Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av Hamiso, onsdag 25. november 2015, klokken 22:27

« forrige - neste »

Hamiso

Ein ting eg aldri har forstått, er kvifor bilprodusentane ikkje lanserer ein elbil med batteri på 40 til 50 kWh her og nå, og dermed muligens kan få bilar som oppnår ei rekkevidde på rundt 300 km.
Alle ser ut til å sikta seg inn på tidsrommet 2017-18. Men er ikkje batteriteknologien klar allereie nå?

Me har eit digert gap mellom stor Tesla og dei andre, mindre elbilane som verkar merkeleg på meg.

Eit nærliggande svar kan vera at den auka vekta på batteriet svekkar rekkevidda. Men når me ser resultatet av 85kWh på ein Tesla, så skulle vel det gå bra?
Ein annan ting er prisauke med større batteri. Men eg får ikkje det til å rima heller. Vil ikkje ein del vera viljuge til å betala ein stad mellom 300.000 og 400.000 for ein slik rekkevidde?

Så er det ei naturleg forklaring på kvifor ingen lagar elbilar i dag med batteri på 40 til 50 kWh?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

1000kwh

Litt synsing fra meg: Kostnad og vekt virker som to store hindre. Det er jo en enorm forskjell i både kostnad og pris mellom BMW i3 og Tesla.

Rav4_EV

Hysj! Dere må ikke spekulere i dette. Det er ille nok at en gal mann satte igang med Tesla og fikk biler på markedet med rekkevidde på 35+ mil.

Dersom vi skulle få en rekkevidde på 25+ mil på en mindre elbil kan vi avslutte salget av bensin og dieselbiler øyeblikkelig.

Dagens elbiler utenom Tesla har en realistisk rekkevidde på 10-15 mil.
Min gamle Toyota Rav4 EV fra 2000 har rekkevidde som er minst like god som dagens.
Det har ikke skjedd noe på 15 år ::)
Til og med varmepumpe er det i min Rav4.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Hamiso på lørdag 24. oktober 2015, klokken 10:07
Ein ting eg aldri har forstått, er kvifor bilprodusentane ikkje lanserer ein elbil med batteri på 40 til 50 kWh her og nå, og dermed muligens kan få bilar som oppnår ei rekkevidde på rundt 300 km.

Alle ser ut til å sikta seg inn på tidsrommet 2017-18. Men er ikkje batteriteknologien klar allereie nå?

Både-og.

For det første tar det mange år å utvikle en ny bilmodell, og i så store firma er det veldig tungt å endre retning. Det er som en supertanker.

Og husk at dagens bilfabrikanter "må" gi batterigaranti på gjerne 8 år. Man skal være ganske sikker på eget produkt før man gjør det.

Dette er nok hovedårsaken - at store produsenter som VW, Nissan, osv. vet at dersom de solgte 1 million biler med defekte 40 kWh-batteripakker, så ville det få seriøse økonomiske konsekvenser. De ville måtte produsere og erstatte dem under garanti, selv om konstanden var enorm.

For gründer-firma, som Tesla, så kan man (og må man) ta langt større risiko, og man satser faktisk hele firmaet. Dersom (hypotetisk) alle Teslas batteripakker døde dagen før garantien utløp så ville Tesla trolig måtte slå seg selv konkurs.

Så andre bilfirma utvikler nok på spreng, men er mer konservative med satsingen innen et område som er nytt for dem.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Dieselgate er vel et uttrykk for å ta en langt større risiko enn noen 40 kW batteripakker. VW har jo heller ikke utviklet en elbil. De har jo bare konvertert en bensinutgave.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Med alle fordelene det medfører. ;)

Som rimeligere service enn fossilvarianten, billig og enkel tilgang til reservedeler, og velprøvd teknikk på resten av bilen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hamiso

Sitat fra: Rio på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:42
Sitat fra: Hamiso på lørdag 24. oktober 2015, klokken 10:07
Ein ting eg aldri har forstått, er kvifor bilprodusentane ikkje lanserer ein elbil med batteri på 40 til 50 kWh her og nå, og dermed muligens kan få bilar som oppnår ei rekkevidde på rundt 300 km.

Alle ser ut til å sikta seg inn på tidsrommet 2017-18. Men er ikkje batteriteknologien klar allereie nå?

Både-og.

For det første tar det mange år å utvikle en ny bilmodell, og i så store firma er det veldig tungt å endre retning. Det er som en supertanker.

Og husk at dagens bilfabrikanter "må" gi batterigaranti på gjerne 8 år. Man skal være ganske sikker på eget produkt før man gjør det.

Dette er nok hovedårsaken - at store produsenter som VW, Nissan, osv. vet at dersom de solgte 1 million biler med defekte 40 kWh-batteripakker, så ville det få seriøse økonomiske konsekvenser. De ville måtte produsere og erstatte dem under garanti, selv om konstanden var enorm.

For gründer-firma, som Tesla, så kan man (og må man) ta langt større risiko, og man satser faktisk hele firmaet. Dersom (hypotetisk) alle Teslas batteripakker døde dagen før garantien utløp så ville Tesla trolig måtte slå seg selv konkurs.

Så andre bilfirma utvikler nok på spreng, men er mer konservative med satsingen innen et område som er nytt for dem.

Mange bra teoriar her.
Angst for kva som kan skje med den etablerte fossilindustrien høyrest ut som ei god forklaring på kvifor dei ikkje berre tar sats og produserer elbilar som konkurrerer greitt i forhold til rekkevidde.
Difor er kanskje 2017 eit merkeår for dei fleste. For då kjem Tesla etter planen med Model III, og då dei andre berre følja etter (viss alt går etter planen).

Både Nissan og andre må vel etter kvart ha erfart at det går heilt greitt med batteria. Nestan ingen batteri er så langt levert tilbake til Nissan, for eksempel. Og det kan vel ikkje vera så mykje større risiko med eit 40kWh-batteri enn eit på 24.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Rav4_EV

@elektrolux

Hva slags fordeler skjuler det seg i E-golfen egentlig?

Billigere service er i forhold til fossil bør man regne med uansett bilmerke.
Aldri hørt at VW er billig på deler.
De fleste andre som produserer elbiler henter deler i sitt system. Eksempelvis har Zoe hentet hjuloppheng fra Clio.

Det mest utfordrende med E-golf er at batterivekten har havnet veldig langt bak. Slik blir det når du må erstatte bensintank med batteri.
Har ikke egenvektstallene men her er totalvektene foran og bak for golf og konkurrerende modeller.

1010/860 Golf med juksemotor

970/1040 E-golf

1080/1040 Zoe

1020/995 Leaf

Som alle ser er E-golf den eneste med større vekt bak enn foran. Dette er en skikkelig bakdel spør du meg.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 24. oktober 2015, klokken 14:08
Dieselgate er vel et uttrykk for å ta en langt større risiko enn noen 40 kW batteripakker. VW har jo heller ikke utviklet en elbil. De har jo bare konvertert en bensinutgave.

Ja, men forskjellen er at VW kan betale, mens andre ville gått konkurs.

Jeg forstod ikke hva du mente med konvertert. e-GOLF er bygget på et chassis som er beregnet for bensin, diesel og batterier. Meget smart.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hamiso

Ja. Kjenner meg inspirert. Så har nå skrive litt om temaet i bloggen.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Taffelman

#10
De store produsentene er nok også litt mer taktiske på sikt enn en nykommer som må revolusjonere bransjen for å få innpass. Tenk på hvordan f.eks Telenor har vært flinke til å porsjonere ut bredbåndskapasiteten til kundene over tid, slik at de kunne selge en "ny og raskere pakke" om og om igjen  ;)
X75D
TM3 LR AWD

Rav4_EV

@RIO
Det er bare VW fans som kjøper ideen om et chassis som passer til bensin, diesel og batteri.
Ser du et snittbilde av Golf ser du at batteriene er "ettermontert" der det er ledig plass. Ingen stor ingeniørkunst.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 24. oktober 2015, klokken 20:13
@RIO
Det er bare VW fans som kjøper ideen om et chassis som passer til bensin, diesel og batteri.
Ser du et snittbilde av Golf ser du at batteriene er "ettermontert" der det er ledig plass. Ingen stor ingeniørkunst.


Vel, selvsagt er de montert der det er ledig plass. Hvor skulle man ellers montert dem?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Hamiso på lørdag 24. oktober 2015, klokken 10:07
Ein ting eg aldri har forstått, er kvifor bilprodusentane ikkje lanserer ein elbil med batteri på 40 til 50 kWh her og nå
Sitat fra: Rio på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:42
For det første tar det mange år å utvikle en ny bilmodell, og i så store firma er det veldig tungt å endre retning.

Det er nok heller det at hvis de leverer en elbil med såpass rekkevidde at det tilfredstiller meningmann sine ønsker/krav så vil de konkurrere ut sine egne fossilbiler. DET er fali det ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Elmo på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:02
Sitat fra: Hamiso på lørdag 24. oktober 2015, klokken 10:07
Ein ting eg aldri har forstått, er kvifor bilprodusentane ikkje lanserer ein elbil med batteri på 40 til 50 kWh her og nå
Sitat fra: Rio på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:42
For det første tar det mange år å utvikle en ny bilmodell, og i så store firma er det veldig tungt å endre retning.

Det er nok heller det at hvis de leverer en elbil med såpass rekkevidde at det tilfredstiller meningmann sine ønsker/krav så vil de konkurrere ut sine egne fossilbiler. DET er fali det ;)

Tror ikke nødvendigvis vi skal legge så mye konspirasjonsteori i det. De kan da like gjerne tjene penger på elbiler.

Men skal man ha 50 kWh til en rimelig vekt og rimelig pris, så betyr det nok nye batterikjemier, og det må testes. Grundig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA