Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hva skjer med utbyggingen av chademo lader i vestfold, telemark og aust agder?

Startet av storform, fredag 27. november 2015, klokken 10:18

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:43
SitatSom du kan se fra signaturen min hadde VW elbiler for over 20 år siden.

Det er intet av den elektriske drivlinja som kan tilskrives VW.
De har kun levert en "glider".

Hva så?

De kjøper inn deler fra der de mener er best. Det er da ikke noe galt med det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#121
Deler av innlegget er slettet, grunnet overdreven vanskelig quoting.

Vis oss andre såpass respekt at dere skriver slik at budskapet kommer frem.

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24232.0.html

Lars
Forum admin




At Nissan har et forsprang teller vel i Nissans favør? De har jo allerede en batterifabrikk også.

Poenget her er faktisk ikke at Nissan "selger mer" (eller hvor mye), men at Nissans strategi er rett for dem, og at de selger mange. Det er ikke bare Tesla som "kan elbil".
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cirys1

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:43

Det er intet av den elektriske drivlinja som kan tilskrives VW.
De har kun levert en "glider".

Målet må jo være og lage den beste bilen, ikke alle deler. Tesla får masse deler ifra underleverandører..

Muffinman

Oisann, trodde jeg ved en feiltagelse hadde klikket meg inn på en tråd fra i fjor. Denne ser jo akkurat likedan ut  :o

toppi

Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:02
Oisann, trodde jeg ved en feiltagelse hadde klikket meg inn på en tråd fra i fjor. Denne ser jo akkurat likedan ut  :o

Ja det er jo bare helt utrolig  ::)
Rett og slett litt artig for nye lesere  ;D
Skal vi tippe videre utvikling  8)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Rio

Sitat fra: toppi på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:15
Sitat fra: Muffinman på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:02
Oisann, trodde jeg ved en feiltagelse hadde klikket meg inn på en tråd fra i fjor. Denne ser jo akkurat likedan ut  :o

Ja det er jo bare helt utrolig  ::)
Rett og slett litt artig for nye lesere  ;D
Skal vi tippe videre utvikling  8)

Jeg har sett argumentene før! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 28. oktober 2015, klokken 18:31
Hvorfor skulle de ha gjort det?  De 30 første av de førti årene har de jo hatt null økonomiske insentiver til å gå løs på noe slikt.  Det er først de siste 10 årene at batteriteknologien har kommet såpass langt at dette er i nærheten av å være økonomisk forsvarlig for en bilprodusent.

På slutten av 60 tallet og utover på 70 tallet vokste det frem en litt større miljøbevissthet i "de brede lag" av befolkningen på den vestlige halvkule. Og da oljekrisen kom i 1973 så sa svært mange (rett nok av mange varierende årsaker - ikke kun miljøvern, og klimatrusselen var vel ett ukjent begrep på den tiden), også ledende politikere og bilprodusenter at man måẗte gjøre seg uavhengig av oljen/fossile drivstoff så kjapt som mulig. Mange så for seg at man ville ha gått helt over til elbiler innen en 10/15 - eller i alle fall 20 - år. Rett nok konkluderte man kjapt at "batterikjemien ikke er moden enda. Batterier er for dyre, for store og for tunge" (slik det har blitt nevnt her før). Bilprodusentene hevdet at de satte alle kluter til for å utvikle nye og bedre batterier for å løse dette problemet. I mellomtiden skulle de også prøve på "alternative energikilder" - mange "artige" har blitt foreslått i disse årene siden, og ikke alle like seriøse :p

Som for å minne bilprodusentene om sine forpliktelser har også myndighetene i en rekke vestlige land innført stadig strengere krav til utslipp og til informasjon til kundene om forbruk. Mener også (men nei, har ikke detaljer om dette) at en rekke bilfabrikanter fikk offentlig støtte til å utvikle bedre batterier (... og utforske "alternative energikilder"). Så noen incentiver har det vært - både i form av "gulerøtter" og "ris". Fullt mulig at politikerne burde hatt brukt andre og mer virkningsfulle incentiver, så lar ikke dem heller slippe uten kritikk, men det er fortsatt ikke politikerne som bygger biler :p

Ett drøyt ti-år etter denne oljekrisen så var det ett nytt forretningsområde som hadde behov for bedre batterier. På noen få år så dukket det plutselig opp en ny batteri-generasjon som løste mange av problemene med tidligere batterityper. (Litium-Ion batterier har vært kommersielt tilgjengelig siden ~1990 - ble faktisk fremsatt som en mulig teknisk løsning i nettopp 1973) Hadde ikke bilprodusentene satset så hardt som de sa de skulle? Og hvorfor var de ikke kjappe med å ta denne teknologien i bruk?

... og enda kunne en fersk oppstartende bilprodusent i 2008 levere en elbil med god rekkevidde uten at den ble *alt for* tung.  Så vidt jeg vet den første serieproduserte elbilen med Litium-Ion batterier? Jada-jada, Roadsteren var ikke ment som, eller priset som, en bil for massene :p

I dag, 8 år etter, er det fortsatt ikke akkurat så mange som har klart å lage en god, langtrekkende elbil - det være seg dyr eller billig. Så ja, jeg påstår at de store bilprodusentene har "sløst bort" mesteparten av disse over 40 årene siden 1973 uten å seriøst prøve. Litt media-snakk, noen prototyper og småskala "prøve produksjoner" bare for å vise media og offentligheten at de fortsatt "jobbet med saken".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Amoss: Du glemmer at vi lever under kapitalisme. Da er det svært vanskelig å få aksjeeierne med på å satse masse penger på noe slikt. Det er ikke noe spesielt for bilbransjen.

Det er ikke vanskelig å argumentere for at bilbransjen skulle ha satset på litiumbatterier for 40 år siden, på samme måte som vi skulle satset på vindmøller, på grønn energi, på xxxx

"Hindsight is an exact science".

Derimot burde diverse stater (gjennom universiteter og lignende) ha satset massive beløp på forskning for å få bedre batterier, ettersom det var klart at bensinbilfabrikanter (ikke overraskende) ikke mente det var deres jobb å forske på batterier.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:57
Tesla kommer heller ikke til og selge noe voldsomt før model 3, det ble solgt rundt 500 model s i Tyskland ifjor mens det ble solgt 8617 S-klasser..

Glem i fjor, det har vært stor økning i salget i år. 1091 stk. til og med Q3, en økning på oppunder 200% i forhold til i fjor.

I Sveits er det forøvrig solgt 1151 Model S hittil i år og 641 S-klasse.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Toonster

#129
Salgstall på Elbiler og hybrider i USA de siste årene (mnd pr mnd)

http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

Salgstall fra USA viser at LEAF ikke har så stort overtak på Models S som Rio ønsker å formidle.

Men når hans argumentasjon faller i fisk, velger han selv å annullere sine argumenter om salgstall.

Kan du for orden skyld oppklare hva du mener Rio?

Det jeg har forsøkt å få frem er følgende:
- Tesla kan produsere elbiler i dag som ingen andre vil (eller sansynligvis kan)
- Model S og X vil finansiere forskning og gigafabrikken som vil utvikle Model 3
- Nettopp pga av batterivolum og vekt, må Tesla levere så store biler som S og X, til teknologien er på plass for en Model 3.
- Model 3 er bilen som vil være volumselgeren og den som vil skape vekst for Tesla (les markedsandeler)

- Hvorfor gir "de andre" produsentene Tesla denne unike sjansen til å etablere seg? Burde de ikke bare smettet opp en type Model 3 selv - da hadde de tatt rotta på Tesla, det er jeg sikker på.

"De andre" bil produsentene:
- Har ikke ønsket å satse på elbiler av forskjellige grunner
- De er ikke organisert for en total omlegging av drivlinjen (fabrikk, forskning, design)
- De er godt gift med oljebransjen
- Etter den siste tids hendelser (Tesla Models S / X sin ankomst og VW flausen m.m.) har flere blitt tvunget til å endre strategi (Volvo, VW og Mercedes og sikkert flere)

Det er ikke dermed sagt at de andre elbilene er elendige, men det har ikke vært en 100% satsing - og det de har kommet opp med er bare små by-biler å regne, med kort rekkevidde. (Er det da vilje eller kompetanse som stopper de?)


bosonic

 Jeg blir ganske lattermild når jeg følger denne tråden (Interessant og underholdende lesning)
Tesla, som en fersk bilprodusent (ca 12år), blir sammenlignet med de etablerte «store» som nå har kommet ut med sine elbilmodeller.  Det hadde vært ganske spesielt om Tesla skulle vært på nivå med disse mht feil og mangler i startfasen.

Tesla er først og fremst en forretningside.

Tesla har vist oss at vi har vært ført bak lyset av bilprodusentene, «spesialistene» og de nyttige idiotene (media) med all desinformasjon;
Batteriteknologien hindrer oss fortsatt i å produsere biler med akseptabel rekkevidde.

Mulighetene til å lage en ren batteribil med rekkevidde i området 400/500 km viste seg altså å være mulig med "eksisterende" batterier på markedet.
Det er blitt nevnt at grunnen til at de etablerte bilprodusentene ikke leverer elbiler med rekkevidde som Tesla, er at de elektriske modellene deres ikke skal konkurrere med sine egne modeller (som de tjener mest på.)
Med ca. 1 milliard biler på kloden nå så skjønner vi at dette er Big business.
Utviklingen på elektrisk fremdrift har vært enorm bare de siste 15 årene og jeg tror at vippepunktet nå er like om hjørnet.
Forfriskende var det å høre André Borschberg på nyhetene her om dagen: Vi må slutte å bruke «100 år» gammel teknologi  (ref Solar Impulse Airplane)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Rio

#131
Du skriver så mye at jeg svarer deg i innlegget i rødt.

Deler av innlegget er slettet, grunnet overdreven vanskelig quoting.

Vis oss andre såpass respekt at dere skriver slik at budskapet kommer frem.

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24232.0.html

Lars
Forum admin


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: bosonic på torsdag 29. oktober 2015, klokken 00:25
Jeg blir ganske lattermild når jeg følger denne tråden (Interessant og underholdende lesning)
Tesla, som en fersk bilprodusent (ca 12år), blir sammenlignet med de etablerte «store» som nå har kommet ut med sine elbilmodeller.  Det hadde vært ganske spesielt om Tesla skulle vært på nivå med disse mht feil og mangler i startfasen.

Tesla er først og fremst en forretningside.

Tesla har vist oss at vi har vært ført bak lyset av bilprodusentene, «spesialistene» og de nyttige idiotene (media) med all desinformasjon;
Batteriteknologien hindrer oss fortsatt i å produsere biler med akseptabel rekkevidde.

Mulighetene til å lage en ren batteribil med rekkevidde i området 400/500 km viste seg altså å være mulig med "eksisterende" batterier på markedet.
Det er blitt nevnt at grunnen til at de etablerte bilprodusentene ikke leverer elbiler med rekkevidde som Tesla, er at de elektriske modellene deres ikke skal konkurrere med sine egne modeller (som de tjener mest på.)
Med ca. 1 milliard biler på kloden nå så skjønner vi at dette er Big business.
Utviklingen på elektrisk fremdrift har vært enorm bare de siste 15 årene og jeg tror at vippepunktet nå er like om hjørnet.
Forfriskende var det å høre André Borschberg på nyhetene her om dagen: Vi må slutte å bruke «100 år» gammel teknologi  (ref Solar Impulse Airplane)


Tesla har vel visst at kostnaden for å ha en god rekkevidde er at bilen prises ut av massemarkedet.

Tesla skal ha skryt for at de tok sjansen, men det er fremdeles slik at man får 2-3 Nissan Leaf for 1 Tesla.

Så nei, ingen har blitt ført bak lyset, og det er fremdeles slik at elbiler med lang rekkevidde er alt for dyre for folk flest.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#133
Innlegget er slettet, grunnet overdreven vanskelig quoting.

Vis oss andre såpass respekt at dere skriver slik at budskapet kommer frem. 

Se også: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24232.0.html

Lars
Forum admin
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på torsdag 29. oktober 2015, klokken 02:17Ja, for Nissan har valgt en annen strategi. Som tydeligvis har betalt seg med mer salg.
Man kan like gjerne si at det har betalt seg med mindre profitt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA