Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X i norske og utenlandske medier

Startet av Kvikken, fredag 27. november 2015, klokken 07:11

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kvikken på torsdag 26. november 2015, klokken 07:36
Lillestrøm er nå 5 timer. Sjekket når jeg var innom der i går.

Ok, det var synd. Da kan jeg aldri benytte den plassen igjen til lading. Regner dog med at det er lov å parkere i 11 timer på resten av plassen ennå.

Lillestrøm er mao. like defensive som Fredrikstad når ladeplassene blir overbelastet. Her også satte de 4 timer maks i Apenesfjellet i steden for å bygge ut flere ladeplasser. Resultatet er da at folk som pendler et stykke ikke kan lade der mens de er på jobb.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

Enig der. Jeg synes heller man skal passe på at folk lader når man står på ladeplassene enn å begrense tillatt tid for mye.

v-i-c

Sitat fra: Kvikken på torsdag 26. november 2015, klokken 14:27
Enig der. Jeg synes heller man skal passe på at folk lader når man står på ladeplassene enn å begrense tillatt tid for mye.

Helt enig, men man må da gjøre et unntak når strømmen som leveres ikke har en kvalitet som kan brukes. Er det f.eks IT-strøm og parkeringsplassen ikke er merket "kun for elbil som lader", må det være helt ok og parkere der uten lade. Så lenge det man parkerer er en elbil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

zbk

Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 14:34
Sitat fra: Kvikken på torsdag 26. november 2015, klokken 14:27
Enig der. Jeg synes heller man skal passe på at folk lader når man står på ladeplassene enn å begrense tillatt tid for mye.

Helt enig, men man må da gjøre et unntak når strømmen som leveres ikke har en kvalitet som kan brukes. Er det f.eks IT-strøm og parkeringsplassen ikke er merket "kun for elbil som lader", må det være helt ok og parkere der uten lade. Så lenge det man parkerer er en elbil.

Hvorfor i alle dager er det OK? Det er jo om å si det er greit å blokkere bensinpumpene med dieselbiler fordi de ikke kan bruke drivstoffet i pumpa. Blokkerer du IT-strømmen med Zoe'n din er du like mye drittsekk som de andre som parkerer uten å lade. At det ikke er ulovlig endrer ikke på det.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

v-i-c

Sitat fra: zbk på torsdag 26. november 2015, klokken 14:43
Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 14:34
Sitat fra: Kvikken på torsdag 26. november 2015, klokken 14:27
Enig der. Jeg synes heller man skal passe på at folk lader når man står på ladeplassene enn å begrense tillatt tid for mye.

Helt enig, men man må da gjøre et unntak når strømmen som leveres ikke har en kvalitet som kan brukes. Er det f.eks IT-strøm og parkeringsplassen ikke er merket "kun for elbil som lader", må det være helt ok og parkere der uten lade. Så lenge det man parkerer er en elbil.

Hvorfor i alle dager er det OK? Det er jo om å si det er greit å blokkere bensinpumpene med dieselbiler fordi de ikke kan bruke drivstoffet i pumpa. Blokkerer du IT-strømmen med Zoe'n din er du like mye drittsekk som de andre som parkerer uten å lade. At det ikke er ulovlig endrer ikke på det.

Hva med alle de som står full ladet på en ladeplass (lading tar 4 timer, men de står der i 8 timer mens de er på arbeid) er det OK da?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rasmus.B

Noe sier meg at du har valgt feil elbil vic.
Ikke la det gå ut over oss andre.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

3irikur

Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 15:07

Hva med alle de som står full ladet på en ladeplass (lading tar 4 timer, men de står der i 8 timer mens de er på arbeid) er det OK da?
Nei, dette bør heller ikke være OK.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

E_S

Å stå på ladeplass uten å lade er ikke OK uansett hvorfor. Om grunnen er at man ikke gidder å plugge i kabelen, bilen er fulladet eller at bilen er så sær at den ikke fungerer på alle typer strømnett er knakende likegyldig, okkuperer man en ladeplass uten å lade er man pr. definisjon drittsekk/egoist/fyll-inn-etter-eget-ønske.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 14:34
Sitat fra: Kvikken på torsdag 26. november 2015, klokken 14:27
Enig der. Jeg synes heller man skal passe på at folk lader når man står på ladeplassene enn å begrense tillatt tid for mye.

Helt enig, men man må da gjøre et unntak når strømmen som leveres ikke har en kvalitet som kan brukes. Er det f.eks IT-strøm og parkeringsplassen ikke er merket "kun for elbil som lader", må det være helt ok og parkere der uten lade. Så lenge det man parkerer er en elbil.

Du kan da fint lade en Zoe på Type 2 stolper med IT-nett allerede nå. Du trenger bare en Type 2 til schuko overgang og den gule bøtta. At du evt. ikke har de korrekte overgangene for å lade bilen din på plassen er da ikke alle andre sitt problem. Det blir som en Tesla-eier skulle parkere der og ikke lade fordi han ikke har kjøpt Type 2 kabel til bilen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

v-i-c

Sitat fra: 3irikur på torsdag 26. november 2015, klokken 15:42
Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 15:07

Hva med alle de som står full ladet på en ladeplass (lading tar 4 timer, men de står der i 8 timer mens de er på arbeid) er det OK da?
Nei, dette bør heller ikke være OK.

Hvordan skal dette løses i praksis? I en del områder i Oslo er behovet for parkeringsplasser betydelig større enn antall tilgjennelige?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: 3irikur på torsdag 26. november 2015, klokken 15:42
Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 15:07

Hva med alle de som står full ladet på en ladeplass (lading tar 4 timer, men de står der i 8 timer mens de er på arbeid) er det OK da?
Nei, dette bør heller ikke være OK.

Jeg mener det er ok. Ladeplassene mister sin funksjon for mange om man må ut og flytte bilen i løpet av dagen. Mange har ikke mulighet til det, og om man da trenger lading for å kjøre tur/retur + noen ærend etterpå blir det innkjøpt fossilbil i stedenfor. Evt. blir bare ladehastigheten skrudd ned slik at lading tar 8 timer. Enkelt på en Tesla eller i3 for eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Sitat fra: jkirkebo på fredag 27. november 2015, klokken 19:47
Sitat fra: 3irikur på torsdag 26. november 2015, klokken 15:42
Sitat fra: v-i-c på torsdag 26. november 2015, klokken 15:07

Hva med alle de som står full ladet på en ladeplass (lading tar 4 timer, men de står der i 8 timer mens de er på arbeid) er det OK da?
Nei, dette bør heller ikke være OK.

Jeg mener det er ok. Ladeplassene mister sin funksjon for mange om man må ut og flytte bilen i løpet av dagen. Mange har ikke mulighet til det, og om man da trenger lading for å kjøre tur/retur + noen ærend etterpå blir det innkjøpt fossilbil i stedenfor. Evt. blir bare ladehastigheten skrudd ned slik at lading tar 8 timer. Enkelt på en Tesla eller i3 for eksempel.
Mener det ikke er OK.
Det er ingen menneskerett med hverken ladeplass eller parkeringsplass i byene. Byens areal kan ikke prioriteres til biler uansett fremdriftsmåte.

Nå tilbyr Oslo Kommune både gratis parkering OG gratis lading, da kan vi elbileiere i det minste overholde intensjonen med parkeringstider og ladetider/plikt.

Dette er en økende problemstilling, flerfoldig hundrevis av nye elbiler blir registrert i de store byene hver måned, uten at ladepunktene økes tilsvarende.
Lademuligheten må deles og ikke legges beslag på unødvendlig. Nå begynner vi også få mindre og mindre ladetider, nede fra 16 til 12 timer på de nye ladepunktene på Majorstua.

Det å ankomme kl 17, for å så måtte flytte bil 12 timer senere før kl 05 er litt slitsomt, men litt må også elbileiere kunne gidde å gjøre for alle godene...?

Rio

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 28. november 2015, klokken 23:36

Det å ankomme kl 17, for å så måtte flytte bil 12 timer senere før kl 05 er litt slitsomt, men litt må også elbileiere kunne gidde å gjøre for alle godene...?

Den problemstillingen må man løse ved å sette opp flere ladepunkt, og ikke lage et system hvor folk skal opp midt om natten for å parkere bilen. Hvor mange tror du gidder det?

Det skal ikke være vanskeligere å eie en elbil enn en fossilbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 28. november 2015, klokken 23:36
Dette er en økende problemstilling, flerfoldig hundrevis av nye elbiler blir registrert i de store byene hver måned, uten at ladepunktene økes tilsvarende.
Lademuligheten må deles og ikke legges beslag på unødvendlig. Nå begynner vi også få mindre og mindre ladetider, nede fra 16 til 12 timer på de nye ladepunktene på Majorstua.

Det å ankomme kl 17, for å så måtte flytte bil 12 timer senere før kl 05 er litt slitsomt, men litt må også elbileiere kunne gidde å gjøre for alle godene...?

Som sagt, krav til å flytte bilen med en gang den er ferdigladet gjør ladeplassene ubrukelig for de aller fleste. Hva er da poenget med de?
Når jeg kjørte Leaf til Oslo måtte jeg fullade før hjemtur da jeg med 100% på batteriet typisk kom hjem med under 10% rest. Fullading på Oslo City 5U (der jeg parkerte) tok typisk 6 timer på 16A mens jeg oftest var på jobb i 8-10 timer. Men siden svært sjelden befant meg i nærheten når bilen var ferdigladet var det null mulighet for å flytte den. 10A lading ville ofte gitt for lang ladetid. Så uten muligheten til å stå der tilkoblet 16A til jeg var ferdig på jobb hadde det blitt kjørt dieselbil isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA