Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:51
Nissan har valgt en annen strategi. I stedet for dyre biler, har de valgt billigere biler.

Alle elbilene som er tilgjengelig i dag har en ca-rekkevidde på 200 teoretisk (130-150 i praksis) - unntatt Tesla. Den har rekkevidde 2,5x dette OG er proppet med teknologi OG har laget eget superladernettverk OG er dermed gamechanger.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rio

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:51
Nissan har valgt en annen strategi. I stedet for dyre biler, har de valgt billigere biler.

Alle elbilene som er tilgjengelig i dag har en ca-rekkevidde på 200 teoretisk (130-150 i praksis) - unntatt Tesla. Den har rekkevidde 2,5x dette OG er proppet med teknologi OG har laget eget superladernettverk OG er dermed gamechanger.

Ja, vi vet at den har alt det. Som påpekt er den også for dyr for de fleste.

Oppfordrer deg til å lese gjennom tråden. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:59
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. oktober 2015, klokken 21:46
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:51
Nissan har valgt en annen strategi. I stedet for dyre biler, har de valgt billigere biler.

Alle elbilene som er tilgjengelig i dag har en ca-rekkevidde på 200 teoretisk (130-150 i praksis) - unntatt Tesla. Den har rekkevidde 2,5x dette OG er proppet med teknologi OG har laget eget superladernettverk OG er dermed gamechanger.

Ja, vi vet at den har alt det. Som påpekt er den også for dyr for de fleste.

Oppfordrer deg til å lese gjennom tråden. :)

Likevel en "game-changer" uansett pris.

(Den selger nesten like bra som Nissan Leaf i USA  (det siste året)- selv om den er dobbelt så dyr!)

sigurdi

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 17:47

Hei sigurdi,

Som alltid, interessant statistikk.

Vet du hva gjennomsnittsprisen for biler solgt i Norge (nye og brukte) er?

Desverre tror jeg det er svært vannskelig å finne noe gode og nøyaktige svar.
Er jo tross alt svært mye brukt salg som går mellom privat personer til privat personer og rapporteringen her er vel heller laber. :-)

Men det er laget ulike statestikker og tjeneste på bruktbilpriser altså hva de ligger ute til salgs som.
(Blir ikke helt riktig med tanke på hva de faktisk selges for)

De som ønsker kan jo kjøpe seg tilgang.
http://bruktbilpriser.bilnorge.no/

For min del blir det mindre og mindre tid til elbilforum, blir lengre og lengre mellom hver gang.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

F_P

#169
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 17:43
Men man må jo ikke bare tenke på Norge, men også resten av Europa/Verden. Der blir et betydelig antall biler i UP-klassen solgt. De som kjøper en UP kan kanskje ha råd til en e-UP, men de kjøper ikke plutselig en Tesla.

Mer fundamentalt, "folk flest" kjøper jo en bruktbil. Dvs. at man kan gjette på at gjennomsnittsprisen for biler solgt i Norge er et sted mellom 100 og 150 000?

Disse kan kanskje strekke seg til en ny Leaf til 200 000 (siden de sparer bom og bensin), men de kan neppe strekke seg til 700 000 kr.

(Og bare for å ha sagt det: jeg "kritiserer" ikke Tesla Model S. Det er en flott bil. Utvilsomt. Jeg bare påpeker at den er til en meget begrenset del av markedet. De fleste klarer seg greit med en bil i Nissan-segmentet, spesielt med økt rekkevidde man får om noen år.)

Nei, man må ikke, men nå tok nå jeg Norge spesielt. Man må heller ikke se bort fra bruktmarkedet, men jeg kjenner ikke nytt vs. brukt i andre land enn i Norge.

Men siden vi går utenfor Norges grenser så mener jeg det er på sin plass å sette fokus på følgende "problem". I land med andre bilavgifter konkurrer Model S med A7/A8, S-klasse, 6-/7-serie osv. Det er mot disse Telsa selv har posisjonert seg. Norge er her et ekstremt unntak siden bilen faktisk kan sidestilles med en flott utstyrt Golf. I Tyskland, Sverige etc. konkurrer altså Model S med mer sammenlignbare modeller, og som flere har vist til, så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene. I disse landerne er prisene også sammenlignbare.

For disse andre bilene som du virker å like enda litt bedre enn Tesla, Leaf, e-Golf, e-Up osv., er saken en helt annen. Jeg sier ikke at det er feil, men om vi bruker Sverige som eksempel så kan man f.eks kjøpe en e-Golf til 350k, eller en bensindrevet søster til 250k, og lading på hurtigladere er tilnærmet like dyrt som å fylle bensin. Da skal du være hakket mer miljøengasjert pr. i dag for å gå for en e-Golf slik jeg ser det. Spesielt siden rekkevidden for svært mange vil fremstå som en meget begrensende faktor for bilens bruksområdet. Her må jeg få gi alle som legger ut på langtur med 150-200km elbilene min nesegruse beundring.

Om noen år, som du selv sier, vil rekkeviddeproblematikken være mer eller mindre løst. I stedet for å se på antall solgte så synes jeg det er vel så interessant å se på salget i de segmentene som bilene retter seg mot. Her går utvilsomt Model S kortrekkeviddebilene en høy gang ut fra det jeg har lest av referanser tidligere i tråden. Jeg er også svært usikker på om noen andre enn Nissan hadde satset noe særlig på rekkevidde over 150-200km hadde ikke Tesla fått en slik standing som i dag, sammen med Nissan må jeg legge til.

Jeg heier på Nissan og Tesla, og er enn så lenge svært avventende og skeptisk til andre produsenter før de kommer på banen med noe mer en fine skisser og/eller elbiler med rekkevidde på maks 200km.

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cirys1

Sitat fra: F_P på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:30
I Tyskland, Sverige etc. konkurrer altså Model S med mer sammenlignbare modeller, og som flere har vist til, så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene. I disse landerne er prisene også sammenlignbare.

Hvor får du dette ifra?

I Tyskland ifjor ble det solgt over 8600 S-klasser, nesten like mange 7-serie og litt over 600 Model s, selger de da bedre enn sine konkurrenter? (også har du alle disse andre som A8, Panomera, etc..)

Amoss

Sitat fra: cirys1 på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:50
Sitat fra: F_P på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:30
I Tyskland, Sverige etc. konkurrer altså Model S med mer sammenlignbare modeller, og som flere har vist til, så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene. I disse landerne er prisene også sammenlignbare.

Hvor får du dette ifra?

I Tyskland ifjor ble det solgt over 8600 S-klasser, nesten like mange 7-serie og litt over 600 Model s, selger de da bedre enn sine konkurrenter? (også har du alle disse andre som A8, Panomera, etc..)

Nå er tross alt Tyskland hjemmemarked for både S-klassen og 7-serien. La oss heller gå til nabolandet Sveits, hvordan har det salget utviklet seg i år når det gjelder S-klassen/7-serien vs Tesla?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

thilo

Sitat fra: Amoss på fredag 30. oktober 2015, klokken 16:13
Sitat fra: cirys1 på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:50
Sitat fra: F_P på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:30
I Tyskland, Sverige etc. konkurrer altså Model S med mer sammenlignbare modeller, og som flere har vist til, så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene. I disse landerne er prisene også sammenlignbare.

Hvor får du dette ifra?

I Tyskland ifjor ble det solgt over 8600 S-klasser, nesten like mange 7-serie og litt over 600 Model s, selger de da bedre enn sine konkurrenter? (også har du alle disse andre som A8, Panomera, etc..)

Nå er tross alt Tyskland hjemmemarked for både S-klassen og 7-serien. La oss heller gå til nabolandet Sveits, hvordan har det salget utviklet seg i år når det gjelder S-klassen/7-serien vs Tesla?

Nå er nok S-Klasse, 7-serie ikke direkte sammenlignbar, A7, CLS og Panamera passer vel bedre å sammenligne.

Til tross skrev det største bilblad i Tyskland i Juni:

Sitat fra: amsNeuzulassungen Oberklasse
Tesla Model S schlägt 7er und Panamera

altså "Tesla Model S slår 7-serie og Panamera"

Neuzulassungen Oberklasse
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/neuzulassungen-oberklasse-tesla-model-s-schlaegt-7er-und-panamera-9800489.html

Men er enig at Sveits er mer relevant til sammenligning, siden dem har ikke egen bilproduksjon :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Rio

For å ha nevnt det enda en gang.

Jeg er IKKE ute etter å "disse" Tesla. Jeg synes Teslas biler er fantastiske, og de er med på å forme fremtiden. Veldig bra. Og de har en fin strategi - for Tesla!

Poenget er at andres (Nissan, VW, BMW, osv.) har OGSÅ gode strategier for dem. Vi trenger alle, og det er VELDIG BRA at disse ikke følger samme strategi som Tesla, fordi vi trenger elbiler i alle prisklasser.

Å kritisere Nissan, VW, BMW for å produsere "kortrekkevidde" biler er bak mål. Disse firmaene åpner opp elbilverdene for det store flertall av folk som ikke har 700 000 kr å bruke på bil. Etterhvert som batteriprisen/-vekten/-størrelsen  blir bedre, vil selvsagt disse også øke rekkevidden eller redusere prisen.

Så kutt konspirasjonene og "bare SC og Tesla duger"-tankegangen.

Hvis det er noen som skal kritiseres, så kritiser de som IKKE lager noen elbiler, osv.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: Amoss på fredag 30. oktober 2015, klokken 16:13
Sitat fra: cirys1 på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:50
Sitat fra: F_P på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:30
I Tyskland, Sverige etc. konkurrer altså Model S med mer sammenlignbare modeller, og som flere har vist til, så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene. I disse landerne er prisene også sammenlignbare.

Hvor får du dette ifra?

I Tyskland ifjor ble det solgt over 8600 S-klasser, nesten like mange 7-serie og litt over 600 Model s, selger de da bedre enn sine konkurrenter? (også har du alle disse andre som A8, Panomera, etc..)

Nå er tross alt Tyskland hjemmemarked for både S-klassen og 7-serien. La oss heller gå til nabolandet Sveits, hvordan har det salget utviklet seg i år når det gjelder S-klassen/7-serien vs Tesla?

Artig det der, man klarer å finne det eneste landet i verden der model-s utkonkurrerer s-klasse. (fremdeles ikke på topp 20)

S-klasse solgte 7000 flere biler i USA enn model s i 2014, hjemmemarked? (eller skal vi begynne med fersk produsent osv..) E-klasse solgte langt over det dobbelte av produksjonstallet til Tesla, bare i USA i 2014.

Så ganske liten enda, tror Tesla er helt avhengig av noen av de store (Kina, India etc) enten forbyr fossilt i byene eller at de åpner for incentiver. Selv det lille markedet i Danmark gjorde jo at Musk dro over for å prøve og overtale de.

Amoss

Sitat fra: cirys1 på fredag 30. oktober 2015, klokken 20:23
Sitat fra: Amoss på fredag 30. oktober 2015, klokken 16:13
Sitat fra: cirys1 på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:50
Sitat fra: F_P på fredag 30. oktober 2015, klokken 15:30
I Tyskland, Sverige etc. konkurrer altså Model S med mer sammenlignbare modeller, og som flere har vist til, så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene. I disse landerne er prisene også sammenlignbare.

Hvor får du dette ifra?

I Tyskland ifjor ble det solgt over 8600 S-klasser, nesten like mange 7-serie og litt over 600 Model s, selger de da bedre enn sine konkurrenter? (også har du alle disse andre som A8, Panomera, etc..)

Nå er tross alt Tyskland hjemmemarked for både S-klassen og 7-serien. La oss heller gå til nabolandet Sveits, hvordan har det salget utviklet seg i år når det gjelder S-klassen/7-serien vs Tesla?

Artig det der, man klarer å finne det eneste landet i verden der model-s utkonkurrerer s-klasse. (fremdeles ikke på topp 20)

Selger virkelig S-klasse mer enn Model S i Norge? :O

Om du går tilbake på det originale sitatet fra F_P så skrev han "så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene." ikke at Model S utklasset samtlige av sine konkurrenter i alle disse "«normale» avgifts-landene".



Sitat fra: Rio på fredag 30. oktober 2015, klokken 20:21
Å kritisere Nissan, VW, BMW for å produsere "kortrekkevidde" biler er bak mål. Disse firmaene åpner opp elbilverdene for det store flertall av folk som ikke har 700 000 kr å bruke på bil.

...

Hvis det er noen som skal kritiseres, så kritiser de som IKKE lager noen elbiler, osv.

Jeg kritiserer dem ikke for å lage "kortrekkevidde" biler, den biten er helt greit, ikke noe galt i det. Hva jeg kritiserer at at de ikke OGSÅ lager biler med lengre rekkevidde, slik at de kan nå mer enn en brøkdel av dette "store flertall av folk som ikke har 700 000 kr å bruke på bil".

Og ja, jeg kritiserer ALLE som ikke produserer - eller ser ut til å ha en reell plan om å snarlig produsere - elbiler med hva som etterhvert har blitt omtalt som "mid-range" i utlandet - altså "mellomrekkevidde" biler - biler med en reell rekkevidde på ca 200-300+ miles eller ca 30-50 mil - til en "folkelig pris" i ett volum som faktisk gjør at det kan bety en forskjell.

Når man har flere produsenter å velge mellom i denne rekkeviddeklassen, så er tilgang på raskt og godt ladenettverk en viktig konkurransefordel for de som skulle ha det.

Nei, dette er ikke noen "konspirasjonsteori", og i den grad det er "bare SC og Tesla duger", så er det fordi de er de som så langt har levert noen bil i dette rekkeviddesegmentet og aktivt bygger ut en tilpasset hurligladeinfrastruktur til denne. Det som gjenstår er volum og lavere pris, noe de har gjort helt klart at de jobber svært aktivt mot å imøtekomme.

Alle nyheter om at andre produsenter også vil levere noe i dette segmentet er gledelige nyheter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Toonster


Rio

#177
Sitat fra: Amoss på lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:17Hva jeg kritiserer at at de ikke OGSÅ lager biler med lengre rekkevidde, slik at de kan nå mer enn en brøkdel av dette "store flertall av folk som ikke har 700 000 kr å bruke på bil".

Her er MrBacardis salgsoversikt:

SitatHer er førstegangsregistreringer i Norge for oktober:

AntallRegistrerte   Merke   Modell
711   Volkswagen   Golf
621   Nissan   Nissan Leaf
500   Kia   Soul
308   Bmw   I3
198   Tesla Motors   Model S

Hvis du var en masseproduserende bilfabrikant, hvilket segment ville du satset på?

Tesla har under 7% av salget av elbiler. Og det i landet hvor de har den desisert største støtten og avgiftsfritaket. Selv ikke med dette klarer de å selge mer enn 7%.

Jeg forstår meget godt at de andre ikke "hopper etter" så lenge batterier er så dyre som de er.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: Amoss på lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:17

Selger virkelig S-klasse mer enn Model S i Norge? :O

Om du går tilbake på det originale sitatet fra F_P så skrev han "så selger Model S bedre enn sine konkurrenter i flere av disse «normale» avgifts-landene." ikke at Model S utklasset samtlige av sine konkurrenter i alle disse "«normale» avgifts-landene".

Norge er ikke et "normalt-avgiftsland", "der prisene er sammenlignbare" var tydeligvis veldig vanskelig å forstå..  ::)

Sveits er det eneste landet som selger flere Model S enn S-klasse men fremdeles på et minimum kvanta, i ALLE andre land så selger s-klasse mye mye mer.. (der de er likestilt på pris visst det er uklart for deg ennå)

Amoss

Sitat fra: Rio på lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:40
Hvis du var en masseproduserende bilfabrikant, hvilket segment ville du satset på?

Helst ville jeg satset på ett segment som ikke var presentert i den listen du la ut her. Segmentet for mellomdistanse/langtrekkende elbiler i massemarkedet. Og det var vel egentlig det jeg sa i det du svarte på her?  Så hvorfor i alle dager trekker du inn denne listen? Og ja, jeg tok også med "eller ser ut til å ha en reell plan om å snarlig produsere". At det kan tid å få på plass det som skal til for å kunne levere en slik bil er jeg helt på det rene med.


Men for å gå tilbake til den listen din: En rekke av bilene ligger *egentlig* i massemarked-segmentet, men er skjøvet ut i nisjen "elbiler for de med lite behov for å kjøre bil" og selger derfor (i de fleste "normale" land) betydelig dårligere enn fossilvariantene/tilsvarende fossibiler. EN bil er i nisjen "Dyr bil som få har råd til" (sånn bortsett fra i Norge). Men merk at det ikke ble noe behov for å presisere "elbil", da den har nok rekkevidde til at den faktisk kan konkurrere med fossilbiler i samme segment.



Sitat fra: cirys1 på lørdag 31. oktober 2015, klokken 15:53
Norge er ikke et "normalt-avgiftsland", "der prisene er sammenlignbare" var tydeligvis veldig vanskelig å forstå..  ::)

Nei, men når du skriver "det eneste landet i verden" uten å på noe vis vise til "normalt-avgiftsland", "der prisene er sammenlignbare" eller noe lignende, så må man også regne med Norge. Jada, det var bare flisespikkeri noe jeg trodde jeg hadde vist med "smileyen".

Men det jeg mer seriøst viste til var trenden... Ikke at Model S skulle utklasse samtlige konkurrenter i den klassen i alle land. Trenden er at Model S klarer seg godt også i "normalt-avgiftsland", og selger bedre enn mange av sine godt etablerte konkurrenter flere steder (nei, sa ikke "alle"). Og at salget i flere av disse "normalt-avgiftsland"-ene der det startet trått nå er økende, og går på bekostning av bla. disse konkurrentene i samme pris-segment.

Om Model S selger bedre - eller dårligere - enn bilmodell X i land Y er mindre interessant.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA