Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Carwings kan brenne i h.....

Startet av Beckern, mandag 23. november 2015, klokken 18:33

« forrige - neste »

Amigakongen

Hva er høyt dekktrykk?

Sitat fra: Klykken på torsdag 22. oktober 2015, klokken 14:03
Høyt dekktrykk hjelper også på hvis det kniper om rekkevidden.

Jeg fikk testet fortums hurtiglader på Ørje for ca 1 mnd tid siden. Synes den var genial å bruke. Var bekymret før vi dro. Men fikk den i gang på ett blunk, og virket veldig fint.

Men er det noen som veit hvordan det er å stille inn ladehastigheten på bilen? Prøvde for morroskyld å lade maks med vanlige ladekabelen. Og da gikk sikringen etter litt tid. Når jeg ladet i Charlottenberg så jeg at det stod forskjellige uttak, Ene var var 3,7kw og en på 22? Eller var det enda høyere? Trekker bilen så mye strøm den klarer selv, eller må man stille dette inn?
2015 BMW I3 - 11800km

Ferry

Sitat fra: Amigakongen på torsdag 22. oktober 2015, klokken 22:08
Hva er høyt dekktrykk?

3,5 bar er maks på i hvert fall sommerdekkene. Har prøvd det litt. Bilen blir stiv og stumpete og overfølsom på rattet. Har prøvd 3,0-3,2 en del, men gikk til slutt tilbake til det som er oppgitt for bilen. 2,3 foran og 2,8 bak, hvis jeg husker rett.

Klykken

Jeg kjører med 2,5 foran og 3 bak. Passe greit og komfortabelt, synes jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

2,6 foran og 3,0 bak her og synes det er ok.

Amigakongen: Ekspertene får korrigere meg men innstilling i bilen er først og fremst for den medfølgende lade-kladden. Har inntrykk av at ingen andre lar seg påvirke av disse innstillingene.
Når det gjelder type 2, Mode3, altså faste stasjoner så blir bil og stasjon enige.
Er det 3,7kW som er maks sier satsjon i fra om det (usikker på om boksen også begrenser  effekten)  og er det høyere så begrenser bilen det til 7,4kW.
For oss betyr det lite om boksen er 3,7kW, 7,4kW, 22kW eller 44kW om det er 240 eller 400V, boksen sørger for at vi får rett spening (240V enfas) og så mye strøm bilen klarer å ta gjennom type 2 kontakten.



bromm

Sitat fra: Beckern på fredag 23. oktober 2015, klokken 10:18
Når det gjelder type 2, Mode3, altså faste stasjoner så blir bil og stasjon enige.
Dette er riktig, men man kan også sette semi-hurtig AC-lading til "Max" eller "Reduced" i menyen. Dette betyr at hvis man bruker instillingen "Reduced", så vil bilen lade med ca. 20A - selv om veggboks/uttak kan levere 32A. Så hvis man kobler til et 22 kW uttak så får man altså 7,4 kW på instillingen MAX, mens bilen trekker ca. 4,6 kW på "Reduced".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA