Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Carwings/Forbrukerrådet?

Startet av kubanczyk, onsdag 25. november 2015, klokken 18:34

« forrige - neste »

kubanczyk

Hei. Skal kjøpe en Nissan Leaf, 2013, som ikke har utført service. Kan det medføre garantiburtfall ? Jeg synes at batteri har garanti likevel

kubanczyk

elektrolux

Forstår ikke hva vi stemmer på, men er selv klart imot å bruke masse penger på oppdiktede servicepunkter.

De alle fleste er dessuten de samme en får utført på en EU kontrol til 650 kr, og batteritesten gjør du selv på hver eneste kjøretur. Ingen lys i dashbordet betyr at der ikke er problemer med batteriet. ;)

Norske kjøpsregler gjelder uansett, og er bilen ment å vare lengre enn 2 år er det 5 års reklamasjon på f.eks batteriet. Kan Nissan dokumentere at du ved å unnlate å ta servise har påført skader bortfaller garantiansvaret, men disse bilene er så bra bygget at de ikke har behov for service for å kjøre år etter år.

Eneste som skal være problematisk på disse bilene er bremsene, men selv folk som har brukt titusener på å smøre bremsene har fått regning på reparasjon av disse. Igjen, billigere å reparere enn å betale for service. Aller billigst er selvfølgelig å ta ut klossene og smøre opp bevegelige deler samtidig med skifte til vinterdekk.

Klarer du å bytte luftfilter i støvsugeren din klarer du det også på bilens kupeluftfilter, og har penger til overs til en bedre middag på byen med partneren. ;)

Når alt det er sagt kan jo selgeren dele av alle pengene han har lagt opp ved å ikke ta service, og gi deg en litt rimeligere bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

daggad

Har en 2011 Leaf som jeg tok på første service til over 6000,-. Det var nok for meg..de bandittene får ikke loppe meg lenger.
Har nå gått snart 110000km uten problemer av noe slag. Måtte bytte bremseskiver bak på EU kontroll, men det kom på ca 1500,- når jeg gjorde det selv.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

AppleKnocker

Jeg har en importert Leaf med to år igjen av tre års garantien. Den går 30 000 i året og jeg regner med at å ha den så lenge den lever (5 år til?)

Min service strategi er å sjekke/bytte bremsevæske hos Snap Drive ved behov og bytte luftfilter selv. Service utgifter på fem år blir da maks 4-5 000,- i stedet for nesten 20 000,-. De andre servicepunktene har jeg tenkt å sjekke selv og dokumentere at det er gjort.

Hvis jeg får trøbbel med at Nissan nekter å utføre blir garantireparasjoner de neste to årene, er jeg i verste fall forberedt på å løse saken i rettsystemet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gliderman

Jeg er sikkert rimelig sær, men første spørsmål jeg stiller når jeg kjøper bruktbil er: Har bilen komplett  servicehefte? Er svaret nei,  ringer jeg neste på lista. Er mange biler i markedet, så det finnes alltid en bil med historikken i orden.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

elektrolux

Selv ser jeg på prisen, så på tilstanden.

Har bilen saftige service regninger er det en bonus, men det har aldri vært en turn off at bileieren har mekket selv så lenge det ser bra ut.

Tror ingen får pengene de har brukt på service igjen ved salg. Tror det rett og slett er en myte, og de som tror på den ved kjøp er folk som uansett kjøper nytt og dermed ikke er aktuelle kjøpere for bruktbilen uten servicehistorie. Kan knapt huske noen har spurt meg om servicehistorie på kjøretøy jeg har solgt, og det er over 100 MC og Biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA