Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: JO på torsdag 29. oktober 2015, klokken 13:12
Er da mange grunner til å ikke velge MS, hadde vi skulle solgt 1 av våre 2 biler der den ene er Tesla MS og den andre en Bensin SUV hadde Teslaen måtte gå.
Mangel på hengerfeste, fleksibiliteten med bensin er større uansett. Kvaliteten på bilen og Tesla organisasjonen er så som så.
Er nok mange som tenker i de baner. Mange overregner drivstoff kostnad, der er en forsvinnende liten del av kostnaden med bil.

Jeg bestillte Tesla rett etter lansering i Norge usett og uprøvd, akselerasjonen er kul og bilen er annerledes, jeg kommer meg stort sett der jeg vil, har tatt bensineren på tur noen ganger da det blir for tidkrevende og omstendelig med teslaen. Er jeg fornøyd med bilen? Ja men ikke med månedsvis ventetid på servicesenter, ting som ikke blir tatt tak i osv.
Men jeg kommer ikke til å kjøpe en Tesla igjen, var morro denne ene gangen, men elbil er ikke for meg i det lange løp, upraktisk og med klare begrensinger i mitt bruk.
Fair det. 3 av 100 kjøper ikke Tesla neste gang, så noen vil bytte til andre alternativer :)
For min del er fossilt drivstoff mer tidkrevende enn lading, så jeg skal aldri tilbake til det. For mye pes, og alt for dyrt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Toonster på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:44
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 09:36
Sitat fra: jorgen.s på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:08
Nissan kunne fint puttet mer batteri i hver Leaf, men siden den selger så bra nå, venter de heller til tidspunktet er riktig og øker batteristørrelsen gradvis.

Det er ikke kun differensen i batteristørrelse som utgjør prisforskjellen mellom Leaf og Model S, det burde hvem som helst makte å ta inn over seg, noe argumentene dine hittil ikke bærer preg av at du har gjort.

Hva mener du da det er?

At Tesla er mer luksuriøs? Det er den nok, men det gjør jo også at den blir for dyr for folk flest.

Har forsøkt å si det til deg før: Tesla og Leaf treffer forskjellige kunde markeder.
(Leaf/Golf prøver å treffe Golf-markedet, mens Tesla prøver seg på BMW 5, BMW 7, Mercedes S o.l. markedet)

Ingen som har sagt at Model S er for folk flest, det er kun i Norge (og Danmark) det nesten har blitt slik - takke være de ekstremt syke bilavgiftene i de to landene.



Men det betyr ikke at de ikke er konkurrenter. Jeg kunne kjøpt en Tesla (jeg har råd, osv.) men jeg valgte en billigere løsning fordi de dekker så godt som alle mine behov.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Toonster på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:03
Enig i det du skriver O.B lix

Det er ikke tilfeldig at andre produsenter nå må snu seg mot Elbil-teknologi, det er takket være Teslas-inntog og ikke minst fusket VW-konsernet har drevet med.

Det er litt slitsomt med en så "religiøs" tilnærming. Tesla har et flott rykte, og de viser at man kan ha elektriske performance cars, men det er jo de billige bilene som selger i større antall. Leaf var vel tilgjengelig i 2011. iMiev i 2010. Tesla Roadster før det igjen. CityStromer for 20 år siden.

Ingen benekter at Tesla skal ha mye av æren, men det skal faktisk andre også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:05
Sitat fra: JO på torsdag 29. oktober 2015, klokken 09:30
Det er pr i dag ikke reell etterspørsel etter elbiler, ...

Er det ikke det?  Eller er det bare at dagens tilbud ikke oppfyller behovene når det gjelder pris/rekkevidde/infrastruktur?

Er rimelig sikker på at om elbiler hadde kostet det samme som en tilsvarende fossilbil og med en tilsvarende rekkevidde, og med en "superladeplass" (eller tilsvarende) på "en hver bensinstasjon", så hadde salget av elbiler oversteget disse 0,1% med glans på kort tid ;)

Så å komme først inn i dette markedet - og helst hatt det for seg selv noen år før konkurrentene kom etter - hadde nok vært en "våt drøm" for en hver toppsjef i ett større bilkonsern med vettet i behold. Det store spørsmålet hadde da vært hvor mye de kunne/burde bruke på dette - hvor langt ned måtte de gå? Evnt. kunne også den etablerte aktøren valgt samme strategi som Tesla har fulgt...

Enig i mye av det du sier her, men man trenger også utbygging av normalladeplasser for folk som ikke har lademulighet hjemme.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: F_P på torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:22
Hei Rio,
Du er slenger fremdeles rundt deg med argumentet om at Tesla er for dyr for «folk flest», som i fjor i den famøse tråden Muffinmann nok referete til i sitt humoristiske skråblikk for noen innlegg siden.

Da lurer jeg på. Hvem er «folk flest», og hvilke ny-biler kjøper «folk flest». Nå tenker jeg ikke på elbiler, men på hvilke NYE biler du mener «folk flest» kjøper seg siden Model S er så til de grader i en annen liga? Bruktbil får være en annen diskusjon.

Så kan jeg legge til at flere av mine bekjente tror jeg passer inn i kategorien «folk flest». Overraskende mange av disse kjøper ny bil, noe som muligens gjør de litt mindre som folk flest, men uten å kjenne deres økonomiske situasjon til minste detalj mener jeg likevel de kvalifiserer. Biler som kjøpes nye i denne brokete forsamlingen mennesker er stort sett biler som har en innkjøpspris mellom 400'-600'. Før jeg bestilte min Model S, som forøvrig kostet 668' så regnet jeg hardt og lenge på det, og fant ut at uansett hvordan jeg snudde og vendte på det så ble ikke totalen verre med nevnte Tesla, enn for en Golf/Passat/Octavia stasjonsvogn til 450'-550'. Med andre ord er det fullt mulig for svært mange nybilkjøpere å velge Model S. Hvorfor de ikke gjør det på tross av dette vil jeg ikke spekulere i nå.


Men man må jo ikke bare tenke på Norge, men også resten av Europa/Verden. Der blir et betydelig antall biler i UP-klassen solgt. De som kjøper en UP kan kanskje ha råd til en e-UP, men de kjøper ikke plutselig en Tesla.

Mer fundamentalt, "folk flest" kjøper jo en bruktbil. Dvs. at man kan gjette på at gjennomsnittsprisen for biler solgt i Norge er et sted mellom 100 og 150 000?

Disse kan kanskje strekke seg til en ny Leaf til 200 000 (siden de sparer bom og bensin), men de kan neppe strekke seg til 700 000 kr.

(Og bare for å ha sagt det: jeg "kritiserer" ikke Tesla Model S. Det er en flott bil. Utvilsomt. Jeg bare påpeker at den er til en meget begrenset del av markedet. De fleste klarer seg greit med en bil i Nissan-segmentet, spesielt med økt rekkevidde man får om noen år.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Rønnern på torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:56
Sitat fra: F_P på torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:22
Med andre ord er det fullt mulig for svært mange nybilkjøpere å velge Model S. Hvorfor de ikke gjør det på tross av dette vil jeg ikke spekulere i nå.

En av grunnene er nok at de tror de må ha en "superlader" i garasjen for å få ladet en Tesla og "superlader" har de ikke, kun vanlig 10A og det funker jo ikke.....

Hovedgrunnen er nok at den koster ca 700 000.  ;)

Har man råd til 700 000 til en bil, så har man sannsynligvis også råd til å trekke kabel til garasjen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sigurdi på torsdag 29. oktober 2015, klokken 13:12
Dersom en ser på statestikken i Norge:
Antall biler ca 2.5 millioner i norge nå (https://www.ssb.no/bilreg/)
Salg brukt/nytt Under 150 000 pr år og litt over halparten (75.796) av dette er direkte til privat personer, resten er næringskjøp (http://www.tv2.no/a/4176161)

Kjøps gruppe på nye/brukte.  (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43541)

Nybiler: 70% menn, snittalder 54år.

Sitat fra: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43541Tesla og Mini har de yngste kundene med snittalder på henholdsvis 46 og 48 år. Nissan er det tredje merket med relativt unge kjøpere – her er snittalderen 49 år.

Er konklusjonen ganske klar:

Folk fleste kjøper IKKE NY bil. :-)
Siden folk flest ikke er menn på 54år.

Men det er mer av folk flest som kjøper ny elbil, en det er som kjøper ny bil generelt og da faktisk også Tesla skiller seg ut med at flere unge folk kjøper denne bilen NY an alle andre merker.

Så folk flest bør vi nok ta bort når en snakker om nybilkjøp.

Her er litt fakta:
Tesla har nå solgt og levert 60 000 biler siden sept 2014, ja det kjører 60 000 Tesla Model S med Autopilot på veier rundt i verden. Total salget deres nærmer seg 100 000 biler og det er ekstremt bra til å være denne prisklassen av en modell.

Tesla selger mindre en Nissan leaf og det skulle bare mangle, Audi selger mindre A3 en A7 også. :-)

VW må nå bruke mer penger på å prøve å lure systemet for utslips måling av NoX en det hadde kostet dem å bygget ut et bra ladenettverk i hele Europa og USA.
(Men dette var nok innkalkulert når de utførte handlingen, alternativet var jo å bruke mer penger på å utvikle en motor som faktisk holdt kravene)

Det er svært bra at salget av Tesla og Nissan, VW og andre elbiler er høyt i norge.
Da kan folk fleks få kjøpt seg en elektrisk bruktbil om noen år.

sigurdi

Hei sigurdi,

Som alltid, interessant statistikk.

Vet du hva gjennomsnittsprisen for biler solgt i Norge (nye og brukte) er?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

#157
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 17:33
Sitat fra: Toonster på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:03
Enig i det du skriver O.B lix

Det er ikke tilfeldig at andre produsenter nå må snu seg mot Elbil-teknologi, det er takket være Teslas-inntog og ikke minst fusket VW-konsernet har drevet med.

Det er litt slitsomt med en så "religiøs" tilnærming. Tesla har et flott rykte, og de viser at man kan ha elektriske performance cars, men det er jo de billige bilene som selger i større antall. Leaf var vel tilgjengelig i 2011. iMiev i 2010. Tesla Roadster før det igjen. CityStromer for 20 år siden.

Ingen benekter at Tesla skal ha mye av æren, men det skal faktisk andre også.
Nå har jeg vel skrevet tidligere at Leaf skal ha mye av æren for at Tesla har fått et slags fotfeste. Har ingen problemer med at alle elbiler skal ha den æren de fortjener. Er ikke det som er problemet.
Problemet er at det har vært mer lukrativt å jukse med utslipp enn å forske på ny teknologi.

Derfor skal blant annet Tesla ha en stor del ære nå, som eneste merke til nå som har satset hardt på ny teknologi (og satt det ut i live - og lykkes, vil noen mene). Med bakgrunn av at Tesla har vist at det faktisk går an å lage ettertraktede elbiler og VW sitt juks, så tvinger det frem at de store produsentene må satse mer på elbil.

Når det kommer til Tesla og Model S, så er vi enige om at den modellen er med å finansiere en mer langsiktig plan - som skal ende opp med en Model 3. Og det skal vel ikke være så vanskelig å være enig i at en bil som Tesla ikke er lansert for å konkurrere med Leaf (Tesla er dobbelt så dyr i USA)

De andre produsentene har sittet passivt (inntil nå) og brukt tilsvarende unnskyldninger som du har nevnt her (pris, vekt, volum på batteri) som grunnlag for å ikke lansere elbiler med folkelige egenskaper (altså rekkevidde - akselerasjon er en "bivirkning" ved store batteripakker/rekkevidde).  Årsaken er naturligvis at det er mer lønnsomt å jukse med utslipp enn å forske på ny teknologi (inntil nå).

Rio

Sitat fra: Toonster på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:06
Nå har jeg vel skrevet tidligere at Leaf skal ha mye av æren for at Tesla har fått et slags fotfeste. Har ingen problemer med at alle elbiler skal ha den æren de fortjener. Er ikke det som er problemet.
Problemet er at det har vært mer lukrativt å jukse med utslipp enn å forske på ny teknologi.

Men hvem, andre enn VW Diesel-saken er det du mener jukser?

Du har selvsagt rett i at man sjeldent oppnår de offisielle forbrukstallene, men man oppnår også sjeldent rekkevidden på elbil.

Det er vel uansett myndighetene som har ansvar for å sette representative målemetoder.


Derfor skal blant annet Tesla ha en stor del ære nå, som eneste merke til nå som har satset hardt på ny teknologi (og satt det ut i live - og lykkes, vil noen mene). Med bakgrunn av at Tesla har vist at det faktisk går an å lage ettertraktede elbiler og VW sitt juks, så tvinger det frem at de store produsentene må satse mer på elbil.

Det har, som nevnt Nissan og VW også (e-Golf er påtenkt lenge før jukset ble avslørt).

Når det kommer til Tesla og Model S, så er vi enige om at den modellen er med å finansiere en mer langsiktig plan - som skal ende opp med en Model 3.

De andre produsentene har sittet passivt (inntil nå) og brukt tilsvarende unnskyldninger som du har nevnt her (pris, vekt, volum på batteri) som grunnlag for å ikke lansere elbiler med folkelige egenskaper (altså rekkevidde - akselerasjon er en "bivirkning" ved store batteripakker/rekkevidde).  Årsaken er naturligvis at det er mer lønnsomt å jukse med utslipp enn å forske på ny teknologi (inntil nå).

Dette er jo non sequiturs. Det er bare VW som har jukset. Det ble avslørt i 2015. Nissan, VW, BMW og andre har produsert elbiler lenge før det. Man kan selvsagt være "uenig i strategien" deres, men det er en annen sak.

At VW ble tatt i juks vil sannsynligvis betyr at VW satser mer på elbil. Det kan bety at andre gjør det, indirekte, også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Tror ikke du vil forstå jeg.

JA -  mange har produsert elbiler, men mer i størrelse og ytelse til en tråkkabil!

Tesla kom på banen med en fullgod bil som kan fungere som bil nr 1 - en elbil for de som ikke bor i byen. En elbil som ikke må brukes som en pendler-bil.

Det er akkurat dette som er en game-changer - nå tvinges de andre å følge etter, sakte men sikkert!

Hadde ikke Tesla eksistert, så tviler jeg på om det hadde vært noe særlig fuzz rundt elbilene. Da kunne de store fossile konsernene fortsette på akkurat samme måte som de har gjort - uten en irriterende klegg som kanskje ikke er mest utfordrende teknologisk over tid, men myndighetene har nå fått et bevis på at det faktisk går an å å produsere mer miljøvennlige biler - som fungerer på tilnærmet måte folk forventer en bil skal (størrelse og rekkevidde)

Rio

Men Nissan selger jo bilene sine uavhengig av Tesla, og gjorde jo det før Tesla laget solgte Model S. Tesla skaper selvsagt blest om elbiler, men det er jo reklame for de vanlige elbilene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Toonster

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:38
Men Nissan selger jo bilene sine uavhengig av Tesla, og gjorde jo det før Tesla laget solgte Model S. Tesla skaper selvsagt blest om elbiler, men det er jo reklame for de vanlige elbilene.

Men Nissan har ingen elbil som kan erstatte "bil nr 1" - Leaf er en pendler bil for sentrale strøk, akkurat det samme som eGolf. Jeg vet det finnes andre elbiler også, men INGEN som kan matche Tesla Model S (annet enn på pris da selvsagt).

For å gjenta meg selv - Tesla Model S er en "game-changer" - En elbil som dekker mange flere behvo enn de typiske pendler bilene.

Rio

Sitat fra: Toonster på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:44
Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 18:38
Men Nissan selger jo bilene sine uavhengig av Tesla, og gjorde jo det før Tesla laget solgte Model S. Tesla skaper selvsagt blest om elbiler, men det er jo reklame for de vanlige elbilene.

Men Nissan har ingen elbil som kan erstatte "bil nr 1" - Leaf er en pendler bil for sentrale strøk, akkurat det samme som eGolf. Jeg vet det finnes andre elbiler også, men INGEN som kan matche Tesla Model S (annet enn på pris da selvsagt).

For å gjenta meg selv - Tesla Model S er en "game-changer" - En elbil som dekker mange flere behvo enn de typiske pendler bilene.

Dette har vi vært gjennom før. Mange ganger før.

Ja, Tesla har stappet flere batterier i bilen, som gir ekstra størrelse og pris. Mye høyere pris. Det er en flott bil. Utvilsomt.

Nissan har valgt en annen strategi. I stedet for dyre biler, har de valgt billigere biler (1/3 av prisen til en Tesla Model S, rundt regnet). Neida, det er ikke bilen man bruker for å kjøre til Italia på ferie, men den er helt egnet til en langt større del av befolkningen enn Model S, på grunn av pris.

Så to ulike firma. To ulike strategier. Begge strategiene selger biler.
Tesla har laget en elbil som har lang rekkevidde, men er for dyr for mange.
Nissan har laget en elbil som har kortere rekkevidde, men som langt flere har råd til.

Så kan man diskutere hva som er best. Jeg synes begge er bra.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 17:36
Sitat fra: Amoss på torsdag 29. oktober 2015, klokken 11:05
... Eller er det bare at dagens tilbud ikke oppfyller behovene når det gjelder pris/rekkevidde/infrastruktur? ...

Enig i mye av det du sier her, men man trenger også utbygging av normalladeplasser for folk som ikke har lademulighet hjemme.

Som jeg skrev i den delen av sitatet som jeg har beholdt her - så tok jeg med "infrastruktur". At jeg ikke presiserte all form for infrastruktur i detalj er korrekt, jeg bare indikerte ladebehovet med «en "superladeplass" (eller tilsvarende) på "en hver bensinstasjon"» med bruk av "hermetegn" som hint om at det ikke skulle leses bokstavelig.

... men uansett tror jeg markedsandelen kunne kommet over 0,1% selv uten "hjemmelading" for de uten mulighet til å ha egen ladeplass hjemme. ;)  Men joda, med denne delen av infrastrukturen på plass er den mulige markedsandelen enda høyere.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Ja, selvsagt kan man komme langt over 0,1%. :)

Men normallading er dog veldig viktig i hverdagen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA