1274-7401
72V 400A
Det ville være ulogisk å benytte en Curtis som tålte så mye som 120V i en bil som benytter 72V.
Dette pga pris og ytelse.
Høyere spenning = høyere motstand i mosfet'ene og dermed dårligere effektivitet.
Elektrolyttverdiene er spenningsavhengige og gir høyest verdi (ønskelig) ved arbeidsspenning opp mot påstemplet verdi.
Dette er jo grunnen til at leverandører opererer med flere spennings utgaver.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA