Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukt vs ny i3 samt mulig spec på ny

Startet av frodef, fredag 20. november 2015, klokken 17:45

« forrige - neste »

frodef

Det ser ut som at omkring halvparten av lyspærene som skal lyse opp dashboardet (speedo, SOC etc) på min p106e har gått. Er det samme prosedyre for å komme til dashboardet på denne som vanlig 106? Eller er det noen som har konkrete tips på hvordan dette fikses lettest?

Elmo

Kjent problem. Enkleste første "reparasjon" er å slå virkelig hardt i dasjbordet over instrumentpanelet :o (jeg tuller ikke!).
Men når du først må, så er det samme prosedyre som på fossilbilene.
På 106 kan det såvidt demonteres uten å ta av rattet. På Saxo går det akkurat ikke.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Matheus

Eg har saxo. Demonterer alltid uten å ta noe ratt :). Det var morsomt nor du nemnte slå hardt i dashbordet. Eg har gjort det nokre gonger med lykke. Problem er at sjølve pærene er ok men kontakt i panelet er dårlig. Etter kort tid etter fiksing, lyser ikkje en eller to pærer igjen. Eg trur at derfor franske biler hadde dårlig rykte i gamle dager. Det er vanskelig å fikse mange små problemer
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

frodef

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 06:41
Eg trur at derfor franske biler hadde dårlig rykte i gamle dager. Det er vanskelig å fikse mange små problemer

Jeg har også en 807, med tre ganger så mye elektronikkdippedutterier og sikkert ni ganger så mye å fikse... :'( Forøvrig måtte jeg også fikse taklampen i 106en, der var pæreholderen rustet istykker. Jeg loddet fast en LED-pære, det burde holde like lenge som resten av bilen vil jeg tro.

Elmo

Sitat fra: Mateusz på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 06:41
Eg har saxo. Demonterer alltid uten å ta noe ratt :).

OK. Jeg fikk det ikke til på min 2000mod Saxo :-[ manglet bare noen mm, men får det altså til på 106 :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Ligger det noen step-by-step beskrivelse på nettet for både 106 og Saxo ...mht å ta ut speedometerinnsats?

Er det forskjeller på de de ulike årsmodellene...?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Sitat fra: Helge på onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:04
Ligger det noen step-by-step beskrivelse på nettet for både 106 og Saxo ...mht å ta ut speedometerinnsats?

Er det forskjeller på de de ulike årsmodellene...?

Ingen som har kopi av eller link til slike beskrivelser?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Elmo

Mener jeg leste i Haynes bok for fossilbilene.  Skal sjekke for jeg har for både P106 og Saxo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

frodef


Elmo

#10
Har enda ikke fått gravd fem Haynes bøkene, men så erindret jeg at jeg selv har spurt om dette her inn for en del år siden, og etter flere søk fant jeg denne tråden: Skifte lyspærer i instrumentpanelet :D  Se om det er til hjelp og meld gjerne tilbake.

PS: til tross for at jeg spurte om dette i 2011 har jeg fremdeles ikke byttet pærer i den bilen :-[  Jeg har demontert flere delebiler siden dess, både Saxo og 106, men da er man ikke så forsiktig som når man skal ha tingene sammen igjen også ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Jeg plukket ut instrumentpanelet i dag, det var ikke veldig vanskelig. Ta av dekselet over rattstammen med to skruer i underfra. Da ser man to skruer som holder instrumentpanelet i underkant, og i tillegg siter det tre skruer tror jeg det var i overkant. Da er det meste gjort. Panelet kommer ut gjennom rattet. Det var ca. 6 pærer som var gått hos meg. Kjøper nye pærer i morgen, forhåpentligvis går det greit å montere igjen også.

Helge

Sitat fra: frodef på mandag 02. november 2015, klokken 01:03
Jeg plukket ut instrumentpanelet i dag, det var ikke veldig vanskelig. Ta av dekselet over rattstammen med to skruer i underfra. Da ser man to skruer som holder instrumentpanelet i underkant, og i tillegg siter det tre skruer tror jeg det var i overkant. Da er det meste gjort. Panelet kommer ut gjennom rattet. Det var ca. 6 pærer som var gått hos meg. Kjøper nye pærer i morgen, forhåpentligvis går det greit å montere igjen også.
Men det er vel på P106...? Den enkleste mht speddometerinnsats av Saxo og P106.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

frodef

Ja det var P106, jeg vet ikke noe om Saxo egentlig.

Forøvrig husket jeg ikke helt rett, her er en litt mer presis beskrivelse: Ta av "lokket" over rattet/rattstammen ved å ta ut to (philips) skruer underfra. Da vil man kunne skru ut to torx-skruer i underkant av rammen rundt instrumentpanelglasset, og i tillegg tar man ut de to torx-skruene i overkant av rammen (disse er altså ikke skjult). Da har man tilgang til selve instrumentpanelet, som sitter festet med torx-skruer, to i underkant og tre i overkant. Deretter må man med litt fingernemhet trekke av de fire kontaktene som er koplet til instrumentpanelet, merk at de holdes med en liten plastikktab i bakkant. Deretter er det akkurat plass til å buksere hele enheten ut gjennom rattet.

Merk at noen lyspærer sitter under det grå dekselet som er festet med to skruer bakpå instrumentpanelet. (Det sitter et printkort med en kontakt inni dette dekselet, så vær litt obs når du løsner det.)

Jeg byttet ut pærene med LED-pærer (tilbud på Jula på topakning til 20,- for tiden). (Satser på dramatisk økt rekkevidde nå med slik strømsparing!)  Det funker greit (bare merk polariteten), men jeg tror jeg vil anbefale å bruke glødepærer til de fem "baklys"-lampene (to bak speedo, to bak SOC og en bak ecometeret) fordi LED-lampene lyser litt for fokusert til dette formålet. Til blinklys-indikatorene etc. burde LED være perfekt.

Elmo

#14
Her er to sider (12.11 og 12.12) fra Haynesboka for fossil Saxo. Håper det er lesbart.
PS: de nekter plent å stå riktig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA