Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Salvesen, søndag 22. november 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

Salvesen

Sitat fra: moso på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:39
Om du likevel skal bytte automat så er kanskje veien (og ekstrakostnaden) kortere til dedikert kurs? Ihvertfall om du ikke er elektriker selv (jeg setter ihvertfall ikke mine ben inet sikringsskap).

Jeg er automatiker(på papiret) og kommer til å gjøre arbeidet selv. Regner med det skal gå fint ift DLE med slike småting. Evt har jeg mange elektrikere som kan "skrive" under for meg, så det er greit.

Men misstenker at det er lite plass i røret ut til boden så vil først prøve uten å trekke om kabler. Blir det for "lite" trekker jeg ut 400V 16A når jeg først er i gang. koster ikke mange hundrelappene å prøve ut første alternativ når jeg gjør det selv:)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Cries

Vedrørende hvordan man får bilen til å huske valgt ladestrøm, har følgende fungert for meg (70D, levert Juli):

Sett i ladekabel og vent til ladingen har startet og har nådd maks innstilt A. Still deretter ned ladestrømmen til ønsket lading og se at den blir justert ned. Avbryt/stopp deretter lading. Etter dette prøv en av disse to mulighetene:

1) Start lading på nytt via knappen på displayet
2) Trekk ut kabel og lukk ladeporten. Åpne ladeport og plugg i og sjekk om den husker innstillingen.

Alternativ 2 har fungert best for meg og det er dette jeg bruker for å huske ladestrøm på nye punkter. Dette kan når som helst "resettes" ved å justere ladestrøm og gjenta punkt 2.

Jeg tror det var denne metoden jeg brukte på min forrige S85 (2013) men det tror jeg var tilfeldig at jeg gjorde. Jeg TROR derfor at dette skal funke uavhengig av modell/produksjonsår

Salvesen

Etter litt mer etterforskning og tenkning er jeg kommet frem til at det blir ny kurs ut, 16A 400V og fordeling i garasje for 16A 400V industristikk og en 10A 230V kurs til lys/annet forbruk i bod.

Problemet er at den nåværende kursen på 10A ikke bare går på bod, den går på lys på bad + forbruk og til TV området ser det ut til. Så da kommer denne til å trippe konstant under lading.

Så jeg tenker å legge opp en ny 16A kurs i sikringskap som går til boks i bod der jeg setter opp en jordautomat type B for industristikket og standard 10A til forbruk. Trekker også om ny kabel til fordeling i bod men beholder gammel kabel til lys/forbruk i boden.

Virker dette som en ok løsning, noe jeg har glemt evt bør tenke over? :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Salvesen

Sitat fra: Salvesen på mandag 26. oktober 2015, klokken 11:34
Etter litt mer etterforskning og tenkning er jeg kommet frem til at det blir ny kurs ut, 16A 400V og fordeling i garasje for 16A 400V industristikk og en 10A 230V kurs til lys/annet forbruk i bod.

Problemet er at den nåværende kursen på 10A ikke bare går på bod, den går på lys på bad + forbruk og til TV området ser det ut til. Så da kommer denne til å trippe konstant under lading.

Så jeg tenker å legge opp en ny 16A kurs i sikringskap som går til boks i bod der jeg setter opp en jordautomat type B for industristikket og standard 10A til forbruk. Trekker også om ny kabel til fordeling i bod men beholder gammel kabel til lys/forbruk i boden.

Virker dette som en ok løsning, noe jeg har glemt evt bør tenke over? :)

Etter å ha sjekket litt nærmere har jeg funnet ut at lading skal skje på dedikert kurs, så da blir det enten å lade på de stikk som er der nå(som blir utrolig tungvindt) eller strekke ut ny dedikert kurs når en først modifiserer.

Siden jeg kun har 20mm rør ut så glapp drømmen om 400V, så nå blir det 16A 230V i ett 32A blått CEE stikk og en schuko på siden til nød. Bure jo holde helt fint! :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

THL

Planlegger å kjøre Teslaen til Spania neste sommer, og jeg skal derfor installere et strømuttak i garasjen her nede. Skal få en elektriker til å trekke og montere stikkontakt for 220V 16 A uttak. Spørsmålet er om jeg skal ha en vanlig schuko kontakt eller bør jeg installere en industrikontakt? og er det da IEC 62196 Type 2 som er riktig betegnelse?

Jejl


Sjekket sikringsskapet mitt og det står 400v tn på arket som viser oversikten over sikringene. På kwmåleren står det 230v enfase.
Før jeg fikk bilen for litt over 2 år siden hadde jeg et elektrikerfirma som monterte en ny 32a 230v kurs ut til garasjen.
Kan det være at elektrikeren gjorde en tabbe, og at jeg heller burde hatt 400v lading? Huset er fra 1960 og i Stavanger har vel de fleste 400v inntak? Kabelen som går ut til garasjen er akkuratt like tykk som inntakskabelen til stremmen.
Ville jeg fått noe særlig høyere ladefart med 400v? Hovedsikringen er jo på 63a 230v uannsett, og vi pleier å skru ned ladefarten litt når temperaturen ute går under ca 0-5+ grader.

weld77


Du får høyere ladefart med 400V.

32A 230V 1-fase gir deg 32A*230V = 7,4kW ladeeffekt.
16A 400V 3-fase gir det  16A*400V*1.73 = 11kW ladeeffekt.

(1.73, eller kvadratroten av 3 er fordi det er 3-faselading).

Vil tro noen har surret hjemme hos deg med merkingen en eller annen gang, hørest veldig ut som du har 230V-anlegg.

Dersom du har 230V 63A enfase hovedsikring har du kun ca 14.5kW effekt tilgjengelig. Det er ganske lite i en enebolig, men ikke unormalt i gamle installasjoner da oppvarming og varmtvann gjerne var basert på oljefyr.

Muffinman

Kan vel være at nettet er 400v TN mens det er ført inn fase + N i huset. Da har du for alle praktiske formål 230v enfase i heimen.

Salvesen

Da har jeg bestemt meg for å bare flytte stikket til utsiden av boden og prøve meg på 10A lading i første omgang.
Men jeg lurer litt på hvor følsom UMC'en er? vill montere en blå industrikontakt på veggen(32A), denne står delvis under tak men har ikke skjermende vegger. Er dette nok, eller bør det bygges inn i skap?

Ser for meg at jeg gjerne utvider med ladestasjon osv etterhvert, men usikker på om jeg gjør det her eller venter på at vi flytter da det uansett vill skje i nærmere fremtid.

Hvordan er den blå kontakten som følger med UMC forresten, 2 polt? Tenker da på hvilket 32A industristikk jeg skal kjøpe inn.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Siggen

Sitat fra: Jejl på onsdag 18. november 2015, klokken 20:42

Sjekket sikringsskapet mitt og det står 400v tn på arket som viser oversikten over sikringene. På kwmåleren står det 230v enfase.
Før jeg fikk bilen for litt over 2 år siden hadde jeg et elektrikerfirma som monterte en ny 32a 230v kurs ut til garasjen.
Kan det være at elektrikeren gjorde en tabbe, og at jeg heller burde hatt 400v lading? Huset er fra 1960 og i Stavanger har vel de fleste 400v inntak? Kabelen som går ut til garasjen er akkuratt like tykk som inntakskabelen til stremmen.
Ville jeg fått noe særlig høyere ladefart med 400v? Hovedsikringen er jo på 63a 230v uannsett, og vi pleier å skru ned ladefarten litt når temperaturen ute går under ca 0-5+ grader.

I Stavanger skulle det spares penger slik at 3 kunder ble koblet til samme list i gategutten når det ble bygd om til TN nett og dertil kun fremført en fase.

RaBalder

Sitat fra: Salvesen på lørdag 12. desember 2015, klokken 13:24
Da har jeg bestemt meg for å bare flytte stikket til utsiden av boden og prøve meg på 10A lading i første omgang.
Men jeg lurer litt på hvor følsom UMC'en er? vill montere en blå industrikontakt på veggen(32A), denne står delvis under tak men har ikke skjermende vegger. Er dette nok, eller bør det bygges inn i skap?

Ser for meg at jeg gjerne utvider med ladestasjon osv etterhvert, men usikker på om jeg gjør det her eller venter på at vi flytter da det uansett vill skje i nærmere fremtid.

Hvordan er den blå kontakten som følger med UMC forresten, 2 polt? Tenker da på hvilket 32A industristikk jeg skal kjøpe inn.
1 fase blå 32 Ampere kontakt. Dvs det er tre høl i kontakten, 2 til fasene og 1 til jord.

NilsRo

Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Dexter

Sitat fra: Salvesen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:46
Sitat fra: moso på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:39

Jeg er automatiker(på papiret) og kommer til å gjøre arbeidet selv. Regner med det skal gå fint ift DLE med slike småting. Evt har jeg mange elektrikere som kan "skrive" under for meg, så det er greit.


Til info, er bare de som har gruppe L som kan utføre elektriske arbeider hjemme.

Dexter

#28
Når det gjelder adgang til å utføre arbeid på elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig så oppstiller fek følgende krav:

" § 6. Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg
Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.
Person med fagbrev......."

Og

" § 7. Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg
Den som...........

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal oppfylle kravene i første ledd eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg."

Praksis skal være opparbeidet etter bestått fagprøve.


Så en kan hvis en automatiker\energimontør har minst 3 års praksis i faget.
Svært få har vel banka kabel og holdt på i byggebransjen.

Salvesen

Sitat fra: Dexter på mandag 28. desember 2015, klokken 19:37
Sitat fra: Salvesen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:46
Sitat fra: moso på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:39

Jeg er automatiker(på papiret) og kommer til å gjøre arbeidet selv. Regner med det skal gå fint ift DLE med slike småting. Evt har jeg mange elektrikere som kan "skrive" under for meg, så det er greit.


Til info, er bare de som har gruppe L som kan utføre elektriske arbeider hjemme.

Man kan søke om å utføre arbeid i egent hjem hos DLE, i mitt tilfelle fikk jeg avslag da jeg har for lite erfaring med bygg.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA