Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Din konfigurering og pris

Startet av automat, tirsdag 24. november 2015, klokken 15:16

« forrige - neste »

automat

Potensialet for fornybar energi i Norden er nok til å elektrifisere all nordisk privatbilisme, i flg denne artikkelen:
http://syslagronn.no/2015/10/22/syslagronn/nok-fornybare-ressurser-til-at-alle-kan-kjore-el-bil_65074/

Kan jo være noe å vise til når "elbiler går på kullkraft"-argumentene kommer i kommetarfeltene.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ladov

7% økt strømforbruk i Norge ja men nok en gang ser det ut som kraftbransjen posisjonerer seg til å ilegge oss effektavgift på strømmen.. :(

*Må* du kvitte deg med hvert eneste kreative gen for å jobbe i kraftbransjen? Skjønner de ikke at det bare er et programmeringsspørsmål å la elbilene selv styre ladingen til tidspunkter hvor effektsituasjonen i nettet ikke er anstrengt? Helt automatisk..

Her er hvordan jeg ville gjort i min hypotetiske neste elbil med 100kWh batteri og trådløs lading der jeg parkerer til vanlig...

Hvis batteriet var under 15% ville jeg ladet med full fart, uansett..
15-50% - lad med lav fart hvis det er lite tilgjengelig effekt i nettet, full fart ellers.
50+% - stopp lading ved lite tilgjengelig effekt, full fart ellers.

Lav effekt kan være ned til 1000W, full effekt er så mye som sikringene mine tillater. Trådløs lading sikrer at bilen lades hver eneste gang den står stille, på en typisk trenger den dermed bare toppe opp de siste 10% av batteriet.

Bilen kan spørre AMS-boksen jeg kommer til å få i sikringsskapet om hvor mye effekt som er tilgjengelig.



Hvis du ikke har AMS, kan bilen koble seg på nett og spørre nettselskapet direkte om hvor mye effekt som er tilgjengelig. Akkurat dette bør være mulig allerede i dag, i stedet for effekttariff kunne du få et spesialabonnement som forutsatte at bilen din hadde internett, kunne styre ladeeffekt selv, og kontaktet nettselskapet for å få opplyst anbefalt ladeeffekt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Electrix

Sitat fra: ladov på torsdag 22. oktober 2015, klokken 20:26Bilen kan spørre AMS-boksen jeg kommer til å få i sikringsskapet om hvor mye effekt som er tilgjengelig.

Hvis du ikke har AMS, kan bilen koble seg på nett og spørre nettselskapet direkte om hvor mye effekt som er tilgjengelig. Akkurat dette bør være mulig allerede i dag, i stedet for effekttariff kunne du få et spesialabonnement som forutsatte at bilen din hadde internett, kunne styre ladeeffekt selv, og kontaktet nettselskapet for å få opplyst anbefalt ladeeffekt..
En gang i fremtiden når AMS er utbygd kommer det nok til å bli løsninger lignende det du beskriver, men det tar nok litt tid. Problemet i dag er at netteier ikke har den fjerneste anelse om hvor mye effekt som er tilgjengelig til enhver tid. De har kun overvåking på de store hovedtrafostasjonene, på de mindre trafokretsene rundt omkring vet de bare hva strømkundene selv melder inn en gang i måneden eller en gang i halvåret. De vet altså ikke om trafoen på et visst tidspunkt er 10% belastet, 80% eller 110% belastet. Det de vet er at om den brenner opp eller sikringen går så vil kundene ringe og klage når de oppdager at de mangler strøm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

timingbeltkiller

Potensialet for fornybar strøm er på verdensbasis nærmest uendelig.
Solenergi alene minst 10 tusen ganger verdens nåværende energiforbruk.
I tillegg kommer vind, bølger, tidevann, havstrømmer, vannfall, biomasse, osv, osv.

MEN
de fysiske ressursene som trengs for å bygge ut produksjonsanleggene er ingen sareptas krukke.
Flaskehalsene finner du derfor der.
På samme måte som produksjonen og ikke bruken av elbil er største økologiske utfordringen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Økning på 7%?
Oljeindustrien skal i teorien produsere så mye mindre olje hvis det blir full elektrifisering, og strømforbruket vil da gå ned 7% samtidig som det øker med 7%. Så det blir ikke noen økning i strømforbruket.
Økning på 0%.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ladov

Sitat fra: Electrix på fredag 23. oktober 2015, klokken 09:28
Sitat fra: ladov på torsdag 22. oktober 2015, klokken 20:26Bilen kan spørre AMS-boksen jeg kommer til å få i sikringsskapet om hvor mye effekt som er tilgjengelig.

Hvis du ikke har AMS, kan bilen koble seg på nett og spørre nettselskapet direkte om hvor mye effekt som er tilgjengelig. Akkurat dette bør være mulig allerede i dag, i stedet for effekttariff kunne du få et spesialabonnement som forutsatte at bilen din hadde internett, kunne styre ladeeffekt selv, og kontaktet nettselskapet for å få opplyst anbefalt ladeeffekt..
En gang i fremtiden når AMS er utbygd kommer det nok til å bli løsninger lignende det du beskriver, men det tar nok litt tid. Problemet i dag er at netteier ikke har den fjerneste anelse om hvor mye effekt som er tilgjengelig til enhver tid. De har kun overvåking på de store hovedtrafostasjonene, på de mindre trafokretsene rundt omkring vet de bare hva strømkundene selv melder inn en gang i måneden eller en gang i halvåret. De vet altså ikke om trafoen på et visst tidspunkt er 10% belastet, 80% eller 110% belastet. Det de vet er at om den brenner opp eller sikringen går så vil kundene ringe og klage når de oppdager at de mangler strøm.
Jeg aner ikke hva som er installert av effektovervåking på små og store trafoer men jeg blir litt overrasket hvis det meste ikke er overvåket. *Noe* vet de uansett, i dag er det jo noen som må betale effekttariff og da må de jo kunne overvåke kunden før de vet hva han skal betale?

Dessuten trenger de ikke 100% kontroll over små-trafoene. Så lenge de overvåker de store så kan de med høy treffsikkerhet regne seg fram til hvordan det sannsynligvis står til på de små. De vet jo hvor mange abonnenter det er på hver trafo, hvor mye energi hver bruker, hvordan energibruken har endret seg i det siste osv. Hvis de mater tallene de har inn i en matematisk modell kan de få ut en resultat som er nøyaktig nok i massevis, nok til at de kan ha en fornuftig mening om det er nok effekt i nettet til å hurtiglade bilen din.

Om ditt lokale nettselskap *gidder* er derimot en helt annen sak..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

SolEL

#6
Jeg tror solenergi er svaret. Nå kommer imidlertid brenselcelle biler og noen journalister tror det er fremtiden for privatbiler. Det tror jeg ikke, rett og slett fordi vi velger det som er billigst, og i fremtiden vil batteri biler kjøre helt gratis, mens hydrogen må fylles på en "bensinstasjon" og dermed aldri vil bli gratis. Hvordan blir strømmen gratis i fremtiden? Egentlig kan du kjøre gratis allerede nå. I fremtiden vil alle ha solcellepanel på taket av garasjen (og huset). Oppe under taket vil det henge en liten tilhenger med et stort batteri (prototypen til denne er allerede laget) Solcellene vil lade opp dette batteriet og eller elbilen. Skal man på langtur tar man bare hengeren med seg og lader elbilen, mens man kjører. I tillegg har man solceller på taket av elbilen. Mahindra e2o har allerede solceller på taket, og i India kan dette ladet opp 50 til 60 % av batteriet. Gjennom solcellepanel, på garasjen og huset, vil det bli strøm nok til at alle kan kjøre elbil med batteri. Vi må også huske på at i fremtiden vil panelene bli mye mer effektive en dagens, samt penere. På youtube kan du se solcellepaneler som nærmest ikke syns. Ser bare ut som en malt plan flate. Pluss hus, dvs. hus som produserer mer strøm enn det bruker, finns allerede (som demohuset Sintef har bygget). Hydrogen biler vil derimot kanskje dominere yrkestrafikken.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA