Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av tomrh, fredag 20. november 2015, klokken 22:40

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: leafnor på lørdag 09. januar 2016, klokken 20:24
Kanskje det går å konkludere med at lagerfettet er ikke det som gjør at det går mye mer strøm i kulden.
Virker mindre sannsynlig nå ja, men legger nok ikke vekk tanken før jeg har fakta på bordet.
Sitat fra: leafnor på lørdag 09. januar 2016, klokken 20:24
At klassene stryker bort i skiven når det er kaldt kan nok komme av kulden. Stempel i California skal gli tilbake men pakning er nok ganske mye stivere enn normalt. Så spørs det og om fettet som vet er brukt på klassene om du har smurt der er blitt til Stein. Da henger nok bremser litt ja.
Kan være en årsak til at mange leafer mister mer rekkevidde enn de burde i kulda, for fettet som er brukt er nok standard fra fabrikk, har enda ikke vært skiftet bremseklosser eller gjort noe der. Det er fristende å gå over bremsene med et bedre bremsefett som ikke stivner så lett i kulde. En annen og enklere metode må vel være å starte kjøreturen ved å bremse? Skulle generere varme slik at fettet mykner?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Å starte med å bremse for å varme blir vell litt galt. Det er energi fra batteriet det også, og drt blir jo bitkaldt igjen i og med kulde og fart.

Og det er vell fakta at hjulet roterte lett når du prøvde å rotere?

Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Da er vi nok tilbake til min konklusjon, spesielt elbiler i Norge burde hatt trommelbrems bak.
Mer skjermet mot salt, men i tomrh's spekulative studie vil det muligens hjelpe noen meter. I tromler ligger båndene litt lenger unna, slik at det (stort sett) triller helt fritt. Mens klosser SKAL ligge helt inntil skiva.
Bør selvsagt ikke ligge så mye innpå skiva at det blir tungt å dra rundt, da er det noe som sitter fast eller går for tregt. Men, før bilen har fått trillet noen meter vil det nok uansett være slik, spesielt hvis det har vært endring i temperatur, luftfuktighet ++ fra bilen ble parkert.
Hmm, vel, temperaturendring vil det vel uansett være da bremsesystemet gjerne er kaldere ved start enn stopp  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: leafnor på lørdag 09. januar 2016, klokken 21:43
Og det er vell fakta at hjulet roterte lett når du prøvde å rotere?
Jepp. Gjorde som du foreslo, men vekta av armen på hjulmutternøķkelen var i seg selv nok til å få hjulet til å rotere så jeg fikk ikke lagt på vekter. Prøvde å dra det raskt rundt med hendene men ble litt skuffet over hvor fort det stoppet pga. gnisning i bremser.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

BE

Med mye friksjon i hjullagrene når det er kaldt, ville det blitt dannet varme som resultat av friksjonen, og problemet hadde forsvunnet etter kort stund.

Energi kan ikke bare forsvinne, det blir varme,og i dette tilfellet ville denne varmen sørget for at lagrene raskt kom i driftstemperatur. Men da hjullagre ikke blir nevneverdig varme med mindre de er defekte, er det neppe her rekkeidden forsvinner.

De "store" forskjellene ved kjøring i kulde ligger i batteriets evne til å levere i kulde, samt selvsagt stort varmebehov i kupeen. Det er selvsagt andre ting som virker inn, men de blir nok små til sammenligning.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

leafnor

Faktorer som med fakta kan konstateres påvirker kjørelengde i kulde:

- Varmebehov kupè
- Økt luftmotstand (Lufttettheten øker med fallende temperatur)
- Batteriets egenskap (Temperatur øker under bruk)

Så er naturligvis alt som roterer, hjullager inkludert, tyngre å dra rundt, og her tror jeg girkassen med 1 liter olje dominerer i forhold til hjullagrenes effekt på forbruk i kulde.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

"Fysikk i garasjen"

For den som har tilgang på løftebukk er dette en faktaøvelse for å finne hva hjullager trekker.

- Løft bilen omlag 1,5 meter
- Fyll en kanne (Tom vinduspylerkanne) med 4l liter vann (4kg)
- Ta et tau på 5-6 meter, og fest kannen i en ende
- Vind så tauet rundt hjulet som sne vinsj, inntil kannens bunn er 1 meter fra gulvet.
- Ta frem stoppklokkeapp på mobil
- Slipp hjulet så kannen farer til bakken (Hjulet begynner å spinne)
- I det kannen tar gulvet, start stoppeklokken
- Stopp klokken når hjulet har sluttet å rotere

Sir Isac Newton hjelper oss videre:

Kannens potensielle energi en meter over gulvet er 39,25 Joule. Når den har falt i bakken har energien gått til å spinne hjulet i gang og motvirke friksjonen. Når kannen er i bakken er det den rest av energi som ikke gikk bort til friksjon under fallet som driver hjulet rundt inntil friksjonen har spis opp "svinghjulets" energi.

Roterer hjulet i 1 sekund etter at kannen er i gulvet er effekten som går bort i friksjon 78,5Watt.

En biltur på 1,5 time som spiser hele Leafs lagrede energi har da forbruk 0,47 kWt på å rotere hjulene.
Det er 2,5% av en 2012 models nomalt 18,5 kWt tilgjengelige energimengde.

Nå er dette tall ut fra løse luften, så det som gjenstår er å gjøre forsøket.




Leaf 2012/Aug 160.000 km

leafnor

Var ut å smurte "knirkeforinger", og kjørte så en tur for å bearbeide smøringen.

For lokalt kjente, ned Jakobsli til Skovgård, og opp til Moholt på omkjøringsveien, for videre via Dragvoll ned til Jakobsli og hjem.
En tur på 10 km, som tok under 15 minutter.
http://www.jurassictest.ch/GR/ viser at ruten er 9,99 km, bare for å dobbelsjekke.
Den sier også at bilen vil bruke 1,50 kWt om AUX er satt til 300W. LeafSpy og bilens energimeter viste at det gikk 300W til Other.

Ute minus 7, kjørte uten varmeapparat men varme i setet og ratt.

Ved start viste Leafspy -4,9 på batteripakken.

Da jeg kom hjem sa Leafspy et forbruk på 2, 044 kWt.
Bilens forbrukmåler tippet ned fra 1,7 til 1,6 kWt/mil i det jeg parkerte.
Men hvor er det blitt av 0,3-0,4kWt?

Saken er nok den at på mindre enn 15 minutter ble batteritemperaturen hevet til -3,7.
Regner man på det kreves det en effekt på nær 1500W for å heve den metallklumpen på 300kg med 1,2 grad på under 15 minutter.

Min konklusjon:  Batteriet stikker i kulde av med mye energi.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rav4_EV

Batteriet er vel rund 250 kg.
Regner vi med at alt er jern så kreves det 448 J for å heve en kg, en grad.
(Aluminium er litt høyere, kobber litt lavere)

250 kg * 448 J = 112000 J

120000 J/ 900 sekunder = 124 Watt

eller 31 Wh per grad temperaturøkning.

Kanskje du må lete et annnet sted?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

leafnor

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 10. januar 2016, klokken 13:24
Batteriet er vel rund 250 kg.
Regner vi med at alt er jern så kreves det 448 J for å heve en kg, en grad.
(Aluminium er litt høyere, kobber litt lavere)

250 kg * 448 J = 112000 J

120000 J/ 900 sekunder = 124 Watt

eller 31 Wh per grad temperaturøkning.

Kanskje du må lete et annnet sted?

Du har nok rett.  Mine raske overslag ikke kvalitetssikret, for jeg trodde det var mye mer litium i et batteri enn hva det nok er. Litium er det solide material som har høyest spesifikk varmekapasitet av alle materialer. Ca 85% av vann. Men så finner jeg at det ikke er mer enn ca 0,25kg/kWt litium i slike batterier, og da er det vel omlag 5-6kg i Leafbatteriet.
Så hvor det sorte hullet som farer med energien i kulden er forblir fortsatt et uløst mysterium.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på søndag 10. januar 2016, klokken 10:53
Så er naturligvis alt som roterer, hjullager inkludert, tyngre å dra rundt, og her tror jeg girkassen med 1 liter olje dominerer i forhold til hjullagrenes effekt på forbruk i kulde.
Sitat fra: BE på søndag 10. januar 2016, klokken 10:30
Med mye friksjon i hjullagrene når det er kaldt, ville det blitt dannet varme som resultat av friksjonen, og problemet hadde forsvunnet etter kort stund.
BE's argument er gjeldende også for girolje.

Likevel. Siden hjul og akslinger roterer såpass fort, og roterer dessuten gjennom hele turen, vil en liten økning i friksjon gjøre utslag. Første innlegg i denne tråden nevner et forbedret hjullager fra SKF med 9% mindre friksjon, noe som etter litt regning skulle kunne tilsvare ca. 3 km rekkevidde (se svar #11 av nr1rayner).

Den lenka jeg serverte i svar #26 viser at temperaturøkning i hjullager ikke er høy, målt til typisk 10 grader høyere i sommertemperaturer. Synes dette var lite, men viser bare hvor liten friksjonen er i utgangspunktet. Likevel er en endring på 9% nok til å kunne utgjøre 1,5% endring i forbruket til en elbil.

Jeg vil anta at temperaturforskjellen er endel mindre om vinteren siden hjulene kjøles kraftig ned av utetemperaturen. Kanskje bare 5 grader? Om friksjonen da øker med 50% behøver det derfor ikke utgjøre mer enn noen få grader høyere temperatur i lagre og utveksling. Kanskje ikke nok til å gjøre fett/olje mer tyntflytende? Likevel vil en slik økning av friksjon gjøre et bra innhugg i rekkevidden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Reduksjonsgiret har ATF-olje såvidt jeg husker, en olje som er temmelig tyntflytende selv i kulde. Men selv den blir vel noe tykkere. Tviler mao på at man har vesentlig økt motstand pga oljen her. I girkasser/differ hvor det er GL4/5 derimot (ligner mer på motorolje), vil nok oljen bli vesentlig tykkere og derfor gi mer motstand.

BE er nok inne på noe, er motstanden høy (f.eks. pga tykt fett i lager) vil temperatur øke fortere.
Men, problemet i kulde og fart er jo at deler avkjøles fort igjen. Og spesielt hjullager, som er innlemmet med store mengder metaller. Det kan hende at den lille varmen som produseres, vil fordeles og avkjøles med så stor hastighet at man aldri oppnår høy nok temperatur.

Har byttet noen hjullager og kom til å tenke på noe der:
Marginene er utrolig små, lageret sitter TIGHT, og man må som regel bruke hydraulikkpresse for å få de inn. Men, å legge det nye lageret i fryseren før montering får det til å krympe nok til at montering går lettere og man kan klare det uten presse.
Avstander i f.eks. lager, reduksjonskasse, CV-joint (hmm, drivakselledd sånn ca på norsk) og kanskje også motor vil muligens være annerledes i -15 enn +15, noe som kanskje skaper ekstra friksjon.
Å rotere hjullageret etter en tur i fryseren krever vel også endel ekstra kraft i forhold til et varmt lager såvidt jeg husker. Det brukes en type grease i lager, som nok blir bra tykt i kulden. Men nevnte avstander/toleranser har nok også noe å si.

Nå var det vel slik at SKF nevner mindre friksjon, men står det noe spesifikt om kulden?
Ideelt sett skulle det vel vært en type motorolje i lageret. Men, det har nok får dårlig smøreegenskaper i et hjullager, samt at det nok fort lekker ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Med samme material er det lik varmeutvidelse på komponentene, så klaringer endres i praksis ikke.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

#43
Sitat fra: nr1rayner på søndag 10. januar 2016, klokken 20:13
Nå var det vel slik at SKF nevner mindre friksjon, men står det noe spesifikt om kulden?
Ideelt sett skulle det vel vært en type motorolje i lageret. Men, det har nok får dårlig smøreegenskaper i et hjullager, samt at det nok fort lekker ut.
Nei, sto ikke noe spesifikt om kulde. Og dette er to forskjellige case, SKF sitt fett reduserer friksjon ved normale temperaturer mens jeg er mest opptatt av lave temperaturer siden noen km ekstra i sprengkulde vil være gull verdt.

Synplex 2175 HT er kanskje fettet som skulle vært brukt? http://www.keddell.no/no/produkter/smorefett/SYNPLEX+2175+HT.9UFRzQZB.ips

Men så er vel hjullagre ferdig innsatt med fett. Finnes mange ulike til Leaf men finner ikke noe datablad om fettet de er satt inn med.
http://www.reservedeler24.co.no/bil-merke/reservedele-nissan/leaf/650/10679/hjullager.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: leafnor på fredag 08. januar 2016, klokken 17:24
Luften er "tykkere", se tabell her:

Regnet nettopp ut at forskjellen i lufttetthet mellom 20 pluss (1,204) og 20 minus (1,395) utgjør 0,28% høyere forbruk ved kjøring i 80 km/t. Altså helt ignorerbart.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA