Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Har elektrikern min rett?

Startet av vnm, tirsdag 24. november 2015, klokken 23:14

« forrige - neste »

vnm

Hei,

Hentet ut ny bil i går. (Jada, skal skrive et innlegg i "Mine første timer...." etter hvert :))

Lurer imidlertid på følgende ting, som jeg mener ikke hører hjemme på en bil i denne prisklassen (ikke OK i en rimelig bil heller):
1.   Dugg i frontlyktene. Kom etter jeg hadde hentet bilen (så det da jeg parkerte). Hadde ikke gått bort etter to timer, men var borte i dag morges. Se vedlegg.
2.   Ujevne dørpaneler på begge sider. Ikke så lett å få gode bilder av det, men se overgang mellom dør og sideskjørt. Mindre ujevnheter er kanskje ikke så unormalt, men jeg synes det er veldig «bølgete» – spesielt på den ene siden.

Sjekk bilder her: https://www.dropbox.com/sh/o7xui6i6al2ijj2/AAAOvSTFF08EDXzbDMrCyBHIa?dl=0

Ellers en super bil, uten andre mangler så langt  ;D. Alle innspill mottas med takk!
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

1. Dette er normalt, og en følge av at frontlyktene er en åpen konstruksjon. Hadde selv en lei opplevelse da jeg oppdaget dugg i samtlige lykter to timer etter levering i 2013. Dugg i frontlyktene oppstår når det er kaldere på utsiden enn på innsiden av glasset minus det området hvor varmen fra pæra fjerner den. Ikke noe å bekymre seg over, dette kommer og går litt høst/vinter men er veldig sjeldent vår sommer. Men det tar seg ikke spesielt bra ut, det er bra sikkert.

2. De som har levert ut denne bilen må enten være svaksynt om det ikke er SOP å levere ut alt slags rask og håpe at kunden godtar det. Kort og greit, jeg har utlevering i neste måned og om bilen ser slik ut kan de beholde den. Ikke f... om jeg henter den ut og venter et halvår på at de skal rette opp.  Det er rett og slett ufattelig at slike feil ikke rettes opp før bilen sendes fra fabrikk, for ikke å snakke om at man leverer den ut til kunde.

ew

Enig med forrige taler, bølgete dørpaneler er ikke akseptabelt. På den annen side ville det utsatt levering MYE hvis du nektet å ta bilen (vi snakker vel kanskje nye dører her?), så jeg tror jeg ville tatt levering og booket feilretting med én gang.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

OleJA

Sitat fra: vnm på fredag 23. oktober 2015, klokken 13:25
2.   Ujevne dørpaneler på begge sider. Ikke så lett å få gode bilder av det, men se overgang mellom dør og sideskjørt. Mindre ujevnheter er kanskje ikke så unormalt, men jeg synes det er veldig «bølgete» – spesielt på den ene siden.
Det ser slettes ikke bra ut nei. Ser nærmest ut som et feilslått forsøk på å fikse dørpaneler som har sprikt litt mye i utgangspunktet.
Fikk selv en bil utlevert der nedre bakkant av en dør sprikte ca 1cm utenfor bakskjermen. Etter 'fiks' så så den ut omtrent som din bil, og fikk da byttet hele døra på reklamasjon.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Toonster

Virker jo helt bak mål å levere ut en bil med slike opplagte feil.

Er dette bare noe svært uheldige kunder opplever om dagen?
Er dette problemet noe som virker å øke i omfang nå om dagen?
Er det Tesla som begynner å slite, og må stramme opp "effektiviseringen" i produksjonen?

Brede

Jeg har i løpet av to år aldri hatt dugg i frontlyktene, mulig mine er feilprodusert..  ;D

Muffinman

Du har bare ikke sett det. Ofte forsvinner det øyeblikkelig når du slutter å kjøre og fartsvinden ikke lenger kjøler glassene. Tesla har sagt at alle bilene er slik etter mye om og men.

frosken

Jeg brukte bilen som lyskaster på skytebanen i går, to timer stillestående med fjernlys. Nesten hele lykta dugget igjen.

Teslanewbie

Hørte via via om en teslaeiere i Trondheim som har fått hevet kjøpet og får ny bil  av tesla uten kostnad grunnet lekkasje i takluke som tesla ikke har greid å reparere på 6 forsøk .

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Sitat fra: Muffinman på fredag 23. oktober 2015, klokken 13:53
Dugg i frontlyktene oppstår når det er kaldere på utsiden enn på innsiden av glasset minus det området hvor varmen fra pæra fjerner den. Ikke noe å bekymre seg over, dette kommer og går litt høst/vinter men er veldig sjeldent vår sommer.

Vil det ikke omtrent alltid være kaldere på utsiden av glasset fordi pæren varmer opp på innsiden? Har ikke selv lagt merke til dette på min bil, men kjører sjelden i mørket. Dette må da være problematisk på den måten at lyseffekten blir dårligere?

jazzwheel

Sitat fra: vnm på fredag 23. oktober 2015, klokken 13:25

Dette så ikke bra ut i det hele tatt nei, men er det døra eller "krom"-panelet som er skjevt?

For eksempel har jeg på flere Tesla'er sett at "krom"-lista som er mellom døra og vinduet ikke treffer hverandre pent mellom førerdør og passasjerdør. Det positive er at denne ikke sitter bedre enn at man kan skyve den på plass med fingeren. Det negative er det føles veldig billig. Har hatt lyst til å fikse det på flere Tesla'er jeg har gått forbi...

Muffinman

@jazz: Det vil alltid være duggfritt der lyskjeglen treffer på grunn av varmen fra pæra, så det er ikke et problem i forhold til lyseffekten. Jeg har 35W pærer og det duggfrie området er større hos meg enn på bildet til trådstarter.

Tenker at duggen er en produkt av luftfuktighet og temperaturforskjell mellom innside og utside av glasset, så det er nok ikke automatikk i at det dugger av en hvilken som helst temperaturforskjell alene. Se for deg at innsiden tilsvarer colaboksen du nettopp har tatt ut av kjøleskapet. Når colaen er temperert slutter det å dugge.

Jeg dser dette for det meste på høsten når det er kaldt og fuktig. Har også sett dugg forsvinne mens jeg ser på under p***epause. Da mister man kjølingen av glasset samtidig som pæra varmer opp innvendig.

vnm

Takk for innspill. Må si jeg blir skuffet over Tesla. For meg ser det ut som det gjelder ALLE dørene (ikke listen under). Dette kan bli et lite mareritt å få rettet.

I TILLEGG ser det ikke ut til at bilen har støtte for 4G/LTE! Det var en av de viktige grunnene til at jeg valgte å bestille en ny bil. Jeg fikk jo vite før jeg BESTILTE min bil at biler allerede ble levert med 4G. Kjørte fra Lillestrøm til Moelv i dag. Dårlig dekning nesten hele veien....

Nå står den parkert på en gårdsplass hvor vi har mobiler med Telenor og Netcom, alle får 4G. Huff...

Hva tenker dere om det?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Mulig bilen støtter det, men at Tesla bare har 3g abonnement?

EDIT: Jeg synes selvfølgelig at 4G er for pyser, og har ordnet meg egen avtale:

Cookie Monster

Delekatalogen viser kun LTE/4G i skjerm enhet som leveres i usa og canada. Men lar seg oppgradere men koster ca 4000-5000kr. Noe oppgradering kit er ikke tilgjengelig for Europa enda.
2015 P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA