Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings og (ikke eller) LeafManager

Startet av PokerFjes, mandag 23. november 2015, klokken 16:29

« forrige - neste »

PokerFjes

Jeg har lenge hatt lyst til å prøvekjøre denne bilen, og når en bekjent plutselig var på biljakt (bytte ut en eldre S320) pga høye drivstoffkost ved mye småkjøring - så booket jeg en prøvetur.
Jeg skal komme tilbake til min erfaring og sammenligning med min kjære e-Golf, men det jeg trenger nå er råd og tips til hva slags utstyr som er et must å få med, og hva som er bortkastede penger.
Litt info om min bekjente... han er en ganske høy, røslig mann i 60-årene. B-seriens høyde, sittestilling og "innstegshøyde" var det desidert viktigste argumentet. Han har null interesse for tekniske dippedingser, og kommer trolig aldri til å bruke hverken regen eller sportsmodus. Felgpakker og annen optikk er han ikke interessert i.
Range-extender er jeg veldig usikker på. Jeg leste et sted at man må godkjenne bruk av range extender hver eneste gang man setter igang ladingen? Hvis det er tilfelle så kommer han aldri til å gjøre det. Spørsmålet er om det er lurt å ha med tanke på annenhåndsverdi.

Han har forøvrig TN400V sikringsskap i huset sitt, og det tror jeg er en forutsetning for å kunne få 3-timers lading på bilen? Får man kjøpt passende ladere sammen med MB uten mva også?
Hans bruksmønster er som nevnt mye lokal kjøring. 99% av hans ladebehov er trolig løst med en semi-hurtig ladestasjon, og jeg har fortalt han at bilen ikke i utgangspunktet egner seg så godt til langturer pga manglende hurtiglading.

Mercedes har kampanje ut denne uka, og det er noe han kommer til å benytte seg av. Er det noen som vet hva kampanjen består i - ut over 1.99% kampanjerente (maks 3 år?)?

Karen er klar til å handle denne uka, men jeg trenger som sagt deres tilbakemelding på hva som er verdt å ta med av utstyr.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

CitB59EL

Vi har denne bilen med OK ustyrsnivå. Det jeg vil anbefaler er: Xenon(svingbare helst ILS-dyrt men bra!), CC, Navi(garmin) DAB,
Det stemmer at en må aktivere range+ via bryter FØR ladning og den er uansett ikke anbefalt pga høy maks utnyttelse av batteri (93 vs 78% av brutto kapasitet) men ville uansett anbefalt Rangepluss pga annenhåndsverdi, bedre varme isolering og mørke ruter bak. Skinnratt, Comfort pakke på seter. Vi har el sete på fører men dette kan sløyfes hvis bare 1 sjåfør! Lys å sikt pakke med regnsensor er kjekk. Hvis han vil ha egen brille holder i tak må oppevaringspakke kjøpes.

Vil anbefale 16" originale hjulkapsel felger både sommer å vinter med Nokian R2 på vinter pga lav rulle motstand. Synes bilen er hard nok med 17".

Vi kjøpte lading via Forhandler vanlig 16A 230 og betalte ca 10800 kr fix ferdig. Min mening er at det skal noe spesielt bruksmønster til for å måtte lade på 3 timer.

Vi kjører over 40000 km iåret med 2 elbiler samlet og det 0 stress med lading på begge via samme lader....  Vi har kjørt over 10000 km med B klassen iløpet av 5 mnd. 99% av ladning er gjort hjemme hver  2 i snitt. 

Dette er hva jeg mener er lurt å ha med. Andre har sikkert andre meninger.

PokerFjes

Takk for kjapt svar! Jeg skjønner hva du mener med tanke på 3-timers lading, men det er ikke så mye 3 timer fra null til full som er viktig, men at den lader ganske kjapt når han er hjemme en times tid før han reiser videre.
Jeg er litt overrasket over at han falt så lett for elbilen, og tror en semi-hurtig hjemmelader er viktig for at han skal slippe å få overraskelser med tanke på rekkevidde og forbruk.
Sikringsskapet klarer jobben, og han har pengene - så why not? Håper ikke e-verket setter seg på bakbena?
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

#3
Da fant jeg prislisten til MB, og der står blant annet en kampanjemodell hvor man kun kan forandre farge på interiør og eksteriør


Utstyr B Electric Edition 271 980,00
Teknikkpakke 19 390,00
218 Ryggekamera
B50 Radarstyrt bremse-regenerering
U62 Lys og siktpakke
614 Bi-Xenon
857 Større skjerm, 8" Display
U59 Setekomfortpakke 2 000,00
280 Skinnratt 1 600,00
537 DAB Radio 3 870,00
P58 Range Plus 6 840,00
840 Mørkeruter
Frakt og levering Oslo 5 520,00
Kundefordel -11 300,00
Kampanjepris 299 900,00


Jeg gikk gjennom utstyrslisten med utgangspunkt i en basismodell og tok med ting jeg tror han kanskje vil ha og som er lurt for evt 2.håndsverdien. Ekstrautstyret kommer da på 85k  :o :o :o
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tutti

#4
Sitat fra: CitB59EL på onsdag 21. oktober 2015, klokken 22:29
Vi kjøpte lading via Forhandler vanlig 16A 230 og betalte ca 10800 kr fix ferdig. Min mening er at det skal noe spesielt bruksmønster til for å måtte lade på 3 timer.
Siden 3-fase ladeboks koster omtrent det samme skal du være temmelig tålmodig og ha spesielt kjøremønster til å velge lade maks 3.3 kwh istedenfor 11 kwh.

KristianTS

#5
Jeg hadde uten tvil valgt 11kwh ladeboks når det er 400volt 3-fase i veggen.

Jeg har en bil som tilsvarer BOS Edition minus bi-xenon, skinnratt og mindre skjerm. Har ikke skinnseter. Er meget fornøyd med bilen. Har ikke cruise control, savner det ikke (hadde på forrige bil), men for noen er det et "må ha". Parkeringssensor kan være greit å ha (bakover har man full kontroll med kamera, men går jo an å "glemme" seg).

Så lenge man ikke kjøper Edition kan man legge ut så mye man vil på ekstrautstyr.... ☺
Edition har sine begrensninger med hva man kan legge til.
Jeg skulle ha nett mellom bagasjerommet og kupé (for å kunne laste opp til taket). Kostet 1500 i bilkjøpet (siden jeg ikke kjøpte edition), over 7000 (!) i ettermarked.

Går an å spare en 4/5000 på å kjøpe vinterhjul hos en dekk og felg butikk, men meget enkelt å få det levert med.
Husk å spesifiser gummimatte til bagasjerom!

elektrolux

#6
Sitat fra: PokerFjes på onsdag 21. oktober 2015, klokken 22:11
Får man kjøpt passende ladere sammen med MB uten mva også?

Vet ikke, men vi har ved flere anledninger solgt lader til forhandlere som så har inkludert dem momsfritt med bilen. Vi tar selvfølgelig garantiansvaret i slike tilfeller.

Velger han f.eks vår B3200RD som er en 22Kw ladeboks (400v TN 32A 3-fase) med innebygget jordfeilvern type B koster den kun 6400 kr uten moms. ;)

http://elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html#3_fase_semiportable_ladestasjoner
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Softblue

#7
Kjøp en 22Kw ladeboks (400v TN 32A 3-fase) først som sist, selv om dagens modell bare nyttiggjør seg 11Kw (400v TN 16A 3-fase). Det er samme prisen og da er man klar om man bytter til en annen bil med 22Kw lader senere.

Mitt forslag til spesifikasjon:
Metalikk lakk
Style-line
Teknikkpakke
Keyless entry
Exclusive pakke (ekte skinn interiør)
El-seter
El-speil
Ambient interiør lys
DAB-radio
Navigasjon
Cruisecontrol
Akustisk fortgjengervarsler
Parkeringsassistent (ryggesensorer)
Vinterdekk på orginale MB felger. (unngå billig ræl).

Jeg vil anbefale å bruke konfiguratoren på de tyske mercedes-sidene, mercedes-benz.de. Da ser man lettere hvordan bilen vil bli seendes ut utvendig og innvendig.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

Selvsagt hadde vi hatt 400V inn i huset er det større sjanse for at vi hadde kjøpt 400V 16A som koster ca 2-3000 kr over 230/16A varianten. Men med 230V kostet det over 20000 kr med med egen trafo m.m for å få 400 Volt i pris listen og DET var det ikke verd. En får mye annet for mellom legget...

Mulig vi har spesiell kjøre mønster med ca 5-6 mil hver dag. Ser uansett ikke problemet med 16A 230V. Lader vi over natt(28 KWh) kan vi kjøre 10-12 mil (1-10 grader)-12-18 mil (10-25 grader). Er rimelig sikker på å komme 9- 10 mil totalt (2 dager hos oss) de aller fleste ganger og temperaturer.

Skjønner at andre kan ha andre kjøre lengder som gjør at 400V er et "må ha" men tror at mange som har 400V egentlig har "overkill" ang lade kapasitet og at det er kjekt å ha.

Skjønner hva trådstarter mener med pris på utstyr! Vi kjøpte utstyr for nesten 100 000 kr inkl vinterdekk(orginal 16k) og ladestasjon(10,8K) på vår bil og synes ikke den her full av utstyr akkurat. . Det toppet seg for meg når en må betale ekstra for inn-fell bare speil som er std på Berlingo firmabilen min...    Alt på Mercedes uten luften i selve bilen koster penger er min mening:)

jin1987

#9
greit å kjøpe diverse ekstra utstyr også når du bestiller bilen:
bagasjegulvmatte mot vinter tid (møkkete barnevogn hjul) enkelt å holde rent
uoriginale vinterfelger med sensor Nokian R2 (husk også å bestille senterkopp mercedes-b, da ser de merr originale ut)
lakkstift til fremtidige ripper på bilen

da får du alt dette moms fri husk også å spørre selger om rabatt!!! de gir alltid rabatt!!!

originale felger 16000 kr moms fri 12000 kr uoriginale felger 11000 kr etter moms fri 8250 kr
synes originale felger med hjulkapsler er ekstrem stygge

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA