Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ombygging til LiFePO4

Startet av elektrolux, fredag 30. april 2010, klokken 16:02

« forrige - neste »

elektrolux

Nifs opplevelse å våkne opp til i dag.

Thinken har slitt seg avgårde med 50- km rekkevidde siden i høst. Jeg fryktet en defekt blokk, og ladet på 20% i mangel på Robometer og ballansekontroll.

Fredag gikk endelig Thinken inn på operasjonsbordet, etter forsiktig tomkjøring til 10% og parkering en ukes tid. I mellomtiden hadde DC-DC tømt pakken til 0%

Pakken ble tatt ned, og 3 stk  :-[ 5V blokker fjernet, men satt på recond og lading bare for å se om der var noe som helst håp.

Etter kun 5 timer med 10A tok ene cellen i ene blokken fyr, og blåste 70+ C varm gass ut gjennom vannfyllekretsen.

Hadde jeg forsøkt å lade bilen en eneste gang til ville dette skjedd mens blokken var tilkoblet 6 andre blokker i Think kassen sin fyllerekke.

Med andre ord var jeg 5 timers lading unna potensielle følgeskader på 6 andre blokker.

Moralen må være å ikke gamble med kjøring med defekte blokker. I mitt tilfelle har det fungert ca 2000-3000 km, men lykken varer tydeligvis ikke evig, og resultatet kan bli dyrere enn nødvendig reperasjon.

Kjører forøvrig nytt opplegg med reperasjonen, der Robometeret monteres inn, og pakken settes opp mot bilen, men ikke helt inn. Dermed kan pakken cycles litt med lading og varmeapperat, for å sjekke at alle blokkene er synkrone. Raskere enn full demontering når likevel alle blokkene er testet i løpet av siste år.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. mars 2010, klokken 09:12
3 stk  :-[ 5V blokker fjernet,
Ehhh, dette skjønner jeg ikke helt - hver blokk har 6V nominell spenning. Mener du at hver av disse 3 blokkene (sannsynligvis) hadde én defekt celle hver?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Stemmer det.

Vanligvis svikter kun en celle i hver blokk, og gir dermed en 5V blokk. Flere kjører desverre rundt med slike blokker uten å vite det.

Jeg bygget opp en bil med bare slike blokker, og den kjørte omtrent like godt som en fullgod bil, bare ikke like langt selvfølgelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA