Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Calling P85D owners world-wide

Startet av Mippen, onsdag 25. november 2015, klokken 00:14

« forrige - neste »

Mippen

Nytt forslag for 2016 går ut på at elbil er skal betale 50% takst på fergene I Hordaland. Les mer om saken her:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Krever-slutt-pa-gratis-ferge-for-elbiler-3465633.html
Fremtiden er elektrisk.

THE

For min del vil det bli billigere med 50% takst på ferge for elbil enn slik det er i dag med gratis for el-bil, men sjåfør må betale.

Med rabattkort betaler jeg i dag 0 kr for bil og 26 kr for sjåfør. Med fossilbil betaler jeg 39 kr. Rabattkort gir 50% rabatt for kjøretøy, men bare 17% rabatt for passasjerer. Halv takst for elbil vil nødvendigvis medføre at det blir slutt på å betale for sjåfør. Ny pris ville da blitt 19 kr for el-bil mot de 26 kr jeg betaler for meg selv som passasjer i dag.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Mippen

Sitat fra: THE på fredag 23. oktober 2015, klokken 14:57
For min del vil det bli billigere med 50% takst på ferge for elbil enn slik det er i dag med gratis for el-bil, men sjåfør må betale.

Med rabattkort betaler jeg i dag 0 kr for bil og 26 kr for sjåfør. Med fossilbil betaler jeg 39 kr. Rabattkort gir 50% rabatt for kjøretøy, men bare 17% rabatt for passasjerer. Halv takst for elbil vil nødvendigvis medføre at det blir slutt på å betale for sjåfør. Ny pris ville da blitt 19 kr for el-bil mot de 26 kr jeg betaler for meg selv som passasjer i dag.

Hvis det medfører riktighet kan det naturligvis bli billigere, men jeg tviler på at de innfører en ordning hvor de tjener mindre penger på de reisende. Som du sa er ikke elbilen gratis på fergen i dag i den forstand at føreren må betale selv om bilen slipper.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Største fordelen med ferge-ordningen slik den er nå er egentlig at jeg jklarer meg med et personkort som koster 340kr å fornye, kontra et verdikort som det koster 3200kr å fornye. Det er større sansynlighet for at jeg har 340kr tilgjengelig når det plutselig er tomt enn 3200. :)

Ellers er det snakk om 10kr spart pr tur. Hadde jeg pendlet daglig hadde jeg hatt månedskort på ferga og spart en del mer, siden det gir ubegrenset antall turer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

tipper fylkesmannen ikke har finregnet på følgene av kravet sitt. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

På den fergen jeg tar mest i ferier osv koster det 90 kr for personbil og 35 kr for passasjer. Jeg sparer altså 55 kr på vanlig takst med elbilen min. Med rabattkort som jeg alltid brukte før jeg fikk elbil sparer jeg 17% til av de 90kr (75kr). Det er altså bare 40kr mindre jeg betaler i dag enn det jeg Gjorde med rabattkortet mitt på vanlig bil. Hvis jeg hadde betalt 50 % på fergen ville jeg ha betalt 45kr mot 35 kr som jeg betaler i dag med elbil. Det hadde med andre ord på den fergen jeg reiser mest med blitt 10kr dyrere for meg og min elbil.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Skuffande om dette går gjennom, når Arbeiderpartiet vann valet på miljø, inkludert elbilsatsing. Men kanskje ikkje overraskande.

For vår del vil pendlarturen til kona bli 20kr dyrare, 1-2 gongar i veka. Vi skal tole det.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

En av de mest omtalte fergestrekkene i Hordaland er fergen mellom Krokeide og Hufthamar. Der koster personbil 209 kr og person 60kr. 50 % vil bety 104,50 for elbil. Med rabattkort vil man få 17 % rabatt. Det vil bety en økning på ca 26 kr med rabattkort i forhold til det man betaler i dag.

På andre fergestrekk for eksempel koster det 29 for voksne og 70 for bil. 50 % vil bli 35 kr for elbil. Med 17 % i rabattkort vil det komme på akkurat samme pris som for person.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Når eg tenkjer meg om, går jo "vår" ferje mellom Hordaland og Sogn og Fjordane (Leirvåg - Sløvåg). Lurar på korleis det blir. Betaling nordover, gratis sørover?

Løyser seg truleg med at om eitt fylke først går vekk frå gratis ferjer, følgjer dei 18 andre (eller dei som har ferjer) umiddelbart etter.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

hgs

Det er når jeg leser slikt:
http://www.fjord1.no/om-fjord1/presse/pressemeldingar/overskot-pa-31-1-millionar-kroner

samtidig som jeg leser slikt:
http://www.nrk.no/rogaland/ferjene-taper-pa-elbiler-1.11586233

at jeg kommer på at det er noe som ikke helt henger sammen her. Men hva det var kommer jeg ikke på i farten  ::)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

arnkl

Sitat fra: Mippen på fredag 23. oktober 2015, klokken 21:14
En av de mest omtalte fergestrekkene i Hordaland er fergen mellom Krokeide og Hufthamar. Der koster personbil 209 kr og person 60kr. 50 % vil bety 104,50 for elbil.

Mykje av bilettprisen på denne ferja er bompengar til Austevollbrua. Det kan ikkje fylket gjere noko med sidan bompengefritaket er ei statleg ordning som er garantert fram til 2018. Så det blir 50% av ordinær ferjetakt utan bompengetillegm
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Mippen

Sitat fra: arnkl på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:46
Sitat fra: Mippen på fredag 23. oktober 2015, klokken 21:14
En av de mest omtalte fergestrekkene i Hordaland er fergen mellom Krokeide og Hufthamar. Der koster personbil 209 kr og person 60kr. 50 % vil bety 104,50 for elbil.

Mykje av bilettprisen på denne ferja er bompengar til Austevollbrua. Det kan ikkje fylket gjere noko med sidan bompengefritaket er ei statleg ordning som er garantert fram til 2018. Så det blir 50% av ordinær ferjetakt utan bompengetillegm

Det er vel en av tingene som må med i vurderingen hvis de tenker å innføre betaling for elbiler. Hvis ikke kan man faktisk betale mindre enn i dag på enkelte fergestrekk hvis man bare skal betale for bilen og ikke føreren.
Fremtiden er elektrisk.

Sølve

Forslaget fra fylkesrådmannen gjelder fylkesveg fergene.  E39 er vel riksveg og har statlig ferge? Så forslaget vil omfatte alle ferger i Hordaland med unntak av E39 tror jeg. Ingen ting er avgjort før fylkestinget i desember.
Bergen

elektrolux

Sitat fra: arnkl på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:46

Litt usikker på den. sist jeg kjørte MC til Bergen måtte jeg godta bompengetillegget selv om MC er fritatt for bompenger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på lørdag 24. oktober 2015, klokken 12:01
Litt usikker på den. sist jeg kjørte MC til Bergen måtte jeg godta bompengetillegget selv om MC er fritatt for bompenger.

Er ikke MC "Fritatt" pga at det ikke er praktisk å kreve inn fra dem, siden de ikke har nummerskilt foran? Eller er de generelt fritatt på lik linje med elbil? (Jeg tror ikke det?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA