Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varme opp bilen uten bruk av Carnet

Startet av Vinterel, tirsdag 24. november 2015, klokken 15:51

« forrige - neste »

Vinterel

Jeg bor på Røros og lurer på om noen kan gi meg noen råd om PHEV om vinteren? 
Forbruksmønster:
ca 70 % av kjøringen vår er til og fra trening/butikken osv. Altså 6 km opptil 4 ganger om dagen. Hytta er 15 km unna. 
I dag kjører vi en ix35 diesel og bruker ca 2000-2500 i måneden på drivstoff.
Er usikker på kjøp da jeg hører at bilen bruker mye bensin når det er kaldt + oppvarming av bilen før småkjøring. Forhandleren sier og at det er vanskelig å lure bilen til ikke å bruke bensin.  :-)

Noen som har noen tall?





Fiffik78

Det er særs lett å lure bilen til å ikke bruke bensin, hiver man ikke Eco knappen så kveler den varmeapparatet ganske så effektivt.

4x6 km om dagen er perfekt for hybrid. 15 km til hytta er også perfekt, se for deg 0.2 liter på mila hvis det er kaldt, maks. Med mindre du må ha 25 grader inne i bilen selvfølgelig. Uten sammenlikning så kjørte jeg en del frem og tilbake til Oslo i fjor vinter i minus 10, med automatikken på lå jeg på 0.19 mot 0 på sommeren. Du får fort opp temperaturen og da går den over på batteri, litt avhengig av som nevnt hvor varmt du vil ha det.

PHEV på Røros må være helt genialt.
Outlander PHEV 2014

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Vinterel

#3
Bilen rekker ikke å bli varm på småkjøring uansett når det er kaldt med diesel. Den kan vel formvarmes? 
Hva tipper dere forbruket eller regnestykket ser ut som da? Hvor mye bensin tror dere man på PHEV'en med samme kjøremønster?

erik e

Utgifter til drivstoff er bare promille av hva bilen koster deg over noen år.  Typisk Norsk og stå i kø for og spare 30 kr. for en full tank på en bil som taper seg hundrevis av kr. hvert døgn.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Vinterel

Du har jo et poeng. Kom med et annet forslag ref Røros da.

Taffelman

Kjøringen du beskriver er perfekt for PHEV, den kan du nærmest kjøre på EL hele tiden, spesielt hvis du kan plugge inn mellom turene. Med forvarming har du alltid varm bil.

Men kjøremønsteret du beskriver tilsvarer ca 10.000 km i året, mens diesel forbruket tilsvarer nærmere 30.000 km pr år, eller et ekstremt høyt diesel forbruk. Hvor mye bruker ix35 på mila?

Med et fornuftig dieselforbruk på 0,6 l/mil for en liten SUV så koster det ca 8-9 kr pr mil. Med kun EL koster en mil under 2 kroner, og med en hybrid mix på ca 0,2 l/mil koster en mil under 5 kroner.
X75D
TM3 LR AWD

Vinterel

Takk for konstruktivt svar. På småkjøring er nok reelt forbruk 08-1,1. Årlig kjørelengde på ix35 er på 20 000. Den bruker mellom 0,5-0,8 på langkjøring. Snitt 0,7.    :)

jkirkebo

Sitat fra: erik e på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:42
Utgifter til drivstoff er bare promille av hva bilen koster deg over noen år.  Typisk Norsk og stå i kø for og spare 30 kr. for en full tank på en bil som taper seg hundrevis av kr. hvert døgn.

Promille var vel litt å ta i. Jeg har et verditap på Teslaen på 50-55k i året, 6k i forsikring, 10k i dekk + noe annet småtteri men sparer 20-25.000 bare på drivstoffet. Drivstoffbesparelsen utgjør altså for tiden ca. 1/3 av kostnadene med å eie bilen, ikke promille.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Pettero

Jeg har kvittet meg med min PHEV
Syntes jeg ikke sparte noe spess med og ha hybrid
Så snart man har varmapp på går bilen motor...
Så syntes jeg at når bilen ikke hadde mer batteri igjen, så slurer bilen
På høyt turtall.. Totalt uegnet og kjøre med campingvogn..
Dette er min erfaring,, skal ikke ha mer hybrid!

Taffelman

Tviler ikke på at diesel er mer egnet til å dra campingvogn/henger.

En av fordelene med diesel er at forbruket øker relativt lite selv om man kjører med "tung høyrefot" eller drar tungt lass. For å utnytte potensialet i en hybrid så må man nok legge om kjørestilen og kjøre den som en elbil og bli mer bevisst på å kjøre effektivt.
X75D
TM3 LR AWD

Vinterel

Hm ja og det er jo nettopp det med varmeapparat som er greien på det kaldeste stedet her i Sør. Uansett om jeg legger om kjørestilen til el så frykter jeg at varmeapparatet vil dra jevnt med bensin.

Niff123

Som frøsen type bosatt på ekstremkalde Røros ville jeg investert i tradisjonell motorvarmer med fjernkontroll og kupevarmer. Fordel: alltid varm motor og kupe ved start og derved elkjøring fra første minutt. Ulempe: to kabler å plugge inn og ta ut. Resultat ved ditt kjøremønster når du har tilgang til strøm: minimale bensinutgifter, alltid varm bil og motor og lave ekstra strømutgifter ved riktig bruk av fjernkontrollen.

asgeirn

Parkerer du utendørs?   Dersom det er kaldere enn -30 kan det hende bilen ikke vil starte for å ikke drepe batteriet, og under -25 vil den kanskje ikke lade.  Allerede ved -15 kan du få redusert effekt.

Bilen har 4kW elektrisk varmeapparat, men den vil bruke motoren som varmekilde for å spare strøm.

Hvorvidt blokkvarmer har noe for seg er jeg usikker på, ettersom kjølevæsken allerede vil være varm dersom du bruker forvarming til å varme kupéen.

Men med varme i seter og ratt kan det jo hende du tåler at kupéluften er litt kaldere?
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA