Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samarbeid mellom Grønn Kontakt og Statoil F&R

Startet av ELLP, søndag 22. november 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 01. november 2015, klokken 13:23
Å beregne effekt som går med til å akselerere roterende deler er ikke lett. Man må kjenne treghetsmoment til alle roterende deler, hjul, el motor etc.
Enig i det, det er ikke enkelt å beregne, men sammenlignet med å akselerere 2tonn linert mener jeg alikevell at om en plusser på en 30-40kW til alt som ikke er akselerasjon av 2 tonn bil burde en være ganske sikker.

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 01. november 2015, klokken 13:23
Hvis man skal beregne motoreffekt basert på akselerasjon (målt hastighetsendring) må man trolig være veldig nøyaktig.
Hvor nøyaktig?
1,0g, 2000kg, 40 km/t, 0% stigning = 218kW
1,05g 2100kg, 42 km/t 2% stigning = 257 kW
(2% er flatt for alle praktiske formål)

Så det skal med andre ord ikke store unøyaktigheten til i slike målinger før en må plusse på en 70-80kW tilsammen for unøyaktigheter og annet enn liner akselerasjon. 80kW=107hp eller 109hk.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#46
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. november 2015, klokken 13:06
Hestekrefter måler hvor mye arbeid en motor kan gjøre. Arbeid kan være løfte, akselerere, eller trekke. Hestekrefter er et resultat av dreiemoment og turtall. Så ja er dreiemomentet som skaper aks men HK eller kW brukes til å måle det. Derfor vil to motorer begge med 500 hk hvor den ene har 1000 nm moment og den andre 500 nm moment ha samme evne til å flytte vekt eller akselerere der de yter maks effekt. Men forskjellen blir at motoren med høyere dreiemoment vil ha toppeffekt på 3564 RPM og motoren med lavere dreiemoment på 7136 RPM.
Hestekraft er hverken kraft eller arbeid, men effekt som igjen er arbeid per tidsenhet. Det er heller ikke momentet som skaper akselerasjon, men hvor mye av momentet som omdannes til skyv etter at det er omvandlet gjennom et gear og diameter på hjul.

Så det stemmer at dersom disse to motorene er gearet slik at periferihastigheten på hjulet i det punktet hvor effekten på 500hk er lik er også skyvet det samme.  Derfor forteller hverken et hk tall eller et dreimoment tall noe serlig, og er slett ikke egnet når en sammenligner ulike motortyper.

Er akselerasjon noe bedre?
For biler med ett gear (elbiler flest) og elmotor (også elbiler flest) er normalt momentet nogenlunde konstant opp til et eller annet turtall, der etter synker momentet mens effekten er nogenlunde konstant et stykke hvoretter effekt reduseres og moment reduseres ytterligere. (momentxhastighetxkonstant=effekt). Fra en kurve moment turtall kan en regne ut effekt, eller en kurve for effekt turtall kan moment beregnes. (eller for den saks skyld en kurve som viser moment som funksjon av effek kan brukes til å finne turtall)

Ved lave hastigheter er effekten uansett lav, og akselerasjonen begrenset av friksjon.
om en gå ut fra at maksimal akselerasjon er 1,2g begrenset av friksjonen (trekk på 4 hjul) er effekten som kreves for slik akselerasjon ca 80kW i det en passerer 10km/t og øker til 160kW ved 20km/t (2400kg bil).

Om bilen geares slik at maksimal effekt oppnås ved 50 km/t vil en bil med ca. 380kW motor kunne akselerere 0-100km/t på ca 3,3 sek.

Om samme bil geares slik at maksimal effekt først oppnås rundt 70km/t vil bilen med denne motoren bruke 4,3 sek. Mens med 480kW vil den også kunne klare 0-100 på ca. 3,3 sek. men den vil ikke klare det om den er gearet slik at maksimal effekt oppnås ved 80km/t.

(dette er ikke eksakte beregninger, men nær sannheten, og burde illustrere hvor usikre slike sammenligninger av moment, hp, og 0-100km/t er så lenge disse bare oppgis som enkle tall, og spesielt om en benytter tall om hk, moment osv til sammenligning biler med og uten gear. Enda mer komplekst blir dette om en har to motorer hvor maksimal effekt oppnås ved ulik hastighet, de kan ha lik gearing men være ulikt konstruert for å oppnå dette, eller ha lik konstruksjon og ulik gearing.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cookie Monster

Snakker ene og alene om effekt og moment målt på selve motoren (motorakselen) og ikke etter girkasse eller differensial.
Selv en 90hk Corolla har ca 1800nm på hjula i 1 giret.

Nå vet jeg at du er godt inne på dette griffel, men slik jeg har forstått det blir som at når man skal skru ut en en mutter at armen er motoren, og skiftnøkkel er girkassa. Ved å bytte til en lengre skiftnøkkel får man mer moment som gjør at selv en svak motor med lite hk kan yte mye moment mot at man mister mulighet til høyere hastigheter siden det krever mye mer arbeid å dra en lang fastnøkkel rundt. Så når når man først har fått løs mutteren som sitter fast er det bedre å skru ut mutteren med en liten kort fastnøkkel (høyere gir på en girkasse) siden man kan med mindre arbeid få mutteren ut siden man ikke trenger samme moment men har brukt for å kunne gjøre arbeid raskere som man med samme kraft kan kjøre fortere med en liten fastnøkkel.

Er helt enig i at man kan ikke sammenligne bilen uten å vite alt men man kan bruke hk for å sammenligne en motor mot en annen i hva den yter ut på motorakselen.

Uansett her snakker vi om å sammenligne en Model S mot en annen Model S som har nesten samme motorer og samme utveksling, hjul, luftmotstand og ganske lik vekt.
Og da bør man kunne sammenligne effekt fra en model s til en annen model s som bør vise ganske greit hvor stor forskjell det er.
2015 P85D

Griffel

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 01. november 2015, klokken 16:17
Snakker ene og alene om effekt og moment målt på selve motoren (motorakselen) og ikke etter girkasse eller differensial.
Uansett her snakker vi om å sammenligne en Model S mot en annen Model S som har nesten samme motorer og samme utveksling, hjul, luftmotstand og ganske lik vekt.
Og da bør man kunne sammenligne effekt fra en model s til en annen model s som bør vise ganske greit hvor stor forskjell det er.
Og skal en da sammenligne kan en jo ta utgangspunkt i det som står på Teslas hjemmeside.

P85D: 967Nm, 469 ps (345kW) etter batteri, 85D: 660Nm, 422PS (311kW) etter batteri.

Det betyr at fra 0 omdr/min til 3400 omdr/min kan P85D motorene yte 47% mer i effekt og moment enn 85D,
3600 omdr/min 39% mer, 3800 omdr/min 31% mer, 4000 omdr/min 25% mer, 4200 omdr/min 19% mer, 4400 omdr/min  13% mer og ved ca. 4600omdr/min 11% mer. Ca 11% mer vil vare til si 6000-8000 omdr/min, et sted her vil begrensningene i motor bli større enn begrensningen i batteri og forskjellen vil igjen øke.

ved 3400 omdr/min kan P85D levere 340kW mens 85D kan yte 235kW.

De som kjenner utveksling i gear og diameter på hjul kan regne om omdr/min til km/t.

(Forutsetning: data på hjemmeside og at moment er konstant fra nær 0 til omtrent der maksimal effek oppnås. I praksis vil det nok også oppstå effektreduksjoner for å hindre spinn)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA