Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Salvesen, søndag 22. november 2015, klokken 11:23

« forrige - neste »

Salvesen

Så da var Tesla'n bestilt og planlegging av hjemme lading er i gang.
Bilen kommer til å stå ute i nærheten av min bod(ett par meter fra bakenden.)

Huset er utstyrt med 400V TN nett. Ut til bod går en 10A sikring med en fase. Går kun til lys og har stikk som aldri blir brukt. Tenker at dette blir alt for lite og at det må oppgraderes til bilen kommer.

Planen er å trekke ut en 16A 3 fas industriplugg med 2.5mm^2 kabel. Forstår det slik at jeg da trenger en type-B jordfeilautomat. Dette vill stå på en stender der jeg tenker å montere ett lite skap eller noe slikt for oppbevaring av UMC. Men har og lest at det er bedre å montere type 2 kontakt og bruke denne kabelen i steden for UMC? noen som har ett svar på hvorfor? :P

Også tenker jeg på overvåking av vern, er det noe vits i dette eller gir tesla greit beskjed selv om den ikke får lading? Og hvordan er det ift kutting av strøm når den når en viss prosent og slikt?

Som dere ser er jeg virkelig dårlig kjent med hvordan alt dette fungerer, så håper på gode tips og erfaringer :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

weld77

#1
Type2-ladestasjon gjør at du kan ha ladekabelen liggende i bilen til enhver tid, alternativt slipper å koble den inn og ut ofte. Det er også en robust og premanent løsning. Men den gir ikke effekt på en spesielt spennende måte eller noe slikt. Ladestasjon er dog et krav for å få 22kW-lading (32A 400V) da du maks kan ta 11kW fra den medfølgende ladekabelen. Ladestasjon (evt industriplugg) tåler bedre høy effekt over lang tid og er således en sikrere løsning.

Hva du trenger avhenger helt og holdent av bruksmønsteret ditt - noen trenger mye ladeeffekt, andre klarer seg med lite. Jeg lader stort sett med 6-7A 230V hver 3. dag sånn ca, men jeg kjører lite til daglig. Selv om du kjører 10 mil hver dag så lader du den mengden greit hver natt fra en vanlig stikkontakt. Jeg har nå på over et halvt år og 12000km kjørt ennå ikke hatt behov for noe mer hjemme, men det forutsetter at man av og til planlegger litt, dvs lade høyt før man skal kjøre langt. Med mindre jeg skal noe spesielt lader jeg til ca 70% av maks.

Jeg ville drøyet litt og sett an dine faktiske behov. De er ofte ganske forskjellige fra de antatte behovene. Så kan du investere og gjøre det riktige når du vet hva du faktisk trenger.

Du setter ønsket ladenivå (i % av batterikapasiteten) og styrke på ladestrøm i bilen. Den stopper ladingen selv når ønsket nivå er nådd. Om kontakten blir stående i så driver den kun med vedlikeholdslading når det trengs, samt at den kan dra energi fra kontakten ved oppvarming før du skal kjøre og ikke må ta alt fra batteriet.

Dersom du kan lade fra kl 22 om kvelden til kl 07 neste morgen med 230V 8A gir dette deg ca 70km rekkevidde ladet opp pr. natt (noe mindre om vinteren pga høyere forbruk). Dersom du til daglig kjører 100km er dette lite, om du til daglig - som meg - kjører ca 8 km så holder det i lange baner.

Husk på at med så stort batteri som Tesla har så skal det ganske mye til at man ikke har nok rekkevidde til noe uforutsett. Jeg regner batteriet mitt som "tomt" (dvs klart for å lades) når rekkevidden er ca den samme som alle andre elbiler har fulladet. I motsetning til hva man skulle tro trengs mindre ladeeffekt jo større batteri man har siden det uansett er så mye restkapasitet nesten uansett. Stor ladeeffekt trengs i praksis nesten kun når man skal på to langturer kort tid etter hverandre eller bare har et kort stopp hjemme før man skal videre på langtur.

Salvesen

Sitat fra: weld77 på onsdag 21. oktober 2015, klokken 11:57


Hm kanskje jeg skal avvente da. Jeg har ca 1 mil kjøring pr dag tur/retur jobb, dette er typisk kjøremønster for meg. Også har jeg ca 5km til nærmeste superlader om jeg skulle trenge skikkelig påfull! Dette er vell litt i grenseland ift hva tesla ønsker, men så kommer det vell ikke til å skje så ofte heller.

Mulig jeg bare skal prøve med med 10A til å starte med da(litt under for å ha mulighet til å ta på lys osv i bod uten tripp av sikring).

Evt legger jeg bare ut industrikontakt med 16A 400V i ettertid, om DLE lar meg gjøre det da...
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

MeTesla

Jeg kjører 6 mil t/r jobb hver dag + all annen kjøring man trenger for å få livet til å gå opp så klart. S85D har jeg hatt siden juni og jeg er lykkelig bruker av Shukokontakten jeg hadde i garasjen på 16A kurs. Lader på 13A og er 100% happy med det. Hverken rødt eller blått her hos meg ;)

Muffinman

Med 5km til nærmeste superlader og så lav daglig kjørelengde ville du klart deg fint med 5A lading, og topping på superladeren i unntakstilfellene :)

weld77

Du kan forresten også sette når ladingen skal startes av bilen. Det er liten vits i at bilen er ferdigladet midt på natten, det beste er at du akkurat ikke er ferdig å lade når du starter om morgenen - da er batteriet nærmere driftstemperatur, kupeen er noe varmere og den regenerative bremsingen er mer effektiv. Merkes greit om vinteren.

Salvesen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:43
Med 5km til nærmeste superlader og så lav daglig kjørelengde ville du klart deg fint med 5A lading, og topping på superladeren i unntakstilfellene :)

Ja når jeg tenker meg om er dette jo en mulighet som skal gå helt greit i de aller fleste tilfellene! Nå ser jeg at jeg tok litt feil av avstanden, er en mil. men allikevel det er ikke langt.

Ok så da har jeg 10A fra en fase, 230V. Ikke så gira på schuko så da tenker jeg å hive på blå industri kontakt. Dette vill fungere greit, eller? Er jo så mange overganger at en blir helt svimmel i starten :P
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Ja, det er lurt å erstatte schukoen i alle tilfeller. Men pass på at bilen klarer å lagre lavt strømtrekk slik at den ikke prøver å trekke 32A neste gang du lader, eller bruker utsatt lading. Jeg sliter med at min bare husker innstillinger mellom 25-31A, setter jeg 24 eller lavere ved bruk av blått adapter smeller den rett opp i 32A neste gang. Til og med ved forvarming om ladingen har vært stoppet i mellomtiden. Hvis det skulle bli et problem kan det kanskje være like godt å behode schukoen og passe på å ikke bruke større strømtrekk enn nødvendig. Kjedelig om bilen tar sikringen uforvarende.

Salvesen

Sitat fra: Muffinman på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:53
Ja, det er lurt å erstatte schukoen i alle tilfeller. Men pass på at bilen klarer å lagre lavt strømtrekk slik at den ikke prøver å trekke 32A neste gang du lader, eller bruker utsatt lading. Jeg sliter med at min bare husker innstillinger mellom 25-31A, setter jeg 24 eller lavere ved bruk av blått adapter smeller den rett opp i 32A neste gang. Til og med ved forvarming om ladingen har vært stoppet i mellomtiden. Hvis det skulle bli et problem kan det kanskje være like godt å behode schukoen og passe på å ikke bruke større strømtrekk enn nødvendig. Kjedelig om bilen tar sikringen uforvarende.

Oi, det høres ikke noe kjekt ut nei! Hvordan passer en på dette? Har jo ikke fått bilen enda så aner jo ikke hvordan ting settes internt i bilen :P

noe slikt bør jo da være bra?

Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

weld77

Er et skjermbilde hvor man åpner ladeporten, setter ladenivå, setter ladestrøm og evt utsatt start på ladingen.

moso

Sitat fra: Salvesen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:37

noe slikt bør jo da være bra?



Den kontakten der er for 16A og vil derfor ikke passe med den blå pluggen som hører til Tesla ladekabelen. Finn et blått 32A stikk så slipper du enda en overgang.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Salvesen

Sitat fra: moso på onsdag 21. oktober 2015, klokken 17:43
Sitat fra: Salvesen på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:37

noe slikt bør jo da være bra?



Tak for godt tips! da skal jeg være på utkikk etter 32A støpsel med schuko :)

Den kontakten der er for 16A og vil derfor ikke passe med den blå pluggen som hører til Tesla ladekabelen. Finn et blått 32A stikk så slipper du enda en overgang.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

moso

Du finner ikke et 32A stikk med schuko - siden sistnevnte er maks 16A. Om du skal ha schuko stikk også så få en elektriker til å sette opp 32A stikket ved siden av.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Salvesen

Sitat fra: moso på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:17
Du finner ikke et 32A stikk med schuko - siden sistnevnte er maks 16A. Om du skal ha schuko stikk også så få en elektriker til å sette opp 32A stikket ved siden av.

Da setter jeg de to ved siden av hverandre ja, skal ikke være lett å holde styr på hva bilen "takler" og ikke. Men da tror jeg at jeg har oversikt. får kjøpe inn og installere over helgen. Blir utbytte av kursen til b jordautomat også :)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

moso

#14
Om du likevel skal bytte automat så er kanskje veien (og ekstrakostnaden) kortere til dedikert kurs? Ihvertfall om du ikke er elektriker selv (jeg setter i alle fall ikke mine ben i et sikringsskap).
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA