Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X i norske og utenlandske medier

Startet av Kvikken, fredag 27. november 2015, klokken 07:11

« forrige - neste »

Kvikken

Har pendlet 40km inn til Oslo fra retning Lillestrøm (litt lenger ut) i alle år og siste 2-3 år med elbil. Er ikke avhengig av lading (men selvsagt en fordel med min Nissan Leaf om vinteren). Hvordan er mulighetene for å få parkert med elbil på majorstua? Jeg kan fint parkere innenfor noen km omkrets av Colosseum Kino eks.

Er det mulig å kjøpe/leie parkeringsplass eller er tilgangen på parkering for elbil i dette området såpass god at det ikke er noe problem? Har prøvd å orientere meg litt på Oslo Kommunes side for elbilparkering men det var veldig begrenset med informasjon å finne om hvordan disse plassene fungerer.

Om sommeren blir det mye sykling fra pendlerparkering (300,- måneden) men på dårlige værdager blir det kjøring. Kollektivt blir altfor tungvindt med 4-5 bytter og dårlig busstilgang der jeg bor. Det tar da mindre tid å sykle fra en pendlerplass noen mil utenfor Oslo.

Håper på mange gode innspill og tips.

EDIT:
Hvis det er slik at det er gode opplegg for dette i nærheten av t-bane el. som så gir enkel tilgang direkte videre til majorstua er jeg også åpen for innspill her. Det viktigste for meg er å få til en god og effektiv reiseavikling til jobb.

RaBalder

Litt viktig å vite hvilken retning du kommer fra på tur inn mot Oslo...  ;)

Kvikken

Ah såklart hehe. Fra Lillestrøm (et par mil videre) :)

Det som hadde vært kjekt var en kombinasjon av mulighet for å stå på en ladeplass frem til lunsj (om vinteren) og deretter flytte meg til en komunal plass i lunsjen (hvis det ikke blir for kronglete).

Men oversikt over komunale parkeringsplasser og elbilplasser og hvilke muligheter og tips rundt dette hadde vært suverent.

Kvikken

Takk for innspill :) Følger med litt der, så får jeg se på alternativer og prøve meg litt frem.

Hansi

Det er noen elbilparkeringsplasser ved ca. Middelthuns gate 30 også
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Kvikken

Takker, tror jeg så de på kartet til Oslo kommune.

Kim Morten

Det høres ikke ut som du er ute etter elbilparkering, men en parkering. Siden du ikke er avhengig av lading. Eller har jeg misforstått deg? For med elbil står du jo gratis på alle kommunale plasser... (Dette vet du sikkert... :P)
Sort E-Golf
Oslo

Kvikken

Jeg kan klare meg uten ladplass sommerstid men om vinteren hadde det vært veldig kjekt med lademulighet. Det blir ca. 85-90km sammenlagt til/fra jobb hver dag og da greit å ha litt ekstra for kjøring av barn til aktiviteter etter jobb og har ikke lyst til å basere meg daglig på hurtiglading.

Og japp, vet at jeg står gratis på komunale parkeringsplasser (med unntak av spesifike angivelser) og forsøker også å få kartlagt disse mulighetene i området hvis noen har gode linker på det. Alt som gjør arbeidshverdagen på marjorstua enklere med elbil hadde jeg satt stor pris på da jeg ikke er kjent i området.

Jeg har ingen fossilbil i tillegg og prøver å basere meg 100% på elbil, sykkel og kollektiv selv om jeg bor veldig usentralt. På sommerstid (april/mai-september/oktober) kommer jeg også til å sykle en del.

v-i-c

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 10:38
Jeg kan klare meg uten ladplass sommerstid men om vinteren hadde det vært veldig kjekt med lademulighet. Det blir ca. 85-90km sammenlagt til/fra jobb hver dag og da greit å ha litt ekstra for kjøring av barn til aktiviteter etter jobb og har ikke lyst til å basere meg daglig på hurtiglading.

Jeg har ingen fossilbil i tillegg og prøver å basere meg 100% på elbil, sykkel og kollektiv selv om jeg bor veldig usentralt. På sommerstid (april/mai-september/oktober) kommer jeg også til å sykle en del.

De fleste kommersielle parkeringshus leier ut fast plass.

Prøv å få leie en fast reservert plass i et P-hus i November, Desember, Januar, Februar muligens halve Mars. Sett som krav at det skal være tilrettelagt for din elbil slik at den kan lade. Antagelig vil det være nok å sette opp et Jordfeilvern type B og en blå CEE 16A enfase kontakt så kjøper du deg en ladekabel med CEE 16A enfase. Muligens ville du klare deg med en 10A husholdningskontakt (men jeg synes ikke vi skal sette opp flere slike kontakter for elbil-ladning).

P-HUS eierne vil gjerne selge/leie ut faste plasser. Sett som krav at du får strømmen gratis ... -:)  :)  ;D
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 17:52
De fleste kommersielle parkeringshus leier ut fast plass.

Prøv å få leie en fast reservert plass i et P-hus i November, Desember, Januar, Februar muligens halve Mars. Sett som krav at det skal være tilrettelagt for din elbil slik at den kan lade. Antagelig vil det være nok å sette opp et Jordfeilvern type B og en blå CEE 16A enfase kontakt så kjøper du deg en ladekabel med CEE 16A enfase. Muligens ville du klare deg med en 10A husholdningskontakt (men jeg synes ikke vi skal sette opp flere slike kontakter for elbil-ladning).

De fleste parkeringshus har en del schuko-kontakter spredt rundt omkring. Det er vel enklest å be om en plass der det finnes en slik innen rekkevidde, og få med i kontrakten at kontakten kan brukes til lading på 10A etter eget forgodtbefinnende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Parkeringsplassen i Middelthunsgate har noen ladeplasser, og mange som ikke er ladeplasser. De er egentlig avgift, men uten makstid, så der kan man stå gratis hele dagen i en elbil, men det er det ganske mange som har oppdaget.

Jeg ville sjekket T-banestasjoner i motsatt retning fra sentrum til Majorstuen. Godt mulig du finner noen ladeplasser i et boligområde som vanligvis brukes mest om natten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

Hva kan det koste å leie i et parkeringshus i Oslo?

Jeg kommer til å være tidlig på jobb så hvis de som står om natten ikke kommer seg ut før 07:30 så kan jeg ikke basere meg på det. Ønsker heller ikke at hver dag skal bli en kamp om å finne plass.

v-i-c

Sitat fra: Kvikken på onsdag 28. oktober 2015, klokken 05:31
Hva kan det koste å leie i et parkeringshus i Oslo?

Prisen er vel markeds styrt og varierer fra selskap til selskap og med hvor p-huset ligger.

1 Finn et P-hus som ligger et sted som passer deg og dine behov.
2 Finn ut hvem som eier/driver dette p-hus
3 Be om et tilbud for den tidsperioden som du ønsker spesifiser hvilke kvav du har med hensyn på ladeing av din bil

Om nødvendig be om flere tilbud og godta det tilbudet som best dekker dine behov (pris, sted, elbilladning)
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA