Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå banner jeg sikkert i kirken…

Startet av storform, søndag 25. oktober 2015, klokken 12:16

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Amoss på lørdag 31. oktober 2015, klokken 21:30

Helst ville jeg satset på ett segment som ikke var presentert i den listen du la ut her. Segmentet for mellomdistanse/langtrekkende elbiler i massemarkedet. Og det var vel egentlig det jeg sa i det du svarte på her? 

Joda, men du vet like godt som meg at det segmentet eksisterer ikke, fordi dagens batteriteknologi er for dyr/tung/stor.

Der har du også årsaken til at ingen produserer noe der før batterier eksisterer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:07
Joda, men du vet like godt som meg at det segmentet eksisterer ikke, fordi dagens batteriteknologi er for dyr/tung/stor.

Der har du også årsaken til at ingen produserer noe der før batterier eksisterer.

Og ja, jeg tok også med "eller ser ut til å ha en reell plan om å snarlig produsere". At det kan tid å få på plass det som skal til for å kunne levere en slik bil er jeg helt på det rene med.

Model S 85D

Rio

Amoss:

Nissan, VW, KIA, BMW og andre faller inn i den kategorien. Alle har bilene i riktig klasse klare - de venter bare på at batterikjemien skal forbedre seg nok.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Toonster

Vi kan vel kort oppsummere:

Nissan har vært flinke med sin Leaf og har fått lagt et grunnlag for elbiler. Leaf kommer vel også med nytt batteri som vil øke rekkevidde så det begynner å ligne noe.

Tesla viser at man kan lage biler som har nødvendig rekkevidde for å fungere som bil nr. 1, men at disse pga av pris, kapasitet og volum tvinger seg å konkurrere med prestisje biler (Merce S-klasse, Panamera ol).

Det jeg (og tror også Amoss) mener, er at det er altfor få bilprodusenter som har vist vilje og konkrete satsinger på å forbedre elbiler til å bli en reell konkurrent i melllomklassen. De har liksom brukt kort-rekkevidde bilene og hybrider som et alibi - men nå ser det ut til å skje saker og ting, dog en del år på etterskudd :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Toonster

Sitat fra: Rio på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:21
Amoss:

Nissan, VW, KIA, BMW og andre faller inn i den kategorien. Alle har bilene i riktig klasse klare - de venter bare på at batterikjemien skal forbedre seg nok.

Nå hadde det vært fristende å få litt dokumentasjon på at disse produsentene har dette klart.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:21
... de venter bare på at batterikjemien skal forbedre seg nok.

Jeg vektla også i original-innlegget ordet "reelle".  Det å vente på at "noen" skal utvikle ett magisk revolusjonerende batteri går etter min mening ikke inn under dette. Derimot å bidra til å øke produksjonen av eksisterende teknologi - og samtidig gradvis forbedre denne ettersom ting utvikles til det bedre - slik at prisen (og etterhvert forhåpentligvis også vekt/volum) reduseres virker som en mer reell tilnærming.

... merk også at jeg ikke navnga noen produsent, så om noen produsent utenom Tesla har en reell satsning som er troverdig - også uten for religions-sfæren til det merket - så omfattes det altså ikke av den kritikken.

Sitat fra: Toonster på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:25
Det jeg (og tror også Amoss) mener, er at det er altfor få bilprodusenter som har vist vilje og konkrete satsinger på å forbedre elbiler til å bli en reell konkurrent i melllomklassen. De har liksom brukt kort-rekkevidde bilene og hybrider som et alibi - men nå ser det ut til å skje saker og ting, dog en del år på etterskudd :)

Korrekt :)
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Toonster på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:25
Vi kan vel kort oppsummere:

Nissan har vært flinke med sin Leaf og har fått lagt et grunnlag for elbiler. Leaf kommer vel også med nytt batteri som vil øke rekkevidde så det begynner å ligne noe.

Tesla viser at man kan lage biler som har nødvendig rekkevidde for å fungere som bil nr. 1, men at disse pga av pris, kapasitet og volum tvinger seg å konkurrere med prestisje biler (Merce S-klasse, Panamera ol).

Men det er jo fordi batteriene ikke eksisterer! :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Model S 85D

Rio

Sitat fra: Amoss på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Rio på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:40
Men det er jo fordi batteriene ikke eksisterer! :)

Er vel det vi er uenige om da...

Hva er det å være uenige om?

Hevder du at slike batterier eksisterer og er utprøvd nok til å selge i en bil?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 31. oktober 2015, klokken 23:55
Hevder du at slike batterier eksisterer og er utprøvd nok til å selge i en bil?

I og med at det sitter batterier i hver en Tesla som klarer å levere mellomrekkevidde, så vil jeg nesten anta at batteriet både eksisterer og er utprøvd og blir solgt i en bil. Om den er utprøvd nok er sikkert et spennende tema for de som har disse batteriene kan diskutere. Men de ser uansett ut til  å bli kontinuerlig videreutviklet.
Model S 85D

Rio

Da trenger man aktiv temperaturregulering (vekt, kost, volum), samt man har "utfordringer" med størrelsen til batteripakken, avhengig av hvor stor den skal være. Så da er man ca like langt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Rio på søndag 01. november 2015, klokken 00:16
Da trenger man aktiv temperaturregulering (vekt, kost, volum),

Korrekt, og det har de jo i sine eksisterende fossil-modeller, så burde ikke være så vanskelig å få til? Og også en fordel utifra holdbarhet, en ikke uviktig "detalj" man bør ha med seg.

Sitat fra: Rio på søndag 01. november 2015, klokken 00:16
samt man har "utfordringer" med størrelsen til batteripakken, avhengig av hvor stor den skal være. Så da er man ca like langt.

Ja, pakken blir nok enn så lenge bli større/tyngre enn "ønsket", men ikke verre enn at det er mulig å få til dersom man VIL.

Å sitte stille å vente på ett magisk gjennombrudd, og basere seg på at flere batteriprodusenter "plutselig" kan levere dette i store serier slik at "spotmarkedet" blir oversvømt av disse, og at bilprodusenten bare kan sitte der å skumme til seg alt de trenger til laveste spotpris på batterier fra en eller annen tilfeldig leverandør. Dette får det ikke til å høre "seriøst" eller "reelt" ut i mine ører.
Model S 85D

cirys1

Nei, men når du skriver "det eneste landet i verden" uten å på noe vis vise til "normalt-avgiftsland", "der prisene er sammenlignbare" eller noe lignende, så må man også regne med Norge. Jada, det var bare flisespikkeri noe jeg trodde jeg hadde vist med "smileyen".

Men det jeg mer seriøst viste til var trenden... Ikke at Model S skulle utklasse samtlige konkurrenter i den klassen i alle land. Trenden er at Model S klarer seg godt også i "normalt-avgiftsland", og selger bedre enn mange av sine godt etablerte konkurrenter flere steder (nei, sa ikke "alle"). Og at salget i flere av disse "normalt-avgiftsland"-ene der det startet trått nå er økende, og går på bekostning av bla. disse konkurrentene i samme pris-segment.

Om Model S selger bedre - eller dårligere - enn bilmodell X i land Y er mindre interessant.
Nå sier du det samme igjen uten noen hold i den påstanden, "Trenden er at Model S klarer seg godt også i "normalt-avgiftsland", og selger bedre enn mange av sine godt etablerte konkurrenter flere steder (nei, sa ikke "alle")"

Hvilke land snakker du om?? Hvilke land selges det flere model s enn etablerte konkurrenter, Sveits har vært nevnt men her snakker vi om veldig få biler i kvantum...

Sjøhyene

Mener å ha lest at MS klarer seg ganske bra i flere områder i california. Men tror kanskje det stopper omtrent der.
I norge er det jo ikke fair fight da andre liknende biler skattlegges i senk, så blir jo en helt kunstig konkurranse.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

samotholt

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. november 2015, klokken 22:01

Nei, men når du skriver "det eneste landet i verden" uten å på noe vis vise til "normalt-avgiftsland", "der prisene er sammenlignbare" eller noe lignende, så må man også regne med Norge. Jada, det var bare flisespikkeri noe jeg trodde jeg hadde vist med "smileyen".

Men det jeg mer seriøst viste til var trenden... Ikke at Model S skulle utklasse samtlige konkurrenter i den klassen i alle land. Trenden er at Model S klarer seg godt også i "normalt-avgiftsland", og selger bedre enn mange av sine godt etablerte konkurrenter flere steder (nei, sa ikke "alle"). Og at salget i flere av disse "normalt-avgiftsland"-ene der det startet trått nå er økende, og går på bekostning av bla. disse konkurrentene i samme pris-segment.

Om Model S selger bedre - eller dårligere - enn bilmodell X i land Y er mindre interessant.
Nå sier du det samme igjen uten noen hold i den påstanden, "Trenden er at Model S klarer seg godt også i "normalt-avgiftsland", og selger bedre enn mange av sine godt etablerte konkurrenter flere steder (nei, sa ikke "alle")"

Hvilke land snakker du om?? Hvilke land selges det flere model s enn etablerte konkurrenter, Sveits har vært nevnt men her snakker vi om veldig få biler i kvantum...

Iflg. denne artiklene
http://www.bmwblog.com/2015/10/19/tesla-model-s-passes-bmw-audi-getting-close-to-mercedes-in-europe/
selger Model S bedre enn både Audi A8 og BMW 7-serie i Europa. Ikke langt etter Mercedes S-klasse heller.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA