Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Strømforbruk - små forskjeller å spore

Startet av Martin-S, fredag 20. november 2015, klokken 16:39

« forrige - neste »

Martin-S

Hei!

Har søkt på denne siden, lett i andre underemner, søkt på google, men finner ikke helt svaret på spørmålet mitt;

Kan jeg lade min kommende Zoe (leveres i desember) rett fra rød industrikontakt? Det er snakk om en kurs som er 400V 16A.

Har en kollega som har ladet sin TMS på rød industrikontakt i ett år, med det røde adapteret til Tesla.

- Vil jeg kunne bruke dette adapteret, evt et annet adapter som gjør CEE16 om til SCHUKO eller Type 2 og med det    kunne lade min bil på rød industrikontakt med ladekabler som følger med bilen? Eller er det slik at dette ikke er mulig? (Noen som har prøvd?)

- Om det ikke er mulig, må jeg da kjøpe en annen kabel med kladd?


Beklager om dette er postet i feil emne. Min første tråd på forumet, som virker kjempebra!


Martin


Edit: skrivefeil

ZOE

#1
Ett rungende TJA!

Den enkleste løsningen for akkurat dette jeg har sett er dennne:
http://www.ebay.com/itm/Renault-ZOE-11kW-Ladecontroller-Notladeadapter-CEE-16A-Drehstrom-Nissan-Leaf-/252116276997?fits=Make%3ARenault&hash=item3ab34d1705:g:BGoAAOSwVL1WFQKa

Den er egentlig ikke veldig billig, men løser akkurat det du spør om.
Ellers kan du kjøpe denne over disk/nett
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html
At det er 32A stikk på den er ikke noe stort problem, det er bare å sette på ett 16A stikk eller lage en overgang.

Det er også en på forumet som selger adapter for hjemmebygg (mulig han selger ferdige også nå, se under kjøp og salg).

Jeg har en slik som elbilhjelpen selger (men med fast kabel) på jobb og lader med 32A, det er middels talt genialt. Idag kjørte jeg ca 70km på jobb, og kjørte hjem med full tank etter en liten time på kontoret.

Jeg hadde aldri tenkt på å brukt noen overgang til schucko iallefall. Her er det trefas rett i bilen som gjelder.

disclaimer:
jeg ser den første ikke har jordfeilbryter, kanskje ikke ideelt om du ikke har det på kursen :-) 

ZOE

En kollega lader forresten TMSen sin fra samme kurs som meg (63A kurs med ett industriskap på) og jeg får ikke ladet fra hans adapter..

Vet ikke helt hvorfor.. Men nå lader jo jeg dobbelt så fort med min 22kw lader

asgeirn

Ta en titt på denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16771.0.html

Den jeg er mest nysgjerrig på er http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-16a-light/, den ser nett og fin ut og skryter av type B jordfeilvern.

Men -- det koster å være kar, og man må bære risikoen av å importere fra langt borte, om man ikke regelmessig reiser til Østerrike.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Martin-S

Så, om jeg forstår deg rett er jeg nødt å kjøpe noe annet å ha i bilen..

Kommer dette av mangel på adaptere eller er det fordi jeg må ha en kladd som snakker med bilen?

Hva med noe som dette? Samme greia? http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw-portable-charging-station.html

ZOE

Du må ha noe som forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke før sikringen ryker. Det forteller ikke stikket selv. Tesla har løst dette med ulike adaptere.
Fordelen med de justerbare kladdene er at du slipper å blåse sikringen dersom andre ting er på samme kursen og du faktisk ikke kan trekke f.eks 16A på ett 16A stikk.

http://o.aolcdn.com/hss/storage/adam/e8adc334c47242b1e916b8cb7e594c59/tesla-charging-adapter.jpg

asgeirn

Sitat fra: Martin-S på mandag 19. oktober 2015, klokken 20:46
Så, om jeg forstår deg rett er jeg nødt å kjøpe noe annet å ha i bilen..

Kommer dette av mangel på adaptere eller er det fordi jeg må ha en kladd som snakker med bilen?

Hva med noe som dette? Samme greia? http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/36-evr3-type-2-max-22-kw-portable-charging-station.html

Jepp, EVR3 er samme sak.  Felles for alle disse er at de må ta seg av de oppgavene som ladestasjonen gjør under Mode 3 lading, samt at de får ansvaret for å beskytte anlegget mot DC jordfeil.

Ettersom det er en ganske så kostbar sak man plugger i kontakten er det kjekt med litt ekstra beskyttelse. 
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

morten69

#7
Ja du kan lade zoe fra rød industri kontakt hvis du har en ladeboks. Ta kontakt med jkirkebo på forumet. Jeg kjøpte en lade boks av han som har rød industri kontakt i den ene enden av boksen og type 2 kontakt i den andre enden. Slipper å ta ut kabelen hjemme hver gang jeg skal lade. Betalte 4500,- og lader nå med 11 kw.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Martin-S

#8
Takker for svar folkens!

Sikler nå på NRGkick laderen 22kw 32A ( http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-light-rcd-type-b-3-phases-22kw/ )


Så, ett siste spørsmål:
Vil jeg kunne bruke laderen som jeg linket over her, sammen med en slik: http://www.nrgkick.com/home/product/adapter-socket-32a-cee-to-plug-16a-cee/
og med det få ladet på den aktuelle røde CEE16 kontakten? Det er jo bare 4-500 kroner forskjell på laderen som tåler til og med 32A kontra den som tåler til og med 16A, og med det er jeg kanskje sikret å få ladet på noen ekstra plasser med større kurs?

Skal gå greit det?

Edit: ooog et til:
Har noen prøvd å lade en Zoe med Tesla UMC?


asgeirn

Ja, har lyst på NRGkick selv jeg..

De har overganger til mange ting, selv Schuko. Men det må fremdeles være TN.

Du må antakelig passe på å justere ned ladestrømmen før du starter.

Hvis du går for den er jeg veldig nysgjerrig på hvordan den funker, så jeg håper du poster oppdatering!! :-)
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA