Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varme i ratte

Startet av Mossing10, mandag 23. november 2015, klokken 10:13

« forrige - neste »

Mossing10

Er alltid noen som trur at alle lade stasjoner alltid skal stå ledige til dem når de kommer.
Er tilhenger av å ikke lade mer en 80-85% på hurtig ladning
Står en i kø , er på vei ut av bilen for å kaste resten av "middagen" for å så dra.
Første kongen sier med grinete og sur stemme , du vet du er over 80 % eller
Og folk står i kø. Masse bla bla bla om å gi faen i alle andre.
I stedet for å være sur å grinete så bare spør om man snart er ferdig så får man kanskje et ordentlig svar.  Da klarer seff ikke jeg å svare ordentlig heller. Men når sånne personer begynner sånn så får man heller mer lyst til å gi f... Og full lade til 100 %.
Kommer så forb... Mye lenger med å være hyggelig

mihkku

#1
Jeg trur mange ikke skjønner at det går tregt etter 80% og at man kan skade batteriet. Er jo så klart ingen lov, men vanlig folkeskikk ved lading er det minste man bør forvente. Det vil si at man ikke okkuperer en lader lengre enn man må når det er flere som skal lade. Og så klart at man har en god kommunikasjon uten spydigheter fra begge parter.

Opplevd så mange der ute som mener at det å stå ved en hurtiglader er ok selv når man egentlig er ferdig ladet. Opplevd flere ganger biler som for lengst har stoppet opp ved 100% og når jeg konfronterer de med dette så blir de sure på meg. Sist var ved lillehammer hvor en bil var ferdig ladet og når jeg ringte eieren sp sa han at han skulle bare spise først og så klart klikket han når jeg ringte en siste gang for å få han til å skynte seg. Total tidsbruk etter at bilen hadde nådd 100% til han flyttet den: 25min. Dette resulterer jo så klart at jeg kom 25min senere til Oslo og jeg har en unge som gjerne skulle ha lagt seg.


mihkku

Jeg har forøvrig aldri hatt problemer den andre veien. Når noen ruller opp ved aiden av meg eller når Folk har ringt meg (mitt nr står ved ladeporten), så informerer jeg bare om hbor lenge jeg har tenkt å stå der. Hadde ei dame som var forsinket til jobben og jeg var hyggelig og lånte henne litt strøm. Aldri vært noe uenigheter eller krangler.

np

Må jeg lade til 100%, så lader jeg til 100%, uansett om det står noen og venter eller ikke. Ladet på Kiwi ved Rygge og skulle til Gardermoen. Trengte 100% for å slippe en lading til. Han sure fyren som kommenterte "80% bla bla tregt bla bla" fikk høre at det trenger jeg. End of discussion.
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

gamer73

ja folk må få lade til 100% men når 100% er nådd bør den flyttes umiddelbart...nesten uansett hva man holder på med. Kan ikke skjønne at folk ikke respekterer at andre står å venter på dem.

Forøvrig har jeg aldri ladet på steder hvor det er betaling....kun på jobb og hjemme med 10A lading....og ikea med 10A :)

e-curious

Dersom jeg har skjønt rett, så kan en spare litt totalt reisetid å lade flere ganger dersom man har muligheter til det, istedet for å lade til 100% en gang.

automat

Sitat fra: e-curious på torsdag 22. oktober 2015, klokken 16:25
Dersom jeg har skjønt rett, så kan en spare litt totalt reisetid å lade flere ganger dersom man har muligheter til det, istedet for å lade til 100% en gang.

Havner man som nr 4 i ladekøen på neste hurtiglader, vil man definitivt ikke få kortere reisetid.

Ladekøangst har blitt et reelt problem med det økende antall elbiler.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mihkku

Jeg mener at 100% er bare tull. Bruker ekstra lang tid og man skader batteriet. Ubntak finnes jo, men om det er 70km til neste lader, hva er vitsen?

Råde

Sitat fra: automat på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:36
Sitat fra: e-curious på torsdag 22. oktober 2015, klokken 16:25
Dersom jeg har skjønt rett, så kan en spare litt totalt reisetid å lade flere ganger dersom man har muligheter til det, istedet for å lade til 100% en gang.

Havner man som nr 4 i ladekøen på neste hurtiglader, vil man definitivt ikke få kortere reisetid.

Ladekøangst har blitt et reelt problem med det økende antall elbiler.
For ikke å si ladekø-aggresjon (over damer som blokkerer hurtigladere for å handle på IKEA (eksempel fra i dag). Blodtrykket blir farlig av sånt).
e-Golf | X75D

mihkku

Da burde du prøve Nordby ...
Sitat fra: Råde på torsdag 22. oktober 2015, klokken 22:55
Sitat fra: automat på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:36
Sitat fra: e-curious på torsdag 22. oktober 2015, klokken 16:25
Dersom jeg har skjønt rett, så kan en spare litt totalt reisetid å lade flere ganger dersom man har muligheter til det, istedet for å lade til 100% en gang.

Havner man som nr 4 i ladekøen på neste hurtiglader, vil man definitivt ikke få kortere reisetid.

Ladekøangst har blitt et reelt problem med det økende antall elbiler.
For ikke å si ladekø-aggresjon (over damer som blokkerer hurtigladere for å handle på IKEA (eksempel fra i dag). Blodtrykket blir farlig av sånt).

np

Sitat fra: mihkku på torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:39
Jeg mener at 100% er bare tull. Bruker ekstra lang tid og man skader batteriet. Ubntak finnes jo, men om det er 70km til neste lader, hva er vitsen?
Enig om man ikke trenger, selvfølgelig.
Skader batteriet?
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA