Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endelig bil på plass

Startet av Kim Kim, onsdag 25. november 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

sondell

Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:10
Lav bil gir mindre frontareal. Her snakker vi om framdekkenes bredde *0,8mm, så det er ikke mye rart :)

Nåå, en får kanskje tenke litt på dekkenes invirkning på Cd også. De er jo nesten som en vegg og står tydeligvis for en stor del av drag. Så 2.4 mm med dekkenes bredde. Blir nesten 0.5% av arealet. Hvis det da er 3-4 gangen höyere Cd på dekkene så blir jo det 1.5-2% forskjell. I vektet areal. Så ble ikke få neglisjerbart. Men er fremdeles kun en av effektene.

Har aldri sjekket på bil aerodynamikk för, men jobber med vind og vindturbiner. Så er var jo litt intressant dette. Men kanskje et sidespor.

http://www.formula1-dictionary.net/ground_effect.html
http://www.formula1-dictionary.net/coanda_effect.html

"Today, F1 regulations heavily limit the effect of ground effect aerodynamics, which are a highly efficient means of creating downforce with a very small drag penalty. "

Der sier man jo det er negativt på drag da. Men da er jo dekkene helt synlige hele tiden :). Intressant at de fikk til så mye downforce at bilene og hjulene ble ödelagt.

Blir jo en veldig combo dette med forandret Areal, forandret Cd, ökt ground effect (lavere lift, ökt downforce, Bernoulli, Venturi), ökt rullemotstånd og da også utetemperatur som avgjör forhold mellom rullemotstånd/luftmotstand som da blir viktig for å avgjöre hva som til slutt skjer med rekkevide.

Så som Øyvind.h skrev, "muligens noe lavere forbruk i low" er vel grei setning. Litt avhengig av forhold. Men det er jo ikke noe en skal legge til grunn for valg av stålfjärer eller luftfjäring som den her tråden vel dreide seg om :).
Har også sett andre levarendörer si at det blir 2-3% lavere forbruk med lavere bil. Men mulig det er sett til en effekt isolert.
Kanskje bare meg som er intressert i dette.


petersv

Kjører man med mye luft i dekkene som enkelte her vil det også føre til mye mer stump følelse over trikkeskinner etc. Skal man sammenligne må man kjøre med samme dekkdim og lufttykk. Jeg valgte luft begge ganger, og velger det nok igjen. Ikke enorm forskjell, men jeg synes bilen (og føreren da ;) ) fortjener luft. Hadde jeg hatt som intensjon av å spare hadde jeg droppet det, samt alt annet av tilleggsutstyr, ribbet 70 er fin bil det og og i hverdagen er forskjellen liten (med mindre man kjører med takboks, da er pano must.)

Kim Kim

Tusen takk for alle svar, og jeg hadde nok kjøpt den 70D med stålfjærer etter deres innspill om jeg ikke fikk et tilbud på en 85D demobil fra Tesla. ( noe dyrere)

Denne hadde alt utsyr ink luftfjærer, så jeg slo til og er Teslaeier til uken :)


Igjen, takk for deres innspill.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Muffinman

Sitat fra: fonberg på søndag 25. oktober 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2015, klokken 09:41

6. Sett bil i very high, så er det lettere å skifte dekk


Det er egen "jack mode" på luftunderstellmenyen når bilen skal på jekk.
Jepp, men jeg har alltid satt den i very high før jack mode skrus på for å få god plass til jekken. Går den i maks høyde om man setter i jack mode direkte? Denne modusen skal bare skru av automatisk nivåregulering, men jeg har ikke sjekket om den også hever bilen.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på søndag 25. oktober 2015, klokken 18:14
Sitat fra: fonberg på søndag 25. oktober 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2015, klokken 09:41

6. Sett bil i very high, så er det lettere å skifte dekk


Det er egen "jack mode" på luftunderstellmenyen når bilen skal på jekk.
Jepp, men jeg har alltid satt den i very high før jack mode skrus på for å få god plass til jekken. Går den i maks høyde om man setter i jack mode direkte? Denne modusen skal bare skru av automatisk nivåregulering, men jeg har ikke sjekket om den også hever bilen.
Jeg har heller ikke sjekker om Jack mode hever. Eller, det kan være jeg har sjekket men glemt det. Så jeg hevet alltid til very high før Jack mode aktiveres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2015, klokken 18:46
Sitat fra: Muffinman på søndag 25. oktober 2015, klokken 18:14
Sitat fra: fonberg på søndag 25. oktober 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2015, klokken 09:41

6. Sett bil i very high, så er det lettere å skifte dekk


Det er egen "jack mode" på luftunderstellmenyen når bilen skal på jekk.
Jepp, men jeg har alltid satt den i very high før jack mode skrus på for å få god plass til jekken. Går den i maks høyde om man setter i jack mode direkte? Denne modusen skal bare skru av automatisk nivåregulering, men jeg har ikke sjekket om den også hever bilen.
Jeg har heller ikke sjekker om Jack mode hever. Eller, det kan være jeg har sjekket men glemt det. Så jeg hevet alltid til very high før Jack mode aktiveres.

Rimelig sikker på at dere har rett: jack mode "låser" fjæringen på den høyden fjæringen står på. Jeg aktiverte jack mode i helga, og høyde på bilen endret seg ikke selv om bilen sto i low.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

amund

Sitat fra: El-boy på søndag 25. oktober 2015, klokken 11:56
Her overdriver du nok fælt. Forstår mange vil forsvare sine egne valg, men det er ikke som å sveve på flyvende teppe uten kontakt med underlaget om du har valgt luftfjæring! Kom nettopp inn igjen etter en tur i Loaneren med stålfjæring. Det merkes svært liten forskjell imellom stål og luft. Jeg vil si at min bil med luft ifra September/oktober 2013 kjennes hakket fastere (stumpere) en bilen med stålfjæring.
[/quote]

Jeg sa ikke at luftfjæring er som et persisk teppe, jeg sa bare at jeg mista 2 ryggvirvler på motorveibrua over Drammen i en bil med stålfjærer. Og merket så stor forskjell på blindtest i demobil jeg ikke visste hadde stål at jeg holdt på å avbestille den jeg ventet på.

Men, det skal sies at jeg er over middels opptatt av shock tuning og fjærkoeffisienter, og at kompisen med stål kjørte på 21" mens jeg selv har 19". Demobilen husker jeg ikke hva slags hjul det var på.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Kim Kim på søndag 25. oktober 2015, klokken 17:04
Tusen takk for alle svar, og jeg hadde nok kjøpt den 70D med stålfjærer etter deres innspill om jeg ikke fikk et tilbud på en 85D demobil fra Tesla. ( noe dyrere)

Denne hadde alt utsyr ink luftfjærer, så jeg slo til og er Teslaeier til uken :)


Igjen, takk for deres innspill.
Bra valg! Velkommen til "S85D klubben" :) Du blir nok strålende fornøyd med luftfjærene. Jeg har ikke prøvd model s med stålfjærer, men har hatt 5 serie med luftfjærer, XC90 med nivåautomatikk. Jeg synes det er litt gammeldags med biler som tyngres ned av bagasje og "sleper bakenden" etter seg fullastet. Godt mulig model s med stålfjærer ikke gjør det iom at den er så tung fra før og bagasje utgjør en mindre andel av totalvekten og ufjæret masse i batteiebiler er prosentvis liten, men jeg var aldri i tvil om at jeg ville ha luftjærer når jeg konfigurere opp bilen. Gled deg :D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Cowboystrekk

Angrer ikke på stålfjærene, mindre vedlikeholdsutgifter når garantien går ut :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Brede

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 26. oktober 2015, klokken 10:51
Angrer ikke på stålfjærene, mindre vedlikeholdsutgifter når garantien går ut :)

Ja det er dette med utgifter som bekymrer meg.. Vi har planer om å ha bilen i lang tid, og da blir vedlikeholdsutgifter etter garantiperiode en bekymring.

Jeg har fortsatt mareritt om både Audi og Land Rover med luftfjærer, håper inderlig at Teslas system holder bedre.

hgs

Sitat fra: Muffinman på søndag 25. oktober 2015, klokken 18:14
Sitat fra: fonberg på søndag 25. oktober 2015, klokken 11:12
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2015, klokken 09:41

6. Sett bil i very high, så er det lettere å skifte dekk


Det er egen "jack mode" på luftunderstellmenyen når bilen skal på jekk.
Jepp, men jeg har alltid satt den i very high før jack mode skrus på for å få god plass til jekken. Går den i maks høyde om man setter i jack mode direkte? Denne modusen skal bare skru av automatisk nivåregulering, men jeg har ikke sjekket om den også hever bilen.

Den låser bare fjæringen ja. Prøvde da jeg bytta dekk sist helg. Absolutt å anbefale å sette i very high før jack mode.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Pompel

Har stålfjærer og angrer ikke. Har brukt bilen til og fra elgjakt på humpete traktorveier uten problemer også :)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

cirys1

Den lille forskjellen det er mellom high og stål, var nok til og skrape loaneren på vei inn i garasjen.
Ellers så ser jeg at det blir nevnt at det er mer sportslig med luft, det tror jeg ikke noe på. Tesla har som kjent bare justerbar høyde og justerbare dempere som sikkert hadde gitt bilen enda bedre kjøreprestanda..

erot

Sitat fra: sondell på søndag 25. oktober 2015, klokken 12:51
Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:10
Lav bil gir mindre frontareal. Her snakker vi om framdekkenes bredde *0,8mm, så det er ikke mye rart :)

Nåå, en får kanskje tenke litt på dekkenes invirkning på Cd også. De er jo nesten som en vegg og står tydeligvis for en stor del av drag. Så 2.4 mm med dekkenes bredde. Blir nesten 0.5% av arealet. Hvis det da er 3-4 gangen höyere Cd på dekkene så blir jo det 1.5-2% forskjell. I vektet areal. Så ble ikke få neglisjerbart. Men er fremdeles kun en av effektene.

Har aldri sjekket på bil aerodynamikk för, men jobber med vind og vindturbiner. Så er var jo litt intressant dette. Men kanskje et sidespor.

http://www.formula1-dictionary.net/ground_effect.html
http://www.formula1-dictionary.net/coanda_effect.html

"Today, F1 regulations heavily limit the effect of ground effect aerodynamics, which are a highly efficient means of creating downforce with a very small drag penalty. "

Der sier man jo det er negativt på drag da. Men da er jo dekkene helt synlige hele tiden :). Intressant at de fikk til så mye downforce at bilene og hjulene ble ödelagt.

Blir jo en veldig combo dette med forandret Areal, forandret Cd, ökt ground effect (lavere lift, ökt downforce, Bernoulli, Venturi), ökt rullemotstånd og da også utetemperatur som avgjör forhold mellom rullemotstånd/luftmotstand som da blir viktig for å avgjöre hva som til slutt skjer med rekkevide.

Så som Øyvind.h skrev, "muligens noe lavere forbruk i low" er vel grei setning. Litt avhengig av forhold. Men det er jo ikke noe en skal legge til grunn for valg av stålfjärer eller luftfjäring som den her tråden vel dreide seg om :).
Har også sett andre levarendörer si at det blir 2-3% lavere forbruk med lavere bil. Men mulig det er sett til en effekt isolert.
Kanskje bare meg som er intressert i dette.

Downforce skaper drag, kraften må tas fra et sted, men å bare senke en bil endrer ikke downforce med mindre det endrer lufttrykk eller turbulens under bilen. Men for å holde meg til tema: BBs test blir vanskelig å stole på siden så lite som 2% er vanskelig å skille fra utallige feilkilder, men at det er sannsynlig er jeg ikke i tvil om. Bilen senkes ikke bare 8 mm, det er vel et sted mellom 10 og 12. Det utgjør en del areal på hjulene. Ikke glem at bilen har veldig lav drag i utgangspunktet slik at små endringer får større utslag. Jeg får f.eks enorm økning av forbruk ved bruk av sykkelstativ eller takboks, mer enn biler jeg har hatt før. Noen få cm endring på dekkbredde eller en endret utforming på speil kan fort utgjøre 10% på luftmotstanden i landeveisfart, så 2% høres sannsynlig ut.

sondell

Sitat fra: erot på mandag 26. oktober 2015, klokken 16:29

Downforce skaper drag, kraften må tas fra et sted, men å bare senke en bil endrer ikke downforce med mindre det endrer lufttrykk eller turbulens under bilen.
Nå tas jo ikke hele energien fra ökt drag. Jeg tenkte meg mest reduksjon i lift som man allerede har. Noen mener vel at man kan redusere både lift og drag her. Og jeg hadde jo ikke nevnt dette hvis jeg ikke trodde det skulle forandre lufttrykket, derav Bernoulli :). Er jo det som skjer når luften akselererer under bilen når det blir mindre plass. Tesla som er flat under har jo gode muligheter for det, men blir jo ikke helt som en venturi tunnel på en Ferrari kanskje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA