Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings kan brenne i h.....

Startet av Helikopter, tirsdag 24. november 2015, klokken 16:00

« forrige - neste »

Helikopter

Usikker på om det er mangel på intelligens eller tålmodighet, men forsøkte nylig å lese meg opp på den digitale instruksjonsboka for hvordan bilen forvarmes med nøkkel, uten å få det til! Selgeren fortalte at bilen kunne forvarmes en halvtime med strøm fra nettet, det har jo blitt kaldere så denne funksjonen kunne vært praktisk nå. Noen som steg for steg, og med teskje kan geleide meg gjennom prosessen?

Softblue

#1
Har ikke prøvd dette fra nøkkelen, men det står at preheating eller precooling aktiveres når du låser opp bilen med nøkkelen. Det betyr at du må være så nær bilen at du kan åpne bilen med nøkkelen og bilen vil være åpen under prosessen.

Det virker derfor som om funksjonen bare raskt skal varme eller kjøle kupeen rett før man setter seg inn.

Hvis det ikke fungerer, så må du nok aktivere preheating fra nøkkelen, på skjermen med hjulet i mittkonsollen. Gå til Settings, velg E-CELL og så Pre-entry climate control (via key).

Det er også en forutsetning at du har nok strøm på batteriet. Under "Pre-entry climate control at departure time and immediate pre-entry climate control", står det at batteriets State Of Charge kan reduseres selv om ladekabelen er koblet til bilen. Det virker derfor som om strømmen tas fra batteriet og ikke fra strømkablen. Jeg har merket dette selv når jeg har brukt Immediate Pre-Entry Climate Control, ved at ladeboksen ikke aktiveres når Pre-Entry Climate Control slås på. Jeg bruker det derfor ikke om jeg er redd for å redusere batteriets kapasitet.
Den eneste løsningen jeg har funnet for ikke å reduserer batteriets kapasitet under bruk av Pre-entry Climate Control, er å aktivere Range mode samtidig som man aktiverer Immediate Pre-Entry Climate Control. Det mates da strøm inn på bilen mens Pre-Entry Climate Controll benyttes.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Helikopter

Takk for innspillet, bruker bilen til pendling 26 mil pr. gang, med lading halveis. Dette har gått uproblematisk så langt, men trenger den strømmen jeg kan få nå utover, men om forvarmingen tas rett fra batteriet er jeg like lang antar jeg, selv om ladingen fortsetter den halvtimen forvarmingen tar.

CitB59EL

Vi bruker forvarming med å programmere avreise tid i display. Så langt så har vi funnet ut at batteri blir tappet på 10A men ikke like mye på 16A.
Ved bruk av rekkevidde pakken så ser det ut som softblue skriver at trekket er mindre fra batteri/lader og dermed ikke tapper batteri.
 
Ved bruk av lade stolpe har forvarming kun få min lengre ladetid som bi effekt.  Har aldri brukt nøkkel oppvarming.
Men vi bruker varme knappen ved setevarme. Låser opp bil og trykker inn den om morgenen for å få behagelig temp inne i bilen før avreise. Ellers er bilen topp men glad i strøm ved start stopp kjøring! Berlingoen drar langt mindre pr km i strøm ved slik kjøring. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA