Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 2016 Mitsubishi i-Miev info

Startet av Andreas@egolf, fredag 20. november 2015, klokken 19:59

« forrige - neste »

Andreas@egolf

Som topic sier har vi behov for lengre ladekabel til hjemmeladingen vår. Vi lader i felles garsjeanlegg der det er lagt opp totalt 9 15A kurser med shuko. Disse kursene er lagt opp kun for elbilbruk. Det er imidlertid ikke faste plasser, så av og til ender vi opp litt langt borte fra kontaktene, gjerne type 6-8 m på det meste.

Leser av ulike tråder at det er delte meninger om å bruke skjøteledning. Jeg ønsker i utgangspunktet å unngå det dersom jeg kan, men finner ikke helt hvilke andre løsninger som er optimal. Er det egentlig kjøp av ny og lengre kabel som er det beste? I så fall, forslag? Med eller uten kladd? 

khovde

Jeg ville kjøpt en 2,5 kvadrat skøtekabel feks fra jula og ladet med maks 10a. Burde ikke by på problemer.

Andreas@egolf

#2
Sitat fra: khovde på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:46
Jeg ville kjøpt en 2,5 kvadrat skøtekabel feks fra jula og ladet med maks 10a. Burde ikke by på problemer.

Ja, tenkt tanken. Men så er jeg dessverre av typen som ikke klarer å slå meg helt til ro med "burde ikke by på problemer"  ;) Vil gjerne ha en løsning som er fullgod og som "alle" anser som sikker. Kunne også tenkt meg mulighet for å kunne lade på 16a med shuko, og ikke "bare" 10a som originalkabelen virker å være begrenset til.

jensjacob

#3
Kan man lade med mere end 10A med shuko ?

Hvis det var mig ville jeg skaffe en forlængerledning med CEE stik for 16A ladning. Evt lave en forlæger selv med et tykkere kabel end 2,5 mm2. Ikke for sikkerhedens skyld men for at få mindre tab.

Evt. med et specielt flammehæmmet kabel. Det har de brugt til den lader jeg har. Der er iøvrigt 7,5 m ledning efter laderen :

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/11-evr1-type-2-max-37-kw-portable-charging-station.html

Den er så kompakt at man næsten kunne indbygge laderen i selve ladestikket - eller evt. lade den hænge i 5 cm kabel umiddelbart efter ladestikket.

En af de ting der irriterer mig ved transportable ladekabler er at der er ledning på begge sider af en uhåndterlig klump. Det er træls at rulle op og det er træls at rulle ud. En dag så bliver elektronikken så kompakt at det kan indbygges i ladestikket og så minder det hele en almindelig forlængerledning.

Eller, måske man kunne bygge elektronikken ind i en kabeltromle for let udrulning og indrulning.

Jeg har også overvejet at afmontere forsyningsledningen til ladeboksen og montere denne i stedet :
http://www.lightpartner.dk/3p-cee-chassis-16a-han-sort.html
Så kan man montere boksen direkte i stikdåsen som en 'adaptor' og så i ro og mag rulle så meget af ladeledningen ud som man har behov for.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

gamer73

#4
jeg har erfaring med 2 typer sjøteledning.

Jeg var også skeptisk i begynnelsen til å i det hele tatt bruke skjøteledning.

MEN..mine erfaringer:

første gang: på fjellhytten...jeg koblet sammen 3 skjøteledninger. Den ene var sikkert fra når hytten ble bygget..tidlig 60 tallet, og på ingen måte beregnet for utebruk. Det var i sommer og det var sol. Hele strekket var vel på 20 meter. Og..la oss si det slik..både ledningen og støpsel ble flere steder utrooolig varmt hehe. Jeg var redd det skulel tenne på gresset rundt hehe. Men det gikk bra og jeg var stadig å sjekket etter tiløp til brann hehe. Jeg ladet kun på dagtid slik at jeg kunne følge med.

Andre gang og det jeg holder på med enda: Jeg bruker en ganske kraftig uteskjøteledning når jeg lader bilen ca 2-3 hver dag...og da lader jeg om natten også. Det er aldri noe tegn til at ledning elelr støpsler blir spes varmt. Den vermeste delen er den "boksen" som billaderen vår har...den med alle lysene..strømutaket står på garasjeveggen min under et lite overbygg og det er 16amp eller hva pokker man kaller det, og den er nok litt spesiell for deet er koblet til en sikring hvor det står noe om 16 også er det et tall som er dobbelt så stort som dem andre 16 sikringene mine i huset...er det 4 det står? Jeg tror det betyr at ledningen er dobbelt så tykk som en vanlig 16 ledning, men at maks effekt ikke er mer enn 3600watt som dem andre 16 amp sikringene har. (NB tror det er 16a 4mm2 sikring)

men alt i alt..det går fint å bruke skjøteledning så lenge den er av kraftig type:) Og kanskje bør man ha god strøm og sikring på uttaket man bruker...

Griffel

#5
Sitat fra: Andreas@egolf på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:38
Vi lader i felles garsjeanlegg der det er lagt opp totalt 9 15A kurser med shuko.
Sitat fra: Andreas@egolf på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:59
Vil gjerne ha en løsning som er fullgod og som "alle" anser som sikker. Kunne også tenkt meg mulighet for å kunne lade på 16a med shuko, og ikke "bare" 10a som originalkabelen virker å være begrenset til.

Ingen med vett og forstand ville anse det som sikkert i et felles garasjeanlegg å lade med mer enn 10A fra Schuko. Av sikkerhetes grunner burde automatene skiftes til 10A (selv om det var lovlig med 15A den gang dette ble installert, spør hvor lenge det er siden). Med tanke på at dette er en fellesgarasje burde skjøtelednig bannlyses.

Skjøteledninger i god stand virker selvfølgelig, men hvordan vil en garantere god stand hos en rekke tilfeldige brukere. Om Nils har en superduper skjøteledning, lader kanskje Ole med en snelle han fant på loftet.
Før eller senere går en skjøteledning i stykker. Hvem tester for eksempel skjøteledningen sin for brudd på jordledning?

Anbefaling:
Skift automatene til 10A
Lag oppslag om at lading med skjøtekabel eller adapter er ikke tillatt i garasjeanlegget.
Få flyttet kontaktene slik at avstand til kontakt passer bedre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

SteinarSun

Nå skriver ts at det er 15A sikrede kontakter i garasjen, og at ham trenger 6-8m strekk fra kontakt til bil.
Orginalkabel er vel 4-5meter, og orginal ladekladd er 10A.

Det er på ingen måte noe problem å bruke en skjøteledning på 5 meter, og bruker du en med 2,5mm tverrsnitt på ledere, slipper du varmgang i kabelen.

Alternativt kan man jo kjøpe en kladd med 10m ledning , men dette blir en unødvendig kostnad .

At kontaktene er sikret ned til 15A kan tyde på at det er et lengre strekk fra tavle til kontakt og at det sikres ned for å unngå overlast i strekket fram.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Griffel

#7
Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:17
Nå skriver ts at det er 15A sikrede kontakter i garasjen, og at ham trenger 6-8m strekk fra kontakt til bil.
Orginalkabel er vel 4-5meter, og orginal ladekladd er 10A.
Nå skriver han at han ønsker å lade med 16A fra Schuko.

Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:17
At kontaktene er sikret ned til 15A kan tyde på at det er et lengre strekk fra tavle til kontakt og at det sikres ned for å unngå overlast i strekket fram.
Neppe. Det tyder på at dette er et relativt nytt anlegg, siden det "vanligste" nå er å sikre 2,5mm2 med 15A.
Nye kurser for lading med Schuko stikkontakt skal sikres maks. 10A.

Sitat fra: SteinarSun på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 11:17
Det er på ingen måte noe problem å bruke en skjøteledning på 5 meter, og bruker du en med 2,5mm tverrsnitt på ledere, slipper du varmgang i kabelen.
Så lenge det ikke er noen feil på kablen er dette riktig, men dette er trods alt en fellesgarasje hvor det ikke bare er deg det går ut over om noe går galt. Så selv om Andreas gjør dette riktig er det kanskje 8 andre som ikke er like flinke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Andreas@egolf

#8
Sitat fra: Griffel på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 09:54

Ingen med vett og forstand ville anse det som sikkert i et felles garasjeanlegg å lade med mer enn 10A fra Schuko. Av sikkerhetes grunner burde automatene skiftes til 10A (selv om det var lovlig med 15A den gang dette ble installert, spør hvor lenge det er siden). Med tanke på at dette er en fellesgarasje burde skjøtelednig bannlyses.

Skjøteledninger i god stand virker selvfølgelig, men hvordan vil en garantere god stand hos en rekke tilfeldige brukere. Om Nils har en superduper skjøteledning, lader kanskje Ole med en snelle han fant på loftet.
Før eller senere går en skjøteledning i stykker. Hvem tester for eksempel skjøteledningen sin for brudd på jordledning?

Anbefaling:
Skift automatene til 10A
Lag oppslag om at lading med skjøtekabel eller adapter er ikke tillatt i garasjeanlegget.
Få flyttet kontaktene slik at avstand til kontakt passer bedre.

Alvorlig talt, jeg ville jo ikke finne på å lade med 16a på en 15a kurs. Er jo ikke helt gjøk heller. Vet at man bør belaste kurser maks 80%. Skifter vi til 10a kurs automat slik du mener, vil det gjøre liten annen nytte enn å sikre at tullinger ikke prøver å lade med mer enn de skal, men slik jeg har forstått det lader f. eks Leaf originalt med 13,5a. Da ville det muligens blitt rimelig kjipt for den Leafeieren i sameiet. MEN, jeg ønsker muligheten for å lade 16a andre steder dersom det skulle være forsvarlig. Det har jeg jo ikke mulighet til nå med original ladekabel. Forstår man ikke at det er idioti å lade 16a på 15a kurs burde man kanskje ikke kjøpe elbil...

Hvis du hadde lest innlegget skikkelig, så ville du sett at du ikke har svart på det jeg lurer på (gode forslag til sikre løsninger der resultatet er lengre ladekabel). Kursene er for øvrig nye for 9 mnd siden, og kontaktene er jevnt fordelt utover et anlegg med 75 parkeringsplasser. Skjøteledning har jeg allerede sagt jeg ikke ønsker, og det er heller ikke noe "alle" anser som sikkert i og med at bla Møller fraråder det. Kan ikke bare flytte rundt på monterte kurser heller, og det ville heller ikke hjulpet en døyt.

Har du konstruktive svar som svarer på det jeg lurer på, så vil jeg gjerne høre dem.

Nuvolari

Det finnes bare 2 muligheter innenfor de rammebetingelsene du definerer i første post:

1) 2,5mm2 skjøteledning
2) lengre ladekabel

Ettersom du ikke ønsker å bruke skjøteledning står du i gjen med alt 2. Det finnes flere nettbutikker som selger dette i Norge.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Andreas@egolf

Var det jeg egentlig forventet også. Finnes altså ingen fullgode løsninger der det f. eks er laget til en kabel med type 2 plugg i hver ende (hann i ene og ho i andre) som kan "låses" på den originale kabelen og dermed gjøre den lenger?

jensjacob

#11
Her er ladekabler type2 til type2 i god kvalitet. Men der er ikke lås i stikket.

http://www.e-station-store.com/en/14-type-2-electric-vehicle-charging-cords

Deres ladeboks som jeg linkede til tidligere kan iøvrigt justeres til 6-8-10-13-16 A alt efter strømudtagets beskaffenhed. Men det stiller så visse krav til brugerens omtanke.

Jeg ville måske alligevel være påpasselig med at lægge den på et halvoffentligt sted da ladestrømmen kan justeres under ladning også. Dvs. hvis man lægger den til at lade på 10A så kan en forbipasserende senere skrue den op på 13A eller 16A.

Længden:

"You can choose cable lenght: 5, 8 meter.
We can provide custom cable lenght too (send us a request)."
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Griffel

#12
Sitat fra: Andreas@egolf på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:53
Alvorlig talt, jeg ville jo ikke finne på å lade med 16a på en 15a kurs. Er jo ikke helt gjøk heller.
Nå var det jo ikke det du skrev men:
Sitat fra: Andreas@egolf på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:59
Kunne også tenkt meg mulighet for å kunne lade på 16a med shuko, og ikke "bare" 10a
Så min kommentar gikk på Schuko som anbefales ikke belastes med lading over 8A sikres maks 10A.

Ønsker du å lade med mer enn 10A anbefales en ladestasjon.

Sitat fra: Andreas@egolf på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 20:42
Finnes altså ingen fullgode løsninger der det f. eks er laget til en kabel med type 2 plugg i hver ende (hann i ene og ho i andre) som kan "låses" på den originale kabelen og dermed gjøre den lenger?
Slike kabler finnes ikke og er ikke lovlig (kabel nevent i innlegg før dette vil ikke virke).
Type 2 kabler med plugg i hver ende kan benyttes i en type 2 ladstasjon, men ikke brukes som forlengerkabel. (Type 2 Ladestasjon for hjemmbruk = det som feilaktig kalles hjemmelader).

Skal en over 10A i en fellesgarasje er ladestasjon det eneste som bør anbefales, og til disse kan en få lenger kabel.

Sitat fra: Andreas@egolf på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 19:53
Kursene er for øvrig nye for 9 mnd siden.
For 9 mnd. siden (og stadig) var/er det ikke lov å sikre Schukokontakter beregnet for lading med mer enn 10A.
Her har elektrikker ikke vært oppdatert på forskrifter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jensjacob

Jeg er netop ved at sætte et kombiudtag op derhjemme med en blå CEE 16A og et schuko. De får naturligvis hver deres fase for optimal funktion. Jeg troede først at jeg skulle sikre dem med hver deres sikring - hhv. 16A og 13A, men den indbyggede schuko er godkendt til 16A som det ses af billedet så jeg har fået ok af både elektrikeren og vores lokale kraftværkskonsulent til at give dem hver deres fase fra samme kombirelæ (3x16A).

Havde CEE udtaget været et type rødt 32A så skulle den sekundære schuko kontakt have været sikret med sin egen sikring jvf. producentens dokumentation.

Ledningerne er iøvrigt 6mm2. Ikke for ekstra sikkerhed, men for fremtidssikring og minimering af tab.



Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

elektrolux

#14
Interesant kombistikk. Schuko vil ikke fungere på Norske ladekabler, mens vårt sansynligvis ikke vil fungere på danske kabler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA