Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av tomrh, fredag 20. november 2015, klokken 22:40

« forrige - neste »

tomrh

Her selges SKF-lager foran på Leaf: http://m.reservedeler24.co.no/skf-1363183.html

Sitat fra: leafnor på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:52
Gidder ikke å bytte kulelagre for å få 3 km lengre distanse.
Enig. Skulle tilsvare forskjellen mellom Hakka R og R2. Man kjøper ikke R2 før man har slitt ut de gamle R'ene. Men før eller senere ryker hjullagrene, og da skal jeg ha SKF. Koster ikke all verden heller ser det ut som.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Det gjør du nok rett i tomrh.
Av det jeg vet er SKF "kremen av kremen" fra før. Mulig det finnes andre og bedre merker. Men velger man SKF gjør man et godt valg, fra et veletablert firma med lang erfaring og et navn som nok klinger godt i de fleste ører, som vet hva et kulelager er vel og merke :)

Hvis du får den nye lagertypen så bare pass på å ikke skifte kun en side da, triller det så mye lettere vil jo bilen begynne å dra til siden  :P 8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:00
Du får min stemme der leafnor  ;)
La nylig på plass min Tekna-hjul, steiki de er tunge!
Btw...litt off topic...skulle vært interessant å satt 15-tommerne mine på en Tekna og se hva det ville utgjøre. :)
Felgene veier bare litt over 6 kg hver, og jeg har 195 dekk på nå med rullemotstand B.

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 21:31
Hvis du får den nye lagertypen så bare pass på å ikke skifte kun en side da, triller det så mye lettere vil jo bilen begynne å dra til siden  :P 8)
Hehe, godt poeng  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Det kan la seg gjøre tomrh.
Nå står min med vinterhjul og gidder ikke legge om igjen. Før det blir sommer igjen.
Vi kan ta opp tråden da ;)
Forøvrig ikke så farlig hvilken bil som brukes, bare samme bil testes med de forskjellige hjul.

Tror det går helt fint å bytte bare ett lager til "nytypen", så var mest en spøk. Men selvsagt, er det stor forskjell mellom rullemotstand på 2 hjul på samme aksling vil det dra til siden
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:00
Det kan la seg gjøre tomrh.
Nå står min med vinterhjul og gidder ikke legge om igjen. Før det blir sommer igjen.
Vi kan ta opp tråden da ;)
Forøvrig ikke så farlig hvilken bil som brukes, bare samme bil testes med de forskjellige hjul.
Supert! :) Da rekker vinterdekka mine å bli litt slitt først, så det blir en fair konkurranse mot dine slitte originale Dunlops. Tror det blir stor forskjell 17" -> 15", derfor jeg ivrer litt for å sjekke det ut akkurat på Tekna. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på torsdag 22. oktober 2015, klokken 18:57

Supert! :) Da rekker vinterdekka mine å bli litt slitt først, så det blir en fair konkurranse mot dine slitte originale Dunlops.
Åja var det Nokian WRD4 du har i 15"?
Tja, det er kanskje Dunlop på sommerdekkene, enasave et eller annet.. Skal være de originale som sitter på i hvert fall. Kjørt ca 10.000 km, tror det var +/- 6mm mønster igjen.
Har 205/55-16 Yokohama IG30 på nå, med ca 8mm igjen i skrivende stund.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Enorm forskjell i strømforbruk på å kjøre i -11 og -17 til jobb. Varmeapparatet trekker ca. 1,5 kW i begge tilfellene (med resirk og Leafnors klimamod), så merforbruket går ikke til klima. Merker at det regenereres mindre nedoverbakke uten at farta øker, bilen ruller tregere rett og slett. Mistenker at smørefettet i hjullager stivner i kulda?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 08. januar 2016, klokken 08:41
Enorm forskjell i strømforbruk på å kjøre i -11 og -17 til jobb. Varmeapparatet trekker ca. 1,5 kW i begge tilfellene (med resirk og Leafnors klimamod), så merforbruket går ikke til klima. Merker at det regenereres mindre nedoverbakke uten at farta øker, bilen ruller tregere rett og slett. Mistenker at smørefettet i hjullager stivner i kulda?
Dekk, olje i giret, lager, pakninger og motstand i batteriet som varmer det også.
I tillegg er luftmotstanden større i kald luft enn i varm luft, en betydlig faktor for hvorfor en EL-bil har kortere rekkevidde på vinter enn sommer.
Luften er "tykkere", se tabell her:


I tillegg er fuktig luft tynnere enn enn tørr luft, og den absolutte fuktighet på kald vinter er gjerne lavere enn på sommer. Der gjør at det er enda større forskjell.
Luftmotstanden er proporsjonal med tettheten, https://no.wikipedia.org/wiki/Luftmotstand

Forholdet mellom -10 og -20 er 4%, og en kjøretur i lik fart vil kreve 4% mer forbruk i -20 enn ved -10.
Forholdet mellom 20 pluss og 20 minus er 16%, og dette er det ganske enkelt ikke noe å gjøre med. I tillegg kommer den økte friksjon i lager og gir (olje).



Leaf 2012/Aug 160.000 km

BE

Den største synderen er nok batteriets evne til å levere på lave temperaturer. Dette i kombinasjon med alt det andre resulterer i svært dårlig rekkevidde.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

Det blir for enkelt å legge all skylda på batteriet. Med Leafnors klimahack har jeg opplevd lite degradering av rekkevidde fra +5 og helt ned til -10 grader. Men det blir radikalt kortere i -15 selv om jeg ikke bruker mer på klima. Batteri og lufttetthet skal jo innvirke lineært, men det er akkurat som om noe ikke-lineært skjer mellom -10 og -15 grader.

Har sett endel smørefett til industri og jordbruksredskap med typisk bruksområde -20 grader til +120 grader, tipper at kulelager og akslinger på Leaf kanskje bruker noe slikt? Potmeteret jeg monterte inn i høst (Leafnors klimahack) er supertregt å vri rundt når bilen har stått ute i -17. Når denne lille skruknotten er så treg gir det meg en ide om at fett kan ha endel å si, kanskje mye mer enn vi aner. Det finnes smørefett som har bruksområde fra -40C, og om det finnes kulelagre satt inn med dette kan det kanskje øke rekkevidden endel i sprengkulde? For meg vil nye kulelagre være en liten investering om det kan gjøre leafen brukanes t/r jobb også i -15 grader.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Det skal vel ikke mange 100 meterene til før tempen i hjullagre øker til kurant arbeidstemp..........
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

Lagrene holder visst 15-30 grader F over utetemperatur iflg  http://microbluetrucking.com/wheel-bearing-faq/
Dvs 8 - 16 grader C. Regner med dette er ved normale utetemperaturer. Ved veldig lave temperaturer kan det hende den lille friksjonen ikke skaper nok varme til å heve arbeidstemperaturen særlig mye?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på lørdag 09. januar 2016, klokken 15:37
Lagrene holder visst 15-30 grader F over utetemperatur iflg  http://microbluetrucking.com/wheel-bearing-faq/
Dvs 8 - 16 grader C. Regner med dette er ved normale utetemperaturer. Ved veldig lave temperaturer kan det hende den lille friksjonen ikke skaper nok varme til å heve arbeidstemperaturen særlig mye?
Jekk opp et av bakhjulene, og drei rundt. Går de lett?
Ta hjulmutternøkkel å sett på en av mutrene. Heng så en vekt på armen og les av hvior mye du må trekke i den før hjulet roterer. Da ver vi momentet som skal til for å rotere hjulet. Dette multiplisert med 4 kan vi da bruke for å finne effekt som går med. Gjør det samme etter en lengre tur for da er lagre varmere. Bør da rotrere betydlig lettere.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

God ide. Ikke så kaldt nå, bare -11 men garasjejekken ville ikke helt. Stivnet fett i den sikkert. ;D Fikk til slutt jekket opp et bakhjul, hjulet dreier lett men oppdaget istedet at bremseklossen såvidt stryker borti skiva med ujevne mellomrom, noe som selvfølgelig bremser rotasjonen noe. Hmm. Var ikke slik sist jeg hadde av hjulet, kan slikt skyldes kulda?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

#29
Sitat fra: tomrh på lørdag 09. januar 2016, klokken 20:04
God ide. Ikke så kaldt nå, bare -11 men garasjejekken ville ikke helt. Stivnet fett i den sikkert. ;D Fikk til slutt jekket opp et bakhjul, hjulet dreier lett men oppdaget istedet at bremseklossen såvidt stryker borti skiva med ujevne mellomrom, noe som selvfølgelig bremser rotasjonen noe. Hmm. Var ikke slik sist jeg hadde av hjulet, kan slikt skyldes kulda?
Kanskje det går å konkludere med at lagerfettet er ikke det som gjør at det går mye mer strøm i kulden.
At klassene stryker bort i skiven når det er kaldt kan nok komme av kulden. Stempel i California skal gli tilbake men pakning er nok ganske mye stivere enn normalt. Så spørs det og om fettet som vet er brukt på klassene om du har smurt der er blitt til Stein. Da henger nok bremser litt ja.
Kjørte en tur i formiddag og startet på en strek på batterivarme. Hvor kaldt batteriet var ette 12 timer leste jeg ikke av.  Gadd ikke sette i dongle. Kjørte til Lade og måtte så til Tiller for å komplettere på Biltema der for motorvarmer til Rexton. Nok om det, kom hjem med to batteristreker, men med tre på batterivarmen. Leste ikke av temp for begynte å montere motorvarmer på dieseldyret. Men det ble nok betydelig varmere batteri og det suger også strøm.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA