Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samarbeid mellom Grønn Kontakt og Statoil F&R

Startet av ELLP, søndag 22. november 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

Lynet

Det er ikke hk som skaper aks, det er dreiemomentet. Maks effekt kommer ikke før ved ca 70km/h.
Det er faktisk ganske misvisende wattmeteret i Tesla, det angir effektuttaket fra batteriet. Akseleffekten på motoren må beregnes ut fra målt dreiemoment som multipliseres med vinkelhastigheten på motoren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

EJ

HK antallet har en del og si i større hastigheter, det er ikke bare aks det er snakk om.

Og uansett om den har 700 hk Motorkraft som de kalle det nå. Dette er jo helt idiotisk så lenge begge motorene har nesten identisk utveksling.

Jeg kunne forstått dem hvis feks bakre motor hadde hatt en annen utveksling slik at den fikk mer strøm i høyere hastigheter (siden du ikke trenger max effekt på denne i starten, finnes ikke feste til det)

+ alle forsikrings selskaper tror det finnes 700 hk så baserer forsikrings kost på dette

RSR911

Sitat fra: Lynet på lørdag 24. oktober 2015, klokken 23:34
Det er ikke hk som skaper aks, det er dreiemomentet. Maks effekt kommer ikke før ved ca 70km/h.

Min P85D når maks effekt på hjulene under akselerasjon allerede ved ca 45km/t.  412hk!!!  (1.1g x 2280kg x 45km/t = 412hk -- bare prøv å gange sammen og bytte enheter selv!)   Ved 70 km/t er målt akselerasjon kun 0.7g, noe som gir ca like mange hk.

Hvis P85D hadde klart maks moment helt til 70km/t, så hadde den faktisk hatt nesten 700hk på hjulene under akselerasjon: 1.2g x 2280kg x 70km/t = 699 hk   

Lynet: Hvor har du 70km/h fra?

jazzwheel

Det er vel RWD P85/bakmotor som bevarer maks moment opp til 70km/t, mye av poenget her er vel at P85D nettopp ikke klarer å levere nok kraft fra batteriet til at det går.

P85D taper vel moment fra rundt 50km/t om ikke før.

http://www.dragtimes.com/images_dyno/27143-2015-Tesla-Model-S-Dyno.jpg

dosmont

gummien begynner vell å bli hard nå (dårlig veigrep) og batteriene kalde nå, så naturlig hvis effekten synker.
Just sayin :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

RSR911

#35
Sitat fra: dosmont på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:30
gummien begynner vell å bli hard nå (dårlig veigrep) og batteriene kalde nå, så naturlig hvis effekten synker.
Just sayin :)
Enig, men jeg har ikke målt aks. siden i sommer.  Altså: Maks 412hk går til å akselerere bilen fremover ved tilnærmet optimale forhold.

Havebigfun

Nå som det er klart at P85D har 469 hk- flere som vil stemme?

RSR911

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 31. oktober 2015, klokken 22:55
Nå som det er klart at P85D har 469 hk- flere som vil stemme?
Jeg håper på fornuftig uttalelse/forslag fra Tesla angående denne saken.
Hvis dette tar mer enn to uker, så endrer jeg fra "Vurderer" til "Ja", dvs offiselt klagebrev blir levert.

mr_Utopia

Sitat fra: RSR911 på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:46
Sitat fra: dosmont på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:30
gummien begynner vell å bli hard nå (dårlig veigrep) og batteriene kalde nå, så naturlig hvis effekten synker.
Just sayin :)
Enig, men jeg har ikke målt aks. siden i sommer.  Altså: Maks 412hk går til å akselerere bilen fremover ved tilnærmet optimale forhold.

Biler har roterende deler som må akselereres både lineært og rotasjonsmessig. Mye effekt kan gå med til det. Samt friksjon vil også øke når effektpådrag økes. Både i lager, drev, hjul.

Er ikke for hvem som helst å beregne dette.


Griffel

Sitat fra: mr_Utopia på søndag 01. november 2015, klokken 00:00
Sitat fra: RSR911 på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:46
Sitat fra: dosmont på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:30
gummien begynner vell å bli hard nå (dårlig veigrep) og batteriene kalde nå, så naturlig hvis effekten synker.
Just sayin :)
Enig, men jeg har ikke målt aks. siden i sommer.  Altså: Maks 412hk går til å akselerere bilen fremover ved tilnærmet optimale forhold.

Biler har roterende deler som må akselereres både lineært og rotasjonsmessig. Mye effekt kan gå med til det. Samt friksjon vil også øke når effektpådrag økes. Både i lager, drev, hjul.

Er ikke for hvem som helst å beregne dette.
Så lenge en her snakker om ca. 300kW tilgjenglig for akselerasjon i konstant-effekt området 45-70 km/t så er nok tapene luftmotstand, rullemotstand, rotasjon og friksjon godt under 10% av dette. Når en ser bort fra akselerasjon bruker nok bilen i størrelsesorden 20kW ved konstant fart 100km/t på flat mark. Men det høres ikke riktig ut at maksimaleffekt allerede kommer rundt 45km/t, derfor stiller jeg meg litt tvilende til om dette kan være riktig.

En annen ting er om målingene er korrekte. Det må være helt flatt, ikke spinn, ingen vind, vekten må stemme, en helt rett strekkning, måleinstrumentet må være uten feil osv., så noe feilmargin er det nok her men neppe over 10% om målingene er korrekt utført.

Dynomålingen er neppe riktig siden de viser så sterk økning av momentet fra 0 til maksimalverdi, den burde være tilnærmet konstant til den begynner å synke. Dette må henge sammen med hvordan belastningen påføres og ikke nødvendigvis representativ for hva motoren kan levere. Er de for en eller begge motorer? Uavhengig målinger for hvert av hjulsettene ville fortalt veldig mye mer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Harlex

Halleluja jeg er glad for at jeg har beholdt min P85 som jeg i over 2 år har vært svært fornøyd med og som effektmessig leverer mer enn det som ble lovet..... Hadde muligens vært en av de bitre hvis jeg hadde lagt på 3-400 tusen for å få 4wd og noen titalls hester mer..... Dette er ikke skadefryd... Jeg føler faktisk med dem som føler seg lurt og ekstra for dem som har "oppgradert" Kan ikke forstå at det er mange som ærlig kan konkludere med at det var verd det hvis man da ikke bare har behov for å plassere penger for de til stadighet hoper seg opp....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Cookie Monster

Sitat fra: Lynet på lørdag 24. oktober 2015, klokken 23:34
Det er ikke hk som skaper aks, det er dreiemomentet. Maks effekt kommer ikke før ved ca 70km/h.
Det er faktisk ganske misvisende wattmeteret i Tesla, det angir effektuttaket fra batteriet. Akseleffekten på motoren må beregnes ut fra målt dreiemoment som multipliseres med vinkelhastigheten på motoren.

Hestekrefter måler hvor mye arbeid en motor kan gjøre. Arbeid kan være løfte, akselerere, eller trekke. Hestekrefter er et resultat av dreiemoment og turtall. Så ja er dreiemomentet som skaper aks men HK eller kW brukes til å måle det. Derfor vil to motorer begge med 500 hk hvor den ene har 1000 nm moment og den andre 500 nm moment ha samme evne til å flytte vekt eller akselerere der de yter maks effekt. Men forskjellen blir at motoren med høyere dreiemoment vil ha toppeffekt på 3564 RPM og motoren med lavere dreiemoment på 7136 RPM.
2015 P85D

mr_Utopia

Sitat fra: Griffel på søndag 01. november 2015, klokken 01:49
Sitat fra: mr_Utopia på søndag 01. november 2015, klokken 00:00
Sitat fra: RSR911 på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:46
Sitat fra: dosmont på mandag 26. oktober 2015, klokken 00:30
gummien begynner vell å bli hard nå (dårlig veigrep) og batteriene kalde nå, så naturlig hvis effekten synker.
Just sayin :)
Enig, men jeg har ikke målt aks. siden i sommer.  Altså: Maks 412hk går til å akselerere bilen fremover ved tilnærmet optimale forhold.

Biler har roterende deler som må akselereres både lineært og rotasjonsmessig. Mye effekt kan gå med til det. Samt friksjon vil også øke når effektpådrag økes. Både i lager, drev, hjul.

Er ikke for hvem som helst å beregne dette.
Så lenge en her snakker om ca. 300kW tilgjenglig for akselerasjon i konstant-effekt området 45-70 km/t så er nok tapene luftmotstand, rullemotstand, rotasjon og friksjon godt under 10% av dette. Når en ser bort fra akselerasjon bruker nok bilen i størrelsesorden 20kW ved konstant fart 100km/t på flat mark. Men det høres ikke riktig ut at maksimaleffekt allerede kommer rundt 45km/t, derfor stiller jeg meg litt tvilende til om dette kan være riktig.

En annen ting er om målingene er korrekte. Det må være helt flatt, ikke spinn, ingen vind, vekten må stemme, en helt rett strekkning, måleinstrumentet må være uten feil osv., så noe feilmargin er det nok her men neppe over 10% om målingene er korrekt utført.

Dynomålingen er neppe riktig siden de viser så sterk økning av momentet fra 0 til maksimalverdi, den burde være tilnærmet konstant til den begynner å synke. Dette må henge sammen med hvordan belastningen påføres og ikke nødvendigvis representativ for hva motoren kan levere. Er de for en eller begge motorer? Uavhengig målinger for hvert av hjulsettene ville fortalt veldig mye mer.

Å beregne effekt som går med til å akselerere roterende deler er ikke lett. Man må kjenne treghetsmoment til alle roterende deler, hjul, el motor etc.

Hvis man skal beregne motoreffekt basert på akselerasjon (målt hastighetsendring) må man trolig være veldig nøyaktig. Jeg har forsøkt, og det er mange ledd og faktorer som må være ned i det regnestykket. Effekt ut på hjul og effekt ut på aksel er 2 forskjellige ting, åpenbart. Skal man imidlertid måle en makseffekt basert på hastighetsendring, må man gå i dybden. Eks så vil vel et enkelt tannhjulspar ha 1-2% tap, avhengig av oversetning. Trolig kanskje mer om det er belastet ekstremt hardt og geometri ikke er ideell. Så kommer tap i alle oversetminger, lager, dekk, luftmotstand, etc.



Og det er lett for Tesla å si at effekten er begrenset for å unngå hjulspinn.


Dag A.

Sitat fra: Vind på lørdag 24. oktober 2015, klokken 23:22
Sitat fra: EJ på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:51
Alltid festlig å se folk uttale seg uten snøring på hva saken gjelder

10% mindre reker må fikses men 10%+ saktere aks og 20% mindre effekt i en bil til 900k+ er helt greit :)
Nei - er det 10% saktere akselerasjon i forhold til lovet - har du en bedre sak.  Det jeg prøvde å referere til er at HK antallet i seg selv ikke betyr noe - det er hvordan - og at det virker - som er viktig for en erstatningssak.

Ditt utsagn her er positivt feil.

Det som er vesentlig er hvorvidt det foreligger vesentlig mangel i forhold til hva som er oppgitt.

I forbindelse med huskjøp så er rettspraksis at ett sted mellom 5-10% av kjøpesum utgjøre en vesentlig mangel.

Dersom man tar min bil f.eks som kostet rett under 900' så utgjør ca 120' nesten 13%, altså mere enn nok innen sammelignbar rettspraksis, en vesentlig mangel.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA