Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av tomrh, fredag 20. november 2015, klokken 22:40

« forrige - neste »

tomrh

Smørefett er smørefett for meg, men det gjøres visst innovasjoner også på dette området:
http://www.skf.com/no/news-and-media/news-search/2014-04-25-new-grease-developed-by-skf-reduces-friction-and-helps-cut-fuelconsumption.html

9% mindre friksjon i hjullager (iflg dem selv) skulle kunne gi utslag? Skulle kanskje tenke litt på det når leafen etterhvert likevel må bytte lagere. For meg med 1. gen Leaf er hver kilometer ekstra rekkevidde gull verdt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

BE

Reklame...

Hvis friksjonen i utgangspunktet er veldig liten, vil 9% reduksjon av denne stort sett være av teoretisk interesse.

Mange bekker små, o.s.v.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

Kan jo prøve å tallfeste det. Jfr. https://www.ntbinfo.no/release?releaseId=1785571 så spares det 0,6 g CO2/km pga. dette. Om dette er regnet ut fra utslipp på 120 g CO2/km så utgjør det en halv prosent reduksjon i forbruk. Dette skulle tilsvare tre ganger så mye eller 1,5% redusert forbruk på en elbil.

Mange bekker små...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Fettet rundt midjen utgjør nok like mye  ;D
Men fra spøk til alvor, det er ikke mulig å skifte fett i et hjullager i dag da det er sammenmontert fra fabrikk (kompaktlager).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 10:42
Fettet rundt midjen utgjør nok like mye  ;D
Men fra spøk til alvor, det er ikke mulig å skifte fett i et hjullager i dag da det er sammenmontert fra fabrikk (kompaktlager).
Neida, men det går sikkert fint å bruke ferdige hjullager produsert av SKF med dette "vidunderfettet". Ikke så mye å hente men om det utgjør 1,5% redusert strømforbruk blir det et par km ekstra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Olje er ikke bare olje, og fett er ikke ett fett.. Store forskjeller og et hav av typer.

Men å bytte hjullager rundt om (når de er helt ok) for å muligens spare noen promille i forbruk, nei da finnes det andre alternativer  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

BE

Fra artikkelen:

"Svenske SKF har lansert et nytt og svært energieffektivt hjullager for personbiler. Nyvinningen reduserer friksjon med over 20 prosent. Mindre friksjon betyr mindre CO2-utslipp.

Den reduserte friksjonen bidrar til at CO2-utslippene reduseres med 0,6 gram per kilometer. De nye hjullagrene kan dermed redusere utslippet fra den norske bilparken med hele 17.500 tonn per år, dersom man tar i betraktning at den gjennomsnittlige norske personbilen kjører 13.000 km hvert år. "


Sammenlignet med hva da? Lyser reklame lang vei i mine øyne.

All friksjonen i et hjullager vil resultere i varme. Hadde det vært mye friksjon i dagens hjullager ville det blitt temmelig hett, noe det ikke er.

Det er sikkert gode lager, men å påberope seg 20% reduksjon og samtidig ikke fortelle i forholdt til hva, blir useriøst. Sannsynligheten for at reduksjonen er betydelig lavere enn dette er rimelig stor.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:37
Men å bytte hjullager rundt om (når de er helt ok) for å muligens spare noen promille i forbruk, nei da finnes det andre alternativer  ;)
Bytter når det ryker, men heretter skal jeg ha i bakhodet at jeg nok ikke bare skal si til verkstedet: "skift hjullager", men kanskje heller spesifisere type lager jeg skal ha.

Sitat fra: BE på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:58
Sammenlignet med hva da? Lyser reklame lang vei i mine øyne.
Det finnes vel ingen tredjeparts tester av hjullagre? Litt sært kanskje. Få som bryr seg. Tenkte bare at det kanskje kunne være noe å hente for elbilister siden slikt gir tre ganger større utslag.

Her er et annet produkt: RVS, med mikropartikler som også glatter ut flatene som roterer. http://www.rvsteknikk.no/tester/

Lyser reklame av dette også. Men i mitt hode så skulle det være noe å hente på steder der alt roterer fort og kontinuerlig? De kunne øke maks turtall med 500 rpm i forhold til før pga lavere friksjon. Burde gi litt effekt i hjullagre også.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

"Ved å benytte SKFs simulator for et kjøretøys miljøytelse og ta utgangspunkt i den nye europeiske kjøresyklusen er det beregnet at en bil med fire navlagerenheter som bruker det friksjonsoptimerte fettet, sparer miljøet for 0,15 g CO2 per km."

Nå er vel det populære å ha 99 g/km, eller mindre.
Men for å gjøre det enkelt kan man jo ta utgangspunkt i 150 g/km.
Med 0,15 g/km reduksjon blir da utslippet redusert med 0,1%.
Det kan vel nærmest direkte oversettes til forbruk, så fyller man normalt sett 1.000 liter pr.år kan man, etter å satt inn disse lagrene fylle kun 999 liter de neste år  8)

Et av argumentene for bruke DRL uten parklys og kjørelys bak var lavere utslipp.
Vi snakker vel omtrent samme besparelse på de 2 vil jeg tro..
For meg og deg har det ingen betydning, men tja, kanskje det utgjør en forskjell på hele verdens biler.

Tviler ikke på at de oppnår de tallene som de oppgir mtp redusert friksjon. Men dette viser jo bare hvor latterlig lite energi som går tapt i selve lageret fra før.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

De to artiklene fra SKF er to forskjellige nyheter, en fra 2012 som sier 0,6 g CO2/km og en fra 2014 som jeg tolker som en ytterligere forbedring på 0,15 g CO2 g/km. Altså totalt 0,75 g CO2/km. Og du glemmer å gange dette med 3 fordi vi har elbil, nr1rayner. ;) Altså 15 ganger det du beskriver.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#10
Iflg http://www.tribology-abc.com/abc/cof.htm har kulelagre en typisk rullekoeffisient på 0,0018. Sml med et A-dekk på <=0,0065 så er det faktisk ikke helt neglisjerbart. Så 20% forbedring av friksjon i kulelager tilsvarer ca 6% forbedring av total rullemotstand for et A-dekk, dvs ca. 2% mindre strømforbruk.

Og neste spørsmål blir jo da hvilke hjullagre Leaf ble levert med originalt og hvor lav friksjon de har i forhold til de beste på markedet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:27
De to artiklene fra SKF er to forskjellige nyheter, en fra 2012 som sier 0,6 g CO2/km og en fra 2014 som jeg tolker som en ytterligere forbedring på 0,15 g CO2 g/km. Altså totalt 0,75 g CO2/km. Og du glemmer å gange dette med 3 fordi vi har elbil, nr1rayner. ;) Altså 15 ganger det du beskriver.
Så du ganget med 3 tidligere. Det må ha gått meg hus forbi, hvorfor?
Er vi her inne på den latterlige effektiviteten på en fossilmotor i forhold til "skikkelig motor"?

Er det riktig som du sier at vi da er på 0,75 g blir jo det litt annet.
Men mitt oppfølginsspørsmål blir vel da, har vi ikke allerede de med 0,6 g? Eller var det også under test?
Aner ikke hvilket lager Leaf er levert med. Er vel mange produsenter som bruker SKF. Men det er jo her, uheldigvis, et stort spørsmål om pris og ikke bare kvalitet og effektivitet...

Da er vi jo oppe på 0,5% istedet for 0,1%
Ta utgangspunkt i 200km rekkevidde +0,5%x3 så er vi jo da oppe på 203km.
Hmm, mener fortsatt det er andre veier å gå, men joda, mange bekker små  :)

Har uansett mer tro på vesentlig smalere dekk, lettere dekk og felger, stripping (vektreduksjon) og eventuell forbedring i aerodynamikk.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#12
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:43
Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:27
De to artiklene fra SKF er to forskjellige nyheter, en fra 2012 som sier 0,6 g CO2/km og en fra 2014 som jeg tolker som en ytterligere forbedring på 0,15 g CO2 g/km. Altså totalt 0,75 g CO2/km. Og du glemmer å gange dette med 3 fordi vi har elbil, nr1rayner. ;) Altså 15 ganger det du beskriver.
Så du ganget med 3 tidligere. Det må ha gått meg hus forbi, hvorfor?
Er vi her inne på den latterlige effektiviteten på en fossilmotor i forhold til "skikkelig motor"?

Er det riktig som du sier at vi da er på 0,75 g blir jo det litt annet.
Men mitt oppfølginsspørsmål blir vel da, har vi ikke allerede de med 0,6 g? Eller var det også under test?
Aner ikke hvilket lager Leaf er levert med. Er vel mange produsenter som bruker SKF. Men det er jo her, uheldigvis, et stort spørsmål om pris og ikke bare kvalitet og effektivitet...

Da er vi jo oppe på 0,5% istedet for 0,1%
Ta utgangspunkt i 200km rekkevidde +0,5%x3 så er vi jo da oppe på 203km.
Hmm, mener fortsatt det er andre veier å gå, men joda, mange bekker små  :)

Har uansett mer tro på vesentlig smalere dekk, lettere dekk og felger, stripping (vektreduksjon) og eventuell forbedring i aerodynamikk.
Litt enklere å passe på å bruke riktige dekk og lufttrykk. Med piggfridekkene på nå som står på lettere felger enn Bridgestone E150 sommerdekkene, har bilens kjørelengde økt. Gidder ikke å bytte kulelagre for å få 3 km lengre distanse.
Men klart har SKF noe å fare med her. Med alle biler i verden på slike lager så monner det jo noe. Rent miljømessig et aber, det går minst like mye energi med til lage de lagrene som de evt skulle spare den tid de ble byttet inn i en eksisterende bil med fungerende lager. For ikke å nevne om det er noen mil til og fra verkstedet som byttet lagrene, da må de også tjene inn den mengden drivstoff.
Men i nye biler, så har de en misjon. Dog spørs det om bilprodusenten vil betale ekstra for de, eller også kunden da.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:43
Sitat fra: tomrh på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:27
De to artiklene fra SKF er to forskjellige nyheter, en fra 2012 som sier 0,6 g CO2/km og en fra 2014 som jeg tolker som en ytterligere forbedring på 0,15 g CO2 g/km. Altså totalt 0,75 g CO2/km. Og du glemmer å gange dette med 3 fordi vi har elbil, nr1rayner. ;) Altså 15 ganger det du beskriver.
Så du ganget med 3 tidligere. Det må ha gått meg hus forbi, hvorfor?
Er vi her inne på den latterlige effektiviteten på en fossilmotor i forhold til "skikkelig motor"?
Jepp. :)

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:43
Er det riktig som du sier at vi da er på 0,75 g blir jo det litt annet.
Men mitt oppfølginsspørsmål blir vel da, har vi ikke allerede de med 0,6 g? Eller var det også under test?
Aner ikke hvilket lager Leaf er levert med. Er vel mange produsenter som bruker SKF. Men det er jo her, uheldigvis, et stort spørsmål om pris og ikke bare kvalitet og effektivitet...
Siden SKF er svensk tviler jeg på at Nissan Japan bruker de. Og det første gjennombruddet for SKF så ut til å komme i 2012, så 1. gen Leaf har neppe de beste kulelagrene. Men Sunderland-produserte 2. gen Leaf kan godt ha dem, kan være en av de 100 forbedringene?

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:43
Har uansett mer tro på vesentlig smalere dekk, lettere dekk og felger, stripping (vektreduksjon) og eventuell forbedring i aerodynamikk.
Jeg også. :) Men dette er andre bekker små.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Du får min stemme der leafnor  ;)
La nylig på plass min Tekna-hjul, steiki de er tunge!

Det blir vel litt her som ellers i bilbransjen, kommer noen med lengre rekkevidde følger de andre fort på, kommer en annen med noe spesielt utstyr følger de andre etter.
Det er vel ikke kun pris det handler om i innkjøp på lager, men også levelengde og forhåpentligvis friksjon.
Mao, det kan nok trigge andre produsenter til å komme med tilsvar.
I disse miljødager er det vel interessant å spare der man kan..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA