Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tapatalk oppdatert

Startet av Sølve, onsdag 25. november 2015, klokken 00:12

« forrige - neste »

Sølve

Bergen

zbk

Det er vel ingen som helst saklig grunn til at vi med elbiler skal slippe (helt) betaling på ferjer. En elbil eller en fossilbil som står på ei ferje får samme tjenesten og forurenser akkurat like mye i løpet av overfarten (om da ikke fossilen står med motoren i gang).

Akkurat denne ene fordelen er jeg mer enn villig til å gi fra meg for å unngå noe av surmulinga og misunnelsen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

turfsurf

Det blir vel billigere enn i dag. Bilprisen inkluderer sjåfør. En voksenbillett som vi betaler i dag koster ofte mere enn 50% av bil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

zbk

Det er faktisk et veldig godt poeng om det faktisk blir 50% takst. Da er det mange ferjestrekk der det faktisk blir billigere enn dagens ordning ;)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

OlavEmil

Trur nok det blir oppdaga ganske raskt, og at det blir full pris for elbil på ferje frå neste år.

Kan forsåvidt forstå poenget, men det er synd for elbilsaka, då gratis ferje utvilsomt er den viktigaste faktoren for elbilsuksessen på vestlandskysten (utanfor byane).

Reint personleg betyr det ingenting, sjølv om kona pendlar med ferje. Det var ikkje ein fordel vi hadde budsjettert med at kom til å vare.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

pudderjagar

Prøvde å finne ut om ein kan bruka verdikort når ein skal betale den nye taksten. Då får ein 40% i tillegg.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

OlavEmil

Ikkje ifølgje NRK:

"De som eier elbil må fra neste måned betale halv billettpris på fergene i Hordaland. Dette tilsvarer samme billettpris som fossilbileiere med rabattkort betaler i dag. Det blir ikke rabattkort for elbil.

I praksis fjerner man dermed fordelen for elbil på lokalfergene."

http://www.nrk.no/hordaland/fylkestinget-i-hordaland-fjerner-elbil-fordel-pa-ferge-1.12696111
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

THE

Betaling for elbil blir det også på riksveifergene i Sogn og Fjordane. Først ut er Fodnes-Mannheller og Hella-Vangsnes-Dragsvik, begge disse fergesambandene innfører betaling for elbil fra nyttår. Her er det veldig usikkert om det blir noen rabattavtale for elbil ennå. Til høsten  2016 starter de med Autopassbillettering, og de som ikke har autopass må betale til billettør slik som i dag.

Jeg har Autopass-brikke i bilen, men om det ikke blir noen fordel for elbil med brikke så fjerner jeg den på pur f..n. Da skal i alle fall fergeselskapet ha litt ekstraarbeid pga. meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: THE på fredag 11. desember 2015, klokken 09:08
Betaling for elbil blir det også på riksveifergene i Sogn og Fjordane. Først ut er Fodnes-Mannheller og Hella-Vangsnes-Dragsvik, begge disse fergesambandene innfører betaling for elbil fra nyttår.

Det kan ikke stemme, riksveifergene har fortsatt fritak på ubestemt tid. Fylkene bestemmer kun over fylkesveifergene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Eg har ikkje sett at andre fylke skal innføra betaling for elbil. Bare Hordaland til no.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Olee

http://www.sognavis.no/nyhende/vik/balestrand/pendlarar-kan-fa-prissjokk/s/5-48-50163

SitatOgså for elbilar blir det nye prisar frå årsskiftet. No betalar elbilistar berre persontakst for passasjerar, inkludert bilføraren. Frå årsskiftet er det bilen som blir betalingsobjektet, slik at på strekninga Fodnes–Mannheller blir billettprisen for elbil 45 kroner basert på 2015-takstane. Det vil seia ein prisauke på 14 kroner for åleinereisande elbilistar.

Sirup

Hele poenget med incentivene er jo å få folk til å kjøpe elbil. Det er ikke nødvendigvis direkte sammenheng mellom fritakene og miljøgevinst. Om vi fjerner for mange av disse fordelene, så vil færre finne det formålstjenlig å faktisk anskaffe seg elbil.

Elbilene har bakdeler som gjør at mange vegrer seg mot å kjøpe dem, fjerner vi fordeler vil nødvendigvis færre kjøpe.

Vi må verne om incentivene, ellers vil færre anskaffe seg miljøvennlig bil.

Ser at parkering skal bli avgiftsbelagt i Bergen (halv pris), dette kan være dråpen på vektskålen for ikke anskaffe seg elbil for mange.
VW e-Golf
Tesla Model X75

pudderjagar

Har dere sjekka kor mykje meir dere må betala på ferja? Husk at ein betalar for sjåføren men ikkje bilen etter dei gamle reglane. Etter dei nye så betalar ein ikkje for sjåføren men bil med førar. På Austevollsferja får ein elbil ei auke på 17 kr. Dvs 78 kr for ein bil mot 60 kr(persontakst).

Hvis prisane mine er rett utifrå 2015:
Person 60 kr
Bil 209 kr herav bompenger 54 kr.

50% av 209-54 = 78 kr

Og hvis du reknar ut kor mykje du sparer pr km så er da fremdeles god forteneste på elbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Sirup

Sitat fra: pudderjagar på fredag 18. desember 2015, klokken 22:18
Har dere sjekka kor mykje meir dere må betala på ferja? Husk at ein betalar for sjåføren men ikkje bilen etter dei gamle reglane. Etter dei nye så betalar ein ikkje for sjåføren men bil med førar. På Austevollsferja får ein elbil ei auke på 17 kr. Dvs 78 kr for ein bil mot 60 kr(persontakst).

Hvis prisane mine er rett utifrå 2015:
Person 60 kr
Bil 209 kr herav bompenger 54 kr.

50% av 209-54 = 78 kr

Og hvis du reknar ut kor mykje du sparer pr km så er da fremdeles god forteneste på elbil.

Disse 17kronene dine blir for en pendler nesten 10.000kr i året.
17X2=34
34krX270arbeidsdager=9180kr/år.
Vi vet jo at mange av disse Austevollpendlerene jobber i byen og parkerer i Bygarasjen. Prisen for elbil har der akkurat gått opp fra 0kr/året til 14400kr/året.
9180kr+14400kr=23580kr ekstra utgift i året.

Dette vil nok for mange være medvirkende til ikke å anskaffe seg elbil, og for dem som har 2 biler selge den ene. Veldig mange vil være avhengig av fleksibiliteten en fossilbil gir, og vil derfor kvitte seg med elbilen (alle har ikke Tesla).

Det er spesielt dem som pendler til/fra byen man ønsker skal benytte elbil istedenfor fossilbil. Det er disse som står i rushtrafikken hver dag, det er i rushtrafikken den store miljøgevinsten oppnås. Det er ikke dem som bor "på landet" og sjelden er i byen miljøgevinsten ved elbil er stor.

Den nye p-avgiften og fergebetalingen vil ramme nettopp dem man ønsker skal benytte elbil, dem som pendler til/fra jobb i byen. Politikken burde jo vært stikk motsatt, denne gruppen burde jo blitt stimulert til å velge bort fossilbilen mot elbil, nå skjer det stikk motsatte...

Dette er molbopolitikk på sitt verste.
VW e-Golf
Tesla Model X75

pudderjagar

Alle veit at elbilfordelane skal vekk. At dei allerede har begynt å plukke dei er kanskje litt tidleg. Hadde nok trengt eit par år til. Men når først dei er på veg vekk så er ikkje alt så svart.

Ein elbil vil fremdeles vera vesentleg billigare enn fossilbil. Mobiliteten er da ikkje så mykje å klarge over då da finst fleire hurtigladarar i Bergen. Ein treng jo ikkje lada batteriet fullt. Mange har nok tilbud om lading på jobb eller i Bygarasjen. Ein fossilbil vil aldri værta billigare enn ein elbil og dei aller fleste familiar har 2 bilar. Då kan dei ha ein fossilbil og ein elbil.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA