Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:24
Amoss: Du glemmer at vi lever under kapitalisme. Da er det svært vanskelig å få aksjeeierne med på å satse masse penger på noe slikt. Det er ikke noe spesielt for bilbransjen.

Nei, har slett ikke glemt dette. Men slik situasjonen var i 1973 så var det klare signaler fra myndighetene om at innen "få år" så ville kravene være så strenge at spørsmålet om å ha funnet ett alternativ til fossildrift lett kunne bli ett være eller ikke være for bilprodusentene. Så aksjeeiere som så for seg at de skulle fortsette å være aksjeeiere i samme selskap også noen år frem i tid burde ikke vært vanskelig å få til å være med på å investere i selskapets fremtid. Men, de fant tydeligvis ut at de fikk en sikrere gevinst på å heller investere pengene i lobbyvirksomhet rettet mot politikerne...


Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:24
Det er ikke vanskelig å argumentere for at bilbransjen skulle ha satset på litiumbatterier for 40 år siden, på samme måte som vi skulle satset på vindmøller, på grønn energi, på xxxx

"Hindsight is an exact science".

Nå har jeg altså ikke argumentert for det. Jeg har argumentert for at de burde satset mer på R&D rettet mot elektrifiseringen av bilparken, inkludert batteriteknologi. Ikke nødvendigvis alene med gjerne i samarbeid med både det offentlige og batteriprodusenter (som jo også burde se de potensielle fordelene de kunne få dersom de lykkedes). Hadde de gjort det så er jeg sikker på at en eller annen forbedret batteriteknologi hadde kunnet vært kommersialisert tidligere enn 1990. Om det hadde vært litium-ion eller en annen (bedre eller dårligere enn litium) teknologi har jeg overhode ikke noen formening om.

Joda, siden den første litium-batteri prototypen kom nettopp på samme tid som oljekrisen kan det i etterklokskapens navn lett sies at det ville vært naturlig å ta tak i denne å prøve å utvikle den videre. Men det var altså ikke det jeg sa.

Sitat fra: Rio på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:24
Derimot burde diverse stater (gjennom universiteter og lignende) ha satset massive beløp på forskning for å få bedre batterier, ...

SÅ langt er vi helt enige ja. Men at de eksisterende bilfabrikantene ikke skulle se at de også hadde både ett ansvar (slik de selv offentlig sa i '73), og også en potensiell økonomisk fordel (slik de også selv offentlig sa i '73) av å komme frem til en unik batteriteknologi først er vi derimot helt uenige om.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jorgen.s

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 01:15
Tesla har vel visst at kostnaden for å ha en god rekkevidde er at bilen prises ut av massemarkedet.

Tesla skal ha skryt for at de tok sjansen, men det er fremdeles slik at man får 2-3 Nissan Leaf for 1 Tesla.

Så nei, ingen har blitt ført bak lyset, og det er fremdeles slik at elbiler med lang rekkevidde er alt for dyre for folk flest.

Nissan kunne fint puttet mer batteri i hver Leaf, men siden den selger så bra nå, venter de heller til tidspunktet er riktig og øker batteristørrelsen gradvis.

Det er ikke kun differensen i batteristørrelse som utgjør prisforskjellen mellom Leaf og Model S, det burde hvem som helst makte å ta inn over seg, noe argumentene dine hittil ikke bærer preg av at du har gjort.
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

JO

Faktum er at Tesla har levert en dyr bil med lang rekkevidde, det er høyere profitt i den klassen enn massemarkedet dermed trenger man ikke samme volum for å tjene penger.
Det er en riktig strategi av Tesla.
Nissan feks er en volumprodusent og har levert en Elbil som prismessig er i volummarkedet, og det er her de satser. Nissan har kapital og mulighet til å kjøre denne strategien da det er her de ønsker å etablere seg.

Jeg er sikker på at hvem som helst av de store kunne stappet 80-90kwt batterier i en elbil og fått lang rekkevidde om de hadde ønsket. Faktum er at elbilmarkedet er minimalt og det ville være svært dårlig bruk av midlene de har tilgjengelig for dette før man har batterier med en pris som gjør det mulig å få volum. Tesla sin Model 3 har ingen sett enda og klarer de å få batteri prisen ned nok, det er det som er det store spørsmålet og Tesla sin gamble, de kan gjøre dette siden de satser kun på el.

Men uansett hva som skjer, vil jeg nok tro at en Plug-in Hybrid vil være ett godt alternativ, hvis en har feks 60km tilgjengelig som el da det vil dekke de fleste hverdagsbehov for bilkjøring. Dette ville gitt en dramatisk nedgang i drivstoff forbruk samtidig som man beholder fordelen med bensin når man trenger den.

Jeg har hatt Tesla i snart 2 år, bilen er grei nok den, fungerer som en pendlerbil og gjør stort sett det den skal uten for mye mikkmakk. Jeg er ikke overbevisst av Model S sin rekkevidde og SC komboen at dette er fremtiden. Bilen fungerer til mitt bruk, men jeg syns det er ett styr å dra på langtur med den, planlegging av lading, venting på SC osv. Ren elbil tviler jeg sterkt på at kommer til å ta over i stor grad på leeenge.
Svart Model S Levert 11 Mars

Amoss

Sitat fra: JO på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:30
Faktum er at elbilmarkedet er minimalt og det ville være svært dårlig bruk av midlene de har tilgjengelig for dette før man har batterier med en pris som gjør det mulig å få volum.

Så var det høna og egget spørsmålet da: Prisen går ikke ned før man får opp volumet, og noe volum å snakke om er ikke mulig før prisene faller....

Da ser jeg to strategier: En etablert aktør med "penger på bok" kan "subsidiere" batteriene en periode for å få opp volumet så prisene faller (slik Toyota visstnok gjør med hydrogenbilene sine?). Eller man kan satse på en bil i en prisklasse som lettere kan absorbere denne høye batteriprisen for å få opp volumet tilstrekkelig til at man får til en prisreduksjon som kan brukes i en lavere priset/høyere volum modellserie.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JO

Det er ingen toppsjef i ett større bilkonsern med vettet i behold som hadde subsidiert batterier til en bil med lang nok rekkevidde for å få ned prisen.
Teslas strategi er riktig for Tesla, men ikke for andre.

Det er pr i dag ikke reell etterspørsel etter elbiler, markedet vil ikke ha det(0,1% av verdensmarkedet). Det finnes nisjemarkeder som Tesla opererer i på samme måte som Porsche feks.
I Norge snakker mange om at om kun få år selges det ikke annet enn elbiler omtrent. Men glemmer at vi er ett knøttemarked som eksisterer KUN pga subsidier.

Elbilen per i dag er langt fra bra nok til å utkonkurere bensin og hybridbiler i stor skala. Man kan si at det ikke er veldig problemfylt å leve med en Model S men den mangler fortsatt mange elementer en bil til mindre en halve prisen gjør.


Svart Model S Levert 11 Mars

Rio

#140
Sitat fra: jorgen.s på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:08
Nissan kunne fint puttet mer batteri i hver Leaf, men siden den selger så bra nå, venter de heller til tidspunktet er riktig og øker batteristørrelsen gradvis.

Det er ikke kun differensen i batteristørrelse som utgjør prisforskjellen mellom Leaf og Model S, det burde hvem som helst makte å ta inn over seg, noe argumentene dine hittil ikke bærer preg av at du har gjort.

Hva mener du da det er?

At Tesla er mer luksuriøs? Det er den nok, men det gjør jo også at den blir for dyr for folk flest.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

o.b.lix

Hvis noen av dere tror at ikke bilindustrien prøver og også har prøvd å sabotere elbiler - kan dere bare se dokumentaren "Who killed the electric car", om dere vil lese om filmen, se her: https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

Forøvrig var chevrolet allerede gift med oljeindustrien i 1921 - da blytilsetning ble tilsatt bensin i stedet for etanol for å forhindre selvantenning ("banking" i motoren) - og chevrolet påstod at dette var nødvendig for å smøre ventilenehttp://www.history.com/this-day-in-history/gm-engineers-discover-that-leaded-gas-reduces-knock-in-auto-engines.
Grunnen var nok at alkohol kunne alle lage, mens blytilsetning kunne bare de med mye penger, dvs oljeindustrien.

Og i vår tid - de fleste har vel fått med seg at Tesla er forbudt å selge i en god del stater i USA - og det er kun for å hindre konkurranse http://www.engadget.com/2014/07/17/tesla-motors-us-sales/

Og til tross for alle disse hindringene - Tesla endrer faktisk verden - elbil er plutselig mye mer pop - i stedet for å tidligere snakke om å lage "porsche-killer", snakker nå porsche om å lage "tesla-killer" https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2015/09/14/porsches-tesla-killer-a-superfast-electric-sports-car-that-can-read-your-emotions/
Riktignok er dette konseptbil som kanskje aldri blir laget - men det viser at konkurrentene er svært våkne og sannsynligvis livredde.

For når "fuskwagen" ble tatt med buksene nede, kunne de sagt "diesel er ikke mulig å forbedre nox på, vi satser på bensinbiler, der er nox lik null" - som er riktig nok, men i stedet sier de "nå skal vi satse masse på elbil istedet"!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Toonster

Enig i det du skriver O.B lix

Det er ikke tilfeldig at andre produsenter nå må snu seg mot Elbil-teknologi, det er takket være Teslas-inntog og ikke minst fusket VW-konsernet har drevet med.

Amoss

Sitat fra: JO på torsdag 29. oktober 2015, klokken 09:30
Det er pr i dag ikke reell etterspørsel etter elbiler, ...

Er det ikke det?  Eller er det bare at dagens tilbud ikke oppfyller behovene når det gjelder pris/rekkevidde/infrastruktur?

Er rimelig sikker på at om elbiler hadde kostet det samme som en tilsvarende fossilbil og med en tilsvarende rekkevidde, og med en "superladeplass" (eller tilsvarende) på "en hver bensinstasjon", så hadde salget av elbiler oversteget disse 0,1% med glans på kort tid ;)

Så å komme først inn i dette markedet - og helst hatt det for seg selv noen år før konkurrentene kom etter - hadde nok vært en "våt drøm" for en hver toppsjef i ett større bilkonsern med vettet i behold. Det store spørsmålet hadde da vært hvor mye de kunne/burde bruke på dette - hvor langt ned måtte de gå? Evnt. kunne også den etablerte aktøren valgt samme strategi som Tesla har fulgt...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Toonster

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 09:36
Sitat fra: jorgen.s på torsdag 29. oktober 2015, klokken 08:08
Nissan kunne fint puttet mer batteri i hver Leaf, men siden den selger så bra nå, venter de heller til tidspunktet er riktig og øker batteristørrelsen gradvis.

Det er ikke kun differensen i batteristørrelse som utgjør prisforskjellen mellom Leaf og Model S, det burde hvem som helst makte å ta inn over seg, noe argumentene dine hittil ikke bærer preg av at du har gjort.

Hva mener du da det er?

At Tesla er mer luksuriøs? Det er den nok, men det gjør jo også at den blir for dyr for folk flest.

Har forsøkt å si det til deg før: Tesla og Leaf treffer forskjellige kunde markeder.
(Leaf/Golf prøver å treffe Golf-markedet, mens Tesla prøver seg på BMW 5, BMW 7, Mercedes S o.l. markedet)

Ingen som har sagt at Model S er for folk flest, det er kun i Norge (og Danmark) det nesten har blitt slik - takke være de ekstremt syke bilavgiftene i de to landene.


F_P

Hei Rio,
Du er slenger fremdeles rundt deg med argumentet om at Tesla er for dyr for «folk flest», som i fjor i den famøse tråden Muffinmann nok referete til i sitt humoristiske skråblikk for noen innlegg siden.

Da lurer jeg på. Hvem er «folk flest», og hvilke ny-biler kjøper «folk flest». Nå tenker jeg ikke på elbiler, men på hvilke NYE biler du mener «folk flest» kjøper seg siden Model S er så til de grader i en annen liga? Bruktbil får være en annen diskusjon.

Så kan jeg legge til at flere av mine bekjente tror jeg passer inn i kategorien «folk flest». Overraskende mange av disse kjøper ny bil, noe som muligens gjør de litt mindre som folk flest, men uten å kjenne deres økonomiske situasjon til minste detalj mener jeg likevel de kvalifiserer. Biler som kjøpes nye i denne brokete forsamlingen mennesker er stort sett biler som har en innkjøpspris mellom 400'-600'. Før jeg bestilte min Model S, som forøvrig kostet 668' så regnet jeg hardt og lenge på det, og fant ut at uansett hvordan jeg snudde og vendte på det så ble ikke totalen verre med nevnte Tesla, enn for en Golf/Passat/Octavia stasjonsvogn til 450'-550'. Med andre ord er det fullt mulig for svært mange nybilkjøpere å velge Model S. Hvorfor de ikke gjør det på tross av dette vil jeg ikke spekulere i nå.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Rønnern

Sitat fra: F_P på torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:22
Med andre ord er det fullt mulig for svært mange nybilkjøpere å velge Model S. Hvorfor de ikke gjør det på tross av dette vil jeg ikke spekulere i nå.

En av grunnene er nok at de tror de må ha en "superlader" i garasjen for å få ladet en Tesla og "superlader" har de ikke, kun vanlig 10A og det funker jo ikke.....
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

sigurdi

#147
Dersom en ser på statestikken i Norge:
Antall biler ca 2.5 millioner i norge nå (https://www.ssb.no/bilreg/)
Salg brukt/nytt Under 150 000 pr år og litt over halparten (75.796) av dette er direkte til privat personer, resten er næringskjøp (http://www.tv2.no/a/4176161)

Kjøps gruppe på nye/brukte.  (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43541)

Nybiler: 70% menn, snittalder 54år.

Sitat fra: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=43541Tesla og Mini har de yngste kundene med snittalder på henholdsvis 46 og 48 år. Nissan er det tredje merket med relativt unge kjøpere – her er snittalderen 49 år.

Er konklusjonen ganske klar:

Folk fleste kjøper IKKE NY bil. :-)
Siden folk flest ikke er menn på 54år.

Men det er mer av folk flest som kjøper ny elbil, en det er som kjøper ny bil generelt og da faktisk også Tesla skiller seg ut med at flere unge folk kjøper denne bilen NY an alle andre merker.

Så folk flest bør vi nok ta bort når en snakker om nybilkjøp.

Her er litt fakta:
Tesla har nå solgt og levert 60 000 biler siden sept 2014, ja det kjører 60 000 Tesla Model S med Autopilot på veier rundt i verden. Total salget deres nærmer seg 100 000 biler og det er ekstremt bra til å være denne prisklassen av en modell.

Tesla selger mindre en Nissan leaf og det skulle bare mangle, Audi selger mindre A3 en A7 også. :-)

VW må nå bruke mer penger på å prøve å lure systemet for utslips måling av NoX en det hadde kostet dem å bygget ut et bra ladenettverk i hele Europa og USA.
(Men dette var nok innkalkulert når de utførte handlingen, alternativet var jo å bruke mer penger på å utvikle en motor som faktisk holdt kravene)

Det er svært bra at salget av Tesla og Nissan, VW og andre elbiler er høyt i norge.
Da kan folk fleks få kjøpt seg en elektrisk bruktbil om noen år.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

JO

Er da mange grunner til å ikke velge MS, hadde vi skulle solgt 1 av våre 2 biler der den ene er Tesla MS og den andre en Bensin SUV hadde Teslaen måtte gå.
Mangel på hengerfeste, fleksibiliteten med bensin er større uansett. Kvaliteten på bilen og Tesla organisasjonen er så som så.
Er nok mange som tenker i de baner. Mange overregner drivstoff kostnad, der er en forsvinnende liten del av kostnaden med bil.

Jeg bestillte Tesla rett etter lansering i Norge usett og uprøvd, akselerasjonen er kul og bilen er annerledes, jeg kommer meg stort sett der jeg vil, har tatt bensineren på tur noen ganger da det blir for tidkrevende og omstendelig med teslaen. Er jeg fornøyd med bilen? Ja men ikke med månedsvis ventetid på servicesenter, ting som ikke blir tatt tak i osv.
Men jeg kommer ikke til å kjøpe en Tesla igjen, var morro denne ene gangen, men elbil er ikke for meg i det lange løp, upraktisk og med klare begrensinger i mitt bruk.
Svart Model S Levert 11 Mars

timingbeltkiller

Sitat fra: F_P på torsdag 29. oktober 2015, klokken 12:22
Før jeg bestilte min Model S, som forøvrig kostet 668' så regnet jeg hardt og lenge på det, og fant ut at uansett hvordan jeg snudde og vendte på det så ble ikke totalen verre med nevnte Tesla, enn for en Golf/Passat/Octavia stasjonsvogn til 450'-550'.
En S til 668 tilsvarer i dag vel i utstyrsgrad mv snarere en Golf/Oktavia til 300 enn en til 450-550.
En Golf/Oktavia til 450-550 tilsvarer antakelig en S til 800-1000.

Selv en Passat/Avensis o.l. begynner gjerne på ca 300 og er langt fra skrapet til 350.

For tiden ser det ut som valutasituasjonen faller mer ugunstig ut for S enn for andre biler, både el og fossil.
Skal ikke fortsette i dette sporet lenge før bilen blir like mye en rikmannsbil i N som i resten av verden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA