Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Samarbeid mellom Grønn Kontakt og Statoil F&R

Startet av ELLP, søndag 22. november 2015, klokken 14:26

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: Vind på lørdag 24. oktober 2015, klokken 12:09
Med en viss erfaring fra erstatningssaker så tviler jeg på at man kan regne med en betydelig prisreduksjon i forhold til manglende oppgitte hk.

Kjøper du og betaler for to kilo reker - men får 1.8 er det opplagt at du skal ha avslag - eller få levert mere.

..men kjøper du en bil, som ellers holder lovet funksjon - temmelig nærme på ytelser, kjører deg fra A til B - men har litt færre totale HK, så er det tvilsomt.  unntaket er selvfølgelig om selger har lurt deg - eller hatt stor gevinst på dette - men det er ikke tilfellet.  Tesla selger faktisk biler med tap.

Så her tror jeg eierne har en tynn sak.

Selger biler med tap? Hva i allverden snakker du om?
Zoe 43kW

Batteritralla

Samme problemstilling har faktisk vært oppe i rettsapparatet i Norge tidligere. Er usikker på hva endelig resutat ble.

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=28599
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

petersv


d58palset

Sitat fra: Batteritralla på lørdag 24. oktober 2015, klokken 12:51
Samme problemstilling har faktisk vært oppe i rettsapparatet i Norge tidligere. Er usikker på hva endelig resutat ble.

http://m.bilnorge.no/artikkel.php?aid=28599

Det er ikke samme problemstilling.

I nissansaken dreide det seg om hvorvidt effekten forsvant i drivverket. (Mao - motor gav effekt, men effekt forsvant på vei mot hjulene)

I denne teslasaken dreier det seg om at motorene ikke kan få nok strøm til å levere effekten. (Dette "tapet" kommer i tillegg til evt drivverkstap)

(Til info - Nissan vant ankesaken - for man kom til at motor leverte det den skulle)

RSR911

Min P85D mangler 200hk men er fortsatt verdens beste bil, muligens etter P90D.   :)
Hvis fossilbilen min også hadde manglet 200hk så hadde den ikke vært kjørbar -- den hadde gått i minus.

Batteritralla

Sitat fra: RSR911 på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:14
Min P85D mangler 200hk men er fortsatt verdens beste bil, muligens etter P90D.   :)
Hvis fossilbilen min også hadde manglet 200hk så hadde den ikke vært kjørbar -- den hadde gått i minus.

Jeg hadde vært særdeles misfornøyd, uavhengig av bilmerke - om jeg var lovet 700 Hk men fikk 500.

Dette er ikke akkurat et bagatellmessig avvik, ihvertfall ikke for meg.

Min holder heldigvis hva jeg er blitt opplyst om, og vel så det.


http://m.dinside.no/929508/tesla-model-s-gir-mer-enn-de-lover




Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Amoss

Sitat fra: Vind på lørdag 24. oktober 2015, klokken 12:09
Tesla selger faktisk biler med tap.

Dette er ikke korrekt. De tjener gode penger på hver bil de selger, men de investerer enda mer i GF og fremtidig produksjon, så totalregnskapet går i minus. Dette har enkelte tabloide media valgt å dele total-"tapet" på antall solgte biler og kommet med påstander ala "Tesla taper X kr. pr bil de selger" uten at det betyr at det de skriver er korrekt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OnlyOne

#22
Sitat fra: Vind på lørdag 24. oktober 2015, klokken 12:09
Med en viss erfaring fra erstatningssaker så tviler jeg på at man kan regne med en betydelig prisreduksjon i forhold til manglende oppgitte hk.

Kjøper du og betaler for to kilo reker - men får 1.8 er det opplagt at du skal ha avslag - eller få levert mere.

..men kjøper du en bil, som ellers holder lovet funksjon - temmelig nærme på ytelser, kjører deg fra A til B - men har litt færre totale HK, så er det tvilsomt.  unntaket er selvfølgelig om selger har lurt deg - eller hatt stor gevinst på dette - men det er ikke tilfellet.  Tesla selger faktisk biler med tap.

Så her tror jeg eierne har en tynn sak.

Jeg tror gjerne du har erfaring med erstatningssaker, men jeg finner at du tar litt lett på detaljene her.

Hvis vi ser på hva forbrukerne hevder, så snakker vi ikke om "temmelig nærme på ytelser". Vi snakker om en reduksjon på 20-25 prosent.

Vi snakker heller ikke om "litt færre HK". Vi snakker i det minste om 500-560 i stedet for 700.

Nå har ikke jeg satt meg inn i Teslas regnskap, men er Tesla er vel i en voldsom investeringsfase, med utvikling og utrulling av nye modeller og bygging av en enrom gigafactory.

Er det ikke slik at de som har hevdet at Tesla selger biler med tap har foretatt en veldig forenkling og delt bunnlinjen på antall biler de selger og således ikke tatt hensyn til kostnadene knyttet til fremtidige inntekter? Eller tar jeg feil her?

Edit: Ser at forfatter av forrige svar påpeker det samme som meg i et svar som ble skrevet samtidig som mitt. Kan ikke dokumentere dette jeg, men vet at det er en svært typisk fremgangsmåte for enkel journalistikk.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

jazzwheel

Sitat fra: RSR911 på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:14
Min P85D mangler 200hk men er fortsatt verdens beste bil, muligens etter P90D.   :)
Hvis fossilbilen min også hadde manglet 200hk så hadde den ikke vært kjørbar -- den hadde gått i minus.

Hadde det vært en fossilbil og man hadde betalt avgift til staten for hestekrefter som ikke var der, så burde man gått til sak for å få det bevist og få pengene tilbake :)

teslade

Interessant hva som skjer i Danmark når de straks innfører avgift på hestekrefter.

Spinner

Sitat fra: teslademo.com på lørdag 24. oktober 2015, klokken 14:30
Interessant hva som skjer i Danmark når de straks innfører avgift på hestekrefter.
De har ikke avgift på hestekrefter i Danmark.

Cookie Monster

2015 P85D

Cookie Monster

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 24. oktober 2015, klokken 14:06
Sitat fra: RSR911 på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:14
Min P85D mangler 200hk men er fortsatt verdens beste bil, muligens etter P90D.   :)
Hvis fossilbilen min også hadde manglet 200hk så hadde den ikke vært kjørbar -- den hadde gått i minus.

Hadde det vært en fossilbil og man hadde betalt avgift til staten for hestekrefter som ikke var der, så burde man gått til sak for å få det bevist og få pengene tilbake :)

Ja burde da fått penger tilbake fra både staten og produsent da. I dette tilfelle har man kun betalt ekstra til Tesla på 146 800 for oss som bestilte tidlig. Og årsaken til å betale så mye ekstra var i hovedsak pga reklamert effekt forskjell.
2015 P85D

EJ

Alltid festlig å se folk uttale seg uten snøring på hva saken gjelder

10% mindre reker må fikses men 10%+ saktere aks og 20% mindre effekt i en bil til 900k+ er helt greit :)

Vind

Sitat fra: EJ på lørdag 24. oktober 2015, klokken 19:51
Alltid festlig å se folk uttale seg uten snøring på hva saken gjelder

10% mindre reker må fikses men 10%+ saktere aks og 20% mindre effekt i en bil til 900k+ er helt greit :)
Nei - er det 10% saktere akselerasjon i forhold til lovet - har du en bedre sak.  Det jeg prøvde å referere til er at HK antallet i seg selv ikke betyr noe - det er hvordan - og at det virker - som er viktig for en erstatningssak.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA