Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vterhjul og reise til Spania?

Startet av ELBølla, mandag 23. november 2015, klokken 09:39

« forrige - neste »

ELBølla

Hei!


Jeg har begynt å vurdere om jeg og min familie på 4 (2 barnehagebarn) kan leve med en elbil som eneste bil.
Har e-up fra før så vet hva det dreier seg om, men ikke noe voldsomt forhold til Tesla. Må isåfall selge en ganske ny diesel stasjonsvogn for å kjøpe en model s.

Vil helst holde prisen under 600t, men noe over skal gå fint.

Har tenkt litt på hvit standard lakk, noen erfaringer med denne?
Har hvit standard på e-up idag...

Vil også ha oppgradert hi-fi anlegg da jeg er opptatt av god lyd i bilen, liker å høre på høy musikk, når jeg kan :)

Skulle helst hatt skinn også, men delskinn er standard ser jeg, er disse ok?
Bør man gå for nye generasjon skinnseter hvis man først velger skinn eller er de "gamle" bra nok?

En annen ting jeg lurer på er dette med 10.000,- i rabatt, er dette gyldig kun ut oktober, eller..?

Som nevnt, veldig liten erfaring med Tesla, så tar i mot alle innspill/forslag med takk! :)
➡️ Venter på Model 3, reservert 31.3.16
➡️ venter på MB EQ C, reservert 12.9.17

✅ 2015 VW e-Up!
✅ 2017 BMW i3

moso

My two cents; behovene må styre om du kan gå helelektrisk og de kjenner du best selv :-) Min familie hadde fungert supert også uten diesel suv'en som nå benyttes til å dra båthenger to ganger i året og frakte kona med hunder rundt i nærområdet ellers. Langturer og alle andre turer tas med Teslaen.

Med barnehagebarn hadde jeg valgt skinn - men har selv standard setene og er godt fornøyd med de. Next gen er bedre lår- og sidestøtte men også litt vanskeligere å komme inn og ut av.

Og rabattkodene gjelder bare til 31.10
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

wasted1980

Selvfølgelig kan du leve med det :)

Vi er 7 i familien, og det går utmerket med en Tesla (7-seter). Har i tillegg takboks som vi bruker når vi skal på tur. Frunken frem svelger jo også en del bagasje (RWD) :)

Vi har en perlemohvit og er veldig fornøyde med denne (enkel å holde ren)

Vi har skinnseter og jeg har aldri prøvd de med delskinn, så her har jeg ikke noe input.

Når det gjelder 10' i rabatt så gjelder dette ut Oktober.

Bare å kjøpe!
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

o.b.lix

Sitat fra: ELBølla på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:02
Har e-up fra før så vet hva det dreier seg om, men ikke noe voldsomt forhold til Tesla.
Har kjørt en E-up og forskjellen til Tesla er enorm - mye mer utstyr, komfort og rekkevidde (tenker aldri på rekkevidde i hverdagen). Vi har Leaf og Tesla som våre familiebiler. Eneste jeg savner er hengerfeste, men låner guttungen sin når jeg trenger det.


Sitat fra: ELBølla på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:02
Har tenkt litt på hvit standard lakk, noen erfaringer med denne?
Har hvit standard på e-up idag...
Sikkert helt grei. Vår er svart. Men blir fort skitten i hekken, denne bilen.


Sitat fra: ELBølla på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:02
Vil også ha oppgradert hi-fi anlegg da jeg er opptatt av god lyd i bilen, liker å høre på høy musikk, når jeg kan :)
Anbefales!

Sitat fra: ELBølla på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:02
Skulle helst hatt skinn også, men delskinn er standard ser jeg, er disse ok?
Bør man gå for nye generasjon skinnseter hvis man først velger skinn eller er de "gamle" bra nok?
Nye standard er veldig bra, brukt i 27000 km nå. Ny generasjon har først og fremst mer sidestøtte, men standard er mer enn bra nok. Hadde en lånebil med delskinn - var flotte seter det også.


Sitat fra: ELBølla på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:02
En annen ting jeg lurer på er dette med 10.000,- i rabatt, er dette gyldig kun ut oktober, eller..?
ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Undertegnede

Jeg har 85D standard hvit, en familie på 4 med to barn (4 og 7) og teslan som eneste private bil :) (har dog en arbeidsbil som jeg disponerer i mitt arbeid).

Det går helt strålende og har ikke angret et sekund! :) HiFi er konge og en nytelse om man har noe høyoppløst musikk på minnepinne

MeTesla

#5
Jeg har sølvgrå og er VELDIG fornøyd med det. Denne er det nå mulig å få  bestilt igjen etter at den har vært ute av konfiguratoren en periode. Personlig ville jeg vært litt skeptisk til hvit i lengden...

På setefronten så har jeg ingen erfaring med standardsetene, derimot synes jeg NextGen setene er helt topp og ville absolutt valgt de igjen.

Samme sak med HIFI, i hvert fall om man er mer enn middels interessert i lyd.

Når det gjender 10 000 i rabatt på ny bestilling så må du ha en lenk fra en som allerede har en Tesla. Du kjenner sikkert noen fra før som kan hjelpe deg, hvis ikke så er det bare å sende en personlig melding (PM) til en av oss her på forumet :)

moso

Sitat fra: MeTesla på onsdag 21. oktober 2015, klokken 18:27
Jeg har sølvgrå og er VELDIG fornøyd med det. Denne er det nå mulig å få  bestilt igjen etter at den har vært ute av konfiguratoren en periode. Personlig ville jeg vært litt skeptisk til hvit i lengden...


Pokker, og jeg som trodde min sølvgrå fra mars allerede var vintage  8). Forøvrig helt enig..
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Diravi

Nå er vel ikke "delskinn"-setene skinn, men kunststoff. Men jeg prøvekjørte en nyere S60 med dem, og synes absolutt de holdt en høy finish. Kunne levd fint med dem uten å føle at jeg hadde spart på noe.

På den 70Den vi har i bestilling var det et krav fra ektemaken at vi skulle ha skinn, og da la jeg på til NextGen-seter siden mellomlegget er såpass lite fra vanlige skinnseter. For oss ble det også en faktor at de vanlige setene har veldig runde hodestøtter; de er noe flatere mot hodet på NextGen. Men prisforskjellen mellom standard "delskinn" og NextGen skinn er såpass at det monner litt, og standardsetene er helt fine for øvrig.

Eieren av S60en hadde for øvrig liggende støvklut i hanskerommet for å tørke av den sorte pianolakken på midtkonsollen regelmessig - an issue for some... Vi gikk for matt abachi.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Cobos

Med 4 barn og 2 i barnehagen har du muligens behov for barnevogn. Da har du en baggasjeutfordring. 70D har en knøttliten frunk, i motsetning til 70 RWD. I RWD utgaven kan du få plass til små barnevogner i front, mens i 70D vil jeg tippe det er umulig. Skal du ha takboksfester må du ha soltak for metalltak gir deg ingen festepunkter i taket.
Bagasjerommet når du frakter 2 barn gir lite plass til bagasje der, så derfor frunk er så viktig.
De nye setene gir bedre sidestøtte men er klart trangere og er ikke justerbare i bredden. Dermed sjekk at du og de du skal transportere ofte får greit plass i de. Personlig er jeg ikke fan siden en stor lommebok i baklomma funker på de gamle setene men må ut når jeg prøvesatt de nye. Da ender jeg opp med å glemme den, så jeg synes det er irriterende.
Hifi er klart en av de beste oppgraderingene mener jeg, men til de 6000,- jeg betalte for de var det en klar no-brainer.
Den svarte lakken jeg hadde på en lånebil var Tesla skeptisk til at jeg høytrykkspylte (men de var sikkert ekstra forsiktige), og den er tynn. Mistenker at basic hvit også er tynn. På den annen side min røde multilag har *spennende* kostnad ved skader, så helt klart en avveiing. Jeg ville uansett farge betalt for lakkforsegling, personlig anbefaler jeg OptiCoat Pro.

De andre spørsmålene ser det ut som du har fått gode svar på.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

mandresen

Du har fått mange svar på dine spørsmål ser jeg. Men kan legge til at vi har standard seter tekstil/delskinn i vår Tesla fra mai 2015.
Vi er kjempefornøyd med setene, de holder en høy standard og virker slitesterke. Men med barnehageunger er det kanskje greit å vurdere skinn
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

TRM

Sitat fra: mandresen på torsdag 22. oktober 2015, klokken 07:54
Du har fått mange svar på dine spørsmål ser jeg. Men kan legge til at vi har standard seter tekstil/delskinn i vår Tesla fra mai 2015.
Vi er kjempefornøyd med setene, de holder en høy standard og virker slitesterke. Men med barnehageunger er det kanskje greit å vurdere skinn
For min del er jeg langt mer "nervøs" for slitasje på setene når vi nå har skinn. På vår forrige Model S hadde vi tekstilsetene. De hadde INGEN tegn til slitasje etter 35000 km, og tre barneseter i baksetet. Vi har tre barn i alderen 2-8.
Problemet med skinn er at det fort blir stygt når barnesko og parkdresser med sand og småstein kommer borti. Fordelen er at vann, brus, etc, er lettere å tørke av. I det daglige er førstnevnte en større utfordring.

Forøvrig har standardsetene, uansett materiale, blitt veldig bra. Setene i 2014-05-modellen vi hadde var for harde for meg. De nye passer meg veldig godt. NextGen-setene gir mer sidestøtte, men vær obs på at de er tyngre å komme ut av.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Sjøhyene

Har selv to barnehagebarn.  :)
Barneseter bak vil jeg anbefale deg på det sterkeste å ta med. Utrolig kjekt når ungene er skitne etter barnehage eller når de skal ha med venner hjem etc. Bruker det hele tiden og det er det ekstrautstyret vi har satt mest pris på.
Det meste annet blir litt sånn nice to have, så der får lommeboken avgjøre tenker jeg.

Selv om jeg også ville anbefalt å prioritere størst mulig batteri fremfor mye annet. Blir det en del hytteturer og andre langturer så kommer du til å sett pris alle de kWh``ene du kan få.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ELBølla

TUSEN TAKK for mange svar og veldig god info alle sammen! Det setter jeg pris på :)

Har nok formulert meg litt rart, vi er 4 totalt i familien, dvs min kone og meg + 2 små barn.
Et bakovervendt sete og et fremovervendt, stort sett kun trille nå. Noen ganger større vogn.

Har prøvd mange forskjellige konfigurasjoner, men tror kanskje denne er mest aktuell;

70D
Hvit standard
Sort skinn / Next Gen (nesten kun pga barn, ellers hadde "delskinn" vært helt ok for meg)
HiFi
Panorama

Kommer da på 625.000,- uten vinterhjul. Da må jeg handle raskt isåfall for å slippe 10.000,- ekstra...

PS: Hvor lang tid tar det forresten å lade batteriet med vanlig stikk på f.eks 10A?
➡️ Venter på Model 3, reservert 31.3.16
➡️ venter på MB EQ C, reservert 12.9.17

✅ 2015 VW e-Up!
✅ 2017 BMW i3

GOS

Sitat fra: ELBølla på torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:47
TUSEN TAKK for mange svar og veldig god info alle sammen! Det setter jeg pris på :)

Har nok formulert meg litt rart, vi er 4 totalt i familien, dvs min kone og meg + 2 små barn.
Et bakovervendt sete og et fremovervendt, stort sett kun trille nå. Noen ganger større vogn.

Har prøvd mange forskjellige konfigurasjoner, men tror kanskje denne er mest aktuell;

70D
Hvit standard
Sort skinn / Next Gen (nesten kun pga barn, ellers hadde "delskinn" vært helt ok for meg)
HiFi
Panorama

Kommer da på 625.000,- uten vinterhjul. Da må jeg handle raskt isåfall for å slippe 10.000,- ekstra...

PS: Hvor lang tid tar det forresten å lade batteriet med vanlig stikk på f.eks 10A?

Fra 0 til 100% så blir vel det ca 33 t med en S70D. Regn ca 10 tkm tilført per time ladet. Så med 12 timers lading per dag så kan du kjøre 12 mil per dag....og så lang vei til jobben har du sikkert ikke.
Du skal kjøre mye om du har behov for mer lading.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cobos

Dog hvis du bare har en 10A stikk ville jeg vurdert å oppgradere til en vanlig 16A kurs. Spesielt hvis det er en gammel 10A stikk med gamle ledninger ville jeg ikke trukket mer enn 9A gjennom en hel natt og gamle ledninger med høy jevn last er uansett ikke veldig bra.
16A kurs trekker Tesla normalt 13A maks fra og da får du 12/13tkm per time lading. Også bytte fra vanlig Schuko stikkkontakt til blått industrikontakt kan være lurt hvis det er din garasje. De tåler flere tilkoblinger inn og ut og er generelt mer slitesterke.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA