Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt kart utgivelse - november 2015

Startet av aronesen, onsdag 25. november 2015, klokken 19:47

« forrige - neste »

ladov

Det stemmer nok, større batteripakker vil gjøre at vi kan være litt mer avslappet på lading. Det vil ikke lenger være 'nødvendig' å starte lading umiddelbart etter at du kommer hjem og da vil snittbruket bli dimensjonerende for lading. Hver bil kjører ca 4 mil for dagen, eller 8kWh. Med trådløst lading og intelligent styring kan bilen toppe opp batteriet hver natt når det er tilgjengelig effekt i massevis. Det vil alltid være noen som trenger å lade med 11kW med en gang de kommer hjem men de vil være få, de fleste vil kunne utsette lading til kvelden.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

THE

Og de som trenger 11kW lading rett etter at de kommer hjem har sikkert ikke behov hver eneste dag, men av og til. Slik er i alle fall mitt ladebehov nå. Enkelte dager trenger jeg 11kW lading når jeg kommer hjem, egentlig hadde det vært behov for 22kW av og til også. For min del hadde dette 11kW behovet også vært mye mindre om arbeidsgiveren min hadde lagt til rette for elbilading på jobb.

De aller fleste dager trenger jeg ikke å lade på ettermiddagen, men kan utsette lading til kvelden. Hvis jeg hadde hatt Tesla i stedet for Zoe, så hadde jeg nok (nesten) aldri hatt behov for mer enn 3,6 kW lading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Reodor

Å lade regelmessig på høy effekt fordi man en sjelden gang trenger det vil være en dyr og unødvendig vane.

Med effektledd vil man da typisk lade sakte hjemme og dersom man har behov for å lade raskt en gang i måneden eller deromkring blir offentlige hurtigladere et godt alternativ for å holde strømregnignen hjemme lav.

Dette vil gi økt etterspørsel og betalingsvilje på hurtigladere som igjen vil føre til bedre utbygging av ledenettverket.

Langt rimeligere å styrke nettet for å betjene en hurtiglader som deles av 100 biler enn å styrke nettet inn til 100 husstander for at alle skal lade unødig fort 9 av 10 ganger.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Sandpusher

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:03
Sitat fra: ladov på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 18:16
Stort sett hadde jeg klart meg fint med 2-3kW men en gang i blant, kanskje sjeldnere enn en gang i måneden, så har jeg virkelig bruk for 11kW. Nettselskapene vil altså at det skal koste meg dyrt, uavhengig av om det er ledig effekt i nettet.

Det er det siste der som provoserer meg med nettselskapenes holdning, de velger helt bevisst en primitiv løsning for å løse et problem som i verste fall dukker opp hvert fjerde år.. Økt velferd vil fører med seg høyere energi/effektbruk så nye transformatorer kommer vi ikke utenom men i elbilens tilfelle så lukker de øynene for en løsning som kan dempe belastningen på nettet.

Mitt innspill til NVEs høringsrunde gikk i hovedsak ut på at effektavgiften bør avregnes daglig og ikke månedlig. Altså ikke 107,50 pr. kW vinterstid men heller f.eks 4,- pr. kW (satsen må opp litt i forhold til månedssatser) pr. dag. Da kan man trekke høy effekt en dag uten at det "ødelegger" for resten av måneden. Sommerstid f.eks 1,50 pr. kW pr. dag istedenfor 35,- pr. kW pr. måned.
Veldig bra innspill jkirkebø, spot on. Da oppnår man fornuftig nettbruk, uten at man straffes unødig mye om man skulle ha prekære behov en sjelden gang.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Reodor

Sitat fra: Sandpusher på fredag 30. oktober 2015, klokken 09:28
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 20:03
Sitat fra: ladov på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 18:16
Stort sett hadde jeg klart meg fint med 2-3kW men en gang i blant, kanskje sjeldnere enn en gang i måneden, så har jeg virkelig bruk for 11kW. Nettselskapene vil altså at det skal koste meg dyrt, uavhengig av om det er ledig effekt i nettet.

Det er det siste der som provoserer meg med nettselskapenes holdning, de velger helt bevisst en primitiv løsning for å løse et problem som i verste fall dukker opp hvert fjerde år.. Økt velferd vil fører med seg høyere energi/effektbruk så nye transformatorer kommer vi ikke utenom men i elbilens tilfelle så lukker de øynene for en løsning som kan dempe belastningen på nettet.

Mitt innspill til NVEs høringsrunde gikk i hovedsak ut på at effektavgiften bør avregnes daglig og ikke månedlig. Altså ikke 107,50 pr. kW vinterstid men heller f.eks 4,- pr. kW (satsen må opp litt i forhold til månedssatser) pr. dag. Da kan man trekke høy effekt en dag uten at det "ødelegger" for resten av måneden. Sommerstid f.eks 1,50 pr. kW pr. dag istedenfor 35,- pr. kW pr. måned.
Veldig bra innspill jkirkebø, spot on. Da oppnår man fornuftig nettbruk, uten at man straffes unødig mye om man skulle ha prekære behov en sjelden gang.

Enig
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Elbil fundamentalist

#20
Jeg er ikke fornøyd før man får forskjellige nettleie gjennom døgnet, gjennom uka og for hver relevante geografiske område. Enkelt å gjøre seg kjent med på fakturaen / web og relevant i forhold til lokalt elnett. DA kan man f.eks varme opp berederen og akkumulatortanker samt lade opp elbilen i løpet av natten istedenfor saktelade hele døgnet. Altså flytte egen effekttopp ut av elnettets  effekttopp mot-syklisk.

Der elnettet er i elendig forfatning bør incentivene være mye bedre for forbrukerne. Da skal det monne å endre til effektreduserende adferd og strømsparetiltak. Da vil det fungere som ett ris bak speilet for nettselskapene, da incentivene også koster. Da kan incentivene veies opp mot investeringer og vedlikehold. Det er effekt og strøm nok i bøtter og spann kan man gjerne hurtiglade alle for en  hensiktsmessig nettleie som gjenspeiler de kostnadene.

Her ser du årsaken til elendigheten:
Ett godt forvaltet nett har gått for lut og kaldtvann over en periode på ca 20 år pga nærmest fravær av investeringer som de selv kaller for "hvetebrødsdagene". I perioden etter sjokkvinteren 2003 med tidenes høyeste strømpriser har befolkningen gjort mye for å spare strøm samtidig som TEK standarder har blitt så bra at strømforbruket reelt sett synker. (tidligere ble bedre isolasjon gjerne kompensert med høyere komfort som høyere innetemperatur, dusje lenger etc.)

http://agderenergikonferansen.no/media/1067/2-innledning-tom-nysted-1.pdf (se side 17)

I diagrammet er selvsagt ikke tallene inflasjonsjustert, slik at det ser ut som ett fjell av investeringer som skal gjøres. Det som skal gjøres er rett og slett sette strømnettet i stand igjen etter mange år med misskjøttet vedlikehold. Det er verken å installere "ubegrenset" kapasitet eller dele ut "gratis" effekt til "effektsløsere".

I 2005 ble nettselkapene refset for mye blackouts og ustabilitet i det dårlig vedlikeholdet nettet. En artikkel i aftenposten påpeker det at de forskjellige nettselskapene ikke har incentiver til å vedlikeholde nettet: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Myndighetene-svikter-strømnettet-6585630.html

De som har sviktet har også innført en løsning som denne hytteieren i artikkelen blir utsatt for en oktoberdag på hvaler. Ett sommerhytteområde, og da kan ikke denne beskjedne uttaket på 4, ett-eller-annet være gjenstand for beskatning. Skal man fyre opp peisen for å få hytta varm, når du bare skal ut å stenge for vinteren?  Kommer man på hytta med elbil en oktoberdag, og må lade på maks effekt for å komme seg raskest mulig hjem igjen, så blir det ragnarokk på strømregningen? Er det noen her på et elbilforum som er tilhenger av en slik forvaltning???
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA