Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig bil på plass

Startet av KjellG, torsdag 26. november 2015, klokken 20:21

« forrige - neste »

arnkl

Sitat fra: asgeirn på søndag 25. oktober 2015, klokken 18:21
Gjett hvem som eier mange av disse selskapene?  Norske kommuner, som henter ut utbytte for å dekke underskudd i kommuneøkonomien....  :(

Eigarkommunene kan ikkje mjølke kundane via nettselskapa. Sidan dette er ein monopolforretning så er prisinga strengt regulert av NVE. Om selskapet får for stort overskot eit år, så må nettleiga settast ned.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Taffelman

Men hvorfor legger de da opp til å investere i et system som overfakturerer effekttopper som er helt normale innenfor et normalt forbruk for en husstand/hytte, og som straffer vanlige folk som har investert i forholdsvis  mye i miljøvennlige installasjoner.

Denne strategien legger også kraftige restriksjoner på nytteverdien av kortrekkevide elbiler, og legger opp til et behov for store batteripakker både i elbiler og til husstanden, batteripakker som ikke er miljøvennlige å produsere og som er helt unødvendige, hvis nett selskapene i stedet investerte i å oppgradere nettene sine.
X75D
TM3 LR AWD

Ingeniøren

Sitat fra: Taffelman på søndag 25. oktober 2015, klokken 19:53
Men hvorfor legger de da opp til å investere i et system som overfakturerer effekttopper som er helt normale innenfor et normalt forbruk for en husstand/hytte, og som straffer vanlige folk som har investert i forholdsvis  mye i miljøvennlige installasjoner.

Denne strategien legger også kraftige restriksjoner på nytteverdien av kortrekkevide elbiler, og legger opp til et behov for store batteripakker både i elbiler og til husstanden, batteripakker som ikke er miljøvennlige å produsere og som er helt unødvendige, hvis nett selskapene i stedet investerte i å oppgradere nettene sine.

Fordi de kan som monoplist og fordi aksjonærene skriker etter mer penger etter lang tid med lav strøpris. Håper noen tar tak i galskapen og får det inne på rett spor.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Høringsutkastet fra NVE om ny nettleie med effektledd gir ingen fasitsvar på hvordan dette skal beregnes, så vi vil nok se mange forskjellige beregningsmetoder, satser og fordeling mellom effektledd og energiledd på fastleie. I dag er de også store forskjeller på nettleie rundt om i landet. Jeg har sannsynligvis en av de aller høyeste nettleiene i landet i dag, basert på prisstatistikk fra NVE. Regningen for september:  197 kr i strøm, 1354 kr i nettleie (1672 kWh).

Er spent på hvilke utslag dette vil få når AMS og effektbasert nettleie blir innført med min 11kW lader hjemme.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Deler din spenning... "heldigvis" fungerer POD-point også med 1-fase eller 3,6kW.

Med litt automasjon kan en kanskje lage til en maksimalvokter som kobler inn/ut ?
(Maksimalvoktere er jo veldig vanlig for alle kundegrupper som allerede betaler maksimaltariff)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Trekkoppbil

Effektavgiften bør beregnes ut fra hvor høy effekt du bruker i tidsrom hvor naboene dine har høyt forbruk, og når strømnettet ellers har høy belastning.
Om du lader med høy effekt på en sommerdag når det er plenty med ledig kapasitet i nettet, så burde ikke effekten koste.



THE

Nettleie må være så forutsigbart at du vet ca hvilken kostnad effektuttaket ditt vil få. Det blir helt håpløst hvis effektleddet på nettleie varierer uten at du som kunde vet når det er dyrt, og hvilken takst du har å forholde deg til.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kos

Denne debatten bygger på forslag som ikke vil se dagens lys - og svaret er enkelt som jeg fikk fra et av nettselskapene - får så store konsekvenser at det til syvende og sist vil gå utover nettselskapene selv. samtidig så er det enkelt å manøvrere seg ut av ved hjelp av en PW - tesla har allerede et slikt produkt og vil fort tjene seg inn - om man samtidig etablerer solenergi og vind privat blir vi så godt som selvforsynt og da brenner det under beina for nettselskapene - for ikke snakk om linjenettet som etter vert ikke blir bygget ut eller fornyet eller i verste fall ikke får lov å lage nye linjer grunnet at grunneier kan nekte da han selv ikke har strøm

bjaolsen

#23
Har ikke denne "løsningen" allerede sett dagens lys da ? I Fredrikstad er det vel allerede en realitet.

Nettselskapene prøver å fremstille dette som en rettferdig løsning, der en hvis en fordeler strømforbruket ut over et helt døgn kan spare penger på nettkostnadene.....

I den verdenen som nettselskapet presenterer er det da mulig for forbrukeren å varme opp huset på tidlig på ettermiddagen, vaske klær, og lage mat etter det og så til slutt lade elbilen. Jeg bor IKKE i den verdenen og jeg tror det er mange flere i min verden enn i nettselskapets verden.

Resultatet av denne måten å beregne nettleie er at nettselskapene (midlertidig?) drar inn mer penger for bruk av nettet, de kan "lirke inn" enda mer forbruk i et nett som begynner å bli fullt belastet, de kan utsette investeringer i nettet enda en gang OG de velter en del kostnader over på forbrukerne (gjennom at de "må" investere i automatikk, PW eller annet for å prøve å komme tilbake til tidligere kostnader).

På toppen av det hele tenker jeg at nettselskapene når forbrukerne har investert i utstyr for å tilpasse forbruket sitt, vil kunne finne på å komme tilbake og påstå at de fortsatt ikke  har "balanse" i nettkostnadene og at de dermed må øke prisen for bruk av nettet for å dekke en forsterking av nettet. Det er jo økonomisk sett forståelig, og kan nok sees som god forretningsdrift. Problemet er jo at kundene ikke kan velge bort nettleverandørene....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

kos

Joda der er noen som ser at dette er " mulig "men fortsatt er selskapene Nettoperatørene under sterkt press og det de prøver å innføre er rett og slett en høyere pris enn hva de faktisk kan ta. Prisene fra nettoperatørene kan ikke over natten stige uten at de har fått grønt lys av staten- men så er jo staten også inne på denne siden og melker kua - så ja her er det mye bokken og havresekken og nettoperatørene prøver å manøvrere seg inn i en markedskorridor der deres monopol kan utnyttes - det er faktisk ikke mulig da de er under streng priskontroll - så å utnytte nettet for så å ta dobbel pris er ikke mulig. Det er akkurat det dette forslaget dreier seg om - men innenfor den samme rammen kan de selvsakt gjøre hva de vill, men de kan ikke øke inntektene sine uten å øke utbygging av nettet.

weld77

#25
Festlig å lese på et elbilforum hvor lite folk skjønner av hva som er dimensjonerende for elnettet. Energiforbruk er helt irrelevant, det er KUN effekt som har noe å si i praksis. Eller for å si det på en enkeler måte: Nettet må takle at folk lager middag, varmer opp huset, lader bilen, dusjer osv osv til tross for at det er -20 grader ute. Hvor mye strøm man måtte bruke gjennom året eller døgnet her helt irrelevant, det er effekt som er det knappe godet, ikke energi.

En modell som priser effekt på en eller annen måte er en enkel mekansime for å få folk til å flytte last utover døgnet isteden for at alt plugges inn i tidsrommet 15:30 - 17:00.

Det er samfunnsøkonomisk idioti å oppgradere nettet kun fordi folk ikke gidder / ikke har incentiver til å tilpasse seg. Nå kan man alltids diskutere modellen, men at effektuttak i peak-perioder bør reduseres er det liten tvil om.  Storkunder (dvs alle som bruker mer enn 100.000kWh i året) har timesprising allerede.

Og om noen lurer på hvorfor superladerstrømmen koster mer pr. kw/h enn stikkontakten hjemme så er forklaringen effektavgift.

pudderjagar

Eg veit no ikkje om "weld77" heilt har forstått da heller korleis nettet er byggd opp og begrensa i dag. Effekt kan målast på mange måtar. Har du eit 1 fase anlegg eller 1 fase utstyr som du bruker på nettet så vil du få eit stort effektforbruk på 2 av ledningane i nettet. Så hvis du har 2 Teslaer med 1faselading på 32A vil effektuttaket bli veldig høgt på 1 av 3 ledere i nettet. Totalt vil du få ut 7,3 kw men da vil belaste ein av lederene med 64A og dei 2 andre med 32A

Bytter du deriomt til 3fase lading av Teslaene vil du fordele dette på alle fasene. Du kan fortsatt trekke 7,3 kw men nå er strømmen i kvar fase bare 36,5A til sammen begge Teslaene.

Da eg vil fram til her er at hvis folk bytter til 3 fase både på elbillading og anna elektrisk utstyr i huset samt fordeler forbruket noko lunde likt mellom alle 3 fasene så vil vi ha mindre behov for å oppgradere nettet. Men sidan du betaler for kwt så vil da ikkje vise på rekninga desverre. Hvis kraftlaget begynner med effektledd som betyr at dei tek betalt for høgaste forbruk så vil dei melke nettet mykje mer.

I dag er det overbelastningsvernet (nokon kaller det hovedsikkring) som bestemmer effektuttaket du som kunde maks kan ta ut på nettet og det er denne kraftlaget dimmensjonerer nettet utfra. Da er ampere som er dimensjonerande for nettet. Ikkje effekt. Effekt vert bare brukt til å måle kor mykje straum du skal betale for.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Ja det er en fordel om flest mulig av de større lastene er 3-fase. Imidlertid, eksempelet med Telaene: første hus med 2 Teslaer belaster faseleder 1 maksimalt, neste hus med 2Teslaer fase 2 og siste hus fase 3. Mao, sett fra fordelingstransformatoren ser dette noe mer ut som velbalasert last.

Om du sier at det er strømmen som er dimensjonerende, ikke effekt, så overser du at spenningen er konstant. Da er max strøm = max effekt.

Vanlige husholdninger i dag betaler etter energimengde kWh uavhengig av om dette er brukt jevnt eller støtvis. Støtvis (høy strøm/effekt) er det nettselskapet ønsker å flate ut.

Eksempelet i Fredrikstad er voldsomt, men gitt at det var et bolighus med mer jevn belastning over hele mnd. Da er ideen at dette skal gå noenlunde i null. Dvs effektavgiften kommer til og fastavgiften går ned. Det er for korttidslast aka weekend hytte én gang/mnd at dette kan bli uheldig for kunden.

als77

Problemet med effektleddet blir at det går mot andre ønsker; jeg har nylig begynt å koble fra varmtvannsberederen på hytta hver gang jeg drar i håp om at det skal være miljøvennlig (les; bruke mindre strøm). Leste av måleren da jeg kom i går og nå og ser at jeg har brukt 80kWh, mot 50kWh på en hel helg før. Differansen er min nye elbil (20-30kWh) og varmtvannet. Med effektleddet så kommer jeg til å ha varmtvannsberederen på hele tiden, og så må jeg vurdere om jeg skal skru opp varmen på hytta slik at det er 15 grader her hele tiden (er jo effektkrevende å booste opp hytta til 22grader, selv om man hjelper til med ved).

Sett fra nettselskapenes synspunkt så gir effektledd absolutt mening, nettet må jo dimensjoneres til maksbelastningen.

Sett fra miljøets synspunkt, så vil effektledd (dersom det er for høyt) være uheldig da det vil motivere til sløsing.

Sett fra et sikkerhetssynspunkt så er det vel også uheldig da folk vil motiveres til å vaske klær osv nattestid, noe vi er oppfordret til å ikke gjøre.

Spørsmålet er hva som skal veie mest. Folk lar ofte lommeboka og bedagelighet avgjøre.

Taffelman

Det er nettopp derfor dette må tas opp i media og politikk, hvis nettselskapene får regjere fritt så blir det høyst sannsynlig snikinnført løsninger som motarbeider miljø og sikkerhetshensyn til fordel for reduserte investeringer.

Dette må debatteres og det må legges føringer for hva slags elnett vi ønsker for fremtiden.
Vi bor tross alt i et av verdens rikeste land og har nærmest ubegrenset tilgang på ressurser for å produsere strøm. Da så synes jeg vi også må kunne forventes en viss standard på strømnettet slik at det ihverfall ikke blir en begrensende faktor for valg av miljøvennlige løsninger.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA