Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 2016 Leaf lansert

Startet av TorS, torsdag 26. november 2015, klokken 13:55

« forrige - neste »

TorS

Ny rekord

Ladingen til kjøretøyet ditt er 19,98 kWh

Noen bedre?

(For å finne tilgjengelig kWh se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.msg396805.html#msg396805)
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

JorgenM

18,58 kWh her, sikkert gammel software da :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TorS

Jeg har inntrykk av at tilgjengelig kWh stiger dersom man tar en rekke små turer og lader fullt mellom hver tur. Muligens det er årsaken til at det tas strøm fra batteriet ved forvarming til tross for 32A tilgjengelig. Det vil i så fall gjøre at man får mer inn på batteriet. Sist vinter var jeg helt nede i 96% en stund før fastsatt avreisetid.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

LMOR

Forstod ikke helt hva du mente. Min maks har jeg bare lest med 1 desimal, og da var den 20.0. Sikkert det samme.
Så vidt jeg vet kommer maks etter 12t saktelading med kabelen i. Får kanskje samme effekten ved å gjøre som du beskriver, da det sikkert holde batteriet varmt lenge.
Andre ifb med de grafene jeg la ut fra Tyskland beskriver det samme som deg. At selv med 20A og 32A kan strømmen til forvarming trekkes fra batteriet.
Bromm skrev vel at han aldri hadde opplevd det. Jeg lader kun 32A på tur, så jeg har ikke sjekket.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorS

Jeg skulle skrevet at maks tilgjengelig kWh stiger... Selv om det er nok strøm tilgjengelig for forvarming++ direkte fra nett (med 20A+) blir sluttresultatet trolig noe bedre ved å ta dette fra batteriet for deretter å lade opp til maks på nytt.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Beckern

Sitat fra: TorS på lørdag 24. oktober 2015, klokken 21:16
Jeg har inntrykk av at tilgjengelig kWh stiger dersom man tar en rekke små turer og lader fullt mellom hver tur.
Stemmer nok. Virker som logikken til BMW's ladestyring kutter lading når en celle når topp-spenning.
Da sier bilen at den er fulladet.
En motsatts er Kia som glatt holder på i mange timer på 99%. Det den gjør som BMWn ikke gjør er finbalansering.
Den tilfører bare de cellene som trenger det strøm. For å spare vekt er det svært begrenset strøm som kjøres i tynne ledere som brukes til balansering og spenningsavlesning.
Bmw oppnår det samme gjennom flere småladinger, enten ved småturer eller ved vedlikeholdslading når spenningen faller ørlite.
Begge deler fungerer utmerket.

amiire

Jeg fikk opp 18,44 hos meg - dette etter å ha ladet med 10A over natten. Synes det var litt lite.
Har hatt bilen inne på service to ganger i løpet av september og oktober, og fikk vite at de har oppdatert softwaren i bilen, så forventet litt høyere kWh.

Burde jeg ikke hatt høyere enn 18,44?

TorS

Sitat fra: amiire på mandag 26. oktober 2015, klokken 08:55
Burde jeg ikke hatt høyere enn 18,44?
Dersom du har en ny(ere) programvareversjon ville jeg tro at du i det minste burde være over 19, med mindre man er på slutten av en dag med mye hurtiglading.

Det er noen som har rapportert om at de har hatt bilen på service og fått oppgradert programvaren, men når de sjekker så er den ikke oppdatert.

Finn fram til programvareversjon med å eksportere profil til USB minnepenn. (Se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20429.msg344204.html#msg344204.)
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Beckern

Sitat fra: TorS på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:31
Ny rekord

Ladingen til kjøretøyet ditt er 19,98 kWh

Noen bedre?


Bare  19,89 kW her. Må nok selge denne ;)

Jeg skulle fortsatt gjerne visst hvordan dette beregnes. Er dette reelle tall som tar hensyn til degradering av batteri eller bare teoretiske tall basert på spenning?

LMOR

Godt spørsmål, men du kan gjøre som meg å sjekke innimellom f.eks på langtur. Ta startkapasiteten og sjekk når du kommer frem mot gjennomsnittsforbruk.
Hvis gjennomsnittsforbruket går ned i samme fart som degradering, så er jeg OK med det  :D
Mener jeg har sett kurver på ActiveE med samme målesystem som i3, som har dokumentert degradering uten samme batteribeskyttelse som i i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SOS

Maks. batterikapasitet etter lading er ikke lett tilgjengelig. Ikke så ofte jeg leser av denne, men den høyeste verdien jeg har lest er 20.1 kWh, laveste er 19.7.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

SOS

Skulle ønske at batterikapasitet i kWh kunne leses av i instrumentpanelet under kjøring (se forslag under). Alternativt i prosent eller begge deler. Rekkeviddeindikatoren er sikkert den verdien de fleste har mest nytte av, men for meg er batterikapasitet vel så viktig for å estimere mulig rekkevidde. Grafen med inndelinger i 0/25/50/75/100% er da litt for lite presis.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

bromm

Støtter dette 100%, SOS - FÅ DET SENDT INN TIL BMWi - Sporenstreks  :)

Klykken

Få med permanent utetemp-visning også da, når du sender over! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Tviler på at BMW ønsker at brukerne enkelt kan sammenligne kWh med andre i3-eiere og alle klagene det kunne medføre :)

Ser man antall tilgjengelige HK på fossilbiler? ;)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA