Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X i norske og utenlandske medier

Startet av Kvikken, fredag 27. november 2015, klokken 07:11

« forrige - neste »

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kvikken

Var forøvrig på Majorstuen i går kveld (Mandag) kl. 17:10 og parkerte i Frognerparken.

Synet som møtte meg var nedslående. 20 (alle) ladeplasser okkupert av elbiler uten tilkoblet ledning. Kun 1 av ladeplassene hadde tilkoblet lader og lyste blått. Heldigvis hadde jeg nok strøm til å kjøre til en hurtiglader senere på kvelden.

Det var et tonn av komunale/gratis ikke-ladeplasser ledig på samme område. Er det virkelig så sløv praksis? Bør man snart begynne med bøtelegging hvis man ikke en gang gidder å koble til en ladekabel på en ladeplass?

fredag

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:39
Er det virkelig så sløv praksis? Bør man snart begynne med bøtelegging hvis man ikke en gang gidder å koble til en ladekabel på en ladeplass?

Ja. Ja.

Men Oslo Kommune kan ikke bøtelegge på grunn av manglende lading, da ladeplassene rent juridisk er parkeringsplasser. Det må forskriftsendring til, eller privatisering av parkeringsplassen som brukes til lading. Det ser ikke ut til at det er noe politisk vilje til å gjøre noe med dette.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AmocoCadiz

Ille, men merk at halvparten av laderne i Frognerparken er frakoblet og kan ikke brukes pga strømmangel! Så ikke alle "synder" på den elpilparkeringen.

Kvikken

Ah men det var bare 1 stople som lyste rødt (feilsignal?), 1 stolpe lyste blått og resten lyste grønt som tilsier at de er tilkoblet strømnettet men ingen lader på dem?

Fredag:
Joda, jeg var nok litt frusrert når jeg skrev "bøter!", men synes det er trist at man ikke har bedre kustus enn dette på elbilene. Bøter kan man jo få på komunale plasser akkurat som private så det er jo bare at man legger til en liten linje "må være tilkoblet lader". Har bilen sluttet å lade er det i mine øyne ikke samme synd så lenge parkeringen tillater 16 timer som i Frognerparken.

Dog hadde mange biler (sjekket ikke ruta på alle) ei heller noen tidsur i vinduet som viste hvor lenge de hadde stått der. Dette bør håndheves.

AmocoCadiz

Sitat fra: Kvikken på onsdag 04. november 2015, klokken 09:32
Ah men det var bare 1 stople som lyste rødt (feilsignal?), 1 stolpe lyste blått og resten lyste grønt som tilsier at de er tilkoblet strømnettet men ingen lader på dem?
Ja stolpene lyser grønt konstant på ene siden, men dette strømuttaket er tatt bort!
De burde nok tatt av det ene grønne lyset, slik at ikke elbilister blir lurt å tro det er ledig ladepunkt....

Kvikken

Når kommer dette i orden? Det så dog ut som stolpene lyste grønt på begge sider med unntak av de to som hadde grønt på ene siden og rødt eller blått på andre siden.

leafnor

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 04. november 2015, klokken 15:23
Ja stolpene lyser grønt konstant på ene siden, men dette strømuttaket er tatt bort!
De burde nok tatt av det ene grønne lyset, slik at ikke elbilister blir lurt å tro det er ledig ladepunkt....
Skal til Oslo ila helgen, og i møter ved Frognerparken mandag. Tenkte å parkere der og få ladet opp fullt innen tur tilbake til Trondheim. Noen som vet hvordan det ser ut der med tanke på plassene sent på søndag kveld når jeg ankommer? Kan jeg forvente å finne plass da, med strøm på?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AmocoCadiz

Sitat fra: leafnor på onsdag 11. november 2015, klokken 20:49
Skal til Oslo ila helgen, og i møter ved Frognerparken mandag. Tenkte å parkere der og få ladet opp fullt innen tur tilbake til Trondheim. Noen som vet hvordan det ser ut der med tanke på plassene sent på søndag kveld når jeg ankommer? Kan jeg forvente å finne plass da, med strøm på?

Mange bruker den parkeringen ved kinobesøk om kvelden. Du bør helst komme før Colloseum kino sine forestillinger, eller etterpå, da kan det gå greit.

leafnor

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 12. november 2015, klokken 01:45
Sitat fra: leafnor på onsdag 11. november 2015, klokken 20:49

Mange bruker den parkeringen ved kinobesøk om kvelden. Du bør helst komme før Colloseum kino sine forestillinger, eller etterpå, da kan det gå greit.
Takk for info.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

v-i-c

Sitat fra: fredag på tirsdag 03. november 2015, klokken 17:17
Sitat fra: Kvikken på tirsdag 03. november 2015, klokken 15:39
Er det virkelig så sløv praksis? Bør man snart begynne med bøtelegging hvis man ikke en gang gidder å koble til en ladekabel på en ladeplass?

Ja. Ja.

Men Oslo Kommune kan ikke bøtelegge på grunn av manglende lading, da ladeplassene rent juridisk er parkeringsplasser. Det må forskriftsendring til, eller privatisering av parkeringsplassen som brukes til lading. Det ser ikke ut til at det er noe politisk vilje til å gjøre noe med dette.

Mange av parkeringsplassen i Oslo har lademulighet men de har kun IT-strøm ikke TN-strøm.
Da blir det jo bare tull å kreve at man må være tilkoblet lader, Men selfølgelig om det er en annen parkeringsplass i næreheten som kan brukes så velges den så klart.

Nå er det slik at i Sentrale Oslo så er parkeringstiden på plasser uten ladermuloighet 2 timer, men på plasser med lademuliget er den f.eks 3timer. Om man har behov for å parkere i 3 timer er det da helt ok å parkere her med elbil selv om man ikke kan lade.

Tar gjerne sysnpunkter på konsekvensen av manglende kvalitet på strømmen IT-strøm ikke TN-strøm, i forhold til det å parkere der med en elbil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Rio

De fleste lader jo helt fint med IT, så det er ikke noe problem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

På parkeringen på eks. frognerparken er det skiltet at man kan stå på ladeplass inntil 16 timer. På Lillestrøm ved kinoen er det et sted mellom 6-12 timer på ladeplassene. (husker ikke timetallet nå i farten men var tidligere høyere).

Ser heller ikke problemet med å være tilkoblet en spesifik type lader (så sant det ikke er en hurtiglader) over tid, er det "dårlig strøm" skal ladekladden og/eller laderen i bilen håndtere dette.

Nå er ikke jeg noen ekspert men synes denne forklarte det greit.
http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/fordelingssystemer

Min bil lader hovedsaklig og 99.9% på IT nett og har stått tilkoblet dette i over hver kveld/natt i snart 2 år med schuko uten problemer av noe slag.

jkirkebo

Sitat fra: Kvikken på torsdag 19. november 2015, klokken 14:31
På parkeringen på eks. frognerparken er det skiltet at man kan stå på ladeplass inntil 16 timer. På Lillestrøm ved kinoen er det et sted mellom 6-12 timer på ladeplassene. (husker ikke timetallet nå i farten men var tidligere høyere).

Lillestrøm var 11 timer sist jeg sto der. Som regel er alle de 4 plassene opptatt om man ikke kommer veldig tidlig. Skulle nok vært minst 10 plasser til der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kvikken

Lillestrøm er nå 5 timer. Sjekket når jeg var innom der i går.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA